Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Boho on nyt virallisesti over kun Sieppikin on heivannut olkikoristeensa kaatopaikalle. Nykyään hänelläkin musta keittiö, tummaa tehosteseinää ja marmoria.
Itse en ole ikinä ymmärtänyt trendisustamista eli että uusitaan koko kämpän sisustus parin vuoden välein noudattamaan vain yhtä sistuslinjaa. Typerää ja epäekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina mollataan "nykyajan sisustajat" jotenkin kaikkia muita huonommaksi? Ainahan on sisustettu ja kodit olleet oman aikakautensa kuva. Jos nyt palattaisiin vaikka vuoteen 1988 niin kyllähän silloinkin talot ja sisustukset olivat keskenään hyvin samanlaisia. Ihan kuten vuonna 1970 jne.
Nykyajan sisustamisen trendinä näyttää olevan hyvien esineiden ja materiaalien suruton heivaaminen jätteisiin heti, kun ne eivät enää ole "muodikkaita". 70-80-luvulla se uudella sisustaminen tarkoitti lähinnä vain loppuunkäytetyn vanhan korvaamista uudella nykyaikaisella. Trendipelleilijöitä eli kaupasta jätteeksi -tuhlaajia oli alle 100 koko Suomessa, nykyään ainakin 100 000.
Minä olen syntynyt 1964. Kyllä sitä sisustettiin jo silloin. Ahkerasti vaihtuivat verhot ja matot. Oli tapana laittaa vuodenajan ja juhlapyhien mukaan. Ei nykyään taideta paljon enää sellaisten mukaan vaihtaa. Uuttakin hankittiin.Valinnanvaraa oli vähän. Ei nettiä. Yksi paikallinen huonekalukauppa ja sielä piti hakea. Nykyajan suomalaiset ovat myös vauraampia kuin koskaan. Nykyajan tavallinen perhe on sama kuin silloin kasarilla todella rikas perhe.
Täällä toinen 1964 syntynyt. Kyllä meilläkin vaihdettiin kesäverhot ja - matot, päiväpeitot ja kenties joitain muita tekstiilejä kuten pöytäliinoja. Erona vaan se, että ne laitettiin lepokaudeksi talteen ja otettiin aina uudestaan käyttöön. Uutta ostettiin vasta kun valo oli hiuduttanut verhot tai ne oli muuten loppuun kuluneet.
Meillä meni kyllä usein kiertoon. Jos en nyt kovin pahoin väärin muista, niin äiti taisi viedä ne aina johonkin keräykseen.
Mun omat lapset ovat syntyneet -87,-89 ja -95. Kyllä heidän lapsuuden aikana myös useamman kerran vaihdettiin huoneen sisustusta ja kun peilipöytä alkoi olla lapsellinen, niin piti saada sellainen muuramen koulupöytä.
Minä olen syntynyt -89 ja minun lapsuuden kodissa oli kaapit täynnä verhoja ja muita tekstiileitä ja niitä tosiaan vaihdeltiin. Järjestystäkin muutettiin usein. Äiti ei edes ollut mikään trendisisustaja, monet tavarat oli jostain saatuja tai kirppikseltä ostettuja. Kavereilla oli sit enemmän niitä aikansa trendikoteja joissa oli ne tietyt samat jutut. Kyllä sitä siis menneilläkin vuosikymmenillä osattiin. Mutta onhan täällä ollut niitä ketjuja, joissa muistellaan menneiden vuosikymmenten rumimpia esineitä, ne vaan ei ole juuri tämän ketjun aihe :)
Että ei ole ruostumatonta terästä kahdella altaalla keittiössä.
Mä en nyt usko pätkääkään tuohon, että joku tönä leviäisi avokeittiöstä. Mä en ole kovin innokas siivooja ja meidän avokeittiö/olohuone ei ole mikään jätti edes. Taitaa olla joku 34m2. Me uusittiin keittiön tasot hiljattain ja siihen piti siis sahata altaan ja induktitason paikka ja sitä puupölyä leijui ilmassa aivan järkyttävä määrä. Piti kaikki keittiön laatikot imuroida ja pyyhkiä jne. Se pöllyämisen määrä oli ihan silmin nähden järkyttävää mitä siitä tasosta ja sahaamisesta tuli. Eikä sitä pöllyä levinnyt yhtään edes ruokapöydälle asti. Vain keittiön kaapeille ja tasoille. Eikä kyllä mikään ruoka käryä niin, että jotain rasvapölyä leviäisi. Meillä on liedestä reilu metrin päässä käytävällä sellainen valkoinen lipasto ja eipä senkään päällä ole koskaan rasvaa ollut. Olkkarissa on iso kirjahylly ja ihan huonepölyssä sekin vaan on. Meillä on myös yksi valkoinen lepotuoli ja sekin ihan lumivalkoinen edelleen.
Meillä asuu 4hlö ja kokataan paljon. Usein myös vieraille.
Mun mielestä avokeittiöt ovat tilana kauniimpia. Talot joissa on sellainen ns tupakeittiö ovat yleensä hienompia ja avarampia.
Jos ei ole innokas siivoamaan ja tykkää pitää keittiössä kaikenlaista krääsää esillä, niin sitten varmasti on parempi, jos on erillinen keittiö. Meillä on keittiöön iso avonainen aukko ja osasta keittiötä näkee kyllä suoraan olkkariin. Mä niin olisin toivonut, että olisi iso yhtenäinen tila. Tuota seinää ei voi välistä edes kaataa, koska toisella puolella on takka.
Ostettiin uudiskohde, eli talo oli valmiina jo.
Telkkari olohuoneessa on junttia. Onneksi Suomessakin näytetään päässeen tästä trendistä pikkuhiljaa yli.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä avokeittiöt ovat tilana kauniimpia. Talot joissa on sellainen ns tupakeittiö ovat yleensä hienompia ja avarampia.
Jos ei ole innokas siivoamaan ja tykkää pitää keittiössä kaikenlaista krääsää esillä, niin sitten varmasti on parempi, jos on erillinen keittiö. Meillä on keittiöön iso avonainen aukko ja osasta keittiötä näkee kyllä suoraan olkkariin. Mä niin olisin toivonut, että olisi iso yhtenäinen tila. Tuota seinää ei voi välistä edes kaataa, koska toisella puolella on takka.
Ihanasti tässä rivien välistä annetaan ymmärtää erilliskeittiöllisten olevan jotenkin epäsiistimpiä ihmisiä😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin uudiskohde, eli talo oli valmiina jo.Ihanasti tässä rivien välistä annetaan ymmärtää erilliskeittiöllisten olevan jotenkin epäsiistimpiä ihmisiä😄
Niin kai usein ovatkin? Yleensähän erillisen keittiön omaavat arvostelevat avokeittiötä "kaikki tiskit ja roinat näkyvät olohuoneeseen".
Meillä on erillinen keittiö ja olen sottapytty. Mies on kyllä onneksi aika siisti.
Vierailija kirjoitti:
Suljettu keittiökin voi olla siisti. Itse ainakin pidän että voin olla 100% varma että kissa ei ole kävellyt keittiöntasolla, ja voin jättää ruoat rauhassa jäähtymään. Kaikki kalankärytkin pysyy yhdessä huoneessa, eikä koko olohuone haise ruoankäryltä.
Toisekseen on ruman näköistä kun olohuoneen seinällä törröttää rivillinen keittiönkaappeja. Olohuoneessa katselen kyllä paljon mieluummin pianoa, kaunista senkkiä tai divaanisohvaa. Kaiken kaikkiaan en itse tajua noiden avokeittiöiden suosiota. Ihan kuin vanhan ajan köyhälistön tupakamari, kaikki vaan samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt usko pätkääkään tuohon, että joku tönä leviäisi avokeittiöstä. Mä en ole kovin innokas siivooja ja meidän avokeittiö/olohuone ei ole mikään jätti edes. Taitaa olla joku 34m2. Me uusittiin keittiön tasot hiljattain ja siihen piti siis sahata altaan ja induktitason paikka ja sitä puupölyä leijui ilmassa aivan järkyttävä määrä. Piti kaikki keittiön laatikot imuroida ja pyyhkiä jne. Se pöllyämisen määrä oli ihan silmin nähden järkyttävää mitä siitä tasosta ja sahaamisesta tuli. Eikä sitä pöllyä levinnyt yhtään edes ruokapöydälle asti. Vain keittiön kaapeille ja tasoille. Eikä kyllä mikään ruoka käryä niin, että jotain rasvapölyä leviäisi. Meillä on liedestä reilu metrin päässä käytävällä sellainen valkoinen lipasto ja eipä senkään päällä ole koskaan rasvaa ollut. Olkkarissa on iso kirjahylly ja ihan huonepölyssä sekin vaan on. Meillä on myös yksi valkoinen lepotuoli ja sekin ihan lumivalkoinen edelleen.
Meillä asuu 4hlö ja kokataan paljon. Usein myös vieraille.
Kyllä keittiöstä aika hyvin leviää sitä rasvalikaa ympäristöön. Liesituuletin vie vain osan käryistä ja hajuista (esim. roskikset). Kodinkoneet pitävät kaikenlaista ääntä, joten avokeittiöstä leviää lian ja hajujen lisäksi myös melua.
Erillisessä keittiössä nämä kaikki saa sulkea sen oven taakse.
Mikään ei naurata niin paljon kuin aamiaiskaappi 😂
Olen siisti ja järjestelmällinen ihminen, ja minulla on vähän tavaraa, mutta olen ikionnellinen erillisestä keittiöstäni. Asun isossa ja avarassa 1 h + k -asunnossa, ja on tosi kiva, että keittiö on oma huoneensa. Nyt arkiset puuhastelut ja oleskelu jakautuvat kahteen huoneeseen eli hereilläoloaikaa ei tarvitse viettää yhdessä huoneessa. Keittiöön mahtuu ruokapöytä, ja sen ääressä voi vaikka ommella tai lukea tai mitä nyt haluaakin tehdä. Joissakin tämän talon asunnoissa on siirretty keittiö olohuoneen yhteyteen ja tehty keittiöstä makuuhuone, mutta pidän enemmän tästä huonejaosta. Makuuhuoneena keittiön olisi kuitenkin pieni, ja sängyn lisäksi sinne ei paljoa muuta mahtuisi eli tuskin siellä tulisi vietettyä aikaa.
Tässä asunnossa pidän myös minikokoisesta kylpyhuoneesta. Siellä mahtuu mainiosti peseytymään ja säilytystilaa on sopivasti, mutta se ei vie neliöitä asuintiloista.
Mustaruudukkoiset lasiset liukuovet/tilanjakajat.
Musta on kummaa että valkoiseen komeroon tuodaan haaleita muovinukkeja maksamaan kallista lainaa ja riitelemään tyhjistä asioista kapulaa laapimalla.
Ampp kirjoitti:
Yksiö 35m2, keittiö on : jääkaappi astianpesukone hella lavuaari roskiskaappi, aterinkaappi astioiden kuivauskaappi jauhokaappi.
Missä pidetään kattilat uunivuoka paistinpannu blenderi, kahviastiasto kulhot mukit yms?
Mikä on aterinkaappi? Eikö sinne mahdu astioita ja esim. kattilat? Mulla on 33m2 yksiössä jääkaapin alapuolella aterinlaatikko ja sen alla kaksi syvempää vetolaatikkoa. Toisessa niistä mulla on lautaset, leikkuulaudat ja pakastusrasiat. Toisessa on kerroskattila, taikinakulho, sauvasekoitin, mittakuppeja ja jälkiruokakulhot.
Näiden lisäksi tiskialtaan ja työtason alla on roskiskaappi, tiskikone ja uuni. Uunin alapuolella olevassa laatikossa on uunipelti, uunivuoka ja paistinpannu. Yläkaapit koostuvat astiankuivauskaapista ja yhdestä tavallisesta yläkaapista. Vielä on liesituulettimen päällä maustekaappi.
Astiankuivauskaapissa on alahyllyllä tilaa kuivattaville astioille, keskihyllyllä on kahvimukit (6 kpl), paremmat jalalliset lasit, joita käytän sekä vesilaseina, viinilaseina että olutlaseina. Näitäkin on 6 kpl. Lisäksi on kolme korkeampaa arkijuomalasia. Ylähyllyllä on vielä pari kukkamaljakkoa ja muuta sälää. Erillinen kahviastiasto on verkkokellarissa pahvilaatikkoon pakattuna. En ole kertaakaan sitä nyt 3 vuotta tässä asuneena tarvinnut.
Siinä ainoassa normaalissa yläkaapissa mulla on kuivaruokatuotteita ja säilykkeitä alahyllyllä, ylähyllyllä on kissanruokakupit ja pari siivoussuihketta. Ja maustekaapissa tietenkin mausteita. Lisäksi mulla on keittiön seinustalla vanha lundian kirjahylly ja keittiön pöytä. Siinä hyllyssä on kahvia, teetä, kissanruokaa, pastaa, riisiä, kaurahiutaleita ja keksejä kauniissa purnukoissa ja säilytyslaatikoissa. Avohyllyratkaisu ei ole minusta mitenkään ihanteellinen, mutta ei tässä kämpässä oikeastaan muutakaan vaihtoehtoa ole.
Kahvin- ja vedenkeitin ovat keittiön työtasolla. Blenderiä en omista.
Mustat kaapinovet. Valtava vähintään 80 cm viisarikello seinässä kiinni. Kaunokirjaimilla englanninkieliset mietelauseet seinässä. Aamiaiskaappi. Läpinäkyvä lasiseinä saunan ja pesuhuoneen välissä.
Meillä on ruskealla paneelilla pinnoitettu ateriakaappi, jossa on myös aamiaisosa josta lapset saavat kätevästi pillimehut ja napsut alahyllyltä itse poimien kaikkiin vuorokauden aikoihin. Panelia on myös pöytäpinnoilla, mutta se ei ole oikein käytännöllistä murujen vuoksi, mutta onneksi on pikku harjoja, jolla saa rapsutettua ne pois. Olemme enimmäkseen olohuoneessa ja pysytteleme poissa keittiöstä, joka on kodin sielu.
Meillä meni kyllä usein kiertoon. Jos en nyt kovin pahoin väärin muista, niin äiti taisi viedä ne aina johonkin keräykseen.
Mun omat lapset ovat syntyneet -87,-89 ja -95. Kyllä heidän lapsuuden aikana myös useamman kerran vaihdettiin huoneen sisustusta ja kun peilipöytä alkoi olla lapsellinen, niin piti saada sellainen muuramen koulupöytä.