Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
1381/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan on tuollainen "nykyajan trendipellekoti" ja tv ei ole olkkarissa. Yhden makuuhuoneen tilalle suunniteltiin arkiolkkari.

Eli jos teillä pidetään jääkiekonkatsomisilta, niin se pidetään "arkiolkkarissa"? Tai kun teinit katsoo kavereiden kanssa leffaa, niin he katsovat sitä "arkiolkkarissa"?  Mitä varten se ei-arki-olkkari siis on ? 

Äiti voi ottaa siitä kuvia instaan? Tai sitten vanhemmat voi istua siellä katsomassa kännykkää kun lapset pitää kavereitten kanssa hauskaa?

Ohiksena, kyllä kai olohuoneessa tehdään muutakin kuin katsotaan telkkaria tai kännykkää? Esim. pelataan lauta- ja korttipelejä, kuunnellaan musiikkia, luetaan kirjoja, jutellaan jne.

Noista lautapelien pelaamisista kohkataan nykyään joka puolella, kaikki kuulemma pelaa jotain lautapelejä.  

Mä en ole missään törmännyt mihinkään lautapelien pelaamiseen.  Joskus ihan nuorena 80-luvulla pelattiin jonkun kerran yhden ystäväpiirin kanssa Monopolia, se oli kauhean pitkästyttävää loppujen lopuksi.  Mitään muuta lautapeliä en ole sen koommin pelannut eikä kukaan koskaan ole sellaista missään ehdottanut.

Onks se nykyään joku hittiharrastus?  

Täh? Lautapelithan on ihan kestosuosikki lapsiperheiden yhteisessä tekemisessä. Nykyään varmaan videopelit on jonkun verran vieneet jalansijaa, mutta kyllä lautapelejäkin edelleen pelataan. Ja kyllä jotkut aikuisetkin harrastaa lautapeli-iltoja, joissa pelataan sit semmoisia aikuisten pelejä. Joissain pubeissakin on pelejä tarjolla että voi mennä sinne porukalla pelaamaan. Kirjastostakin voi lainata lautapelejä. En nyt sanoisi hittiharrastukseksi, vaan ennemmin perinteiseksi.

No hyvä juttu.  Mä olen ollut töissä kirjastossa ja siellä oli tosiaan saatavilla niitä lautapelejä.  Koko sinä aikana kun siellä olin (n. 25 vuotta) ainoa peli, jota käytettiin oli shakki ja sitäkin pelasi muutamat lukiolaispojat, aina ne samat.  Sit kun ne lähti muualle opiskelemaan, ei sitäkään enää pelanneet kukaan.  Ei kertaakaan.  

Omassa tuttavapiirissä illanistujaisissa usein pelaillaan ja esim pubissa istuessa iltaa.

Vierailija
1382/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun kirkkain silmin sanotaan, ettei seurata trendejä vaan omaa visiota, ja sisustus on silti täysin samanlainen kuin sisustuslehdissä: samat värit ja sävyt, samat huonekalut, samat (typerät) motivaatio-/Kate Moss -taulut jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan on tuollainen "nykyajan trendipellekoti" ja tv ei ole olkkarissa. Yhden makuuhuoneen tilalle suunniteltiin arkiolkkari.

Eli jos teillä pidetään jääkiekonkatsomisilta, niin se pidetään "arkiolkkarissa"? Tai kun teinit katsoo kavereiden kanssa leffaa, niin he katsovat sitä "arkiolkkarissa"?  Mitä varten se ei-arki-olkkari siis on ? 

Äiti voi ottaa siitä kuvia instaan? Tai sitten vanhemmat voi istua siellä katsomassa kännykkää kun lapset pitää kavereitten kanssa hauskaa?

Ohiksena, kyllä kai olohuoneessa tehdään muutakin kuin katsotaan telkkaria tai kännykkää? Esim. pelataan lauta- ja korttipelejä, kuunnellaan musiikkia, luetaan kirjoja, jutellaan jne.

Tuo olikin mulle uutta ; arkiolkkari ja pyhäolkkari, ajatella.

Pyhäolkkarissa istutaan vieraiden kanssa ja seurustellaan, edustetaan. Kannatettava ajatus.

Arkiolkkarissa katsotaan telkkaria.

Siellä saa lapsetkin olla ja lemmikkieläimet. Siellä ollaan ihan tavallisesti.

Muistan lapsuudestani, että oli ns. vierashuone, johon ohjattiin vieraat. Se oli aina siisti, että sinne kehtasi tarjota kahvit seitsemän sortin kahvileivän kera. Olohuone oli tuntematon sana. Oli tupa eli keittiö, talon isoin huone, jossa kaikki oleilivat ja ruoka laitettiin ja syötiin. 

Kamari se oli eikä vierashuone, fiinimmeissä perheissä puhuivat vieraskamarista.

Ehkä alueellisia eroja mutta meillä se on sali jossa vieraita kestitään.

Meillä kamarit on makuuhuoneita.

Vierailija
1384/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhäolkkarissa istutaan vieraiden kanssa ja seurustellaan, edustetaan. Kannatettava ajatus.

Muistan lapsuudestani, että oli ns. vierashuone, johon ohjattiin vieraat. Se oli aina siisti, että sinne kehtasi tarjota kahvit seitsemän sortin kahvileivän kera. Olohuone oli tuntematon sana. Oli tupa eli keittiö, talon isoin huone, jossa kaikki oleilivat ja ruoka laitettiin ja syötiin. 

Kamari se oli eikä vierashuone, fiinimmeissä perheissä puhuivat vieraskamarista.

Meillä päin kamarit olivat tavallisia makuuhuoneita. Vierashuone oli kuin ns. edustusolohuone, jossa ei tavallisesti oleiltu. Vieraille tarjottiin siellä kahvia (tai ehkä ryypyt) ja levitettävä sohva toimi tarvittaessa myös vieraiden yösijana.

Ruokavieraat söivät tuvassa ison pöydän ääressä, ja juhlat vietettiin myös siellä. Tupa ja keittiö olivat erikseen. Keittiössä syötiin arkena ja myös talossa olleet työmiehet söivät siellä.

Meillä päin kamarit oli makuuhuoneita ja vierashuone/vieraskamari oli ylimääräinen makuuhuone vieraita varten, mutta ei siellä mitään kahveja tarjoiltu. Ne tarjoiltiin tuvassa (keittiön yhteydessä) tai uudemmissa taloissa ehkä olohuoneessa.

Vierailija
1385/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin kamarit olivat tavallisia makuuhuoneita. Vierashuone oli kuin ns. edustusolohuone, jossa ei tavallisesti oleiltu. Vieraille tarjottiin siellä kahvia (tai ehkä ryypyt) ja levitettävä sohva toimi tarvittaessa myös vieraiden yösijana.

Ruokavieraat söivät tuvassa ison pöydän ääressä, ja juhlat vietettiin myös siellä. Tupa ja keittiö olivat erikseen. Keittiössä syötiin arkena ja myös talossa olleet työmiehet söivät siellä.

Meillä päin kamarit oli makuuhuoneita ja vierashuone/vieraskamari oli ylimääräinen makuuhuone vieraita varten, mutta ei siellä mitään kahveja tarjoiltu. Ne tarjoiltiin tuvassa (keittiön yhteydessä) tai uudemmissa taloissa ehkä olohuoneessa.

tämä

Vierailija
1386/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta koti on kuin toisen keho. Anna olla, kunnioita, älä pohdi. Jos toisella on hyvä olla, niin hienoa!

Ihmiset miettii hurjasti mitä vieraat sanoisi ja taasen arvostelevat kriitttisesti muita. Koti on minusta arvostelusta vapaa. Henkinen reviiri.

Näistä syistä geneerinen, trendikkäältä vaikuttava koti on minusta tylsä. Kuten pukeutuminen. Aitous ja persoonallisuus kiinnostaa, ei kyky toistaa trendejä taitavasti.

Viimeinen kappaleesi; etkö itsekin kritisoi?

Tunnustan! :D

Tietysti jos todella nauttii vaihtuvista trendeistä kodissaan, niin kyllä, miksei.

Mutta tuntuu ettei tuollainen yksilö luo itse omia näkemyksiään, ettei tyyli ole hänen, vaan on passiivinen kopio myyjän markkinoista. Joskus tuntuu ettei yksilö tiedä itse mikä hänen tyylinsä olisi ilman maailman monikanavamainontaa.

Kukaan ei tässä maailmassa enää tiedä, millainen olisi ilman jatkuvaa ärsykeinfoa.  Meitä todella manipuloidaan.  Jopa nekin, jotka luulevat olevansa kaiken manipulaation ulkopuolella, ovat väärässä.  Kun sanotaan, että maailma muttuu, niin todellisuudessahan ihmiset sitä maailmaa muuttavat.  Kyllä me vaan laumasieluja ollaan, ja osaksi on pakkokin, koska määräyksiäkin on olemassa.

Vierailija
1387/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pohdintoja teillä täällä.

Sotkat, jyskit ja askot on kaikki täynnä samoja huonekaluja, tarjonta on hyvin yksipuolista ja mielikuvituksetonta. Juurikin niitä harmaita divaanisohvia esimerkiksi. Muuta ei juuri ole saatavana.

Myyvät skandinaavilaista sisustusta. Jos haluat jotain räikeätä, tilaa vaikka Ranskasta tai Espanjasta.

En halua räikeää, haluan vain vähän monipuolisempaa ja vaihtelevampaa sisustustyyliä ja värivalikoimaa. Kyllä lopahtaa ajatuksestakin, miten hemmetin tylsiä ja yksipuolisia skandit haluavat olla sisustamisessaTosin an. 

Ei tylsyys ole mikään yleinen skandijuttu: jos katsoo vaikka 50-luvun tyyliä ei silloin kaikki ollut valko-harmaata Suomessakaan. Myös vaikkapa tanskalainen nykysuunnittelu on yleensä paljon värikkäämpää kuin suomalainen.

50-luvulla kaikki oli ruskeata. Olin lapsi silloin.

Olen nyt pyrkinyt hiukan siihen takaisin.

En tosin kokoruskeaan, eli yritän pysytellä tasapainossa kuitenkin. Pidän tummahkon ruskeista huonekaluista, mutta ei liian tummista, niistä mitkä on melkein mustia. Sellainen lämmin tummahko ruskea puu on paras. Löysin keittiön pöydäksi ja tuoleiksi juuri oikeat ja se on kuin palaisin takaisin lapsuuteni kodin keittiöön.

Täysvalkoinen on jotenkin tyrmäävä, mutta olen kyllä nähnyt joitakin ihan nättejäkin sisustuksia, joissa pääväri on valkoinen. Vaatii kyllä silmää, ja sitä, ettei kaikki elementit ole valkoisia.

Eniten minua ihmetyttää nykysisustuksissa autius. Yhdellä ystävälläni on tällainen koti ja kaikki on ns. integroitua. Hän on hyvin taiteellinen ihminen ja kuulemma tarvitsee tällaista tyhjyyttä. Minulle tulee siellä suorastaan torikauhu. Istun pienessä nojatuolissa, jonka ympärillä on metrikaupalla tyhjää. Mutta ystäväni viihtyy siellä, on kuulemma niin luovaa, kun ei ole mitään häiritsevää tekijää mihin mieli kiinnittyisi.

Minäkin olin lapsi 50-luvulla ja kenelläkään eiollut ruskeaa, oli valkoista, vaalean vihreää jopa sinistä. Asuin uudella okt-alueella.

Ruskeaa oli ulkohuusiissa💩

Ruseka tuli sitten 70-luvun alussa

Vierailija
1388/1433 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunan lauteiden korvaaminen tuoleilla tai jonkinlaisilla jakkaroilla. Eivätkö ihmiset halua enää maata selällään ylälauteella? Jotenkin epäilyttää myös tuolien hygieenisyys. Miten helppoa niitä on huuhdella ja pestä?

Juu minä olen kyllä myös sitä mieltä, että ne muinaiset ihmiset, jotka saunan keksivät, tekivät siitä kaikkein tarkoituksenmukaisimman.  Saunassahan myös nukuttiin kesäisin ja synnytettiin lapset.  Mutta kyllä se varsinainen saunominenkin on kätevintä ihan niillä perinteisillä lauteilla.  Voisihan sitä tietysti kerran pari niitä jakkaroitakin kokeilla, mutta enpä usko, että olisi tarvetta sen enempään.  Minä tykkään loikoilla löylyssä ja olla pitkin poikin.  

Mutta ainahan pitää keksiä jotain muka niin erikoista! 

Samalla rahalla -ohjelmassa oli juuri sauna, jossa oli rottinkiset korituolit. Niitä ei käsittääkseni edes voi pestä mitenkään. Siinä on sitten kiva istua kaikessa möhnässä, jota edellisistä saunojista on tuolin kolosiin tarttunut. 😝

Vierailija
1389/1433 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunan lauteiden korvaaminen tuoleilla tai jonkinlaisilla jakkaroilla. Eivätkö ihmiset halua enää maata selällään ylälauteella? Jotenkin epäilyttää myös tuolien hygieenisyys. Miten helppoa niitä on huuhdella ja pestä?

Juu minä olen kyllä myös sitä mieltä, että ne muinaiset ihmiset, jotka saunan keksivät, tekivät siitä kaikkein tarkoituksenmukaisimman.  Saunassahan myös nukuttiin kesäisin ja synnytettiin lapset.  Mutta kyllä se varsinainen saunominenkin on kätevintä ihan niillä perinteisillä lauteilla.  Voisihan sitä tietysti kerran pari niitä jakkaroitakin kokeilla, mutta enpä usko, että olisi tarvetta sen enempään.  Minä tykkään loikoilla löylyssä ja olla pitkin poikin.  

Mutta ainahan pitää keksiä jotain muka niin erikoista! 

Samalla rahalla -ohjelmassa oli juuri sauna, jossa oli rottinkiset korituolit. Niitä ei käsittääkseni edes voi pestä mitenkään. Siinä on sitten kiva istua kaikessa möhnässä, jota edellisistä saunojista on tuolin kolosiin tarttunut. 😝

Miltähän miehistä tuntuu istua tuollaisessa hatararakenteisessa korituolissa, varsinkin jos on pefletti unohtunut?

Vierailija
1390/1433 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaa sohva. Torissa lähes jokainen sohva on harmaa kangassohva. Mikä saa ihmisen ostamaan harmaan kangassohvan ja parin vuoden jälkeen luopumaan siitä? Eikö ollutkaan kiva väri? Masentaako? Harmaa sohva divaanilla mielestäni ruma kuin mikä.

Vierailija
1391/1433 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuskirjaimet, led-koristeet, "hassunhauskat' aurinkokennovalaisimet...

Vierailija
1392/1433 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku semmoi yleisilme-ongelma nykyään on ni se on semmoi nukkekotimaisuus mitä näkyy lähes joka kämpässä. Löytyy huonekalut, mutta niiden päällä on vain yksi tai kaksi koriste-esinettä, jos sitäkään. Tulee semmoi hotellimainen fiilis. Keittiöt näyttää aina siltä ihanku siellä ei kukaan koskaan mitään tekisi. Asutaan niin että kämpästä voi ottaa myyntikuvat ihan milloin vain. Ja ei mitään värejä, meidät on siunattu silmillä ja maailma väreillä, ni kodista tehdään väritön.

Vierailija
1393/1433 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kohta on kevät ja aurinko alkaa paistaa, vielä kun saataisiin kunnon palkkaa että viitsisi mennä töihin!

Vierailija
1394/1433 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä, kun sisustetaan "skandinaavisen minimalistisesti". Näkemättäkin jo tiedän, että lopputulos on karmea. 

Inhoan myös valkoista sisustusta, joka saa mieleen lähinnä sairaalaympäristön.

Ja huh kaikki Lexingtonin ja Gantin tekstiilit. Kaikilla oli jossain välissä esim. Gantin tähtityynynpäällisiä. :D 

Live love laugh yms. typerät tekstit ovat hyväksyttäviä vain, jos niitä käyttää ironisesti. Harmi, ettei suurin osa niin tee, vaan ihan tosissaan laittelee peileihin ja ikkunoihin jotain Home Sweet Home -tarrakauhistuksia. 

Vierailija
1395/1433 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Divaanisohva .En huoli

Vierailija
1396/1433 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä, että kodin sisustuksesta on tullut niin tärkeä osa monien elämää. Sitä ajatellaan ja stressataan ihan liikaa. Kaiken pitäisi olla täydellistä ja nykytrendien mukaista, muttei missään nimessä kuitenkaan saa seurata trendejä.

Täälläkin keskustelussa on vähän samanlainen pohjavire. Ei muka saa seurata trendejä, mutta pitäisi olla värikästä ja lämmintä ja kodikasta, eikä missään nimessä harmaata ja valkoista ja minimalistista. Kuka tahansa näitä keskusteluja seuraava tietää, että 5-10 vuotta sitten puhuttiin melko päinvastaista. Mutta kukaan ei tietenkään seuraa trendejä, nyt vaan kaikki sattuu muuten vaan tykkäämään taas samanlaisesta.

Totta kai maut muuttuu ja kauppojenkin valikoimat muuttuu, joten on ymmärrettävää että ihmiset ei enää osta vaikkapa harmaita sohvia. Ärsyttää kuitenkin, että niitä vanhoja trendejä pitää haukkua, se vaan kiihdyttää tätä muutenkin nopeaa tavaroiden vaihtosykliä, kun edellinen trendi alkaa hävettää ihmisiä.

Mielestäni kiva sisustus on sellainen, että siinä siedetään vähän epätrendikkyyttä ja rumuuttakin. Jos kaikki on liian täydellistä ja sopusoinnussa, niin se on vaan tylsää ja turvallista ja ennen kaikkea: 5-10 vuoden kuluttua koko sisustus on taas laitettu uusiksi sopimaan uusiin trendeihin.

Vierailija
1397/1433 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan sitä, kun sisustetaan "skandinaavisen minimalistisesti". Näkemättäkin jo tiedän, että lopputulos on karmea. 

Ja huh kaikki Lexingtonin ja Gantin tekstiilit. Kaikilla oli jossain välissä esim. Gantin tähtityynynpäällisiä. :D 

Live love laugh yms. typerät tekstit ovat hyväksyttäviä vain, jos niitä käyttää ironisesti. Harmi, ettei suurin osa niin tee, vaan ihan tosissaan laittelee peileihin ja ikkunoihin jotain Home Sweet Home -tarrakauhistuksia. 

Yhdellä mimmillä oli makkarin seinällä "kiss me, lick me, fuck me" - oli sen verran vapaamielinen emäntä, että taisi ihan oikeasti elää tuon mantransa mukaisesti.

Vierailija
1398/1433 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismia, beige-valkoinen-harmaakomboa. 

Vierailija
1399/1433 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavat koristekirjat sohvapöydillä, tuleepahan selväksi, että aitoihin kirjoihin ei kosketa.

Vierailija
1400/1433 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keittiössä itse kyhäämä Eat Shit Die taulu ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän