Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko mennä seisomaan liukuportainen/maton oikeaan reunaan että kiireisemmät pääsee ohi?

Vierailija
08.12.2021 |

Mä en ymmärrä miksi pitää pönöttää ihan keskellä? Itse varsinkin niissä liukukäytävillä tykkään kävellä eteenpäin enkä jaksa seistä siinä hoo moilasena ja odottaa kunnes olen liukunut sen 30m. Muualla maailmassa tämä on jo ihan selviö että mennään toiseen reunaan, mutta ei suomalaiset. Onhan se nyt ihan kamalaa jos joku ohittaa ihan missä tahansa.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminäminä.... näille ohittelijoille pitäisi olla jokaiselle omat liukuportaat, että olisivat tyytyväisiä. Syvällä istuu metsäläisyys suomalaisessa.

Vierailija
42/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pienemmästä kaupungista pääkaupunkiseudulle 2014, eikä ikinä ollut tullut edes mieleen, että liukuportaissa voisi olla jotain liikennesääntöjä. Olin Pasilan asemalla ja asetuin keskelle ylöspäin kulkevia liukuportaita, kun takaani kuului kohtelias pyyntö antaa tilaa. Siirryin oikeaan laitaan ja ohitseni viiletti useampi kiireinen.

Koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen ja tajusin, että täähän on tosi hyvä systeemi. Ei ole suuri vaiva pysytellä oikealla ja antaa tilaa muille. Kukaan ei tahallaan töni vaan homma toimii.

Siirryin itse sitten myöhemmin noiden vasemmalla kaistalla viilettävien leiriin, kun vaikkapa juna oli myöhässä ja seuraavan lähtöön 40 sekuntia. Siinä ehtii hyvin kun vasenta kaistaa pääsee menemään. Seuraava juna olisi tullut 15-20 min kuluttua, joten ei se ajan säästö siinä liukuportaissa ole se varsinainen juttu, vaan se, ettei myöhästy töistä sitä varten kahtakymmentä minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sama ilmiö myös pyöräteillä ja joka paikassa, ihmiset eivät ymmärrä, että meillä on oikeanpuoleinen liikenne, tätä pitäisi opettaa ihan kouluissa, suomi elää tässä jotain 1800 luvun outoa "tilaa on kuin pellossa" hommaa.

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyisen lain puitteissa suositellaan valitsemaan turvallisempi reuna.

Vierailija
44/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sankarit tekevät myös niin, että seisovat keskellä, ja ottavat "tukea" molemmista kaiteista. :D Junttia, niin junttia ...

Vierailija
45/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sama ilmiö myös pyöräteillä ja joka paikassa, ihmiset eivät ymmärrä, että meillä on oikeanpuoleinen liikenne, tätä pitäisi opettaa ihan kouluissa, suomi elää tässä jotain 1800 luvun outoa "tilaa on kuin pellossa" hommaa.

lähes kaikki helsinkiläiset ovat nykyään entisiä maalaistolloja tai jotain vielä tollompia n-sanoja, turha ihmetellä miksi homma ei toimi

Luuletko ettei muualla ole liukuportaita? Liukuportaat ovat ylös tai alasmenoa varten ilman tarvetta kävellä. Muutoin niiden tilalla olisi portaat. On vakiintunut käytäntö, että vasemmalta ohitetaan ja oikealla seistään, mutta se kävely niissä ei ole liukuportaiden pääasiallinen tarkoitus. Mielummin olisin vaikka maalaistollo kuin pelkästään vain tollo.

Vierailija
46/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan. Ei minulla ole kiire minnekään. Jos sinulla on, niin lähde aikaisemmin liikenteeseen.

Mä ohitan aina kaltaisesi kuspäät ja "vahingossa" tönäisen ohimennessäni. Nyt olen vielä alkanut yskäisemään kohti ilman maskia. 

Ei, kyllä sinä tyydyt seisomaan siellä takanani hiljaa yksinäsi puhisten. 

T: M42, 193 cm, 122 kg

Villi veikkaus, että painosi ei ole lihaksesta johtuvaa. Vois sullakin olla hoikempi olemus jos vaikka kävelisit joskus. 

Seuraavaksi ilmeisesti kommentoit kuinka paljon nousee penkistä...hohhoijaa

Vierailija
47/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tämä osataan metron takia. Muualla joutuu useammin pyytämään tilaa kulkea.

Ei ainakaan Pasilassa suju, vaikka näyttävät paikallisilta. Ärsyttävää, kun on tiukka vaihtoaika kaukojunien välillä ja ihmiset jäävät höpöttämään kuulumisia ja syynäämään kännykkäänsä joka rapun/oven eteen.

Vierailija
48/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten oli vielä se, että metroista, ratikoista, busseista ei päässyt ulos kun sisään tulevat tunkivat oville ja homma hidastui ihan älyttömästi ja meni hirveäksi tunkeiluksi ja törmäilyksi, en tiedä onko tämä jo korjaantunut?

Ei ole. Nämä samat tyypit tönii kulkuvälineestä sisään ja liukuportaissa liikaa vasemmalla seisovan yli.

Vierailija
49/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa laskea ääneen rauhallisesti 101, 102, 103... jne. tai vaihtoehtoisesti katsokaa kellosta sekunteja. Tuolla ohittamisella voittaa parhaimmillaan kokonaiset 6-10 sekuntia.

Kyseessä on pelkästään kiireen tunnun aiheuttama ongelmakäytös, jolle ei ole olemassa yhtäkään järkisyytä.

Vierailija
50/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sankarit tekevät myös niin, että seisovat keskellä, ja ottavat "tukea" molemmista kaiteista. :D Junttia, niin junttia ...

Toisten ihmisten tarkkailu ja haukkuminen on junttia, ei esim. tasapainohäiriön vuoksi kiinni pitäminen.

Vierailija
51/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin harvinaista, että kyseessä on varmasti terveysongelma.

Vierailija
52/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä normaali käytäntö, täällä enemmän "mukakiireisiä" (useammin näkee tämmösen hätäilijän sitten maleksivan toisessa päässä, harva kiirehtii matkaansa eteenpäin). Muualla en oo nähny tämmöselle tarvetta.

Jep, huvittaa nämä näennäiskiireellä tärkeyttään korostavat wannabe-kosmopoliitit, jotka ovat käyneet oikein maailmalla oppimassa liukuportaissa ohittelua :D

Vierailija
53/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälit

Vierailija
54/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tämä osataan metron takia. Muualla joutuu useammin pyytämään tilaa kulkea.

Ei ainakaan Pasilassa suju, vaikka näyttävät paikallisilta. Ärsyttävää, kun on tiukka vaihtoaika kaukojunien välillä ja ihmiset jäävät höpöttämään kuulumisia ja syynäämään kännykkäänsä joka rapun/oven eteen.

Mikä on tiukka vaihtoväli? Ilmeisesti 30 sek., jos missaat junan liukuportaiden vuoksi. En ole koskaan myöhästynyt junan vaihdosta, toki paikallisjunan olen missannut useamminkin ruuhka-aikaan, mutta sekään ei aiheuta kuin muutaman minuutin viiveen.

Vierailija
55/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaapa laskea ääneen rauhallisesti 101, 102, 103... jne. tai vaihtoehtoisesti katsokaa kellosta sekunteja. Tuolla ohittamisella voittaa parhaimmillaan kokonaiset 6-10 sekuntia.

Kyseessä on pelkästään kiireen tunnun aiheuttama ongelmakäytös, jolle ei ole olemassa yhtäkään järkisyytä.

Se 10 sekunnin ajansäästö riittää mulle. :) Sori jos haluan olla tehokas

Vierailija
56/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvavälit

Suksi turvaväliis

Vierailija
57/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuportaissa ohittelu pitää kieltää. Se jos mikä on JUNTTIA.

Vierailija
58/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehokas... seisot asemalaiturilla 10 sekuntia pidempään odottamassa junaa/metroa ja siihen päästäksesi tönit ja pusket matkallasi muita ihmisiä tieltäsi kuin suoraan pellolta kaupunkiin teleportattu lehmä. Wau... miten ihanan urbaania.

Puhumattakaan siitä, että todellinen hyöty on lähempänä 3-6 sekuntia koska et kuitenkaan kai sentään juokse niissä portaissa. Suomalaisissa on tyyppejä, joiden junttius on koodattu suoraan DNA:han.

Vierailija
59/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja säästät aikaa 10-15 sekuntia?

Kyse ei ole ajansäästöstä,en vaan jaksa pönöttää siinä hiton matolla!

Vierailija
60/117 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tehokas vaan stressantunut kontrollifriikki, sori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme