Ethän tänä jouluna "anna" minulle vuohia, potkupalloja tai koulutarvikkeita.
Jos haluat lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, ethän naamioi sitä joululahjaksi minulle ja kiillota sillä omaa kilpeäsi. SINÄ annat rahaa johonkin OMISSA NIMISSÄSI. Se ei ole mitenkään lahja minulle. Jos oikeasti haluaisit antaa nimissäni lahjoituksen hyväntekeväisyyteen, kysyisit minulta, mihin sen haluaisin osoittaa. Ehkä haluankin ohjata lahjoituksesi vaikka omaishoitajille, Itämeren suojeluun tai ihmisoikeuksien tukemiseen. Kiitos.
Kommentit (105)
Ethän tänä jouluna anna minulle pesuaine/voide-lahjapakkausta kuvitellen, että ajatus on tärkein! En halua pahan hajuisia kuivattavia pesuaineita roskiin heitettäväksi ja ylimääräistä muoviroskaa maailmaa pilaamaan.
Mua ilahduttaisi eläinsuojelutyöhön annettu "lahja".
Vierailija kirjoitti:
Ethän tänä jouluna anna minulle pesuaine/voide-lahjapakkausta kuvitellen, että ajatus on tärkein! En halua pahan hajuisia kuivattavia pesuaineita roskiin heitettäväksi ja ylimääräistä muoviroskaa maailmaa pilaamaan.
Tai ilmaislahjoina saatuja tahi ylivuotisia karkkeja.
Juuri näin. Lahjan saajanhan se pitää hyväntekeväisyyskohde valita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin ap väittää, teen lahjoituksen sinun eli sen hlön nimissä, jolle sen osoitan lahjaksi.
Hänelle menee kunnia ja kiitos lahjoituksesta, johon minä laitoin sen 50e tai 100e.
Mitä kiitosta tai kunniaa ap saa heiltä, joille vuohi tai muu lahjoitus menee? Ei mitään.
Siis hetkinen? Ap:n pitäisi saada ”kiitosta ja kunniaa” lahjan saajalta?
Eikö ap:n pitäisi samalla logiikalla osoittaa ”kiitosta ja kunniaa” sen vuohen ostajalle?
On todella epämiellyttävä ajatus, että eläimiä ostetaan afrikkaan käytettäväksi ties mihin oloihin. Ihan kamalaa, että tätä vielä sanotaan lahjaksi. Voi niitä eläin raukkoja :( Toisekseen olen myös sitä mieltä, että kaikki tällainen hyväntekeväisyys pitäisi lopettaa, koska ei siitä ole mitään hyötyä. Hetkellisesti joku välistävetäjä ilahtuu, mutta oikeaa ongelmaa ei korjata näin.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Aineeton lahja on hyvä idea, mutta vain siinä tapauksessa, että lahjan antaja tietää, mihin itse haluaisin lahjoituksen ohjata. Jos minä liputan esim. eturauhassyövän tutkimuksen puolesta, niin mitäpä se lahjoitus allergialiitolle lämmittää?
Tuo on minulle hyvin vieras ajatus. Ymmärrän kyllä, että ihminen ei ehkä halua lahjaksi suklaata jos on allerginen sille. Mutta miten kukaan voisi pitää minkään sairauden vastaista työtä huonona kohteena?
Vierailija kirjoitti:
Nämä on ihan kammottavia. Täynnä muovia, huonoja ja pahanhajuisia. Ostaisi vaikka mielummin yhden oikean ja kivan rasvan tai saippuan, jos nyt toisen puolesta on pakko kosmetiikkaa ostaa. Jos pitää väkisin joku lahja antaa, eikä tiedä toisesta mitään niin anna kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin ap väittää, teen lahjoituksen sinun eli sen hlön nimissä, jolle sen osoitan lahjaksi.
Hänelle menee kunnia ja kiitos lahjoituksesta, johon minä laitoin sen 50e tai 100e.
Mitä kiitosta tai kunniaa ap saa heiltä, joille vuohi tai muu lahjoitus menee? Ei mitään.
Eikö ap:n pitäisi samalla logiikalla osoittaa ”kiitosta ja kunniaa” sen vuohen ostajalle?
No tuossahan näiden aineettomien lahjojen antaja kuvitteli, että ap saa jotain kiitosta avun saajilta, vaikkei saa. Miksi ap:n pitäisi kiittää lahjasta jota hän ei ole halunnut ja jota hän ei saa itse?
Aineeton lahja on hyvä idea ja minulle voi hyvin sellaisen ostaa, mutta haluan, että lahjoitus suunnataan esim. paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle tai muuhun eläinten hyvinvointia tukevaan työhön. Vuohta en Afrikkaan halua lahjoittaa.
Jos joku luulee, että näillä aineettomilla lahjoilla oikeasti istetaan vuohia ym. köyhille niin on idiootti. Avustusjärjestön pomojen taskuja siinä vain täytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossahan näiden aineettomien lahjojen antaja kuvitteli, että ap saa jotain kiitosta avun saajilta, vaikkei saa. Miksi ap:n pitäisi kiittää lahjasta jota hän ei ole halunnut ja jota hän ei saa itse?
Tässä ehkä näkyy materialistisen aikamme koko ahneus. Lämpimän ajatuksen käsite on aivan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Nostan kun niin hyvä pointti. Samaa mieltä. Kauhean teennäistä.
Oletus on että vastaanottaja on niin hyväosainen ja valistunut, että arvostaa muistamista tällä tavoin. Muutenkin annan mitä haluan ja jos haluan. Palauta jos kehtaat.
En anna. En anna myöskään mitään turhaa rojua ja toivon ettei kukaan sitä myöskään minulle anna.
Ne "pakko antaa lahjat" on myös sitä oman sädekehän kiillotusta. Älkää tehkö sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on ihan kammottavia. Täynnä muovia, huonoja ja pahanhajuisia. Ostaisi vaikka mielummin yhden oikean ja kivan rasvan tai saippuan, jos nyt toisen puolesta on pakko kosmetiikkaa ostaa. Jos pitää väkisin joku lahja antaa, eikä tiedä toisesta mitään niin anna kirja.
Silloin ei anna mitään jos ei tiedä mitä toinen haluaa tai tarvitsee. Jos ostaa tietämättä tai ostaa jotain turhaa, ei sitä tee sen lahjan saajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ehkä näkyy materialistisen aikamme koko ahneus. Lämpimän ajatuksen käsite on aivan hukassa.
Sinä et ymmärtänyt. Mikä lahja se on ap:lle, jos joku lahjoittaa hänen nimissään vuohen jonnekin? Lahjan antaja voi ostaa sen vuohen omissa nimissään eikä teeskennellä, että on antanut ap:lle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ilmaislahjoina saatuja tahi ylivuotisia karkkeja.
Ostin ne karkit kyllä itse ja tarkistin päiväyksenkin, ihan sinua varten, jos olet rakas läheiseni. Tänä vuonna et valitettavasti saakaan minulta mitään, mutta älä sure, rakastan sinua silti.
Vierailija kirjoitti:
Ei, en anna ap:lle mitään lahjoja. Ei ole ansainnut.
No ethän sinä edes mitään lahjoita hänellä tällä tavalla. Ehkä lahjoitat kohteelle, jolle ap ei itse lahjoittaisi yhtikästä mitään.
Ap täällä. Aineeton lahja on hyvä idea, mutta vain siinä tapauksessa, että lahjan antaja tietää, mihin itse haluaisin lahjoituksen ohjata. Jos minä liputan esim. eturauhassyövän tutkimuksen puolesta, niin mitäpä se lahjoitus allergialiitolle lämmittää?