Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat niin mielipideasioita, mutta itse en kovin helpolla luopuisi keittiön kuivauskaapista ja muutenkaan yläkaapeista, vaikka olenkin modernin ja selkeän sisustuksen ystävä. Olen naiseksi aika pitkä ja pidän siitä, että saan ottaa esim lasit yläkaapista eikä tarvitse kumartua ottamaan kaikkea alakaapeista/laatikoista. Ihmettelen myös, miten niin moni uuden keittiön laittaja ei kiinnitä huomiota ergonomiaan vaan mennään se ajatus edellä, että keittiön pitää olla mahdollisimman selkeä ja huomaamaton, mikä tarkoittaa esim sitä, että astianpesukonetta tai uunia ei nosteta ergonomisesti oikealle korkeudelle, koska se rikkoisi harmonian. Kukin toki tavallaan, tärkeintähän että itse viihtyy kodissaan, mutta keittiö on paikka, jonka suunnittelun itse aloittaisin toiminnot ja ergonomiaa edellä, ulkonäkö vasta sitten.
En tiedä, mutta tuskin ihmistä on tarkoitettu seisomaan selkäranka tönkkönä ilman taivutuksia ja kurotteluja. Itse en siis koe ongelmana mennä kyykkyyn, kun vilkaisen uunissa kypsyvän ruoan tai leipomuksen tilannetta, ei ole ongelma taivuttaa selkää kun otan uunista ruoan pois tai tyhjennän tiskikoneen alatasoa. Ei ole myöskään ongelma suoristaa käsiä ylös, kun kurotan jotain ylemmiltä hyllyiltä.
Selkävaivaiset erikseen, mutta terveellä selällä en ymmärrä, että tiskarin ja uunin pitäisi olla ergonomisella korkeudella. Varsinkin, kun siinä tiskikoneen äärellä vietetään max 10 min, ruoan uunista otto vie sekunteja.
Samaa mieltä! En iki maailmassa uhraisi kallisarvoista tasotilaa uunille tai tiskikoneelle. Myöskään alakaappi ei ole mulle kauhistus, selkä taipuu ihan hyvin kaivelemaan sen perimmäisenkin kattilan.
Olen katsellut vasta vähän aikaa uusia raksoja instassa ja yllätyin kuinka samanlaisia ne ovat!
Silmään kyllä tökkää, kun upean talon saunan lauteilta näkyy wc-pönttö, tai isojen ikkunoiden eteen rykästään selin upeaan maisemaan sohva. Tai pahimmassa tapauksessa se sohva työnnetään ikkunan eteen takaseinään kiinni. Ja sitten vielä kehutaan, kuinka valittiin isot ikkunat näkymän vuoksi.
Tai ulko ovelta sisään tultaessa on upean näköälan eteen olohuoneen ikkunan edessä mummon vanha verho..
Tai jokainen sohva on täytetty tyynyillä, niin ettei istumaan mahdu.
No jokainen sisustaa tavallaan, mutta ennen lopullista asunnon/talon piirustusten hyväksyttämistä olis näyttää ne jo rakentaneelle henkilölle, jolta voi tulla näkemyksiä mikä mitenkin toimii.
Meillä hyvä ystävä kyseenalaisti pari juttua, jotka muutettiin ja jälkeenpäin on oltu tosi tyytyväisiä. Toinen oli suihkuhuoneen ja saunan aluksi pienet viemäriritilät. Nyt ne on pitkulaiset koko matkan 2 suihkun kohdalla ja helppo nostaa ja siivota. Toinen oli keittiön muoto., jonka hän kokkina ehdotti sujuvammaksi.
Eka kämppä itsetehty kirjoitti:
Olen katsellut vasta vähän aikaa uusia raksoja instassa ja yllätyin kuinka samanlaisia ne ovat!
Silmään kyllä tökkää, kun upean talon saunan lauteilta näkyy wc-pönttö, tai isojen ikkunoiden eteen rykästään selin upeaan maisemaan sohva. Tai pahimmassa tapauksessa se sohva työnnetään ikkunan eteen takaseinään kiinni. Ja sitten vielä kehutaan, kuinka valittiin isot ikkunat näkymän vuoksi.
Tai ulko ovelta sisään tultaessa on upean näköälan eteen olohuoneen ikkunan edessä mummon vanha verho..
No jokainen sisustaa tavallaan, mutta ennen lopullista asunnon/talon piirustusten hyväksyttämistä olis näyttää ne jo rakentaneelle henkilölle, jolta voi tulla näkemyksiä mikä mitenkin toimii.
Meillä hyvä ystävä kyseenalaisti pari juttua, jotka muutettiin ja jälkeenpäin on oltu tosi tyytyväisiä. Toinen oli suihkuhuoneen ja saunan aluksi pienet viemäriritilät. Nyt ne on pitkulaiset koko matkan 2 suihkun kohdalla ja helppo nostaa ja siivota. Toinen oli keittiön muoto., jonka hän kokkina ehdotti sujuvammaksi.
Minuakin kiinnostaa, miksi suomalaiset suosivat tuota saunan lauteilta näkymä pöntölle-ratkaisua uusissakin taloissaan. Joku pula-ajan jäänne? Päähänpinttymä? Rakko ei kestä kävellä huoneen läpi erilliseen vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat niin mielipideasioita, mutta itse en kovin helpolla luopuisi keittiön kuivauskaapista ja muutenkaan yläkaapeista, vaikka olenkin modernin ja selkeän sisustuksen ystävä. Olen naiseksi aika pitkä ja pidän siitä, että saan ottaa esim lasit yläkaapista eikä tarvitse kumartua ottamaan kaikkea alakaapeista/laatikoista. Ihmettelen myös, miten niin moni uuden keittiön laittaja ei kiinnitä huomiota ergonomiaan vaan mennään se ajatus edellä, että keittiön pitää olla mahdollisimman selkeä ja huomaamaton, mikä tarkoittaa esim sitä, että astianpesukonetta tai uunia ei nosteta ergonomisesti oikealle korkeudelle, koska se rikkoisi harmonian. Kukin toki tavallaan, tärkeintähän että itse viihtyy kodissaan, mutta keittiö on paikka, jonka suunnittelun itse aloittaisin toiminnot ja ergonomiaa edellä, ulkonäkö vasta sitten.
En tiedä, mutta tuskin ihmistä on tarkoitettu seisomaan selkäranka tönkkönä ilman taivutuksia ja kurotteluja. Itse en siis koe ongelmana mennä kyykkyyn, kun vilkaisen uunissa kypsyvän ruoan tai leipomuksen tilannetta, ei ole ongelma taivuttaa selkää kun otan uunista ruoan pois tai tyhjennän tiskikoneen alatasoa. Ei ole myöskään ongelma suoristaa käsiä ylös, kun kurotan jotain ylemmiltä hyllyiltä.
Selkävaivaiset erikseen, mutta terveellä selällä en ymmärrä, että tiskarin ja uunin pitäisi olla ergonomisella korkeudella. Varsinkin, kun siinä tiskikoneen äärellä vietetään max 10 min, ruoan uunista otto vie sekunteja.
Selkä kyllä vielä taipuu, mutta pituutta ei saa lisää vaikka kuinka haluaisi. Kun mittaa on 152 senttiä, niin yläkaappien ylähyllyt jäävät vajaakäytölle ja alakaapit ovat kippoa ja kuppia päällekkäin ja niitä pitää sitten kauhoa jotta pääsee siihen astiaan käsiksi, mitä kulloinkin tarvitsee. Unelmoinkin keittiöremontista.
Vierailija kirjoitti:
Tupakeittiö on hieno idea, eipä tarvitse kenenkään asujan olla pois perheen luota keittiössä. Keittiöt ovat kuitenkin liian pieniä, ei niissä mahdu oikeasti ruokaa valmistamaan. Myös amme puuttuu usein kylpyhuoneesta, sekä ikkuna. Isot parvekkeet ovat aivan ihania. Samoin koko seinän levyiset ja korkuiset liukuovi ikkunat. Asunnon tärkein ominaisuus on ikkunat moneen suuntaan. Ei tule pömpeli oloa, vaikka olisi vähän neliöitä.
Meillä on iso keittiö, seillä on kahdeksan hengen ruokapöydän lisäksi mukava sohva ja kaksi mukavaa nojatuolia. Kun teemme mieheni kanssa tuokaa niin kyllä meidän teinit istuu sohvalla juttelemassa tai kun teinit tekee ruokaa me saatamme mieheni kanssa ottaa lasillisen viiniä ja jutella teiniemme kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvä ystävä kyseenalaisti pari juttua, jotka muutettiin ja jälkeenpäin on oltu tosi tyytyväisiä. Toinen oli suihkuhuoneen ja saunan aluksi pienet viemäriritilät. Nyt ne on pitkulaiset koko matkan 2 suihkun kohdalla ja helppo nostaa ja siivota. Toinen oli keittiön muoto., jonka hän kokkina ehdotti sujuvammaksi.Minuakin kiinnostaa, miksi suomalaiset suosivat tuota saunan lauteilta näkymä pöntölle-ratkaisua uusissakin taloissaan. Joku pula-ajan jäänne? Päähänpinttymä? Rakko ei kestä kävellä huoneen läpi erilliseen vessaan?
Nykyään pitää vessat olla sen kokoisia, että niissä mahtuu kääntymään pyörätuolilla. Näin ison tilan rakentaminen pelkästään wc-pöntölle vie taas neliöitä muista tiloista aika paljon. Rakentaminen on kallista. Suihkutila on valmiiksi niin iso, että täyttävät nämä ehdot esteettömyydelle ja ovat valmiiksi märkätilaa, siksi niihin päädytään laittamaan wc.
Keittiöseinä
Eri paria olevat ruokapöydän tuolit
Boho
100% mustavalkoharmaa sisustus, jota noudatetaan niin tarkasti, että edes kaapissa oleva hammasharja ei saa olla erivärinen
Vastaus voisi olla, melkein mitään. Ihmettelen, miten vähän vaihtoehtoja on. Missään ei ole yhtään thinking out of the box, ja jos olisikin oma idea, ei missään voi teettää. Kaikki on muovia ja muuta edelleen lähes täysin. Voisi olla erilaistakin. Se nyt tuli mieleen. Ja miksi ihmeessä meillä on niin hiton isot asunnot? Ja niin likaista vettä? Ja kemikaaleja, joista ei ole ”pienissä määrissä varmaan haittaa”. Jatkanko. No jaa.
Omakotivalkoinen-tyylinen sisustus. Pelkkä valkoista ja lisää valkoista, keltainen lattia härskinä kontrastina. Jossain nurkassa kituuttaa ja nuokkuu peikonlehti. Miksi edes ostaa viherkasveja, jos ei viitsi tarjota niille edes jokseenkin asiallisia olosuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rivarissa avokeittiö ja ei kyllä koskaan ollut olkkarin puolella mitään rasvapölyjä. Kyllähän nyt nykyajan liesituuletin hommansa hoitaa. Onhan siitä liedeltänkuitenkin yleensä useita metrejä matkaa sinne ns olkkarin puolelle, joten kyllä mä palan halusta tietää, että mitä jengi käristää, että liesituuletin ei toimi ja rasva leviää metrien päähän.
Mulla on kaksi viimeistä asuntoa rakennettu 2017-2016 eli liesituuletin on ollut ihan nykyaikainen. Ja kyllä, koko kämppä on ollut monesti ihan käryssä, kun olen paistanut pihviä tai kalaa, niin että on ihan joutunut tuulettamaan asuntoa parvekkeen ovi auki. Olen aina silloin mielessäni harmitellut tätä tupakeittiöratkaisua, vaikka tykkääkin tilan avoimuudesta, kun muutoin pienessä asunnossa erilliset huoneet olisi ihan pieniä ja ahtaita. Ideaali olisi kyllä tilavat erilliset huoneet.
Tarkoitetaanko tällä käryllä nyt sitä rasvaa joka väitetysti sotkee olohuonetta myöten huonekalut vai ruuan hajua/tuoksua? Joo, kyllä meilläkin se haju leviää vaikka koko alakertaan riippuen mitä ruokaa tehdään, mutta mitään rasvakerrosta mitä tulee esim yläkaappien päälle ei ole ikinä muodostunut olohuoneen kalusteille. Meillä siis avokeittiö.
Tarkoitan itse sellaista rasvan käryä, joka ihan näkyvästi suomentaa koko huoneilman. Kyllä kai se rasva myös laskeutuu johonkin, kun se poistuu huoneilmasta. Sitä käryä en itse huomaa silloin, kun kokkailen lieden äärellä, mutta heti kun käännyn olohuoneeseen päin, koko kämppä onkin ihan sumea rasvan kärystä. :D
Sinuna miettisin kyllä hieman tuota rasvan käyttöä kokatessasi, jos kämpän ilma on sumea ruuanlaiton jälkeen, kuulostaa ihan karmealta.
Mua alkaa tosissaan tympimään tämä marina ja vänkääminen rasvan leviämisestä pitkin kämppää avokeittiöstä. Ja perusteluina se, että vain kokkaamattomilla luusereilla tai ruuan mikrottajilla ei rasvoittuisi koko asunto. Kun ei se vaan aina mene niin.
Mä ostin vuosi sitten asunnon, josta on keittiön ja olkkarin välinen seinä purettu pois. Täällä asui mua ennen ulkomaalainen perhe, jonka kulttuuriin kuuluu tuollainen rasvassa kokkaaminen. Perheessä oli myös useampi lapsi eli sitä ruokaa laitettiin paljon. Keittiön pinnat oli järkyttävässä rasvassa, minkä tajusin vasta, kun pääsin ekan kerran tyhjään asuntoon. Palkkasin ammattisiivoojan, joka teki laskutuksen mukaan 9 h päivän poistaessaan rasvaa keittiön pinnoilta. Tämän jälkeen käytin itse vielä kokonaisen päivän samaan hommaan, koska edelleen esim. keittiön kaappien päällystät oli rasvassa.
En käpälöinyt näytöissä myyjäperheen telkkaria, sohvaa tms., niin en tiedä olivatko ne kuinka rasvaisia. Asunnon pinnoissa rasvaa oli vain avokeittiössä, ei olkkarin puolen pinnoissa.
Mä olen asunut tässä vuoden ja teen ruokaa päivittäin joko liedellä tai uunissa. En kokkaa millään mittapuulla paljoa, mutta joka päivä kuitenkin. Paistan pannulla wokkeja, halloumia, kalaa, kanaa. Keitän liedellä puuroa, nakkisoppaa, linssikeittoa ja riisiä/pastaa/perunoita. Uunissa teen kiusauksia, uunijuureksia, lohta ja lihapullia. Hyvin perussapuskaa siis, mutta ihan kuitenkin ns. oikeaa ruokaa, eikä pelkästään einesten lämmittämistä. En lotraa öljyllä, useimmiten paistan voilla tai juoksevalla margariinilla.
Pyyhin yläkaappien päällystät 4 krt/vuosi, liesituulettimen ulkopinnan (sellainen pönttömallinen) kerran kuukaudessa ja suodattimen astianpesukoneessa noin joka toinen kuukausi. Mihinkään muualle asuntoon ei ole levinnyt mitään rasvasumua. Ei ole kirjahyllyn kirjoissa mitään, ei senkin päällä olevissa koriste-esineissä tai kynttilänjaloissa. Olohuoneen puolelta pyyhin pölyt normaalisti viikkosiivouksen yhteydessä ja kissojen tassujen jäljet nihkeällä tv-tasojen ym. päältä. Sen suurempaa siivousta en ole esim. kirjahyllyyn tehnyt vielä kertaakaan.
Olen käynyt alakerran samapohjaisessa asunnossa, jossa väliseinä on paikallaan eli keittiö sellainen kuin on alun perin tehty. Talo on 70-luvulta, joten keittiö on ihan normaalin kokoinen, ei mikään koppero. Kyllä tämä minun asuntoni miellyttää itseäni huomattavasti enemmän kuin alakerran seinällinen keittiö.
Tässä kuvassa toimii kun on vesipiste myös. Monella näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvä ystävä kyseenalaisti pari juttua, jotka muutettiin ja jälkeenpäin on oltu tosi tyytyväisiä. Toinen oli suihkuhuoneen ja saunan aluksi pienet viemäriritilät. Nyt ne on pitkulaiset koko matkan 2 suihkun kohdalla ja helppo nostaa ja siivota. Toinen oli keittiön muoto., jonka hän kokkina ehdotti sujuvammaksi.Minuakin kiinnostaa, miksi suomalaiset suosivat tuota saunan lauteilta näkymä pöntölle-ratkaisua uusissakin taloissaan. Joku pula-ajan jäänne? Päähänpinttymä? Rakko ei kestä kävellä huoneen läpi erilliseen vessaan?
Tuleeko mieleen ettei kaikki tykkää erillisistä vessoista. Pieniä koppeja.
Pelkistetty.
Miksi keittiö ei saisi näyttää keittiöltä? Tai keittiöseinämä isossa olohuonetilassa.
Valtavat ja korkeat olohuoneet - hukkatilaa.
-> Josta seuraa myös erittäin korkealla katonrajassa olevat ikkunat.
TV makuuhuoneessa.
Halvalla tehdyt, nopeasti hajoavat huonekalut.
Rosteriset kodinkoneet.
Saunan lasiseinästä suoraan näkymä suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vesi- ja viemäriputkien sijoittelusta kyse? Saunan vieressä on pesuhuone, johon ne vedetään joka tapauksessa, niin pönttö siihen viereen tulee halvemmaksi, kuin putket vedettynä erikseen toiseen vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vesi- ja viemäriputkien sijoittelusta kyse? Saunan vieressä on pesuhuone, johon ne vedetään joka tapauksessa, niin pönttö siihen viereen tulee halvemmaksi, kuin putket vedettynä erikseen toiseen vessaan.
En minä ainakaan halua lähteä kesken löylyjen lompsimaan hikisenä tai märkänä ja saippuasena huoneiden läpi erilliseen vessaan, vielä vähemmän haluan joutua kuljettamaan taaperoa siinä eestaas. Totta helskutissa pesuhuoneessa pitää olla pönttö.
Voi hyvä tavaton. Eikai Siellä pöntöllä tarvitse paskoa kun joku on saunassa. Silloin voi käyttää sitä toista vessaa. Meillä on toinen pytty pesutiloissa ja tässä 15v asumisen aikana ei ole vielä koskaan tullut tilannetta, että olisi sitä pyttyä pitänyt käyttää silloin, kun joku on saunassa tai suihkussa.
Mun mielestä musta keittiö on jo menneen talven lumia. Somessa tuli vastaan jonkun randomin raksatili ja sinne oli tulossa musta keittiö ja tuntui vähän hassulta. Eikai kukaan enää laita mustaa keittiötä.
Meilläkin on siis musta keittiö, mutta laitettu vuonna 2014 ja oli silloin kyllä kuuminta hottia ja uutta ja erikoista.
Valkoinen keittiö on vähän tylsä, mutta lopulta kaikkein ajattomin ja aina perus nätti.
Tupakeittiö on hieno idea, eipä tarvitse kenenkään asujan olla pois perheen luota keittiössä. Keittiöt ovat kuitenkin liian pieniä, ei niissä mahdu oikeasti ruokaa valmistamaan. Myös amme puuttuu usein kylpyhuoneesta, sekä ikkuna. Isot parvekkeet ovat aivan ihania. Samoin koko seinän levyiset ja korkuiset liukuovi ikkunat. Asunnon tärkein ominaisuus on ikkunat moneen suuntaan. Ei tule pömpeli oloa, vaikka olisi vähän neliöitä.