Voisitteko mennä seisomaan liukuportainen/maton oikeaan reunaan että kiireisemmät pääsee ohi?
Mä en ymmärrä miksi pitää pönöttää ihan keskellä? Itse varsinkin niissä liukukäytävillä tykkään kävellä eteenpäin enkä jaksa seistä siinä hoo moilasena ja odottaa kunnes olen liukunut sen 30m. Muualla maailmassa tämä on jo ihan selviö että mennään toiseen reunaan, mutta ei suomalaiset. Onhan se nyt ihan kamalaa jos joku ohittaa ihan missä tahansa.
Kommentit (117)
Ennemmin liukuportaissa pitäisi olla ohittelun kieltävät kyltit. Varsinkin alaspäin mennessä nämä eteenpäin punkevat Lasse Virenit ovat suorastaan hengenvaarallisia. Jos liukuportaissakin pitää juosta läpi ihmismassan on päässä vikaa.
Helsingissä normaali käytäntö, täällä enemmän "mukakiireisiä" (useammin näkee tämmösen hätäilijän sitten maleksivan toisessa päässä, harva kiirehtii matkaansa eteenpäin). Muualla en oo nähny tämmöselle tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan. Ei minulla ole kiire minnekään. Jos sinulla on, niin lähde aikaisemmin liikenteeseen.
Mä ohitan aina kaltaisesi kuspäät ja "vahingossa" tönäisen ohimennessäni. Nyt olen vielä alkanut yskäisemään kohti ilman maskia.
Ei, kyllä sinä tyydyt seisomaan siellä takanani hiljaa yksinäsi puhisten.
T: M42, 193 cm, 122 kg
lähes kaikki kiireet on keksittyjä.
huonosti suunniteltu tai
laiskuuttaan viime tipassa tai myöhässä lähdetty liikkeelle.
kiire on vessaan tai sairaalaan tai poliisilla rikospaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tämä osataan metron takia. Muualla joutuu useammin pyytämään tilaa kulkea.
Metro kulkee muutaman minuutin välein. Minäkin seison oikeassa laidassa ja vain siksi, että en halua tulla jyrätyksi kumoon, kun joku haluaa juuri siihen metroon vaikka seuraava tulisi 3 min. päästä. Jos joku ei seiso, on silkkaa idiotismia väkisin tunkea juosten hänen ohitseen. Kävelkää vaan, mutta älkää väittäkö muiden pilaavan elämäänne, jos ette pääse just sillä sekunnilla hänen ohitseen. Ihan itse olette valinneet stressata ja myöhästyä ja juosta paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tämä osataan metron takia. Muualla joutuu useammin pyytämään tilaa kulkea.
Mitä sulle tapahtuu, jos et kävele?
Luulin, että tää ois ihan läppä alotus koska kaikkihan oppii jo lapsena seisomaan portaissa oikealla. Ei vastauksista päätelleen ookkaan niin selvää kaikille 🤷🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan. Ei minulla ole kiire minnekään. Jos sinulla on, niin lähde aikaisemmin liikenteeseen.
Mä ohitan aina kaltaisesi kuspäät ja "vahingossa" tönäisen ohimennessäni. Nyt olen vielä alkanut yskäisemään kohti ilman maskia.
Kannattaisikohan sun pysyä kotona? Miksi koet, että sinulla on oikeus tehdä mitä vain? On toki ”kirjoittamaton sääntö”, että seisotaan oikeassa reunassa, mutta ei se poista sitä tärkeämpää sääntöä:muiden kunnioittamista.
Itse asiassa muualla maailmassa on tajuttu, että se, että kaikki seisoo oikealla puolella, on kaikkein typerintä. Oarempi olisi seisoa jokatoinen oikealla ja jokatoinen vasemmalla.
Liukuportaissa juoksevat ovat joko ääliöitä tai latvalahoja.
Suomessa sama ilmiö myös pyöräteillä ja joka paikassa, ihmiset eivät ymmärrä, että meillä on oikeanpuoleinen liikenne, tätä pitäisi opettaa ihan kouluissa, suomi elää tässä jotain 1800 luvun outoa "tilaa on kuin pellossa" hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sama ilmiö myös pyöräteillä ja joka paikassa, ihmiset eivät ymmärrä, että meillä on oikeanpuoleinen liikenne, tätä pitäisi opettaa ihan kouluissa, suomi elää tässä jotain 1800 luvun outoa "tilaa on kuin pellossa" hommaa.
Oikeanpuoleinen liikenne ei liity liukuportaissa seisomiseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
lähes kaikki helsinkiläiset ovat nykyään entisiä maalaistolloja tai jotain vielä tollompia n-sanoja, turha ihmetellä miksi homma ei toimi
Vierailija kirjoitti:
Kertaapa liikkennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeanpuoleinen liikenne ei liity liukuportaissa seisomiseen mitenkään.
hitaammat kulkevat oikealla ja vasemmalta ohi, näin se pitäisi mennä mutta tätä oikeanpuoleista liikennesääntöä ei siellä noudateta
Mene perkele tavallisia portaita jos on niin jumalaton kiire.
Noh, tuo portaissa pönöttäminen ei niin häiritse, mutta markettien käytävillä koko leveydeltä lontivat ihmiset käyvät hermoilleni. Enkä puhu ikäihmisistä tai muuten liikuntarajoitteisista. Nuoret, huonoryhtiset vetelehtijät ovat ärsyttävä näky!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metro kulkee muutaman minuutin välein. Minäkin seison oikeassa laidassa ja vain siksi, että en halua tulla jyrätyksi kumoon, kun joku haluaa juuri siihen metroon vaikka seuraava tulisi 3 min. päästä. Jos joku ei seiso, on silkkaa idiotismia väkisin tunkea juosten hänen ohitseen. Kävelkää vaan, mutta älkää väittäkö muiden pilaavan elämäänne, jos ette pääse just sillä sekunnilla hänen ohitseen. Ihan itse olette valinneet stressata ja myöhästyä ja juosta paikasta toiseen.
Tänne meillepäin tullessa ei kyllä kolme minuuttia toteudu. Jos metro kulkee 3 min välein niin tänne se tarkoittaa jo 6 minuuttia. Siinä kyllä jo helposti myöhästyy vaihtoyhteydestä, sitten kun myöhästyy dösästä niin onkin jo myöhässä hakemassa lasta hoidosta. Ja töissä kun ei voi ilmottaa, että lähenkin sitten joka päivä 5 minuuttia etuajassa, että voin seistä liukupoirtaissa. 🙂
20 vuotta sitten oli vielä se, että metroista, ratikoista, busseista ei päässyt ulos kun sisään tulevat tunkivat oville ja homma hidastui ihan älyttömästi ja meni hirveäksi tunkeiluksi ja törmäilyksi, en tiedä onko tämä jo korjaantunut?
Voi olla ratkaisevaa, jos työmatkalle sattuu kulkuvälineen vaihto. Kaikki työpaikat ei ole siinä Kampin liikekeskuksessa, vaikka joensuulaiset niin luulee.