Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa

Vierailija
13.03.2015 |

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Kommentit (417)

Vierailija
121/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun äiti on palvelutalossa, etkä sä ole pitänyt huolta siitä, etät hänelle saa antaa vain kasvisruokaa? Et ole ollut häntä todennäköisesti edes siirtämässä sinne. Olet vain olettanut, että iäkäs äitisi saa sanottua asiat ymmärrettävästi.

Vierailija
122/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]Juu, ei siellä vuodeosastolla kyllä mitään kakkuja ehdi itse syömään, kun vuorossa sinulla on hoidettavana 10 vanhusta. Osa hoidetaan sänkyyn, kun eivät itse liiku ja niitä muutamaa kävelevää yritetään tietenkin kävelyttää mahdollisimman paljon.

Alzheimeria ja muita rapauttavia sairauksia sairastavia vanhuksia ei ole mitenkään nopea ja helppo syöttää. Nieleminen ei toimi, suu ei avaudu :/ Jotain ruokaa heille on vaan elimistöön saatava.

Rollan kanssa köpöttelevällä papalla menee yli 15 minuuttia kävellä käytävän päästä päähän ja vieressä on oltava koko ajan. Käytävän päässä olevassa oleskelutilassa syödään ja sitten kävellään takaisin. Samaan aikaan muut vanhukset odottavat joko ruokaa tai vaipanvaihtoa. Papan täytyy kävellä itse, muuten hänkin laitostuu ja hänestä tulee sänkyyn hoidettava.

Vanhuksen suihkuun vieminen kestää myös. Joko kävellään tuettuna kylpyhuoneeseen tai viedään sängyllä. Riisutaan (annetaan vanhuksen riisua mahdollisimman paljon itse), kokeillaan vettä, saippuoidaan, peseydytään, pestään sienellä tarkasti, huuhdellaan, kuivataan pyyhkeellä, leikataan kynnet, rasvataan, valitaan vaatteet, puetaan, laitetaan papiljotit rouville. Föönataan tarvittaessa. 

Kiire on valtava, mutta silti suurin osa (ainakin minun tuntemistani hoitajista) tahtoo keskittyä yhteen vanhukseen kerralla, antaa heidän tehdä mahdollisimman itse aktiivisuuden ja toiminkyvyn säilyttämiseksi, ja antaa heidän tuntea olevansa vielä elossa. Minusta on aivan ihanaa vanhojen rouvien kanssa föönata tukkaa ja valita kaapista heille mieleiset vaatteet päälle ja huivi pistettäväksi kaulaan.

Olen usein surullinen.
[/quote]

Olisipa kaikki työntekijät sinunlaisia! Kiitos kun teet työsi sydämellä.

Vierailija
124/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

[/quote]

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

[/quote]

Joo, vapaa-ajalla? Kuka sitä nyt työajalla kokoustamaan?, ihan hullua...

Vierailija
125/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/
[/quote]
Oitäisikö töissä aina mököttää?

Vierailija
126/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/ [/quote] Oitäisikö töissä aina mököttää?

[/quote]

Toivoisin vain, että asiakkaista puhuttaisiin ilman naureskelua. Lienee liikaa pyydetty.

Vierailija
127/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"]Yleensä ne, jotka käyvät omaisten luona harvoin, nostavat kovimmat metelit huonosta kohtelusta. He myös tappelevat perinnöstä ja vaativat tietysti isoa osaa, koska kävivät peräti kaksi kertaa vuodessa vaatimassa vanhukselle parempaa kohtelua ja se omainen, joka kävi joka päivä tunnollisesti hoitamassa, saa vähiten perintöä.
[/quote]

Sh-opiskelija allekirjoittaa tämänkin. Ne jotka osallistuvat aktiivisesti vanhuksensa elämään ja näkevät hoivakodin arkea enemmän, myös ovat kaikkein tyytyväisimpiä ja kiitollisimpia omaisia.
Sen sijaan ne jotka käyvät kerran-pari kuussa, jaksavat aina räksyttää kaikesta, koska eivät yksinkertaisesti ymmärrä iän ja monisairauden mukanaan tuomia realiteetteja.
Esimerkkinä nostan hygieniahaalarit. Valveutunut omainen ymmärtää sen kun tullaan siihen pisteeseen, että on pakko rajoittaa minne kaikkialle muistisairas ihminen kätensä saa laitettua.
Sen sijaan tällainen omainen joka ei ole vanhuksestaan perillä muutenkaan, aloittaa heti märinän että miksi hänen mummollaan on potkuhousut! Ihmisen nöyryyttämistä jne ja ettekö voi vahtia ettei hän kaiva ulosteitaan jne.

Vierailija
128/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa valitus ja hoitakaa kotona, niin kuin kuuluu. En kehtais ikinä laittaa omaistani mihinkään laitokseen viruu.

Vierailija
129/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/ [/quote] Oitäisikö töissä aina mököttää?

[/quote]

Toivoisin vain, että asiakkaista puhuttaisiin ilman naureskelua. Lienee liikaa pyydetty.

[/quote]

Saako edes vähän hymyillä että säilyy työiömapiiri, vai onko parempi olla suupielet alaspäin. Kannattaa jo rekrytointivaiheessa valita ne kaikkein ilottomimmat ja hymyttömät ettei vaan vanhainkodin ilmapiiri parane huumorilla. Ja sukulaisten sijaan ne palkatut vierailijat paikalle kuten joku jo ehti ehdottaa, hymyttöminä tietenkin.

Vierailija
130/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:39"]

[/quote]

[/quote]

Ei jumalauta. Jos vaikka onkin käynyt joku hupaisa tilanne aamuvuorossa, ja siitä sitten mainitaan? Oikeesti ihmiset, mitä jos ottaisitte itse nämä iäkkäät vanhemmat kotiinne hoidettavaksi, kun kerran palvelutalossa kukaan ei osaa mitään ja hoitajatkin vaan naureskelee kakkujen ääressä lasikopissa. Ap käy varmaan just sen kerran viikossa vähän kattelee äitiään puolisen tuntia ja that's it.

Vierailija
131/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:42"]

Saako edes vähän hymyillä että säilyy työiömapiiri, vai onko parempi olla suupielet alaspäin. Kannattaa jo rekrytointivaiheessa valita ne kaikkein ilottomimmat ja hymyttömät ettei vaan vanhainkodin ilmapiiri parane huumorilla. Ja sukulaisten sijaan ne palkatut vierailijat paikalle kuten joku jo ehti ehdottaa, hymyttöminä tietenkin.

[/quote]

Esimerkiksi omalla vanhemmallani on pitkälle edennyt Alzheimerintauti, verenpainetauti ja 2-tyypin diabetes. Jos nämä ovat mielestäsi hymyilyttäviä asioita, niin olet todella sairas päästäsi.

Vierailija
132/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]

Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.

[/quote]

No ei ole eritteiden haju normaalia. Ei ainakaan meidän hoitokodissa. Vaipat vaihdetaan, samoin lakanat ja muut vaatteet jos vaippa on valskannut. Ja pidetään muutenkin huoli hygieniasta ja tuuletetaan huone jos tuoksuu. Syöttääkin voi monella tapaa.  

Mutta muuten kyllä asiaa. Kehoittaisin omaisia, jos vain suinkin mahdollista, vierailemaan läheisten vanhustensa luona. Mitä useammin käy, sen paremmin avautuu hoitokodin arki.   

Vierailija
133/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote]   Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote] "lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

[/quote]

Älä puhu paskaa. Olin hoitoalalla vuosia ja kyllä, siellä juoruiltiin, selailtiin nettiä ja sen semmoista. Ei todellakaan ollut kyse siitä, että olisi tehty pakollisia paperitöitä tai muuta tiedonvaihtoa.

Ja kyllä, myönnän, että osa työkavereista oli ilkeitä, kovakouraisia, vanhuksia alentavia ja kiirekin oli niin ja näin. Joissain paikoissa oli oikeasti kiire, mutta ei todellakaan kaikissa paitsi niiden hoitajien puheissa. Mulle tuon kokemuksen jälkeen (monta eri paikkaa kuuden vuoden aikana) on turha selittää, että kiireen takia ei tehdä kunnolla töitä. Niitä ei tehdä, koska ollaan laiskoja.

Vierailija
134/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:48"]

Älä puhu paskaa. Olin hoitoalalla vuosia ja kyllä, siellä juoruiltiin, selailtiin nettiä ja sen semmoista. Ei todellakaan ollut kyse siitä, että olisi tehty pakollisia paperitöitä tai muuta tiedonvaihtoa.

Ja kyllä, myönnän, että osa työkavereista oli ilkeitä, kovakouraisia, vanhuksia alentavia ja kiirekin oli niin ja näin. Joissain paikoissa oli oikeasti kiire, mutta ei todellakaan kaikissa paitsi niiden hoitajien puheissa. Mulle tuon kokemuksen jälkeen (monta eri paikkaa kuuden vuoden aikana) on turha selittää, että kiireen takia ei tehdä kunnolla töitä. Niitä ei tehdä, koska ollaan laiskoja.

[/quote]

Tällaista olen ounastellutkin, kun olen vierestä seurannut äitini palvelutalon toimintaa. Silmiinpistävää oli myös hoitajien nuoruus ja vaatteet. Kaikki käyttivät tavallisia vaatteita (farkut vanhustenhoidossa?) ja hurjasti meikkiä.

Vierailija
135/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

[/quote]

Kyllähän se on mahdollista, ja ihminen voi ihan itse mennä sinne omaistaan katsomaan ja tekemään nuo asiat. 

Vierailija
136/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida äitiäsi itse. Jos olet työelämässä, ota vapaata. Sanot, ettei ole varaa. Ota lainaa. Jos perintöä tulossa, siitä sitten särvintä leivälle tai jopa muutakin. TAI maksa yksityinen hoitaja kotiin.

Itse otin työstä vapaata ja matkustin 500 kilomerin päähän hoitamaan äitiä puoleksi vuodeksi.  Mies ja 15-vuotias lapsi jäivät kaupunkiin. En toki koko aikaa ollut siellä, koska siellä asuva sisareni myös hoito häntä.

Itsllle jäi hieno tunne siitä, että sain olla intensiivisesti läsnä äitini viimeisen kuukausien aikana. Ihan taallaisi tallaajia ollaan. Ei siis isoa rahamassia takana.

Vierailija
137/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:52"]

Minusta pitäisi olla joltain luotettavalta taholta (kuten MLL:ltä saa lapsenvahteja) mahdollisuus palkata henkilöitä hoitokoteihin vaikka pariksi tunniksi päivässä syöttämään, ulkoiluttamaan ja pitämään seuraa.

Näin meidän perhe teki. Aina kun mahdollsita, menimme lounaan ja iltaruoan aikana ja syötimme äitiämme rauhassa.

[/quote]

Kyllähän se on mahdollista, ja ihminen voi ihan itse mennä sinne omaistaan katsomaan ja tekemään nuo asiat. 

[/quote]

Vierailija
138/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

[/quote]

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

[/quote]

siis millä muulla ajalla? vapaa-ajalla?

Raportti pidetään työvuorojen vaihtuessa, esim. kun iltavuosro on tullut työhön, mutta ennen kuin aamuvuoro on ehtinyt lähteä pois.

raportin lisäksi siellä lasikopissa myös kirjataan hoitotoimenpiteitä ja potilaan vointia ym.

Vierailija
139/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:11"]

Kai sä tajuat, että se sun äiti makaa siinä sängyssä todennäköisesti vaipat housuissa? Kaikilla huonokuntoisilla vanhuksilla on vaipat, joten voit kuvitella, että jos hoitajat heidät veisivät joka pissan jälkeen vessaan pesulle tai suihkuun, niin heillä ei olisi aikaa tehdä muuta.

Ei tosin sitäkään kunnolla.

[/quote]

Et ole tainnut olla vanhustyössä. Ainakin meillä vaipanvaihdonyhteydessä pestään alapää pesuvoiteilla tai vedellä ja pesulapuilla. Likainen vaippa haisee siinä tilanteessa kun sitä vaihdetaan (ja tietenkin siellä roskapussissa), ei muuten. Jos siis huolehditaan säännöllisesti vaipanvaihdot ja hygienia (pesut+mahdolliset likaiset vuodevaatteet ynm.) niin ei haise. Tietenkään huonokuntoista vanhusta ei joka kerta raahata wc:hen asti pesulle, on heikolle vanhuksellekin usein iso rasitus, mutta useimmiten aamuin ja illoin kuitenkin.     

Vierailija
140/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kesätöissä vanhainkodissa ja kyllä siellä oli ihan hirveää. Hoitajat olivat puolet ajasta kahvihuoneessa samalla kun osa vanhuksista odotti pääsevänsä vuoteesta ja vessasta. Vanhuksia ei kertakaan viety ulos ja jos lääkkeet jäivät syömättä ne heitettiin roskiin. Vanhuksille oltiin tylyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi