Juomakelpoinen vesi loppuu maapallolla monelta alueelta..tiesitkö että.....
Vesi ei lopu maapallolta kokonaan, mutta ihmiskunnalle kelpaava puhdas makea vesi on loppumassa monilta alueilta kriittistä vauhtia. Maapallon kokonaisvesimäärä pysyy lähes vakiona veden kiertokulun vuoksi. Ongelma on siinä, että käyttökelpoinen vesi jakautuu epätasaisesti, saastuu ja hupenee kulutuksen vuoksi
Pohjavesien ehtyminen: Yli puolet maailman suurista maanalaisista pohjavesialtaista tyhjenee nopeammin kuin ne ehtivät täyttyä. Erityisesti miljoonia vuosia vanhat uusiutumattomat fossiiliset vesivarat ovat hupenemassa. [1, 2]
Väestönkasvu ja ruoantuotanto: Maailman väestö tarvitsee yhä enemmän ruokaa. Maatalous kuluttaa noin 70 % maailman makeasta vedestä. Aalto-yliopiston tutkimusten mukaan vesipula uhkaa jo puolta maailman ruoantuotannosta.
Saastuminen: Teollisuus, jätevedet ja maatalouden päästöt pilaavat pintavesiä. YK:n raportit varoittavat maailman olevan ajautumassa "vesikonkurssiin", koska monet joet ja järvet ovat muuttumassa käyttökelvottomiksi
Kommentit (33)
Ei hätää, kun Nestle ottaa kaikki juomavedet haltuun niin loppuu tuhlailu. Joka ikiseen vesihanaan tulee mittarit ja litrahintainen veloitus.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, kun Nestle ottaa kaikki juomavedet haltuun niin loppuu tuhlailu. Joka ikiseen vesihanaan tulee mittarit ja litrahintainen veloitus.
Jep ja sen hinta ei ole nykyinen noin 1 c/ litra mikä täällä maksaa hanasta otettuna.
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Joku sitten alapeukutti aloitustakin:))
Tiesitkö, että olet rasittava jankkaaja, ap?
Mitä ajattelet, ap, asian eteen tehdä?
Kirjoita mieluummin omaa, älä tekoälyn tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Eihän tässä sanottukaan että vesi loppuu vaan juomakelpoinen vesi monessa paikassa, tampio.
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Jos suomalaisilla olisi yhtään pelisilmää, järvivesien suojelun tulisi olla jo pitkällä. Vesi olisi Suomen öljy jos se saataisiin pidettyä puhtaana. Tällä hetkellä järvet ovat muuttumassa maa- ja metsäteollisuuden valuma-altaiksi hitaasti mutta varmasti.
Syntyvyyden säännöstely Afrikkaan, kai sinäkin jo nyt kannatat sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
T: persudenialisti
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Tiesitkö et Amerikoissa kahdesta osavaltiosta loppuu pohjavesi noin vuonna 2030? Sadan tuhannen lehmän kokoisia karjan kasvattamoja on kymmeniä.
Joskus oli aika kun sähkö ja vettä käytettäessä ei tarvinnut lainkaan miettiä niiden hintaa.
Sitten Suomesta tuli markkinatalouden mallimaa ja yksityistettiin VR( hinnat nousi) Posti (hinnat nousi) sähkön hinnat nousi ja seuraava kuppauskohde on vesi. Siitä onkin kiva ottaa katteet kun kilpailua ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Kommenttisi todistaa, että jos joku, niin tyhmyys on ainakin ehtymätöntä. Tyhmyys (sinunkin tyhmyytesi) on valitettavasti uusiutuva luonnonvara, joka ajaa ihmiskuntaa kohti tuhoaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaisilla olisi yhtään pelisilmää, järvivesien suojelun tulisi olla jo pitkällä. Vesi olisi Suomen öljy jos se saataisiin pidettyä puhtaana. Tällä hetkellä järvet ovat muuttumassa maa- ja metsäteollisuuden valuma-altaiksi hitaasti mutta varmasti.
Ja kaiken kukkuraksi suomalaiset peelot eivät tajua, että maa- ja metsätalous on jo auringonlaskun ala😂😂
Vesi ei tule ikinä olemaan ihmiskunnalle ongelma. Sen hinta tulee aina olemaan lähes nolla.
Öljynkin on pitänyt näiden samojen typerysten mukaan loppua maapallolta jo moneen otteeseen, mutta kummasti sitä täältä tuntuu löytyvän.
Resurssit on yleensäkin loppumassa tai ainakin hemmetisti kallistumassa maapallolla. Jos joku miettii miksi Ukrainassa soditaan niin kannattaa katsoa paljonko siellä on vilja-aittoja ja muuta rikkautta maan allakin.
Oma veikkaus on että suuri sota tulee ja laskee väkilukua niin että resurssit riittää taas jäljellä oleville.
Tiedän, mutta radiossa juuri kerrottiin, että suomalaiset eivät liiku tarpeeksi ja siksi pitää (työnantaja tietysti maksaa palkan) saada liikuntaa työpaikoille.
Porat seis hampilääkäri ja kaupan kassat kiinni ja linja-auton kuiljettaja ja junankuljetta matka seis , nyt on liikuntahetki henkilökunnalle.
Eikä sitä vapaa-aikaakaan voi tietenkään käyttää liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Dokkarista on useita vuosia aikaa. Kalifornia on elinkelpoinen.
Tästä saadaankin hyvä "syy" nostaa Suomessa vesimaksut 3-kertaisiksi nykyisestä, hyvässä vauhdissa ollaan jo.