Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa

Vierailija
13.03.2015 |

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Kommentit (417)

Vierailija
181/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

[/quote]

Minusta ihan tyttäret ja pojat voisivat käydä niitä vanhempiaan siellä joskus katsomassa ettei ventovieraita palkattaisi sitä velvollisuutta hoitamaan.
[/quote]
Se vaan ei ole aina mahdollista. Kyllä mäkin haluaisin asua niin lähellä kotia, että voisin äitiä auttaa useammin, mutta se vaatisi sen, että mies jättäisi unelmien työpaikkansa ja lapsilta jäisi kaikki kaverit tai sitten perhe hajoaisi. En mä voi vaatia kuutta ihmistä muuttamaan ja jättämään kaikkea, että mä voisin auttaa äitiäni, kun siihen hommaan voi kuitenkin jonkun palkata ja itse käydä pitempinä vapaina kotona.

Vierailija
182/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]

Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.

[/quote]

Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
[/quote]

Täällä vanhainkodissa on potilaille uusi 64" taulutv ja sohvista on tehty hieno ryhmä telkun eteen. Siitä ne hoitajat useimmiten löytyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:25"]Olisiko äidillä paremmat olot omassa kodissa, jossa häntä kävisi kotihoitaja katsomassa tunnin aamulla ja tunnin illalla? Toki voit anoa kunnalta tämmöistä, olisivat varmaan mielissään, kun saisivat yhden hoitopaikan vapaaksi palvelutalosta. Tai sitten voit ottaa sen homman omalle kontollesi ja käydä hoitamassa äitiäsi hänen kodissaan kuten kunnon lapsen kuuluukin. Luulen kuitenkin, että äitisi haluaa olla paikassa, jossa on samanikäistä seuraa, virikkeitä ja hoitavia käsiä, mieluummin kuin yksin kotona. [/quote] Sellainen mummo, joka syö inhokkiruokaansa suupielistä perunamuusit valuen tuskin on enää siinä kunnossa, että aamu- ja iltakäynnin varassa kotona selviäisi. Surettaa nämä kaltoinkohdellut vanhukset.

[/quote]

Hoitopaikkojen määrää on tarkoitus vähentää kymmeniä prosentteja ja siirtää vanhukset omaan kotiin kotiavun varaan. Kohta tuollainenkin vanhus viruu siellä omassa sängyssä pissassansa odottamassa tuntikaupalla, että kotihoitaja tulee käymään, kun ne lapsetkin asuvat kaukana eikä kukaan ehdi apuun.

Vierailija
184/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:33"]

Mä olisin oikeasti iloinen, jos joku hoitaja tulisi mun omaista hoitamaan nauraen. En epäilisi ensimmäisenä, että nyt nauraa puolustuskyvyttömälle vanhukselle tai mulle. Olisin iloinen, että omaistani hoitaa iloinen ihminen. Niitä mörtsejä murjottajia on etenkin täällä Suomessa ihan liikaa ja vanhuksellekin paljon parempi, jos kuulee iloista ääntä ympäriltään kuin ehkä ei mitään, korkeintaan jotain käskyjä, tyyliiin "pysy pystyssä".

Uskomatonta mistä kaikesta ihmiset vetääkään herneet nenäänsä.

[/quote]

Samaa mieltä! iloinen ilme, hymy ja nauru merkitsevät tosi paljon. sellaiset hoitajat on tosi aarteita, jotka jaksavat pitää hyvää tuulta yllä, löytävät harmaasta pilvestä sen kultareunuksen, saavat ajatukset hetkeksi pois sairaudesta ja voimattomuudesta. Kyllä näitä(kin) hoitajia on paljon, onneksi. ja kyllä heillä on tilannetajua, milloin nauru on paikallaan, milloin ei. 

Vierailija
185/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote]   Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote] Täällä vanhainkodissa on potilaille uusi 64" taulutv ja sohvista on tehty hieno ryhmä telkun eteen. Siitä ne hoitajat useimmiten löytyvät.

[/quote]

Jos iltapäivällä television eteen on kokoontunut viiden dementikon ryhmä josta yhdellä on taipumusta lyödä toisia, toisella saattaa jalat lähteä alta ja kolmas harrastaa kukkamaljakkojen alasvetämistä kirjahyllystä niin mistä sen hoitajan pitäisi löytyä? Vanhainkodeissa pyritään luomaan mahdollisimman kodinoloinen ilmapiiri joten stressaantunut, varastossa viilettävä hoitaja ei ehkä kuitenkaan ole se paras vaihtoehto. Varsinkaan kun ihan läsnäolo ja rauhallinen juttelu tai seuranpito tuo paremman mielen kuin minkäänsortin opamoxit... :)

Vierailija
186/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:19"]Vanhukset pitäisi hoitaa kotona omaisten toimesta eikä sulkea laitoksiin säästöjen armoille.
[/quote] Haluaako 30-40 vuotias työpäivän päätteeksi aloittaa uuden työpäivän vanhuksen kanssa ? Kuka sitä vanhusta hoitaa päivän kun aikuiset ovat töissä ? Vähänkö olet vajakki.

Vierailija
187/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi. 76:lle. Ihme defenssi osalla nyt päällä, lienette itse vanhustenhoidossa töissä?

Ottamatta ap:n tapaukseen kantaa (hän kieltämättä vaikuttaa turhasta narisijalta), on ihan selvää, ettei vanhustenhoito pelaa siten kuin sen pitäisi pelata. Laitospaikkoja on ihan liian vähän, vaihtuvuus ja kiire kotihoidossa liian suurta, resursointi pielessä.

Mutta on se kyllä myös niin, että asenteissakin on joissain paikoissa vikaa, osin varmasti johtuen tuosta aliresursoinnin luomasta kiireestä ja sen luomasta turhautumisesta. Mutta kaikilla aloilla on mhös leipääntynyttä työvoimaa, joka on väärällä alalla. Mitäpä sitä kiistämään, näin myös vanhustenhoidossa joskus. Ja kun laitoksissa on tiivis ja hierarkinen työyhteisö, koko laitoksen ilmapiiri voi retkahtaa huonoksi, kun muutama vanhempi ja arvovaltaisempi työntekijä on tynöhönsä ryytynyt. Tätä tapahtuu ikävä kyllä kaikkien alojen laitoksissa joskus.

Se Ei tarkoita, että enemmistö vanhainkodeista ja palvelutaloista ei toimisi mahdollisimman hyvin, ja työntekijöitä ei tekisi parhaansa. 

Kun omainen havaitsee epäkohtia, niistä kannattaa jutella hoitajien kanssa ja voi hyvin olla, että se on myös hoitajien etu, kun epäkohdat nostetaan esille - eihän niitä resurssejakaan tule lisää, jos kukaan ei valita!

Enimmäkseen siis vanhusten omaiset ja hoitajat ovat siellä barrikadilla samalla puolella!

Ja jos omainen on ymmärtänyt väärin tai nillittää turhasta, sekin selviää, kun avaa suunsa asiallisesti ja kysyy.

Mutta on turhaa päkistää, että ei saa olla kriittinen, kun "ainahan sä voit hoitaa vanhuksesi itse!" Uutinen: harvalle se on nykyaikana mahdollista, eikä minusta kenenkään tarvitse tuhota talouttaan ja perhe-elämäänsä uhrautumalla loputtomiin, sitä varten meillä on vanhuspalvelut olemassa, että työnjako yhteiskunnassa toimii tässäkin asiassa kuten se toimii mm. päivähoidossa.

Olen itse lääkäri, eikä tulisi mieleenkään sanoa jollekulle, joka valittaa houtovirheestä tai huonosta kohtelusta, että "älä valita, hoida itse sairautesi, jos ei kelpaa!"

Asialliselle kritiikille on aina sijaa, ja se on kaiken toiminnan kehittymisen elinehto.

Vierailija
188/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 pahoittelee typoja, tabletilla kirjoittaessa niitä tulee runsaammin kuin normisti.

Vierailija
189/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]

Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.

[/quote]

Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(

[/quote]

Aivan sama havainto mullakin. Parhaalla kertaa 7 henkilökuntaan kuuluvaa ja 12 asukasta sillä osastolla samaan aikaan eikä kukaan ehtinyt ulkoiluttaa potilaita. Kyseiseen aikaan oli vuoron vaihto ja  'raportti',  niin kuin 12 vakituisen asukkaan jokseenkin muuttumattomien olojen raportointi vaatisi toista tuntia aikaa. On nimittäin olemassa laitoksia, joissa 32 asukkaan raportti kestää puoli tuntia, ja 1 hoitaja/osasto riittää, ei koko henkilökunta. Se todistaa, että asiallisen raportoinnin ehtii hoitaa noin 1 minuutti / potilas, mutta sehän ei tietenkään aina riitä ... Ei vaikka kaikki on koneella ja ne voi kirjata ja lukea mihin aikaan vaan ehtii.

Terveisiä teille, jotka tunnistatte.

Vierailija
190/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:03"]

Kyseessä ei kai ole palvelutalo? Palvelutalossa asukkaat asuvat omissa asunnoissaan ja ostavat tarvittavan määrän palveluja. Henkilökunta ( kotihoito) kiitää minuuttiaikataululla kodista toiseen. Vuoroissa ei ole niin montaa hoitajaa, että ehtisi istua missään kopissa.

[/quote]

Etkö tiedä, että nykyisin "palvelutaloja" ovat täsmälleen samat entiset vanhainkodit, joissa on vain nimi vaihdettu. "Koti" on se yksi huone, josta maksetaan vuokraa, ja lisäksi on käytössä yhteiset tilat. Siis se hoitajien lasikoppi (joka ei muuten ole enää kaikissa paikoissa lasiseinäinen, syyn taidamme arvata) ja tv-huone myös. Tulee nimittäin halvemmaksi kunnalle, kun vanhus on "kotihoidossa", saa kaikki mahdolliset tuet ja maksaa kunnalle vuokran, hoidon, ruuan, maksaa omat lääkkeet ym.

Vierailija
191/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

[/quote]

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.
[/quote]

Totuus on, että välillä mitään hätää ei tosiaan ole. Monet soittavat jatkuvasti esim. muistamattomuuttaan, osa soittaa pienimmästäkin asiasta (esim. Pitäisi tuoda kioskista jotakin, kuoria omena, kertoa mihin kellonaikaan pääsee ensi keskiviikkona suihkuun tai suoristaa peiton kulma tai muuttaa sälekaihtimen asentoa. Ei riitä että sanoo tulevansa kohta, pitäisi tapahtua samalla sekunnilla. Osa soittaa kun on oikea hätä. Pitää osata lukea tilanteita.

Vierailija
192/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Onko kukaan sanonut hoitajille, ettei äitisi pidä lihapullista? He eivät osaa lukea ajatuksia. Tosin yleensä vanhainkodeissa on vain yksi ruokavaihtoehto, joten jos jostain ei pidä, niin sitten täytyy syödä vain leipää.

Vierailija
193/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että henkilökunnalla on joskus kokouksia? Itseasiassa jopa kaksi kertaa päivässä.

Kakkujen kanssa?

Vierailija
194/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.

Nämä harjoittelijat eivät tiedä mitä on rajaaminen. Jotkut vanhukset saattavat soittaa kelloa oikeasti minuutin välein vaikka koko päivän ajan. Jos sinne aina menee joku, niin vanhus ei ikinä opi rajoittamaan turhaa kellonsoitteluaan.

Vierailija
195/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsia pitää tehdä koska ne sitten pitää huolta vanhana eikä joudu tuollaiseen palvelutaloon, niinkö?

T.vapaaehtoislapseton

Kyllä sitä joutuu vanhainkotiin, jos ei kotona enää pärjää yhtään valvomatta, palvelutalo on muuten ihan eri asia, samoin terveyskeskuksen geriatrinen vuodeosasto. Toinen mummoni oli palvelutalossa, toinen vanhainkodissa, myöhemmin vuodeosastolla. Vanhainkodissa on oma huone, mutta ei esim. keittopistettä vaan ruoka tehdään,  ja avustetaan kaikessa, palvelutalossa on  vanhusystävällinen oma asunto ja postiluukku keittiöineen, ja vähemmän avustetumpaa itsenäisempää asumista.

Mitä taas vanhainkotimummooni tulee, niin muistisairaana hän asui 87-vuotiaaksi saakka omassa kodissaan juuri siksi, että hänellä oli lähistöllä 4 lasta ja 4 lastenlasta, jotka pitivät hänestä huolta päivittäisen kotiavun lisäksi. Sitten, kun hän alkoi olla vaaraksi itselleen ja häiriöksi naapureille (lähti öisin yksin ilman avaimia käytävälle, soitteli naapureiden ovikelloja harhoissaan keskellä yötä, putoili/kaatuili yöllä eikä päässyt omin voimin ylös, väkisin laittoi kahvinkeittimen päälle, mutta ei muistanut sammuttaa - tai muistanut laittaa edes poroja...), haimme hänelle paikkaa vanhainkotiin. Sielläkin lapset kävivät vuorollaan päivittäin morjestamassa sovitusti, ja veivät häntä kampaajalle, jalkahoitoon, toivat kahvia, pullaa ja mansikoita ja muita herkkuja, vaihtoivat telkasta Kauniit ja rohkeat päälle kun ei mummu muistanut miten kaukosäädin toimii, nostivat pyörätuoliin ja veivät ulos (minä ja mieheni kävimme joka toinen sunnuntai),  ja pitivät hänen puoliaan....ja kun sitten terveyskeskuksessa tuli tammikuisena aamuna se lähdön hetki, mummu ei tosiaankaan kuollut yksin! Minä ja eno valvottiin koko yö ja soitettiin toiset paikalle.

Siellä vanhainkodissa oli monta yksinäistä mummua, joiden suu alkoi napsata, kun näki kesäisen mansikkapurkin tai muita herkkuja, ja välillä piti kysyä hoitajilta, että saako muillekin tuoda.

Mitenhän mahtaa sinun yksin kunnan kynsissä käydä? Kuka tuo sinulle herkkuja tai vie sinua ulos?

Vierailija
196/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että henkilökunnalla on joskus kokouksia? Itseasiassa jopa kaksi kertaa päivässä.

Kakkujen kanssa?

Meillä tuodaan usein kakku töihin. Esim. syntymäpäivänä, lomalle lähtiessä jne. Ruokatauot (20min) pidetään yksin, eikä silloin ehdi kuin nopeasti lämmittää eväänsä mikrossa ja syödä ne. Kakkua maistetaan sitten raportilla samalla kun juodaan kahvit, koska silloin on kaikki koossa. Kuulostaako nyt ihan lomailulta koko työ?

Vierailija
197/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntaa on vähän. Mutta vielä enemmän on vikaa asenteissa ja toimintatavoissa. Täälläkin moni hoitaja puolustelee. Asiat voisi tehdä toisinkin. Hyvä että esimerkki ylen hoivakoti kuntoon. Tervaskanto on muuttunut paikka. Olen itsekin hoitanut vanhuksia ja tiedän, ettei tarvitse mennä rutiinilla. Kaikkien ei tarvitse siellä lasikooissa istua samaan aikaan ym

Vierailija
198/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitajat vaihtuivat jatkuvasti" jne. Kyllä vaihtuvatkin, kun yksityiset firmat (Coronaria, Esperi jne. ) juoksuttavat osa-aikaikaista henkilökuntaa miten lystäävät. "Joustoa" tosiaan! Mitään kokopäiväistä työtä on turha edes toivoa enää.

Vierailija
199/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Totuus on, että välillä mitään hätää ei tosiaan ole. Monet soittavat jatkuvasti esim. muistamattomuuttaan, osa soittaa pienimmästäkin asiasta (esim. Pitäisi tuoda kioskista jotakin, kuoria omena, kertoa mihin kellonaikaan pääsee ensi keskiviikkona suihkuun tai suoristaa peiton kulma tai muuttaa sälekaihtimen asentoa. Ei riitä että sanoo tulevansa kohta, pitäisi tapahtua samalla sekunnilla. Osa soittaa kun on oikea hätä. Pitää osata lukea tilanteita.

Lukea tilannetta? Sillä varmistelijalla on hätä. Hän kokee turvattomuutta, haluaa nähdä kuka on töissä, millä tavalla minua tänään autetaan. Vähemmällä hoitaja pääsee, kun silloin ekalla soitolla käyttää aikaa. Tekee ne pienet pyynnöt, on ystävällinen ja rauhoittaa näin tilanteen loppupäiväksi. Toki tämän ymmärrätkin ihmisenä olemisesta ja hoitajan työstä

Vierailija
200/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.

ja säkö luulet tosissas että 2h riittää tohon kaikkeen? :DDDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä