Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle voi puhua rahasta, jos sitä on?

Vierailija
27.03.2026 |

Perheemme on melko varakas. Sekä minä, että mieheni tienaamme hyvin. Olen itse saanut perintönä jonkin verran rahaa ja mm. sijoitusasuntoja. Samoin lapsillamme on jonkin verran perittyä varallisuutta ja säästetty heille aina verottomat maksimimäärän. Emme siis ole mitenkään rikkaita, mutta keskimääräistä varakkaampia kyllä.

Tuntuu, että meidän pitää koko ajan peitellä rahojamme tai ainakaan ei niistä saa puhua mitään. Tuntuu, että lähipiiri elää ihan eri maailmassa.

Voiko rahaan liittyvistä asioista, kuten sijoittamisesta, puhua niiden läheisten hmisten kanssa, joilla ei ole ylimääräistä rahaa? Pitääkö varakkuutensa piilottaa? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta puhuminen on rahvaanomaista.

Vierailija
2/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä keskustelupaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä 400.000 sijoitustili

Vierailija
4/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit keskustella sijoittamisesta sellaisen kanssa jolla ei selvästikään ole aiheeseen mitään annettavaa? Keskustele vaikka pankin sijoitusneuvojan kanssa. 

Vierailija
5/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mies pihi, vaikka iso sijoitustili

Vierailija
6/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on niin vanha keksintö että sitä on jo kaikilla,toisilla enemmän toisilla vähemmän,rahvaan omainen aihe.Muuan mies sanoi rahaa on kaikilla,mutta huippuhevosta ei.

Vierailija
7/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä 400.000 sijoitustili

Ei. Mies on oikeasti perheemme huonoin sijoittaja. Rahat makaavat tilillä.

Vierailija
8/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietysti puhua sijoittamisesta ja rahasta lähipiirillesi, mutta tuskin se heitä hirveästi kiinnostaa. Sama kun puhuisi jääkiekosta tai autojen korjaamisesta sellaiselle joka ei ole kiinnostunut.

Vierailija
9/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasta puhuminen on rahvaanomaista.

Aika typerä ajatus joka johtaa siihen, että Suomikin on täynnä aikuisia jotka eivät ymmärrä raha-asioista hevon helvettiä ja toimivat kuin kuusvuotiaat rahan kanssa.

Vierailija
10/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oikein puhua kenellekään tällaisesta asiasta. Puolison kanssa tietenkin puhutaan ja jälkikasvun kanssa jonkin verran. 

Vierailija
11/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus lienee kuitenkini se että erittäin harva on maassa sellainen, ja sekös kokkaretta ketuttaa kun haluaa lisätä tuloeroja.

Vierailija
12/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan siinä hetkessä sellaiselle, joka kertoo juuri kehnosta taloudellisesta tilanteesta.

Vierailija
13/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse puhua rahasta kenellekään, junttia. Katso iltiksestä toivo sukarin haastattelu ja huomaa miten hän välttelee kaikkia kysymyksiä liittyen asiaan. 

Vierailija
14/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mies pihi, vaikka iso sijoitustili

En nyt tiedä onko pihi. Ei hirveästi osta mitään,  mutta on valmis maksamaan kunnolla siitä,  mitä ostaa. Ja ei, hän on ärsyttävän huono sijoittaja. Itse ja lapsemme oppivat pienestä pitäen sijoittamaan, mies ei jaksa tuota hoitaa, vaikka olisi helpoimmillaan no helppoa.

Ap

Vierailija
15/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi puhua omista raha-asioista toisille? Jokaisella on omat raha-asiat, jotka kiinnostaa enempi, toisten rahat ei. Ylipäätänsä ihmisiä ei kauheasti kiinnosta muiden elämä ja siihen kuuluvat jutut, jotka on yleensä aika samoja aina tietyssä iässä. Näin se vaan menee. 

Vierailija
16/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en kyllä puhu. Tiedostan, että olen aika onnekas ja jos nyt on välttämättä rahasta puhuttava, niin sitten vaikka sijoitusryhnissä tai ihmisten kanssa, joiden tietää olevan suunnilleen samassa tilanteessa.

Se pitää vielä sanoa, että nykypäivänä jokaisen pitää tajuta, että yhden rikastuminen ON muilta pois ja ihmisillä on oikeita ongelmia, jollainen ei ole, että varakas ei voi puhua vähempivaraisren kanssa rahasta. Sanon nämä tosiaan itse melko varakkaana ja ihan ystävällisesti. Itse yritän lähinnä miettiä, kuinka tehdä edes jollain tapaa eettisiä valintoja ja kuinka voisin ottaa muita ihmisiä paremmin huomioon.

Tämä kommentti ei tietysti koske yleistä raha-ja talouspuhetta. Se on aina ihan hyödyllistä. Mutta ei niin, että mietin ääneen sijoituskohteita ja asuntoja, kun ystävä peruu lomamatkan ja pihistää ulkona syömisestä, koska palkka ei vaan riitä.

Vierailija
17/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahasta puhuta muille, tollo. 

Vierailija
18/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi oikein puhua kenellekään tällaisesta asiasta. Puolison kanssa tietenkin puhutaan ja jälkikasvun kanssa jonkin verran. 

No jälkikasvun kanssa siitä onkin tärkeintä puhua ja opettaa toimimaan rahan kanssa oikein. En oikein näe mitään syytä alkaa paasata omista rahoistaan ja sijoituksistaan esimerkiksi jonkun yksin elävän, kädestä suuhun elävän työkaverinsa kanssa. 

Vierailija
19/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahasta pitäisi puhua? Sijoittamisesta tuskin kannattaa keskustella ihmisen kanssa joka ei itse sijoita, kai tuon nyt tajuaa surkeammillakin sosiaalisilla taidoilla. Hanki jotain sijoittamisesta kiinnostuneita kavereita jos siitä haluat keskustella ja onhan aiheelle keskustelupalstojakin vaikka millä mitalla.

Vierailija
20/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahoistasi haluat puhua, Ota yhteytttä Oman pankkiisi, ovat varmasti halukkaita keskustelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi