Onko 1000€ ylioppilaslahjaksi liikaa?
Kommentit (101)
On liikaa jos on dementikot joilla on omat rahat tiukoilla
Ei ole liikaa jos isovanhemmilla on oikeasti varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä summa. Ylioppilaaksi pääsy ei edes ole mikään kummoinen suoritus nykyään, kun lukion käy niin suuri osa ikäluokasta.
Luuletko, että jonkun "suorituksen" takia tässä palkitaan? Se on onnittelu. Kyllähän sitä annetaan synttäri- ja joululahjaksikin samanlaisia summia.
Kyllä meillä palkittiin suorituksesta eli 5 x L = 5000€.
Olen pahoillani tunnekylmästä suvustasi. Tuo raha käytetäänkin sitten tulevaisuudessa psykoterapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä summa. Ylioppilaaksi pääsy ei edes ole mikään kummoinen suoritus nykyään, kun lukion käy niin suuri osa ikäluokasta.
Luuletko, että jonkun "suorituksen" takia tässä palkitaan? Se on onnittelu. Kyllähän sitä annetaan synttäri- ja joululahjaksikin samanlaisia summia.
Miksi pitää onnitella suurella rahasummalla?
Mitä tarkoitat? Tässä ketjussa ei ole mainittu suuria rahasummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi järkyttävää, jos joku antaisi mulle joululahjaksi 1000 €. Minkä ihmeen takia? Eikö joulun vieton tarkoitus ole ihan joku muu?
Ei ole.
Me annettiin ylioppilaalle hänelle ostetun osakehuoneiston hallinta lakkiaislahjaksi. Se on nyt vuokralla ja tuottaa joka kk nettona noin 500e, jolla maksaa toisessa kaupungissa sijaitsevan opiskelukämppänsä vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Tässä ketjussa ei ole mainittu suuria rahasummia.
Kyllä ne monelle ovat suuria.
Liikaa on tonni. Eihän ylioppilastutkinto vielä ole yhtään mitään. Siitä se kymmenen vuoden opiskelu vasta käynnistyy, jos pääsee yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat antoivat 2000 euroa ylioppilaalle.
Yhteensä? Aloituksen nuori sai tonnin yhdeltä isovanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani tunnekylmästä suvustasi. Tuo raha käytetäänkin sitten tulevaisuudessa psykoterapiaan.
Psykoterapiaa tarvitsee ne rahansa ansiotta saaneet helikopterivanhempien jälkeläiset, kun kova maailma sitten lopulta iskee päin näköä.
Aloitus on tietty jonkun lapsen haave...
Mutta. Aivan ihmeelliseksi on mennyt tämä lahjojen anto. Häälahjat, lasten ylppärit tai rippilahjat. Itse sain aikoinaan mm hopearistin rippilahjaksi, Kalevala-korun tai kirjan valmistujaislahjaksi ja esim kavereilta puukapustoja häälahjaksi. Hyviä lahjoja olivat kaikki.
Isovanhempi elää vielä markka-ajassa eikä tiedä, paljonko on antanut. Käy sääliksi.
Tonni on aivan liikaa. 100 euroa on ihan normaali.
Ompahan täällä rikasta porukkaa. Ja avokätistä. Meilläkin rikkaat appivanhemmat mutta poika sai vain 300. Eivät auta muutenkaan vaikka pystyisivät.
On nuoria joille ei kannata antaa tonnia, hassaavat kaikki meikkeihin ja kuplateehen kavereiden kanssa. Sitten on nuoria, jotka elävät vähällä rahasummalla ja säästävät tai sijoittavat. Jälkimmäisille voi antaa rahaa, ensimmäisille ei kannata.
Kaveri sai isovanhemmaltaan (yhdeltä) häälahjaksi tonnin. Piti soittaa ja varmistaa tuliko pilkkuvirhe. Ei tullut. Tuli sitten astetta kivempi häämatka.
Ei se ole liikaa hyvin toimeentulevilta vanhemmilta tai isovanhemmilta. Mutta onhan se selvästi enemmän kuin tavanomainen yo-lahja. Itse olen antanut sukulaislapsille 50€, paitsi kummilapsille 100€.
Kohta se tonni on 5000 ja sitten 15000 jne, jos on fiksu.
Ihan hyvä summa.
Vierailija kirjoitti:
Ompahan täällä rikasta porukkaa. Ja avokätistä. Meilläkin rikkaat appivanhemmat mutta poika sai vain 300. Eivät auta muutenkaan vaikka pystyisivät.
Ehkä lapsesi on osoittanut ettei ymmärrä rahan päälle mitään.
En saanut senttiäkään lahjaksi. Minkä ihmeen takia pitäisi lahjoa kun se ylioppilaslakki on hommattu ihan itseä varten? En ymmärrä kai kultalusikkakerhon elämää...