Kysy jotain anoreksiaa sairastavalta
Eli aihe otsikossa. Olen sairastanut useamman vuoden ja ollut eri osastoilla pyörimässä. Toistaiseksi elämä edelleen yhtä helvettiä. Ajattelin ajankuluksi vastata jos joku haluaa kysyä jotain, kun tuntuu että ihmisillä on niin vääristyneet käsitykset anoreksiasta ja muista syömishäiriöistä.
Kommentit (122)
Mistä luulet anoreksiasi johtuvan?
Oletko käsitellyt oikeasti ongelmiasi mitä purat tuohon anoreksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet anoreksiasi johtuvan?
Varmaa syytä en ole vielä löytönyt. Osittain varmasti perfektionistinen luonteeni ja paineet pärjätä opiskeluissa saattoivat olla laukaisevia tekijöitä. Toisaalta tanssin myös klassista balettia ja paineet siinä pärjäämisessä on kovat.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käsitellyt oikeasti ongelmiasi mitä purat tuohon anoreksiaan?
Olen ja myös eri ammattilaisten kanssa. Se vaan vaatii paljon aikaa
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua pakkosyötetty
?
Sairaalassa ollessa on laitettu nenämahaletku, jota vastaan olin ehdottomasti joten on. Ei kiva kokemus.
Kävin tänää pilkillä. Jäätä oli jo yli 10 cm. Prklen kylmä eikä tullu pari pikku sinttiä
Pidätkö itseäsi lihavia ihmisiä parempana?
Mitä mieltä olet tästä "migration theory" -jutusta, jonka mukaan kalorirajoitus laukaisee joillakin ihmisillä pakonomaisen liikkumisen ja toisaalta pakonomaisen tarpeen syödä esim. vähärasvaisesti ja vähäkalorisesti? Eli siis siitä, että anoreksia on joidenkin ihmisten biologinen reaktio kalorirajoitukseen?
Käyttäjä41133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua pakkosyötetty
?Sairaalassa ollessa on laitettu nenämahaletku, jota vastaan olin ehdottomasti joten on. Ei kiva kokemus.
Tajuatko jälkeenpäin että se oli tarpeellista ja olit sillä hetkellä väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö itseäsi lihavia ihmisiä parempana?
En missään tapauksessa parempana. Joskus vain ärsyttää, kun näen lihavan ihmisen, mutta olen melko varma sen johtuvan siitä, että olen alitajuntaisesti katelliinen heille siitä, jos he uskaltavat nauttia ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet tästä "migration theory" -jutusta, jonka mukaan kalorirajoitus laukaisee joillakin ihmisillä pakonomaisen liikkumisen ja toisaalta pakonomaisen tarpeen syödä esim. vähärasvaisesti ja vähäkalorisesti? Eli siis siitä, että anoreksia on joidenkin ihmisten biologinen reaktio kalorirajoitukseen?
Siis onhan sitä tutkittu, että joillain ihmisillä on biologista alttiutta sairastua, joten kaloritajoitus voisi hyvinkin sairauden laukaista. Toisaalta ei se missään syyssä mikää edellytys ole enkä sitä allekirjoita että tuo 100% paikkaa pitää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö painon nousua?
Enemmän kun mitään muuta. Se ajatus on vaan niin vastenmieleinen:(
ap
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet ajatellut ottaa vastuun itse toipumisestasi, ettei tartteis eri osastoilla enaa pyöriä?
Sen vastuun olen ottanut, mutta sairaus on niin vahva, ettei aina itsellä riitä voimavarat sen vastustamiseen.
Oletko jo katsonut tänään peilistä, miten läski oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua pakkosyötetty
?Sairaalassa ollessa on laitettu nenämahaletku, jota vastaan olin ehdottomasti joten on. Ei kiva kokemus.
Tajuatko jälkeenpäin että se oli tarpeellista ja olit sillä hetkellä väärässä?
Onneksi kyllä
Eli haluat velloa sairaudessasi, kun teet siitä kyselyn tännekin.