Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo "meille ei tullut takkaa, koska ei haluttu" selittelijät ovat muuten yleensä dekotalojen tai designtalojen rakentajia, eli persaukisia.
Me rakennetaan Kannustalo ja ei laiteta heti takkaa. Ryhdyttiin rakentamaan aika vauhdikkaasti ja takka olikin sellainen juttu, että paitsi että ne on kalliita, me ei myöskään päästy yhteisymmärrykseen siitä millainen olisi paras.
Niinpä rakennetaan talo valmiiksi, asutaan siinä rauhassa ja makustellaan takka-asian parissa.
En koe tästä minkäänlaista häpeää 😅 On ihanaa saada tehdä oman näköinen, uusi koti.
Pönttöuunihullu suosittelee pönttöä.
Lapsen kannustalossa on kakluuni joka on pönttöuunin mallinen. Kaunis ja hyvä lämmittämään. Oli kyllä sikakallis. Peltinen pönttis n3000 e.On varmaan hyvä, mutta pönttöuuneissa ei taida olla lasiluukkuja. Minulle takassa tärkeää on lämmön saannin lisäksi tulen esteettinen puoli tunnelman luojana.
Eri
Kyllä niitä saa lasiluukulla. Googleta vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mua on alkanut tympimään jo nuo teak senkit. Meillä on niitä kaksi ja molemmat ovat mun mummin vanhoja. Ne on ollut meillä jo vuosia, mutta nyt kun niitä on joka toisella, niin ne ei vaan näytä enää yhtä mielenkiintoisilta. Eivät nyt siis toki mikään sisustusmoka ole. Joidenkin esineiden yleisyys vaan joskus saa sen tavaran huonoon valoon. Sama on nuo Artekin seinähyllyt. Niitä on vähän kaikilla nykyään niin ei ne näytä enää yhtä mielenkiintoisilta.
Itse olen sisustusalan ammattilainen ja täytyy sanoa että 50-70 lukujen teak-senkkejä, tasoja, hyllyjä löytyy niin paljon erilaisia, niin kotimaisia kuin muistakin pohjoismaista, että harvoin olen törmännyt kahteen, saatika kolmeen samanlaiseen.
Siinäkin mielessä jo tuo kommenttisi on aika kummallinen. Toinen asia on, että se koti on ensisijaisesti sinun asunto, ei kenenkään ulkopuolisen. Mitä ihmeen väliä sillä on jos jollain muullakin on samantapainen tai vaikka täysin samanlainen huonekalu tai esine kuin sinulla?
Jos ajatellaan vaikkapa Fiskarsin oranssipäisiä saksia, Hackmanin savonia aterinsarjaa ja vaikkapa Iittalan teema (kilta) astiastoa, niin kaikki ovat esimerkkejä jotka löytyy todella monesta suomalaiskodista. Teollinen muotoilu on teollista muotoilua. Silloin se on muotoilultaan onnistunut jos se myy vielä vuosikymmenienkin jälkeen. Silloin niistä on tullut designklassikoita jotka kestävät aikaa.
Jos haluaa olla erikoinen ja ainutlaatuinen jostain syystä niin sillon ne huonekalut melkein pitää tehdä itse tai teetättää puusepällä. En vain oikein ymmärrä miksi se on huono asia jos jollain muulla on joku sama tuote kuin itselläkin. Vessanpönttökin löytyy jokaisesta kodista ja aika samanlaiselta se jokaisen vessassa näyttää.
Ihmisillä, joilla ei ole omaa makua, seuraavat trendejä ja kyttäävät muiden asuntoja milloin sitä sisustusta pitää muuttaa. Joko sen takia, että se ei ole enää trendikäs, tai sen takia että on liian trendikäs.
Boho tyyliä Sari sieppi nostaa kyllä ihokarvat pystyyn järkytyksestä
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä avokeittiö on toimiva ja kaunis.
Nykyään omakotitaloissa on todella pienet makuuhuoneet. Ymmärrän, että aikuisten makkarissa ei paljon muuta tarvita kuin sänky, mutta lapsille pitää olla tilaa.
Meidän lasten huoneet ovat 11m2 kaikki ja aivan liian pieniä. Lukiolaisen työpöytä on niin, että yksi vaatekaapin ovi ei mahdu kunnolla auki. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Pienimmän huoneessa mahtuu keskellä huonetta leikkimään just ja just kaksi lasta. Nykytaloissa sen sijaan näyttää olevan aivan normaalia, että lastenhuone on 8-10m2.
Meillä myös yksi makkari on 10 neliötä ja juuri sen takia valittiin sinne jo rakennusvaiheessa liukuovikaapisto. Muuten sängyn sijoittaminen olisi ollut hankalaa just aukenevien ovien vuoksi.
Miksi aina mollataan "nykyajan sisustajat" jotenkin kaikkia muita huonommaksi? Ainahan on sisustettu ja kodit olleet oman aikakautensa kuva. Jos nyt palattaisiin vaikka vuoteen 1988 niin kyllähän silloinkin talot ja sisustukset olivat keskenään hyvin samanlaisia. Ihan kuten vuonna 1970 jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosterinen allas ei kyllä ruostu. Meidän mökillä on ulkona sijaitsevassa kesäkeittiössä mun vanhempien vanha rosterinen keittiöallas ja se allas on about 50v vanha ja nyt ollut ulkokäytössäkin jo vuosia. Ei ruostetta. Eihän tuo rosteri siis edes materiaalina pysty ruostumaan ilman valmistusvirhettä.
Sellaista kuin "ruostumaton teräs" ei ole olemassa. Se on enemmänkin "hitaasti ruostuva" eli käytännön käytössä ei yleensä ruostu, mutta sopivissa oloissa ruostuu kyllä. Meidän tiskipöytään jäi jälkiä esim jos unohti säilykepurkin siihen liian pitkäksi aikaa... Ja ihan laadukas Stalan taso oli.
Oikeasti se oli se säilyketölkki, joka ruostui.
Vierailija kirjoitti:
Boho tyyliä Sari sieppi nostaa kyllä ihokarvat pystyyn järkytyksestä
Ehkäpä se onkin Sieppi, joka karvoja nostattaa.
Minä en ymmärrä lasisia ”koristeseiniä” joita näkee joskus ainakin bloggareiden talouksissa. Ovat aika hitsin tyyriitä, siis jotain kymppitonnin luokkaa, enkä käsitä mitä virkaa niillä on! Eivät toimi näkösuojana koska lasista näkyy läpi, eikä niihin voi kiinnittää mitään kuten seinään. Ja voin vain kuvitella miten helposti näkyy kaikki lika, eli varmaan suht työläitä hoidettaviakin. Ihan on mysteeri minulle miks joku tuollaiseen investoi.
Ampp kirjoitti:
Yksiö 35m2, keittiö on : jääkaappi astianpesukone hella lavuaari roskiskaappi, aterinkaappi astioiden kuivauskaappi jauhokaappi.
Missä pidetään kattilat uunivuoka paistinpannu blenderi, kahviastiasto kulhot mukit yms?
Kuvailit kämppäni. Blenderi ja kahvinkeitin ovat keittiötasolla, koska ovat päivittäisessä käytössä. Mukit 2 kpl, lautaset (syviä 2 ja laakeita 2) ja kattila ovat kuivauskaapissa. Uunivuoka on uunin alla olevassa kaapissa. Vähällä pärjää, joka jutulle ei tarvitse omaa kulhoa. Kahviastiota ei ole, ei tule. Mukista juon.
Minimalismi helpottaa elämää monella tavalla. Kotini on silti mielestäni viihtyisä, mutta ei siitä sen enempää - täällä onkin jo haukuttu niin monenlaiset tyylit, että omani taitaa kuulua niihin.
Vierailija kirjoitti:
Ampp kirjoitti:
Yksiö 35m2, keittiö on : jääkaappi astianpesukone hella lavuaari roskiskaappi, aterinkaappi astioiden kuivauskaappi jauhokaappi.
Missä pidetään kattilat uunivuoka paistinpannu blenderi, kahviastiasto kulhot mukit yms?Kuvailit kämppäni. Blenderi ja kahvinkeitin ovat keittiötasolla, koska ovat päivittäisessä käytössä. Mukit 2 kpl, lautaset (syviä 2 ja laakeita 2) ja kattila ovat kuivauskaapissa. Uunivuoka on uunin alla olevassa kaapissa. Vähällä pärjää, joka jutulle ei tarvitse omaa kulhoa. Kahviastiota ei ole, ei tule. Mukista juon.
Minimalismi helpottaa elämää monella tavalla. Kotini on silti mielestäni viihtyisä, mutta ei siitä sen enempää - täällä onkin jo haukuttu niin monenlaiset tyylit, että omani taitaa kuulua niihin.
Hyvin mahtuu! Sitäpaitsi, ei kai kukaan pikkuyksiössä pidä kahdentoista hengen kahvikekkereitä 😁 Että ne mummon myrnat voipi viedä vintille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina mollataan "nykyajan sisustajat" jotenkin kaikkia muita huonommaksi? Ainahan on sisustettu ja kodit olleet oman aikakautensa kuva. Jos nyt palattaisiin vaikka vuoteen 1988 niin kyllähän silloinkin talot ja sisustukset olivat keskenään hyvin samanlaisia. Ihan kuten vuonna 1970 jne.
Nykyajan sisustamisen trendinä näyttää olevan hyvien esineiden ja materiaalien suruton heivaaminen jätteisiin heti, kun ne eivät enää ole "muodikkaita". 70-80-luvulla se uudella sisustaminen tarkoitti lähinnä vain loppuunkäytetyn vanhan korvaamista uudella nykyaikaisella. Trendipelleilijöitä eli kaupasta jätteeksi -tuhlaajia oli alle 100 koko Suomessa, nykyään ainakin 100 000.
Kertakäyttösisustus
Boho
Maalaisromanttisuus
Visuaalisen silmän puuttuminen
Epäaidot materiaalit
Valjuus
Taiteen puuttuminen
Kaurapuuromainen värimaailma
Sieluttomuus
Arkkitehtuurin epäkunnioitus
Valkoista liikaa, teollinen look, ylisuuret ikkunat, liian pienet säilytystilat
Marimekko silloin kun niitä samoja kuoseja on koko kämppä täynnä. Facessa Marimekko sisustus ryhmä on hyvä esimerkki. Mautonta kun joka ikinen tekstiili on sitä musta-valko-unikkoa, Pienet kivet-printtiä, Siirtolapuutarhaa, Tiiliskiveä ja näin joulun alla Kuusikossa on nähtävästi erittäin käytetty. Ja Marimeko paperikassit joita käytetään jopa wc-paperirullien säilytykseen… 😳 Marimekolla on upeita kuoseja mutta liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan sisustamisen trendinä näyttää olevan hyvien esineiden ja materiaalien suruton heivaaminen jätteisiin heti, kun ne eivät enää ole "muodikkaita". 70-80-luvulla se uudella sisustaminen tarkoitti lähinnä vain loppuunkäytetyn vanhan korvaamista uudella nykyaikaisella. Trendipelleilijöitä eli kaupasta jätteeksi -tuhlaajia oli alle 100 koko Suomessa, nykyään ainakin 100 000.
Minä olen syntynyt 1964. Kyllä sitä sisustettiin jo silloin. Ahkerasti vaihtuivat verhot ja matot. Oli tapana laittaa vuodenajan ja juhlapyhien mukaan. Ei nykyään taideta paljon enää sellaisten mukaan vaihtaa. Uuttakin hankittiin.Valinnanvaraa oli vähän. Ei nettiä. Yksi paikallinen huonekalukauppa ja sielä piti hakea. Nykyajan suomalaiset ovat myös vauraampia kuin koskaan. Nykyajan tavallinen perhe on sama kuin silloin kasarilla todella rikas perhe.
No ennen ei ollut sisustuslehtiä miljoonaa eriä, pinterestia, instaa, kymmeniä sisustusohjelmia yms jotka ruokkivat sitä intoa. Nykyään ollaan myös aika vauras kansa. Puhelin käteen ja edessä on tuhansia eri vaihtoehtoja matoista, sohvista tai vaikkapa tapeteista. Kaikki on helppoa ja nopeaa.
Kyllä mun lapsuudessa kasarilla ostettiin aika paljon kotiin tekstiileitä yms ja meillä tapetoitiin aika usein. Sohvaryhmäkin ehti mun kotona asumisen aikana vaihtua 4krt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1964. Kyllä sitä sisustettiin jo silloin. Ahkerasti vaihtuivat verhot ja matot. Oli tapana laittaa vuodenajan ja juhlapyhien mukaan. Ei nykyään taideta paljon enää sellaisten mukaan vaihtaa. Uuttakin hankittiin.Valinnanvaraa oli vähän. Ei nettiä. Yksi paikallinen huonekalukauppa ja sielä piti hakea. Nykyajan suomalaiset ovat myös vauraampia kuin koskaan. Nykyajan tavallinen perhe on sama kuin silloin kasarilla todella rikas perhe.
Täällä toinen 1964 syntynyt. Kyllä meilläkin vaihdettiin kesäverhot ja - matot, päiväpeitot ja kenties joitain muita tekstiilejä kuten pöytäliinoja. Erona vaan se, että ne laitettiin lepokaudeksi talteen ja otettiin aina uudestaan käyttöön. Uutta ostettiin vasta kun valo oli hiuduttanut verhot tai ne oli muuten loppuun kuluneet.
Sama ihmetys. Ymmärrän, että monet trendit alkavat kyllästyttää, mutta en anna sen vaikuttaa oman kodin valintoihin. Jos minulla olisi mummin vanha tiikkisenkki, se olisi minulle ihan yhtä rakas ja tärkeä huolimatta siitä, onko se joidenkin mielestä muodikas tai ei.