Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
781/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaleat kodit yhdistetään usein siisteyteen ja hyvään elämänhallintaan. Vaaleissa kodeissa oletetaan asuvan hyvätuloisia ja menestyviä ihmisiä ja etenkin jos siellä sisustuksessa näkyy jotain tunnettuja statussymboleita, kuten Artekin tuotteita, lokkivalaisin, marimekon tekstiileitä, Hakolan tai Adean sohva jne. Herättää kateuden tunteita.

Asun vuokralla kaksiossa, jossa on keittiö alkuperäinen, eli vuodelta-84.

Statussymboleita

Mitä helevettiä?

Mä oon maksanu lokki-valaisimesta 25e ja asunnossa on useita artekin huonekaluja jotka olen ostanut pikkurahalla kirpparilta ja osan olen saanut ilmaiseksi. On ritiläpenkkiä, 60-jakkaraa, 65-jakkaraa, seinähyllyä ja pöytää. Kierrätyskeskuksesta 50e ostettu 60-luvun tanskalainen nahkasohva jne.

Pikkurahalla sisustettu tyylikäs, ajaton koti.

Statussymboleita... mulle ne on ajattomia, kauniita, hyvin muotoiltuja klassikoita.

Vierailija
782/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitivalkoiset sellaiset eläinten taljoja muistuttavat karvaiset peitot, joita roikkuu sitten ikäänkuin epämääräisesti sohvilla ja sängyillä. Joillain on sitten näitä ulkokalusteiden päällä ja minä en voi kuin ihmetellä, että miten ne pystyy puhtaina, kun touko-kesäkuussa on helisemässä siitepölyn kanssa ihan jo tavallistenkin pehmusteiden kanssa. Sitten kesällä niihin tulee kaikenmaailman moskaa ilman mukana, niitähän saa olla koko ajan puhdistamassa. 

Eiköhän ne ole vaan sisustuskuvaa varten aseteltu niin. Itseltä löytyy myös sellainen ja ihan käytän torkkupeittona. Lisäksi semmoinen on koiran makuualustana sohvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makrameet, tekstitaulut, värittömyys. Valkoista ja mustaa, ehkä vähän beigeä tai harmaata.

Tuollaisista kodeista tulee persoonaton ja mileikuvitukseton kuva. Usein tuollaisissa kodeissa asuu ihmisiä joilla ei ole omaa makua tai tyyliä. Pukeudutaankin vain viimeiseen muotiin, vaikka se ei omalle kropalle sopisi.

Tuollaisessa kodissa asuu ennemminkin ihminen joka tykkää että kotona näkymä on rauhaisa ja seesteinen.

Vierailija
784/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille valmistuu talo 5/2022. Ainakin toivottavasti. Avokeittiön halusimme ehdottomasti, koska nykyisessäkin kodissamme on ja olemme tykänneet. Aamupalakaappia ei uuteen taloon enää tule. Nykyisessä kodissa sellainen on ja emme ole kokeneet sitä millään tavalla erityiseksi. En siis ymmärrä aamiaiskaappien hehkutusta, vai onko se sitä, että ei kehdata myöntää, että oma trendivalinta ei ollutkaan hyvä.

Nykyinen keittiö on musta ja en ole koskaan tykännyt. Ihan siis kiva joo, mutta nyt halusin ehdottomasti valkoisen. Tätä kotia edeltävässä kodissamme oli puunvärinen keittiö ja sitä ei kiitos enää ikinä.

Tässä nykyisessä keittiössä on juurikin paljon kaappeja ja kaikki mahdollinen kaappien ovien takana. Tasotilaa olemme kaivanneet koko ajan ja pelkkä iso saareke ei riitä mihinkään etenkään, kun siinä on keittotaso. Saareke saarekkeena, eikä mitään keittotasoja siihen, ellei keittiössä ole muuten valtavasti tasotilaa!!

Eli uuteen keittiöömme tulee ihan yläkaapit ja paljon tasoa.

Vierailija
785/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitön määrä tekstiileitä, pörröisiä peittoja, hapsutyynyjä, karvalankamattoja ym. Alkaa aivastuttaa jo ajatuskin. Samoin isot määrät eri koriste-esineitä ja heiniä, huh. Mutta olenkin hieman pölyallerginen ja laiskahko siivoamaan, ehkä siksi arvostan selkeyttä ja tyhjiä tasoja joista on helppo pyyhkiä pölyt.

Vierailija
786/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillitön määrä tekstiileitä, pörröisiä peittoja, hapsutyynyjä, karvalankamattoja ym. Alkaa aivastuttaa jo ajatuskin. Samoin isot määrät eri koriste-esineitä ja heiniä, huh. Mutta olenkin hieman pölyallerginen ja laiskahko siivoamaan, ehkä siksi arvostan selkeyttä ja tyhjiä tasoja joista on helppo pyyhkiä pölyt.

Siivoamalla tarpeeksi usein hoituu tuo ongelma. T: astmaatikko

Vierailija
787/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota minäkin olen ihmetellyt, että miksi keittiöistä pitää nykyisin tehdä sen näköinen kuin olisi rivi vaatekaappeja yhdellä seinällä ja parin vaatekaapin oven tilalle laitettu uuni ja mikroaaltouuni. Ja meikkipöydän tilalla on sitten pesuallas.

Toinen vaihtoehto on sitten se teollisuuskeittiöltä näyttävä versio, jossa seinien alaosia kiertää pitkä rivi laatikostoja ja yläosien seinät on tyhjät tai niissä on pari avohyllyä. Kun yleensä vielä tehdään suorilla etusarjoilla ja ilman kahvoja niin tulee entistäkin enemmän kylmän teollisuuskeittiön näköinen.

Siksi kun keittiö se on nykyään monesti olohuoneen seinällä ja jostain oudosta syystä sen ei kuitenkaan haluta näyttävän keittiöltä.

Vierailija
788/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pienet huoneet. Esim liian pieni kylpyhuone ettei mahdu kalusteet kunnolla ja liian pieni makuuhuone minne ei mahdu lipastoa tai yöpöytiä sängyn lisäksi. Ahdas eteinen jos siellä touhuaa enemmän kuin 1 ihminen.

Vierailija
789/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaleat kodit yhdistetään usein siisteyteen ja hyvään elämänhallintaan. Vaaleissa kodeissa oletetaan asuvan hyvätuloisia ja menestyviä ihmisiä ja etenkin jos siellä sisustuksessa näkyy jotain tunnettuja statussymboleita, kuten Artekin tuotteita, lokkivalaisin, marimekon tekstiileitä, Hakolan tai Adean sohva jne. Herättää kateuden tunteita.

Statussymboleita

Mitä helevettiä?

Mä oon maksanu lokki-valaisimesta 25e ja asunnossa on useita artekin huonekaluja jotka olen ostanut pikkurahalla kirpparilta ja osan olen saanut ilmaiseksi. On ritiläpenkkiä, 60-jakkaraa, 65-jakkaraa, seinähyllyä ja pöytää. Kierrätyskeskuksesta 50e ostettu 60-luvun tanskalainen nahkasohva jne.

Statussymboleita... mulle ne on ajattomia, kauniita, hyvin muotoiltuja klassikoita.

Tiedät varmasti hyvin mitä kirjoittaja ajoi takaa.

Eikä nykyään kyllä löydy designiä halvalla. Joku random löytö voi löytyä joo jostain Ypäjän lähetyskirpputorilta, mutta vallitsevan designvillityksen vuoksi Suomessa muutamia kymmeniä tuhansia 25-50v ikäisiä sisustusvillityksen saaneita, jotka yrittää päivittäin etsiä epätoivoisesti näitä sun luettelemia klassikoita käytettynä.

Vierailija
790/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Statussymboleita

Mitä helevettiä?

Tiedät varmasti hyvin mitä kirjoittaja ajoi takaa.

Eikä nykyään kyllä löydy designiä halvalla. Joku random löytö voi löytyä joo jostain Ypäjän lähetyskirpputorilta, mutta vallitsevan designvillityksen vuoksi Suomessa muutamia kymmeniä tuhansia 25-50v ikäisiä sisustusvillityksen saaneita, jotka yrittää päivittäin etsiä epätoivoisesti näitä sun luettelemia klassikoita käytettynä.

Voi löytää jos käy älytön tuuri. Itse löysin yhden hyvin kalliin designesineen muutamalla eurolla. Tosin ei varmasti enää tule vastaan uudestaan samanlaista löytöä.

Vierailija
791/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pienet huoneet. Esim liian pieni kylpyhuone ettei mahdu kalusteet kunnolla ja liian pieni makuuhuone minne ei mahdu lipastoa tai yöpöytiä sängyn lisäksi. Ahdas eteinen jos siellä touhuaa enemmän kuin 1 ihminen.

Siis tämä on totta. Meillä lastenhuoneet ovat noin 11m2 jokainen ja ovat aivan liian pieniä. Vaikka mä yritän ettei säilytetä mitään turhaa ja olen mielestäni hyvä suunnittelemaan ja sisustamaan. Aikuisten makkarina riittää usein pienempikin neliömäärä, koska siellä yleensä tarvitaan vain sänky ja ehkä yöpöydät. Meillä taitaa aikuisten makkari olla 12m2 ja se on enemmän kuin riittävä. Lapsille olisi riittävä varmaankin vähintään 13m2. En siis käsitä, kun uusissa taloissa lastenhuoneet ovat lähes aina jopa alle 10m2.

Maalatut seinät ovat vähän halvahkot, jos millään seinällä ei ole tapettia.

En ymmärrä myöskään avonaisia vaatehuoneita tai vaatehyllyjä. Siis kuka haluaa esitellä vaatteitaan? Kuvissa näyttävät kivalta, kun 80% tilasta on tyhjänä ja hyllylle on asetettu kauniisti kultainen rannekello, Louis Vuittonin käsilaukku ja henkarilla roikkuu pari mekkoa. Oikeastihan siellä vaatehuoneessa on kasa kalsareita ja sukkia, merinovillakerrastoja ja ihan tavallisia farkkuja yms.

Vierailija
792/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä että miten voi "seurata sisustustrendejä"? Siis lehdistä kyllä, mutta oma sisustus ei juuri vaihtele. Meille laitettiin nykyiset mööpelit joskus 20 vuotta sitten, ne olivat enimmäkseen perintö- ja löytöhuonekaluja. Osan on puuseppä lakannut tai ne on saatettu käsitellä parafiiniöljyllä.

Ok, silloin oli ehkä joku lastulevyhuonekalu mukana, ne ovat sittemmin hajonneet ja tulleet korvatuksi puusta tehdyillä. Edes tekstiilit eivät ole vaihtuneet muotiväreihin. Värimaailma on silloin aikoinaan mietitty. Viihdytään hyvin.

No siis esim minä en ole asunut aikuisikänäni viittä vuotta pidempään yhdessä asunnossa. Joten väistämättäkin se sisustus vähän muuttuu kun ei ne samat kalusteet ja verhot ym. käy kaikkialle. Tarpeet myös muuttuu, nyt eletään lapsiperhearkea ja lasten kasvaessa ainakin heidän huoneidensa sisustus tulee muuttumaan. Nykyinen koti on toivon mukaan pitkäaikaisempi, mutta koska ei olla kerralla hankittu tänne kalustusta vaan tuotiin niitä vanhoja, osa niistä tulee varmasti vielä vaihtumaan kun eivät ole ihan juuri sopivia tilaan ja tarpeisiin. Itselle sisustus ei ole mikään asia joka olisi kerralla valmis, vaikea kuvitella semmoista pysähtyneisyyden tilaa että kaikki olisi samalla tavalla vuosikymmenet. No, ehkä se jollekin sopii ja se heille suotakoon. Ja voihan se olla, että itsekin huomaan jossain vaiheessa elämää ettei ole tullut mitään muutettua aikoihin.

Vierailija
793/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiseinät saunassa. Siis lasiseinä kylpyhuoneen ja saunan välillä. Käsittämätöntä. On toki ihan ok, jos ei koskaan sauno, mutta eikö silloin kannattaisia jättää se sauna jo kokonaan tekemättä.

Lasiseinän takia pitää kiukaan kapasiteetti olla neliöitä kovempi =kuumat löylyt. Mutta tuota vielä enemmän haittaa se, että lauteilla istuissasi pääset mahdollisesti katselemaan pyllyään pesevää perheenjäsentä/muuta saunakaveria.  

Vierailija
794/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten joku voi jaksaa käyttää niin paljon aikaa siivoukseen. Mutta hupinsa kai kullakin, minulla on paljon muutakin tekemistä kuin pyyhkiä pölyjä ja tomuttaa tyynyjä.

Vierailija
795/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen sisustuksen pitäisi pysyä samana vuosikymmenet? Mä olen esteetikko ja sisustaminen on kiinnostanut mua lapsesta asti. Varsinkin nyt etätyöaikana kotona tulee vietettyä paljon aikaa ja kyllä se vaihtelu muutenkin virkistää.

Meidän talo on rakennettu 2014 ja kertaalleen on kaikki tapetit vaihtuneet. Ajan kanssa huomaa, että joku ratkaisu ei enää toimi ja sen vaihtaa toiseen. Lasten kasvaessa tarpeet muuttuvat.

Mä ennen tykkäsin väreistä, mutta nyt olen alannut kaivata vaaleutta ja harmoniaa.

Meillä myös on tyttö pissannut vauvana olkkarin matolle ja se oli pakko vaihtaa.

Keittiön ovissa on peilikuvio ja vielä sellaiset urat. Maailman epäkäytännöllisin ovimalli. Putsaamiseen menee ikä ja terveys. Kyllä mä sitä päivää odotan, että saan sileät ovet keittiöön.

Vierailija
796/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kum-mallinen kirjoitti:

Lasiseinät saunassa. Siis lasiseinä kylpyhuoneen ja saunan välillä. Käsittämätöntä. On toki ihan ok, jos ei koskaan sauno, mutta eikö silloin kannattaisia jättää se sauna jo kokonaan tekemättä.

Lasiseinän takia pitää kiukaan kapasiteetti olla neliöitä kovempi =kuumat löylyt. Mutta tuota vielä enemmän haittaa se, että lauteilla istuissasi pääset mahdollisesti katselemaan pyllyään pesevää perheenjäsentä/muuta saunakaveria.  

Ei kai sinne suihkuun tarvitse tuijottaa jos siellä kumppani on pesulla? En näe ongelmana.

Vierailija
797/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten joku voi jaksaa käyttää niin paljon aikaa siivoukseen. Mutta hupinsa kai kullakin, minulla on paljon muutakin tekemistä kuin pyyhkiä pölyjä ja tomuttaa tyynyjä.

2 kertaa viikossa siivous ei kyllä vie paljon aikaa kun on hyvät laadukkaat välineet eikä sotkuisia asukkaita.

Vierailija
798/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on totta. Meillä lastenhuoneet ovat noin 11m2 jokainen ja ovat aivan liian pieniä. Vaikka mä yritän ettei säilytetä mitään turhaa ja olen mielestäni hyvä suunnittelemaan ja sisustamaan. Aikuisten makkarina riittää usein pienempikin neliömäärä, koska siellä yleensä tarvitaan vain sänky ja ehkä yöpöydät. Meillä taitaa aikuisten makkari olla 12m2 ja se on enemmän kuin riittävä. Lapsille olisi riittävä varmaankin vähintään 13m2. En siis käsitä, kun uusissa taloissa lastenhuoneet ovat lähes aina jopa alle 10m2.

Maalatut seinät ovat vähän halvahkot, jos millään seinällä ei ole tapettia.

En ymmärrä myöskään avonaisia vaatehuoneita tai vaatehyllyjä. Siis kuka haluaa esitellä vaatteitaan? Kuvissa näyttävät kivalta, kun 80% tilasta on tyhjänä ja hyllylle on asetettu kauniisti kultainen rannekello, Louis Vuittonin käsilaukku ja henkarilla roikkuu pari mekkoa. Oikeastihan siellä vaatehuoneessa on kasa kalsareita ja sukkia, merinovillakerrastoja ja ihan tavallisia farkkuja yms.

Joo en minäkään ymmärrä. Meillä n. 12 neliön lastenhuoneet ja silti lapset levittää leikkinsä olohuoneeseen kun siellä on enemmän tilaa. Leikit vaan vaatii ihan sitä tyhjää lattiatilaa ja ne lelutkin olisi kiva saada mahtumaan säilöön semmoiselle korkeudelle että lapset itse yltää ottamaan.

Vierailija
799/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä? Huolimatta siitä onko se keittiö keskellä olohuonetta vai erillisenä rakennuksena kilometrin päässä muusta talosta, niin mikä ihme siinä vaatekaappiviritelmässä viehättää? Mun mielestä ovat todella rumia.

Asuimme kesällä kaksi viikkoa airbnb asunnossa, jossa oli tuollainen vaatekaappikeittiö ja mä en ole koskaan kohdannut mitään niin epäkäytännöllistä sisustusratkaisua.

Toki jokainen saa asua miten haluaa ja ei onneksi ole multa pois muiden ratkaisut.

Vierailija
800/1433 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 kertaa viikossa siivous ei kyllä vie paljon aikaa kun on hyvät laadukkaat välineet eikä sotkuisia asukkaita.

Ei viekään, jos ei ole paljon koriste-esineitä ja kasoittain tekstiileitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme