Naapuri syötti vauvalle mokkapalaa!
Naapuri tuli kylään ja antoi 10 kk ikäiselle pojalleen lautaseltaan pari murua mokkapalasta. Mikä siinä on että noin pieni pitää totuttaa sokeriin ja antaa kiellettyä ruokaa vaikka olisikin kyse pikku muruista. Kuulemma lapsen isä taas on joskus antanut lipaista jäätelöpuikosta. Ihme touhua. Siinä perheessä ei olla lihavia mutta kuitenkin herkkuja jatkuvasti popsitaan, ja nyt jo lapsi opetetaan samoille tavoille. Häpeä.
Kommentit (64)
Häh? Meilläkin vauva saa maistella, vaikka sitten mokkapaloja. 10 kk ikäisellä on luontainen uteliaisuus ja herkkyyskausi ruokailuun, maisteluun ja ruan noukkimiseen itse suuhunsa, makea on vain yksi maku muiden joukossa. Jos jo (vauvalle) lpaselle rivien välistä opettaa, että makea on jotenkin kiellettyä ja saatanasta, tullaa aika isoihin ongelmiin kun tenavalla on tarpeeksi itsenäisyyttä+viikkorahaa käytettävissä. Silloin ei kukaan vanhempi enää pysty joka suupalaa kontrolloimaan!
Olisit ap lyönyt naapuria kynsille ja kivahtanut että tässä talossa ei vauvoille sontaa syötetä!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:50"]
Enemmän tuolllainen hysteerinen herkkujen välttely tekee hallaa kuin silloin tällöin nautiskeltu pala vaikka sitä mokkapalaa.
Tehkää ihmeessä lasu-ilmoitus minusta kun joskus aamuisin 1v 5kk ikäinen saattaa huomata kun otan kahvin kanssa palan tummaa suklaata, ja silloin tarjoan hänelle 1/4 palan.
[/quote]
Mun lapset ovat kiittäneet monta kertaa, että pidimme huolta siitä karkittomuudesta, kun monilla kavereilla on paljon paikkoja ja muita hammasongelmia. He ovat iloisia ja kiitollisia myös siitä, etteivät olleet koskaan sokerikoukussa.
18
[/quote]
Minä yritin sukeltaa lasten ajatusmaailmaan ja mietin, että ihan oikeastiko olisivat varta vasten kiitollisia niinkin ylevästä asiasta kuin... että äiti ei syöttänyt karkkia?
Ei sillä, hieno juttu, mutta "iloisuus ja kiitollisuus siitä, etteivät ole sokerikoukussa" kuulostaa jotenkin kauhean... teatraaliselta asian mittasuhteeseen nähden. :-)
[/quote]
Veikkaisin että lapset katsovat kaihoisasti kun muut lapset saa pääsiäismunan tai muun herkun ja valveutunut äiti lohduttaa lapsiaan: "Olkaa kiitollisia kun äiti on tiukka näissä karkkiasioissa. Iloitsette vielä kun ei tule reikiä hampaisiin ja kiitätte äitiä kun ette ole sokerikoukussa". Ja tähän lapset nöyrästi kyyneleitä nieleskellen: "Kyllä äiti". About näin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:45"]Mulla oli lasten kanssa niin helppoa yli 4-vuotiaaksi asti, kun he eivät tienneet makeista mitään. Kaupan karkkihyllytkin ohitettiin välipitämättömästi, kun eivät ymmärtäneet, mitä ne on. Senkin jälkeen oli karkkipäivä, jolloin namuja annettiin vähän. He ovat nyt yli 20-vuotiaita, hampaat loistokunnossa, ei reikiä, ei muita hammasongelmia, ovat hoikkia ja terveitä. Kannattaa ihan oikeasti kiertää sokeri ja turhat napostelut kaukaa.
[/quote]
Mä olen pienestä asti kerran viikossa syönyt karkkeja ja 16-vuotiaasta eteenpäin useammankin kerran viikossa sekä leivoksia ja limsoja eikä ikinä ole ollut hampaissa reiän reikää ja paino on aina ollut alipainon rajoilla lapsena, nykyään 52kg/168cm.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:45"]Mulla oli lasten kanssa niin helppoa yli 4-vuotiaaksi asti, kun he eivät tienneet makeista mitään. Kaupan karkkihyllytkin ohitettiin välipitämättömästi, kun eivät ymmärtäneet, mitä ne on. Senkin jälkeen oli karkkipäivä, jolloin namuja annettiin vähän. He ovat nyt yli 20-vuotiaita, hampaat loistokunnossa, ei reikiä, ei muita hammasongelmia, ovat hoikkia ja terveitä. Kannattaa ihan oikeasti kiertää sokeri ja turhat napostelut kaukaa.
[/quote]
Itse olen osannut kasvattaa lapseni niin että käyttäytyvät kaupassa ja pesevät hampaansa. Ei ikinä ongelmaa karkkihyllyllä tai reikiä hampaissa vaikka ovatkin saaneet syödä karkkia ja muita makeita herkkuja.
Eikö sinulla ole tarjota vieraille mitään terveellistä? Miten ilkeät tarjota mokkapaloja? Kai sinulla oli porkkanasuikaleet ja kurkut valmiina, kun tiesit, että tulee vieraita? Mitä pöydässäsi oli tarjolla? Jos ei ollut muuta kuin mokkapaloja, silloin kyllä saat katsoa peiliin!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:25"]
Naapuri tuli kylään ja antoi 10 kk ikäiselle pojalleen lautaseltaan pari murua mokkapalasta. Mikä siinä on että noin pieni pitää totuttaa sokeriin ja antaa kiellettyä ruokaa vaikka olisikin kyse pikku muruista. Kuulemma lapsen isä taas on joskus antanut lipaista jäätelöpuikosta. Ihme touhua. Siinä perheessä ei olla lihavia mutta kuitenkin herkkuja jatkuvasti popsitaan, ja nyt jo lapsi opetetaan samoille tavoille. Häpeä.
[/quote] Onnekas laps, kun vanhemmat eivät ole menettäneet suhteellisuudentajuaan.
Ikävä, että omillesi on jaettu huonommat kortit.... lapsiparoille.
Voi mun lapseni juuri nimi-juhlissaan syöpötteli kermakakun kermavaahtoja mummon toimesta... Apua, tuleeko siittä nyt läski? Mä meen nyt avaan sanaisen arkkuni mummolle ja varmaan lapsen isällekkin.. Se isä kun anto tän lipasta ketsuppia, ou nou...
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:14"]
Eikö sinulla ole tarjota vieraille mitään terveellistä? Miten ilkeät tarjota mokkapaloja? Kai sinulla oli porkkanasuikaleet ja kurkut valmiina, kun tiesit, että tulee vieraita? Mitä pöydässäsi oli tarjolla? Jos ei ollut muuta kuin mokkapaloja, silloin kyllä saat katsoa peiliin!
[/quote]
Eikä edes spirulinaa!!!
Ajattelin otsikon perusteella, että naapuri on syöttänyt ap:n lapselle mokkapalaa, mutta kyse olikin naapurin omasta lapsesta. Jokainen vanhempi saa ihan itse päättää monista lapseensa liittyvistä asioista, oli kyse sitten leivoksen syöttämisestä tai kirkkoon kuulumisesta, ja se siitä. Ei se hyvää tee, jos joka päivä tunkee lapseensa kokonaisen mokkapalan, mutta kyllä pienikin suu napsaa, kun saa joskus herkkua. Sokerin syöminen täytyy pitää kurissa, mutta ei siitä sentään tarvitse kokonaan luopua.
Mokkapalan syöttäminen oli kyllä tosi pahasti tehty! Olisi ennemmin antanut vaikka supisuomalaista pullaa.
[/quote]
Sama täällä! Vaikka hui, sokeriherkkuja sain syödä jo ihan pienenä . T. 20 vuotias
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:55"]
Luulin, että ap pelkäsi mokkapalassa olevan kofeiinia. Mutta eihän pienessä murusessa mukkapalaa ole varmaan kofeiinia paljon yhtään.
[/quote]
Voitteko te alapeukuttajat kertoa, mitä alapeukuttamista tässä on? Voisihan siinä olla kofeiinia, eikös siihen ihan suodatinkahvia laiteta?
Voi helvetti! Sinuna tekisi lastensuojeluilmpituksen ja sen jälkeen kyttäisin ikkunasta että kaikki lapsen syötävä on tulevaisuudessa sokeritonta! Sehän on kaikista tärkein asia maailmassa
Miksi niitä herkkuja ja mokkapaloja pitää aikuisellekaan olla? Hyvin pärjää ilmankin.
KIELLETTYÄ RUOKAA???
Vaikutat neuroottiselta ja syömishäiriöiseltä. Voimakas ilmaisu!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:10"]
Miksi niitä herkkuja ja mokkapaloja pitää aikuisellekaan olla? Hyvin pärjää ilmankin.
[/quote]
Koska ne on hyviä. <3
Miksi ap ylipäätään tarjoilee naapurille mokkapaloja. Eikö kaljupää kahvi nyt riittäisi?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:10"]Miksi niitä herkkuja ja mokkapaloja pitää aikuisellekaan olla? Hyvin pärjää ilmankin.
[/quote]
senkun pärjäät sitten vaan. Mä tahdon erilaisia nautintoja mun elämään. Yksi niistä on herkut. Hmm. Pitäisköhän leipoa mokkapaloja
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:50"]
Enemmän tuolllainen hysteerinen herkkujen välttely tekee hallaa kuin silloin tällöin nautiskeltu pala vaikka sitä mokkapalaa.
Tehkää ihmeessä lasu-ilmoitus minusta kun joskus aamuisin 1v 5kk ikäinen saattaa huomata kun otan kahvin kanssa palan tummaa suklaata, ja silloin tarjoan hänelle 1/4 palan.
[/quote]
Mun lapset ovat kiittäneet monta kertaa, että pidimme huolta siitä karkittomuudesta, kun monilla kavereilla on paljon paikkoja ja muita hammasongelmia. He ovat iloisia ja kiitollisia myös siitä, etteivät olleet koskaan sokerikoukussa.
18
[/quote]
Minä yritin sukeltaa lasten ajatusmaailmaan ja mietin, että ihan oikeastiko olisivat varta vasten kiitollisia niinkin ylevästä asiasta kuin... että äiti ei syöttänyt karkkia?
Ei sillä, hieno juttu, mutta "iloisuus ja kiitollisuus siitä, etteivät ole sokerikoukussa" kuulostaa jotenkin kauhean... teatraaliselta asian mittasuhteeseen nähden. :-)
[/quote]
jrp, melkosia lapsia... :D ei mulla ole ollut koskaan mitään sokerikoukkua enkä ole kärsinyt rei'istä vaikka sokeria olenkin saanut joskus eikä sitä olla täysin kielletty. Kyllä se on kyse nimenomaan siitä napostelusta ja ihan överikäytöllä sekä hampaiden huonolla huollolla eikä vieläkäön sillä karkin täydellisellä kieltämisellä.. en ijmettele että joillain on hampaat huonona kun näyttää olevan joka päivä pussi kädessä josta napostellaan ja kitaaan päivittäin limuja, ymmärrän jos joku näkee sellaisesta hallaa mutta kyllä mää on jo övereitä kun ei kylässäkään saa kakkua syödä vaan otetaan tyyliin omat porkkanat mukaan.... :D näen kyllä tuon kultaisen kedkitien kaikista järkevimpänä ja sitä se onkin. yhdestä pullanmurusta kun ei niitä reikiä tule Jos hampaistaan pitää huolta.