Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
1361/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikeät tehosteseinät

Vierailija
1362/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan on tuollainen "nykyajan trendipellekoti" ja tv ei ole olkkarissa. Yhden makuuhuoneen tilalle suunniteltiin arkiolkkari.

Eli jos teillä pidetään jääkiekonkatsomisilta, niin se pidetään "arkiolkkarissa"? Tai kun teinit katsoo kavereiden kanssa leffaa, niin he katsovat sitä "arkiolkkarissa"?  Mitä varten se ei-arki-olkkari siis on ? 

Äiti voi ottaa siitä kuvia instaan? Tai sitten vanhemmat voi istua siellä katsomassa kännykkää kun lapset pitää kavereitten kanssa hauskaa?

Ohiksena, kyllä kai olohuoneessa tehdään muutakin kuin katsotaan telkkaria tai kännykkää? Esim. pelataan lauta- ja korttipelejä, kuunnellaan musiikkia, luetaan kirjoja, jutellaan jne.

Noista lautapelien pelaamisista kohkataan nykyään joka puolella, kaikki kuulemma pelaa jotain lautapelejä.  

Mä en ole missään törmännyt mihinkään lautapelien pelaamiseen.  Joskus ihan nuorena 80-luvulla pelattiin jonkun kerran yhden ystäväpiirin kanssa Monopolia, se oli kauhean pitkästyttävää loppujen lopuksi.  Mitään muuta lautapeliä en ole sen koommin pelannut eikä kukaan koskaan ole sellaista missään ehdottanut.

Onks se nykyään joku hittiharrastus?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiovet ja -seinät missä musta kehys.

Vierailija
1364/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuksen rouheista yksityiskohdista puhuminen. Useimmiten sillä halutaan viestiä jonkin asian olevan jotenkin viimeistelemätön, särmikäs, tai vaihtoehtoinen. Useimmiten kyseessä on kuitenkin jokin maailman keskiluokkaisin asia joka on suurin piirtein yhtä edgy kuin ylimääräisen sinappiannoksen pyytäminen Ikean hodariin. 

Vierailija
1365/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisustuslistat seinillä, paneelit seinissä

Vierailija
1366/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaksi maalatut talot. Ne laatikkomalliset kaksikerroksiset tönöt, joita nousee uusille asuinalueille. Pitää todella tykätä maalaamisesta, jos aikoo sen pitää myös auringon puolelta mustana.

Täällä meillä päin on eräs perinteinen, nätti rintamamiestalo, joka remontin yhteydessä sai uuden, mustan ulkopinnan. Siinä sattui silmään huolella.

Vierailija
1367/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean sohvat

Vierailija
1368/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sisustusta vaihdetaan muodin ja trendien mukaan vähän väliä, ostetaan ja myydään pois ja ostetaan uutta taas, somessa törmää usein

Vierailija
1369/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöydät ja hyllyt täynnä erilaisia maljakoita ja kirjapinoja vailla merkitystä

Vierailija
1370/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan on tuollainen "nykyajan trendipellekoti" ja tv ei ole olkkarissa. Yhden makuuhuoneen tilalle suunniteltiin arkiolkkari.

Eli jos teillä pidetään jääkiekonkatsomisilta, niin se pidetään "arkiolkkarissa"? Tai kun teinit katsoo kavereiden kanssa leffaa, niin he katsovat sitä "arkiolkkarissa"?  Mitä varten se ei-arki-olkkari siis on ? 

Äiti voi ottaa siitä kuvia instaan? Tai sitten vanhemmat voi istua siellä katsomassa kännykkää kun lapset pitää kavereitten kanssa hauskaa?

Ohiksena, kyllä kai olohuoneessa tehdään muutakin kuin katsotaan telkkaria tai kännykkää? Esim. pelataan lauta- ja korttipelejä, kuunnellaan musiikkia, luetaan kirjoja, jutellaan jne.

Tuo olikin mulle uutta ; arkiolkkari ja pyhäolkkari, ajatella.

Pyhäolkkarissa istutaan vieraiden kanssa ja seurustellaan, edustetaan. Kannatettava ajatus.

Arkiolkkarissa katsotaan telkkaria.

Siellä saa lapsetkin olla ja lemmikkieläimet. Siellä ollaan ihan tavallisesti.

Muistan lapsuudestani, että oli ns. vierashuone, johon ohjattiin vieraat. Se oli aina siisti, että sinne kehtasi tarjota kahvit seitsemän sortin kahvileivän kera. Olohuone oli tuntematon sana. Oli tupa eli keittiö, talon isoin huone, jossa kaikki oleilivat ja ruoka laitettiin ja syötiin. 

Kamari se oli eikä vierashuone, fiinimmeissä perheissä puhuivat vieraskamarista.

Ehkä alueellisia eroja mutta meillä se on sali jossa vieraita kestitään.

Ns hienommissa perheissä näin. Taviksilla oli yleensä vain tupa ja kamari, ei ole ollut varaa rakentaa ylimääräisiä huoneita. Jokaisessa huoneessa myös useampi sänky ja loput nukkujat lattialla polstereilla.

Vierailija
1371/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan lauteiden korvaaminen tuoleilla tai jonkinlaisilla jakkaroilla. Eivätkö ihmiset halua enää maata selällään ylälauteella? Jotenkin epäilyttää myös tuolien hygieenisyys. Miten helppoa niitä on huuhdella ja pestä?

Vierailija
1372/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että on vaihtuvat trendit. Miksi pitäisi hankkia jotain uutta tai luopua jostain vain sen vuoksi että sisustusmuoti muuttuu? Esimerkiksi itse hankin kotimaisen sohvan 16 vuotta sitten. Pari vuotta sitten päällinen alkoi näyttää jo vähän kuluneelta. Olen tässä pari vuotta miettinyt että minkä värinen uusi päällinen voisi olla. Sisko on tänä aikana ostanut jo viisi sohvaa.

Kai se on luonnekysymys ennemminkin.  Jotkut ihmiset kyllästyy nopeasti, on se asia sitten mikä tahansa.  Esim. joku muuttaa hiustyyliään usein, joku ei koskaan.

Ja muotiahan seurataan kuitenkin, meistä lähes jokainen jossain määrin.  On mullakin monta vanhaa talvitakkia vintissä vaan sitä varten, että on tullut tarve ostaa uudemman muodin mukainen, vaikka vanha takki olisi vielä ihan hyvä ja pidettävässä kunnossa.  Siellä se mun vanha sininen A-mallinen mokkatakki on odottamassa, jos tulisi vaikka uudestaan muotiin.   Silloin kerran se oli hieno, nyt se näyttää naurettavalta.

Sisustuksissa vaan se muodin alituinen muuttuminen tulee kalliiksi, jos koko ajan pitää seurata sitä viimeisintä huutoa.   

Vierailija
1373/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista lautapelien pelaamisista kohkataan nykyään joka puolella, kaikki kuulemma pelaa jotain lautapelejä.  

Mä en ole missään törmännyt mihinkään lautapelien pelaamiseen.  Joskus ihan nuorena 80-luvulla pelattiin jonkun kerran yhden ystäväpiirin kanssa Monopolia, se oli kauhean pitkästyttävää loppujen lopuksi.  Mitään muuta lautapeliä en ole sen koommin pelannut eikä kukaan koskaan ole sellaista missään ehdottanut.

Täh? Lautapelithan on ihan kestosuosikki lapsiperheiden yhteisessä tekemisessä. Nykyään varmaan videopelit on jonkun verran vieneet jalansijaa, mutta kyllä lautapelejäkin edelleen pelataan. Ja kyllä jotkut aikuisetkin harrastaa lautapeli-iltoja, joissa pelataan sit semmoisia aikuisten pelejä. Joissain pubeissakin on pelejä tarjolla että voi mennä sinne porukalla pelaamaan. Kirjastostakin voi lainata lautapelejä. En nyt sanoisi hittiharrastukseksi, vaan ennemmin perinteiseksi.

Vierailija
1374/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta sauna, vitivalkoinen sauna

Vierailija
1375/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pöydät ja hyllyt täynnä erilaisia maljakoita ja kirjapinoja vailla merkitystä

Kirjat sisustuselementtinä eikä niitä välttämättä koskaan edes lueta. Mm. nämä niin sanotut coffee table books. Pääasia, että näyttää kivalta ja antaa oikeanlaisen vaikutelman instakuvissa tai blogissa.

Vierailija
1376/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olikin mulle uutta ; arkiolkkari ja pyhäolkkari, ajatella.

Pyhäolkkarissa istutaan vieraiden kanssa ja seurustellaan, edustetaan. Kannatettava ajatus.

Arkiolkkarissa katsotaan telkkaria.

Siellä saa lapsetkin olla ja lemmikkieläimet. Siellä ollaan ihan tavallisesti.

Muistan lapsuudestani, että oli ns. vierashuone, johon ohjattiin vieraat. Se oli aina siisti, että sinne kehtasi tarjota kahvit seitsemän sortin kahvileivän kera. Olohuone oli tuntematon sana. Oli tupa eli keittiö, talon isoin huone, jossa kaikki oleilivat ja ruoka laitettiin ja syötiin. 

Kamari se oli eikä vierashuone, fiinimmeissä perheissä puhuivat vieraskamarista.

Meillä päin kamarit olivat tavallisia makuuhuoneita. Vierashuone oli kuin ns. edustusolohuone, jossa ei tavallisesti oleiltu. Vieraille tarjottiin siellä kahvia (tai ehkä ryypyt) ja levitettävä sohva toimi tarvittaessa myös vieraiden yösijana.

Ruokavieraat söivät tuvassa ison pöydän ääressä, ja juhlat vietettiin myös siellä. Tupa ja keittiö olivat erikseen. Keittiössä syötiin arkena ja myös talossa olleet työmiehet söivät siellä.

Vierailija
1377/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupalakaappi. Meille itseasiassa siis tuli sellainen, mutta kesällä me poistettiin siitä ovet kokonaan. Epäkäytännöllinen mun mielestä.

Aamiaiskaappi tosiaan on älytön idea. Samoin ns. keittiö, joka on vain yksi olohuoneen seinä, jossa on muutama kaappi. Ja jos oikein on panostettu, on saareke jopa, mutta ei kunnon keittiötä. Samoin minä en ymmärrä, miksi keittiö ei saisi näyttää keittiöltä, esim yläkaapeissa ei minusta ole mitään pahaa. Mieluummin sieltä otan tavaroita kuin lattianrajasta.

Vierailija
1378/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunan lauteiden korvaaminen tuoleilla tai jonkinlaisilla jakkaroilla. Eivätkö ihmiset halua enää maata selällään ylälauteella? Jotenkin epäilyttää myös tuolien hygieenisyys. Miten helppoa niitä on huuhdella ja pestä?

Juu minä olen kyllä myös sitä mieltä, että ne muinaiset ihmiset, jotka saunan keksivät, tekivät siitä kaikkein tarkoituksenmukaisimman.  Saunassahan myös nukuttiin kesäisin ja synnytettiin lapset.  Mutta kyllä se varsinainen saunominenkin on kätevintä ihan niillä perinteisillä lauteilla.  Voisihan sitä tietysti kerran pari niitä jakkaroitakin kokeilla, mutta enpä usko, että olisi tarvetta sen enempään.  Minä tykkään loikoilla löylyssä ja olla pitkin poikin.  

Mutta ainahan pitää keksiä jotain muka niin erikoista! 

Vierailija
1379/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöt mitkä näyttää seinälle eikä erotu edes kodinkoneet ja pöydät tyhjiä

Vierailija
1380/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Lautapelithan on ihan kestosuosikki lapsiperheiden yhteisessä tekemisessä. Nykyään varmaan videopelit on jonkun verran vieneet jalansijaa, mutta kyllä lautapelejäkin edelleen pelataan. Ja kyllä jotkut aikuisetkin harrastaa lautapeli-iltoja, joissa pelataan sit semmoisia aikuisten pelejä. Joissain pubeissakin on pelejä tarjolla että voi mennä sinne porukalla pelaamaan. Kirjastostakin voi lainata lautapelejä. En nyt sanoisi hittiharrastukseksi, vaan ennemmin perinteiseksi.

No hyvä juttu.  Mä olen ollut töissä kirjastossa ja siellä oli tosiaan saatavilla niitä lautapelejä.  Koko sinä aikana kun siellä olin (n. 25 vuotta) ainoa peli, jota käytettiin oli shakki ja sitäkin pelasi muutamat lukiolaispojat, aina ne samat.  Sit kun ne lähti muualle opiskelemaan, ei sitäkään enää pelanneet kukaan.  Ei kertaakaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme