Eduskunta päätti: toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon saa opintotukea
... ei edes siinä tapauksessa, että ensimmäistä tutkintoa varten ei ole käyttänyt kaikkia tukikuukausia, tai tukikuukausia lainkaan. Tähän asti kullakin on ollut tietty tukikuukausimäärä, jonka on voinut jakaa suorittamilleen tutkinnoille haluamallansa tavalla.
Itse suoritan tällä hetkellä yliopistotutkinto A:ta (alempi + ylempi korkeakoulututkinto) kolmatta vuotta. Tarkoitukseni oli ensi syksynä aloittaa myös yliopistotutkinto B:n suorittaminen; valmistua A:sta 4 vuodessa (vuoden "etuajassa", viimeinen vuosi opiskellen yhtä aikaa A:ta ja B:tä) ja valmistumisen jälkeen käyttää loput jäljellä olevat tukikuukaudet tutkinto B:n suorittamiseen (eivät tietenkään riitä koko tutkintoon, mutta joksikin aikaa). Sen sijaan joudun vitkuttelemaan tutkinto A:sta valmistumista parilla vuodella, eli siihen asti että käytettävissä olevat tukikuukaudet loppuvat. Ja ei, en opiskele naistutkimusta ja antiikin kirjallisuutta, vaan kahta toistaan tukevaa, verrattain hyvin työllistävää alaa.
AIVAN MAHTAVAA! AI S**TANA KUN ON MAHTAVAA! Säästöä ja euroja kilisee valtion kirstuun, kun käytän kaikki saatavilla olevat tukikuukaudet, mutta sen sijaan joudun vitkuttelemaan ensimmäisen tutkinnon valmistumista ja vitkastella viimeisten opintopisteiden kerryttämisessä, vaikka se olisi käytännössä valmis jo paljon aiemmin. Olkaa hyvät ja katsokaa alla olevasta linkistä lakiesityksen puolesta äänestäneet neropatit. Itse olen äärimmäisenn pettynyt löydettyäni "oman" kansanedustajani tuosta listasta. Olen kyllä säästöjen kannalla, ja jopa opintoetuuksien jonkinlainen leikkaaminen voisi omasta mielestäni tulla kyseeseen, mutta tässä ei ole kyse säästöistä, vaan helvetinmoisesta typeryydestä. Sillä kaikkihan kuitenkin alkavat kikkailemaan järjestääkseen asiansa mahdollisimman järkevästi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat valmistuneet ensimmäisestä tutkinnostaan (alempi + ylempi) 3 vuodessa, ja toisesta 2-3 vuodessa. Tällä systeemillä tällainen ahkera henkilö saisi vain puolet siitä tuesta, mitä reilut viisi vuotta yliopistolla roikkuva laiskimus saa (en tarkoita, että kaikki tuossa ajassa yliopistosta valmistuvat olisivat laiskimuksia, mutta kärjistin vaan tehdäkseni asetelmasta selkeämmän). Toki tämäkin säästö jää vain päättäjien haavekuvitelmaksi, sillä tietysti kaikki alkavat vitkuttelemaan sen ensimmäisen tutkinnon valmistumista. Tällä lakimuutoksella ei saada mitään muuta aikaan, kuin että rajoitetaan ihmisen vapautta keskittyä yhteen erikoistumisalueeseen kerrallaan.
Kommentit (228)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:38"] Milloin tämä tulee voimaan? Minä opiskelin kolmessa vuodessa ammattikorkeakoulututkinnon, josta käytin opintotukikuukausia vain 2,5 vuotta. En työllisty tuolla tutkinnolla ja olen nyt hakenut yliopistoon. Tarkoittaako tämä sitä, etten saa mahdollista yliopisto-opiskeluani varten enää lainkaan opintotukea? Eli joku on opiskellut esim. 5 vuotta yliopistossa ja minä olen käyttänyt vain 2,5 vuotta, enkä saa enää yhtään mitään? [/quote] Eikö tuo tule voimaan vasta syksyllä 2016? [/quote] Tuli voimaan tänvuoden alussa.
[/quote]
Eikä tullut, kun asiasta ollaan nyt vasta äänestämässä. Aloitteen mukaan tulisi opintotukirajoitus tulisi voimaan syksystä 2016.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:21"]
Viddu, ehdin jo vetää kahvin väärään kurkkuun ja iloitsemaan, miksi kämmit otsikon
[/quote]
Olen pahoillani. Olin kirjoittanut liian pitkän otsikon, ja en saanut lähetettyä aloitusviestiä, ennen kuin olin tiivistänyt sen alle 80 merkkiin. Poistin sieltä useita sanoja ja muokkasin lauserakennetta; olin kirjoittanut, että Eduskunta päätti, ettei toiseen ... Menin korvaamaan tuon sanan kaksoispisteellä ja unohdin lisätä "ei" johonkin muuhun kohtaan. Kieltämättä hyvin kiusallinen ja kohtalokas kirjoitusvirhe.
Mulla on vielä ikuisuus opiskeluoikeus :), eikä mitään kiirettä valmistua koska tutkintoa en nyt tarvitse mihinkään. Haen syksyllä taas 2 vuotta lisäaikaa ja teen gradua ja aattelin vaikka lukea huvikseni kieliä ja ylimääräisiä alan kursseja jos kiinnostaa. Opintotukea en ole koskaan hakenut enkä olisi saanutkaan. Kiva harrastus :)
Otan osaa. Itse olisin tällä hetkellä todennäköisesti työtön tai työkyvytön, ellen olisi voinut opiskella toista tutkintoa. Tosin en käyttänyt toiseen tutkintoon lainkaan opintotukea, mutta ymmärrän varsin hyvin, että monet tarvitsevat tuon tuen.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:52"]
Mulla on vielä ikuisuus opiskeluoikeus :), eikä mitään kiirettä valmistua koska tutkintoa en nyt tarvitse mihinkään. Haen syksyllä taas 2 vuotta lisäaikaa ja teen gradua ja aattelin vaikka lukea huvikseni kieliä ja ylimääräisiä alan kursseja jos kiinnostaa. Opintotukea en ole koskaan hakenut enkä olisi saanutkaan. Kiva harrastus :)
[/quote]
Ja maksan ihan riittävästi veroja palkastani että en tunne yhtään huonoa omaatuntoa tästä harrastuksesta.
[/quote]
Ja maksan ihan riittävästi veroja palkastani että en tunne yhtään huonoa omaatuntoa tästä harrastuksesta.
[/quote
Jos sinulla on ikuisuusopinto-oikeus, miksi joudut hakemaan lisäaikaa?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:54"]
[/quote
[/quote]
Etkö pelkää että opinnot menee vanhoiksi?
Siis uskomatonta mutta totta: Tästä ketjusta on poistunut tämmöinen kommentti:
"Siis ihanko totta tämä hallitus sai vietyä läpi ja loppuun edes yhden päätöksistään? Rasti seinään.
Itse päätös oli paska. Näkee, että sosialidemokraatitkin ovat myyneet aattteensa. Tuomiojakin äänesti puolesta. Voi vittu."
Elikkäs eikö av:lla saa kritisoida hallitusta tai sosialidemokraatteja tai Tuomiojaa vai vittuko siinä kommentissa ärsytti? Eikö av:n moderoinnissa ole tolkun hiventä?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:03"]
Siis uskomatonta mutta totta: Tästä ketjusta on poistunut tämmöinen kommentti:
"Siis ihanko totta tämä hallitus sai vietyä läpi ja loppuun edes yhden päätöksistään? Rasti seinään.
Itse päätös oli paska. Näkee, että sosialidemokraatitkin ovat myyneet aattteensa. Tuomiojakin äänesti puolesta. Voi vittu."
Elikkäs eikö av:lla saa kritisoida hallitusta tai sosialidemokraatteja tai Tuomiojaa vai vittuko siinä kommentissa ärsytti? Eikö av:n moderoinnissa ole tolkun hiventä?
[/quote]
Totta, muistan ton koska peukutin sitä. Myt ei löydy mistään.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 18:56"]
[/quote
[/quote]
Etkö pelkää että opinnot menee vanhoiksi?
[/quote]
Ei kandi vanhene ja mulla on maisteriin hyväksi luettu yksi kurssi peräti 1991 vuodelta. :) Ja jos mene opiskelee uudelleen. :) Jouluna just valmistuin samalta alalta YAMK:sta, joten ei ole järkeä edes valmistua heti perään yliopistosta.
Suomi on taas askelen lähempänä kohti luokkayhteiskuntaa.
[/quote
[/quote]
On muodolisesti pakko tehdä opiskelusuunnitelma. Tosin eivät voi kieltää antamasta lisäaikaa. Tuttava tehnyt samalla lailla. :)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:10"]
[/quote
[/quote]
On muodolisesti pakko tehdä opiskelusuunnitelma. Tosin eivät voi kieltää antamasta lisäaikaa. Tuttava tehnyt samalla lailla. :)
[/quote]
Ok, teetkö sen suunnitelman johonkin sähköiseen palveluun?
Miten jos oon aiemmin keskeyttänyt amk-opinnot, niin kai nyt saan mennä opiskelemaan vuonna 2017 uutta alaa amk:hon ja saan ne opintotuet?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 02:11"]
Miten jos oon aiemmin keskeyttänyt amk-opinnot, niin kai nyt saan mennä opiskelemaan vuonna 2017 uutta alaa amk:hon ja saan ne opintotuet?
[/quote]
Et saa, tuo tulee voimaa 2016... Eli ensi vuonna sisään jos haluat saada mitään tukea opiskeluajalta!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 02:11"]
[/quote]
Kyllä saat. Et ole suorittanut tutkintoa.
No nyt ainakin tiedän, että äänestän jatkossa persuja. T. Entinen persujen vastustaja, mutta heillä onkin yllättävän fiksuja näkemyksiä