Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa

Vierailija
13.03.2015 |

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Kommentit (417)

Vierailija
201/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ole enää raporteista "ongelmaa". Työaikoja vähennetään vähintään tunnilla/päivä 7h. Aamuvuoro loppuu klo 14, iltavuoro alkaa klo 14. Yhteistä raporttiaikaa ei ole. Näin ainakin Esperi Care työpisteessäni.

Vierailija
202/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.

Totuus on, että välillä mitään hätää ei tosiaan ole. Monet soittavat jatkuvasti esim. muistamattomuuttaan, osa soittaa pienimmästäkin asiasta (esim. Pitäisi tuoda kioskista jotakin, kuoria omena, kertoa mihin kellonaikaan pääsee ensi keskiviikkona suihkuun tai suoristaa peiton kulma tai muuttaa sälekaihtimen asentoa. Ei riitä että sanoo tulevansa kohta, pitäisi tapahtua samalla sekunnilla. Osa soittaa kun on oikea hätä. Pitää osata lukea tilanteita.

Lukea tilannetta? Sillä varmistelijalla on hätä. Hän kokee turvattomuutta, haluaa nähdä kuka on töissä, millä tavalla minua tänään autetaan. Vähemmällä hoitaja pääsee, kun silloin ekalla soitolla käyttää aikaa. Tekee ne pienet pyynnöt, on ystävällinen ja rauhoittaa näin tilanteen loppupäiväksi. Toki tämän ymmärrätkin ihmisenä olemisesta ja hoitajan työstä

Sinulla ei ole selvästi mitään käsitystä vanhusten muistisairauksista ja mielenterveysongelmista. Se on aivan sama mitä sillä ekalla soitolla tekee, toinen seuraa muutamassa minuutissa jo uudestaan jos on tällainen kellonsoittelijatyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.

ja säkö luulet tosissas että 2h riittää tohon kaikkeen? :DDDD

Jos se pesuohjelma on n. 1,5h, niin riittäisi hyvin. Olen itse lähihoitaja. Äkkiä vanhukselta vaatteet pois ja suihkuun. Samalla täytetään pesukonetta jos se on samassa tilassa. 5 min suihkun jälkeen kuivaus ja pukeminen. Aikaa mennyt tähän mennessä n. 30 min. Istutetaan tuoliin ja syötetään. Samalla kun vanhus mutustelee, voi hieman siivoilla ja käydä välillä laittamassa uuden lusikallisen suuhun. Aikaa mennyt n. 1h. Hieman voi seurustella ennenkuin pesukone on valmis. Periaatteessa ehtisi vaikka pihalle jollei kovasti tarvitse pukea. Aikaa mennyt 1,5 h. Sitten pyykit kuivumaan jne.

Vierailija
204/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

Millä muulla ajalla? Ehdotuksiasi?

Vierailija
205/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

Se olisi kätevää! 2tuntia, ensin auttaisi vaikka suihkuun, sitten vaihtaisi lakant, pistäisi peskoneen päälle. Pesukoneen pyöriessä voisi pitää seuraa, syöttää, siivoilla jne. Sitten ripustaisi pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä laittaisi puhtaat pyykit kaappiin, kävisi ulkoilemassa ja auttaisi taas ruokailussa jne.

Jos se pesuohjelma on n. 1,5h, niin riittäisi hyvin. Olen itse lähihoitaja. Äkkiä vanhukselta vaatteet pois ja suihkuun. Samalla täytetään pesukonetta jos se on samassa tilassa. 5 min suihkun jälkeen kuivaus ja pukeminen. Aikaa mennyt tähän mennessä n. 30 min. Istutetaan tuoliin ja syötetään. Samalla kun vanhus mutustelee, voi hieman siivoilla ja käydä välillä laittamassa uuden lusikallisen suuhun. Aikaa mennyt n. 1h. Hieman voi seurustella ennenkuin pesukone on valmis. Periaatteessa ehtisi vaikka pihalle jollei kovasti tarvitse pukea. Aikaa mennyt 1,5 h. Sitten pyykit kuivumaan jne.

Olen itsekkin lähihoitaja ja alle tuntiin ei kyllä suihkusta selviä kun tekee kunnolla ja antaa aikaa siihen viikon ainoaa suihkukertaan, sen jälkeen laitetaan hiukset niinkuin ennenvanhaan. voin ihan suoraan sanoa että vituttaa tuon kaltaiset hoitajat, jotka maratoonaa äkkiä suihkuhommista

Vierailija
206/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista olen ounastellutkin, kun olen vierestä seurannut äitini palvelutalon toimintaa. Silmiinpistävää oli myös hoitajien nuoruus ja vaatteet. Kaikki käyttivät tavallisia vaatteita (farkut vanhustenhoidossa?) ja hurjasti meikkiä.

Niin, kyllähän sitä hoitajilla pitäisi olla sellaiset vaatteet, joita vanhuksen nuoruudessa käytettiin. Ruutumekot ja esiliinat.

Vierailija
207/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.

Totuus on, että välillä mitään hätää ei tosiaan ole. Monet soittavat jatkuvasti esim. muistamattomuuttaan, osa soittaa pienimmästäkin asiasta (esim. Pitäisi tuoda kioskista jotakin, kuoria omena, kertoa mihin kellonaikaan pääsee ensi keskiviikkona suihkuun tai suoristaa peiton kulma tai muuttaa sälekaihtimen asentoa. Ei riitä että sanoo tulevansa kohta, pitäisi tapahtua samalla sekunnilla. Osa soittaa kun on oikea hätä. Pitää osata lukea tilanteita.

Lukea tilannetta? Sillä varmistelijalla on hätä. Hän kokee turvattomuutta, haluaa nähdä kuka on töissä, millä tavalla minua tänään autetaan. Vähemmällä hoitaja pääsee, kun silloin ekalla soitolla käyttää aikaa. Tekee ne pienet pyynnöt, on ystävällinen ja rauhoittaa näin tilanteen loppupäiväksi. Toki tämän ymmärrätkin ihmisenä olemisesta ja hoitajan työstä

Sinulla ei ole selvästi mitään käsitystä vanhusten muistisairauksista ja mielenterveysongelmista. Se on aivan sama mitä sillä ekalla soitolla tekee, toinen seuraa muutamassa minuutissa jo uudestaan jos on tällainen kellonsoittelijatyyppi.

10 vuotta hoitajana. Hiukan on kokemusta ja sen jälkeen hoitotyön kehittämisestä. Ne muistisairaat ei kelloa muista soitella. Touhuilevat muuten. Kellonsoittajatyypit on juuri näitä turvattomia. Siihen auttaa aika ja ystävällisyys.

Mieti itseäsi hänen asemaansa. Mieti mihin tarpeeseen hän apua pyytää. Toisen hätä ei ole turhaa soittelua. Soittelu vähenee, kun voi luottaa. On turvassa

Vierailija
208/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

Esimerkiksi työajan ulkopuolella vai? Nerokas idea....

Vierailija
209/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/

Oitäisikö töissä aina mököttää?

Toivoisin vain, että asiakkaista puhuttaisiin ilman naureskelua. Lienee liikaa pyydetty.

Meillä naureskellaan omaisille.

Vierailija
210/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa valitus ja hoitakaa kotona, niin kuin kuuluu. En kehtais ikinä laittaa omaistani mihinkään laitokseen viruu.

Tähän kommenttiin törmää takuuvarmasti muutaman kerran tämän tyyppisissä keskusteluissa.

Aina ihmetyttää, liikkuuko tällaisen mielipiteen esittäjän päässä mitään tai missä todellisuudessa hän elää. 

Kuinka järkevää tai edes mahdollista on tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä jättää työpaikkansa ja ryhtyä hoitamaan vanhusta täyspäiväisesti. Ihmisillä on vuokransa tai asuntolainansa ymv. maksettavanaan ja omaishoitajakorvaus on ihan mitätön raha.

Ei ole mistään kehtaamisesta kysymys, minkä nyt jokainen hiukankin aivojaan käyttävä kyllä tajuaa.

Vierailija
211/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitäkin omaisia, jotka käy kerran vuodessa, äitienpäivänä tai joulun alla. Sitten kauhistuvat, kun äiti on mennyt niin huonoon kuntoon viime näkemän. Eikä heille riitä selitys, että äiti on vanhentunut.

Vierailija
212/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekkin lähihoitaja ja alle tuntiin ei kyllä suihkusta selviä kun tekee kunnolla ja antaa aikaa siihen viikon ainoaa suihkukertaan, sen jälkeen laitetaan hiukset niinkuin ennenvanhaan. voin ihan suoraan sanoa että vituttaa tuon kaltaiset hoitajat, jotka maratoonaa äkkiä suihkuhommista

Vituttaa tuonkaltaiset hoitajat? Meillä ei ainakaan aikataulu kestä jos tunti menisi suihkuun per asiakas. Ei ole minun syyni. Eikä asiakkaat nyt niin likaisia ole, että niitä täytyisi puolta tuntia pestä. 20 min voi tietenkin mennä siihen, että vanhus itse kävelee suihkuun, riisuutuu ja suihkun jälkeen pukee päälle. Mutta siis kyllä yleensä suihkun maksimikesto on 30 min.

Vierailija
213/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta hoitajana. Hiukan on kokemusta ja sen jälkeen hoitotyön kehittämisestä. Ne muistisairaat ei kelloa muista soitella. Touhuilevat muuten. Kellonsoittajatyypit on juuri näitä turvattomia. Siihen auttaa aika ja ystävällisyys.

Mieti itseäsi hänen asemaansa. Mieti mihin tarpeeseen hän apua pyytää. Toisen hätä ei ole turhaa soittelua. Soittelu vähenee, kun voi luottaa. On turvassa

Vaikka kuinka mietin itseäni hänen asemaansa jne. niin aikaa se ei hoitotyöhön tuo lisää. Ei käy laatuun, että kellonsoittelijan luona rampataan jatkuvasti. Muut asiakkaat kärsivät. Muistisairaatkin ovat aika hyviä soittelemaan kelloa muuten. Joillain käytöshäiriöisillä ym. kelloa soitetaan ihan piruuttaan, jolloin sitä täytyy rajata. Eivät kaikki vanhuksetkaan ole mitään pyhimyksiä.

Vierailija
214/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näitäkin omaisia, jotka käy kerran vuodessa, äitienpäivänä tai joulun alla. Sitten kauhistuvat, kun äiti on mennyt niin huonoon kuntoon viime näkemän. Eikä heille riitä selitys, että äiti on vanhentunut.

Nää kerran vuodessa käyvät ovat kuitenkin jotenkin ihmeellisesti haukkana paikalla hakemassa palvelutalosta vanhempansa omaisuutta sitten kun tämä on kuollut. Kiljuvat mamman käteisvarojen ja testamentin perään ja huutavat sosiaalihoitajalle että äidin rahat kuuluu meille....

Vierailija
215/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti asuu vielä kotonaan mutta autan häntä paljon. Hänellä on vessa haissut infernaaliselle jo kymmeniä vuosia ja haju tunkeutuu koko asuntoon(on siivottu vaikka kuinka mutta ei auta). Hän on ihan tyytyväinen hajuun ja loukkaantuu jos siitä huomautetaan. niin että ei se eritteen haju vanhusta haittaa, voi olla että ei edes haista sitä.

Itse yritän hoitaa ja auttaa äitiäni tosi paljon, en tiedä milloin joutuu hoitokotiin. Monet vanhat ihmiset kiittelevät minua että onpa hyvä tytär, mutta tosi paljon saan syyllistämistä eri tahoilta että uhraan elämäni...kyllä minusta perheenjäsentä pitää auttaa...

Vierailija
216/417 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Hiukan kuulostaa kummalliselta "lasikopilta" jos sieltä ei saa hoitajaa käsiinsä. Olisiko ollut mahdollista koputtaa oveen tai ikkunaan.

Olisit ihan hyvin voinut viedä mukanasi äisin lempiruokaa ja syötää sen hänelle ajan kanssa, pieninä lusikallisina se ehkä olisi voinut onnistua ainakin vähemmällä valumisella.

Kummalliselta kuulostaa että eritteiden hajua ei saada pois huoneesta, onko huoneessa oma wc/suihkutila?

Vierailija
217/417 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan kuulostaa kummalliselta "lasikopilta" jos sieltä ei saa hoitajaa käsiinsä. Olisiko ollut mahdollista koputtaa oveen tai ikkunaan.

Olisit ihan hyvin voinut viedä mukanasi äisin lempiruokaa ja syötää sen hänelle ajan kanssa, pieninä lusikallisina se ehkä olisi voinut onnistua ainakin vähemmällä valumisella.

Kummalliselta kuulostaa että eritteiden hajua ei saada pois huoneesta, onko huoneessa oma wc/suihkutila?

Haju voi olla tarttunut tapettiin, koristetyynyihin ym.

Vierailija
218/417 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]

Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.

Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(

Oliko ovessa vielä se vanha lappu, jossa lukee "olemme raportilla klo 13-14.30"?

Ai ei vai? No ei se sitten ollut sama  laitos, jossa kävimme omaa vanhusta katsomassa. Ja taisivat jo aiemmin vaihtaa kanslian lasikopista sellaiseen huoneeseen, jossa ei ole lasiovia eivätkä ohikulkijat näe, että siellä ne istuvat.

Olen ollut aina sitä mieltä, että hoitohenkilökunnassa ( ja kaikessa muussakin ) on laatu määrää tärkeämpi. On ihan sama, istuuko siellä lasikopissa 2 vaiko 12 hoitajaa, jos kukaan ei kuitenkaan ole edes kiinnostunut asukkaista, saati sitten että tekisi jotain heidän hyväkseen.

Totuus on sekin, että hankalan potilaan kanssa voi yksi osaava hoitaja selvitä 2 minuutissa, kun kahdella osaamattomalla voi samassa hommassa mennä 20 minuuttia. Ensinmainitussa asukkaalla on hyvä mieli, mutta jälkimmäisessä kaikilla paha.  Kyse on esimerkiksi potilaan saaminen pesulle, ulkoa sisälle tai nukkumaan.

Vierailija
219/417 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kerran vuodessa käyvät ovat kuitenkin jotenkin ihmeellisesti haukkana paikalla hakemassa palvelutalosta vanhempansa omaisuutta sitten kun tämä on kuollut. Kiljuvat mamman käteisvarojen ja testamentin perään ja huutavat sosiaalihoitajalle että äidin rahat kuuluu meille....

Kenelle muulle ne vainaan rahat voisivat kuulua kuin perillisille? Ei ainakaan sille sosiaalihoitajalle eikä laitokselle.

Ei, meille ei todellakaan riitä selitykseksi,että äiti on vanhentunut. Ei kukaan muutamassa viikossa vanhene niin kamalasti, että joutuu istumaan G-tuoliin sidottuna silmät kiinni ja suu auki. Tällainen tapaus on nähty, ja kun vanhukselta saatiin lääkitys noin kymmenesosaan, itse syötettiin ja kävelytettiin, pysyi yllättävän virkeänä ja reippaana vielä 5 vuotta tuon jälkeen.

Vierailija
220/417 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen kidutettiin kuoliaaksi hoitokodissa, ei saanut asianmukaista terminaalihoitoa pyynnöistä huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä