Voisitteko mennä seisomaan liukuportainen/maton oikeaan reunaan että kiireisemmät pääsee ohi?
Mä en ymmärrä miksi pitää pönöttää ihan keskellä? Itse varsinkin niissä liukukäytävillä tykkään kävellä eteenpäin enkä jaksa seistä siinä hoo moilasena ja odottaa kunnes olen liukunut sen 30m. Muualla maailmassa tämä on jo ihan selviö että mennään toiseen reunaan, mutta ei suomalaiset. Onhan se nyt ihan kamalaa jos joku ohittaa ihan missä tahansa.
Kommentit (117)
En ole törmännyt tähän ilmiöön muualla kuin Helsingissä, ja se kyllä huvitti suunnattomasti. Juuri se kaupunki missä julkiset kulkee sekunnin välein on niin kauhea kiire, että ihmisiä täytyy ohitella liukuportaissa 😂. Hiukan on esiintymisen makua ja suurkaupungin leikkimistä. Itse nauroin näille kiukkuisille pöntöille päin naamaa ja heittelin nousukkaille Turun murteella nasevia solvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa laskea ääneen rauhallisesti 101, 102, 103... jne. tai vaihtoehtoisesti katsokaa kellosta sekunteja. Tuolla ohittamisella voittaa parhaimmillaan kokonaiset 6-10 sekuntia.
Kyseessä on pelkästään kiireen tunnun aiheuttama ongelmakäytös, jolle ei ole olemassa yhtäkään järkisyytä.
Se 10 sekunnin ajansäästö riittää mulle. :) Sori jos haluan olla tehokas
Tehokas... seisot asemalaiturilla 10 sekuntia pidempään odottamassa junaa/metroa ja siihen päästäksesi tönit ja pusket matkallasi muita ihmisiä tieltäsi kuin suoraan pellolta kaupunkiin teleportattu lehmä. Wau... miten ihanan urbaania.
Puhumattakaan siitä, että todellinen hyöty on lähempänä 3-6 sekuntia koska et kuitenkaan kai sentään juokse niissä portaissa. Suomalaisissa on tyyppejä, joiden junttius on koodattu suoraan DNA:han.
En käytä junaa enkä metroa. En myöskään juokse portaissa ja harvemmin edes niissä varsinaisissa liukuportaissa kävelen, koska askelmat on korkeita. Paikallaan seisominen liukukäytävällä on äärettömän junttia kun sitä pitkin on ihan helppo kävellä. Mieluummin istun kahvilassa 10s aikaisemmin kuin tönötän laiskana matolla joka kulkee äärettömän hitaasti eteenpäin. Sä voit tuhlata elämäsi kallista aikaa niissä seisoskeluun, mutta päästä nyt muut ohi!
Älä huoli, Helsingistä ei soijalatte lopu vaikka myöhästyt sen 10 sekuntia kahvilasta. Toisaalta mukavaa, että käytät aikaasi muiden huvittamiseen kiirehtimisellä ja tärkeilyllä. Meitä flegmaattisempia tuollainen nimittäin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa laskea ääneen rauhallisesti 101, 102, 103... jne. tai vaihtoehtoisesti katsokaa kellosta sekunteja. Tuolla ohittamisella voittaa parhaimmillaan kokonaiset 6-10 sekuntia.
Kyseessä on pelkästään kiireen tunnun aiheuttama ongelmakäytös, jolle ei ole olemassa yhtäkään järkisyytä.
Se 10 sekunnin ajansäästö riittää mulle. :) Sori jos haluan olla tehokas
Tehokas... seisot asemalaiturilla 10 sekuntia pidempään odottamassa junaa/metroa ja siihen päästäksesi tönit ja pusket matkallasi muita ihmisiä tieltäsi kuin suoraan pellolta kaupunkiin teleportattu lehmä. Wau... miten ihanan urbaania.
Puhumattakaan siitä, että todellinen hyöty on lähempänä 3-6 sekuntia koska et kuitenkaan kai sentään juokse niissä portaissa. Suomalaisissa on tyyppejä, joiden junttius on koodattu suoraan DNA:han.
En käytä junaa enkä metroa. En myöskään juokse portaissa ja harvemmin edes niissä varsinaisissa liukuportaissa kävelen, koska askelmat on korkeita. Paikallaan seisominen liukukäytävällä on äärettömän junttia kun sitä pitkin on ihan helppo kävellä. Mieluummin istun kahvilassa 10s aikaisemmin kuin tönötän laiskana matolla joka kulkee äärettömän hitaasti eteenpäin. Sä voit tuhlata elämäsi kallista aikaa niissä seisoskeluun, mutta päästä nyt muut ohi!
Älä huoli, Helsingistä ei soijalatte lopu vaikka myöhästyt sen 10 sekuntia kahvilasta. Toisaalta mukavaa, että käytät aikaasi muiden huvittamiseen kiirehtimisellä ja tärkeilyllä. Meitä flegmaattisempia tuollainen nimittäin huvittaa.
Onneksi en asu missään hesalassa
Jossain metrossa ymmärrän, että väistää pitää. Ihmettelen enemmän näitä, jotka huohottaa niskaan jossain keskustan Stockan lyhyissä liukuportaissa ja ohi pitäisi päästä. Mulle on lyhyellä ajalla tehty monia leikkauksia vasempaan jalkaan ja mieluummin ottaisin tukea nimenomaan sillä vasemmalla kädellä. Käytän toki hissiä aina kun se kohdalle osuu, mutta pakko joskus mennä liukuportaitakin (pakko hoitaa asioita sairaslomallakin). Jestas että näitä kuumakalleja riittää, joille se muutama sekuntiin on liikaa.
Huomaa, että maalaistollot täällä inttävät vastaan :D
Liukuportaat ja -matot on tehty niille, joilla heikko fyysinen kunto, suuret matkatavarat tai muu rajoite hankaloittaa liikkumista. Kuntoportaat eivät ole liukuportaita vaan niissä liikutaan omin voimin. Lenkkeilijät käyttäkööt siis niitä vieressä olevia tavallisia portaita.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että maalaistollot täällä inttävät vastaan :D
Ja wannabe-stadilaiset (1. polven kaupunkilaiset) siitä ärsyyntyvät..
Jossain Porin liukuportaissa ei ole niin justiinsa missä seisoo, mutta Helsingissä tämä menee juurikin näin, että oikeassa reunassa pitää seistä tai tulee vihaisia tuhahteluja. Olin kaverini luona Helsingissä käymässä ja nyki minut oikealle ja ohjeisti, että pitää seistä oikealla puolella, että vasemmalta puolelta pääsee ihmiset ohi halutessaan:D
Ihan ymmärrettävää seisoa reunassa sellaisella pitkällä ja leveällä liukumatolla.
Vähemmän ymmärrettävää sitten taas on odottaa ohituskaistaa sellaisissa perus liukuportaissa, joissa on jo valmiiksi niin ahdasta, ettei siinä pysty kaksi ihmistä edes seisomaan vierekkäin samalla portaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa pasilan asemalla joka aamu hidastelijat laahustaa edessä kun on kiire vaihtaa junaa. todellakaan en heidän takiaan halua odottaa seuraavaa puoltuntia tai kävellä paria kilometriä töihin. toisilla on kiire päästä rullaportaisiin mutta jää siihen sitten seisomaan. toiset tunkee jonottamaan tuulikaappiin että päääsee portaiden oikealle puolelle.
Mihin kahden kilsan päähän menee Pasiltasta junia puolen tunnin välein? Sä et ole Pasilassa käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa pasilan asemalla joka aamu hidastelijat laahustaa edessä kun on kiire vaihtaa junaa. todellakaan en heidän takiaan halua odottaa seuraavaa puoltuntia tai kävellä paria kilometriä töihin. toisilla on kiire päästä rullaportaisiin mutta jää siihen sitten seisomaan. toiset tunkee jonottamaan tuulikaappiin että päääsee portaiden oikealle puolelle.
Mihin kahden kilsan päähän menee Pasiltasta junia puolen tunnin välein? Sä et ole Pasilassa käynytkään.
Ja vaihtaa junaa Pasilassa työmatkalla parin kilometrin vuoksi? Eli tulet Pasilaan junalla Helsingin suunnasta ja vaihdat mihin?
En, sillä tässä valmiissa mailmassa ei ole kiirettä kellään, se on vain oman pään sisäinen harha. Et ole niin tärkeä ja korvaamaton.
Tee vaikka testi, laita sormesi vedellä täytettyyn lasin ja nosta se pois, jäikö reikää vai korvasiko vesi sinut...
Mieti syvällisesti asiaa...
Itseaiheutetusta kiireestä tai "kiireestä" on turha muille kiukutella ja vaatia muilta palveluksia. Oma elämänhallinta, aikataulut jne kuntoon ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvavälit
Suksi turvaväliis
🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutetusta kiireestä tai "kiireestä" on turha muille kiukutella ja vaatia muilta palveluksia. Oma elämänhallinta, aikataulut jne kuntoon ensin.
Harvemmin olen liikkeellä kiireessä, mutta mua ei vaan kertakaikkiaan nappaa seistä paikoillani jos kävellenkin pääseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin olen liikkeellä kiireessä, mutta mua ei vaan kertakaikkiaan nappaa seistä paikoillani jos kävellenkin pääseen.
No kävele sitten portaita tai mikset saman tien koko matkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästät aikaa 10-15 sekuntia?
Kyse ei ole ajansäästöstä, vaan liikunnalliset ihmiset haluavat liikkua. Varmasti vieras ajatus, jos ei itse esim. lenkkeile.
Portaat kävellään, mutta liukuportaissa ollaan suurin piirtein paikallaan. Se on niiden idea. Eihän hissikään ole tarkoitus liikkua edestakaisin paikallaan.
Muuten olen aktiivinen hyötyliikunnan kannattaja ja hoidan käytännössä kaikki arkiset asiani kävellen ja pyöräilen. Sähköpolkupyörät ja sähköpotkulaudat ovat laiskoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaihtaa junaa Pasilassa työmatkalla parin kilometrin vuoksi? Eli tulet Pasilaan junalla Helsingin suunnasta ja vaihdat mihin?
Öh, Pasilassa vaihdetaan junaa jos on tulossa jostain muualta kuin Helsingin suunnasta, tietenkin...
Tuostakin asiasta pitäisi nykyään olla kylttejä joka paikassa. Toinen asia on se, että jäädään ihmettelemään ja pönöttämään keskelle kulkureittiä tai ovien eteen. Tai kävellään puhelin kasvojen edessä muita päin, aivan kuin puhelin antaisi tekosyyn kävellä missä sattuu, ja muiden pitäisi väistää sen takia.
Hyvä pointti. Ehtii aiemmin vauvapalstalle kun juoksee liukuportaat.