Miksi jotkut lapset ovat liian arkoja?
Onkohan se geneettistä vai johtuukohan jostain erittäin varhaisesta traumaattisesta kokemuksesta?
Liian aralla tarkoitan ettei lapsi opi joitain elämän perustaitoja, kuten joidenkin kohdalla uiminen tai joidenkin kohdalla normaali kommunikointi. Kun lapsi säikähtää ja joutuu pakokauhuun vedessä tai sosiaalisessa tilanteessa.
Katsoin just tubesta videon jolla vanhemmat veivät ekaa kertaa vauvansa uimahalliin. Vauva joutui välillä pariksi sekunniksi uppeluksiin ja vain nauroi tullessaan pinnalle. Joku toinen vauva säikähtää ja traumatisoituu eikä enää ikinä mene veden varaan.
Esim. mulla oli pikkulapsena tilanne jossa olimme pulikoimassa muiden lasten kanssa vanhempien seurassa. Kun ekaa kertaa painuin hetkeksi kokonaan veden alle (siis ihan tarkoituksella kun meitä opetettiin uimaan), olin aivan kauhuissani. Vanhempani nauroivat että just noin rohkeasti vaan ja yrittivät saada minutkin nauramaan ja innostumaan mutta ei. Olin ihan lamaantunut. Muutkin vanhemmat ihmettelivät että mikä sille tuli, ja että ei ole normaalia säikähtää noin. Heidän omat lapsensa polskuttivat vedessä innoissaan.
Kommentit (10)
Jotkut ovat herkempiä kuin toiset.
Jotku vanhemmat eivät vaan vaadi lapsiltaan mitään ja kasvattavat pumpulissa
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus 🙄
olin lapsena tosi arka ja herkkä ja samanlainen edelleen, lisäksi diagnosoitu estynyt persoonallisuus, sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistus. mitään syytä tällä en tiedä.
Siellä opetettiin ehkä väärin uimaan. Ei lasta työnnetä veden alle tai veteen. Joskin takavuosina oli välinpitämättömyyttä tai unohduksia. Uimakoulussa ensin puhalletaan veteen kuplia ja otetaan pieniä askelia eteenpäin. Kaikilla aikuinen mukana vahtimassa jokaista lasta. Lapsilla on painava pää, ei pääse helposti ylös. Vauvauinnin metodeista taas voi olla montaa eri mieltä.
Geneettistä herkkyyttä, erilaisia vaiheita kehityksessä, muutokset esim. uusi hoitopaikka - toisilla vaan kestää sopeutumisessa kauemmin. Toiset ovat rohkeampia tietynlaisten ihmisten seurassa ja taas toisia jännittävät. Ei näillä ole tekemistä kasvatuksen kanssa välttämättä ollenkaan. Rohkeallakin voi olla jokin tietty hankala juttu, jonka oppiminen vie aikaa.
Ja siis olen ennen uimakoulua myös ollut upoksissa useasti ja kauhonut sieltä pois. Silloin luuli aina että kuolee. Äiti rannalla. Joku lapsi sinne hukkuikin.
Jotkut voivat myös olla lapsena tosi arkoja, mutta kasvaessaan rohkaistua ja heistä voi tulla ihan normaalin rohkeita aikuisia. Ei tarvita muuta kuin aikaa.
Arkuus ja varovaisuus on monesti ihan hyväkin ominaisuus. Ei joudu niin helpolla vaaratilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
No minua ei todellakaan ole kasvatettu pumpulissa mutta olin TODELLA arka lapsi. Koen että juuri tuon takia: en ikinä kokenut että aikuiset olisivat turvallisia, ne oli aina vaan pelottavia, äänekkäitä ja kiusaavia.
On geneettistä.