Onko 1000€ ylioppilaslahjaksi liikaa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton ja siirrän siskon tyttärille kuukaudessa 450 euroa yhteensä eli 5400 euroa vuodessa, koska näin olen ehdottanut ja he haluavat ottaa rahan vastaan. Mitä väliä summilla, jos ne sopii molemmille osapuolille.
No onpa yllätys kun haluavat ottaa ilmaista rahaa vastaan tädiltään. Ahneita tyttäriä siskollasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Ei ylioppiluus tänä päivänä merkitse mitään.
Tuossa vaiheessa raha onkin tarpeen, kun ei ole vielä mitään ammattia eikä osaamista. Sitten kun valmistuu johonkin oikeaan, niin pystyy toivottavsti itsekin hankkimaan elantonsa.
Eli parturi-kampaajalle ei tarvitse antaa mitään, mutta ylioppilas saa 8000 tonnia? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa raha onkin tarpeen, kun ei ole vielä mitään ammattia eikä osaamista. Sitten kun valmistuu johonkin oikeaan, niin pystyy toivottavsti itsekin hankkimaan elantonsa.
Eli parturi-kampaajalle ei tarvitse antaa mitään, mutta ylioppilas saa 8000 tonnia? Ok.
Siis 8000 € tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapseni saisivat tuollaisen summan toisilta isovanhemmilta, en pitäisi sitä liian suurena summana, heillä on kyllä mistä antaa. Toiset taas minimi eläkkeellä ja jos sieltä tulisi tonni, varmaankin tarkistaisin, tuliko pilkkuvirhettä. Riippuu siis täysin lahjanantajan taloustilanteesta, tai oletetusta taloustilanteesta.
Jos alat säästämään kun lapsenlapsi menee lukioon, sanotaan vaikka kuukaudessa 50€ niin pian sinulla on lahjarahat kasassa. Ja vaikka et pystyisi säästämään kuin 20€ kk niin 700€ on jo ihan mukava summa. Ei tarvitse olla suurituloinen, riittää että on tavoite, siis halu antaa lahjaksi rahaa ja suunnitelma sen toteuttamiseksi. Minimieläkkeestäkin voi säästää.
Toinen asia tietysti olisi, haluatko tehdä uhrauksia, luopua jostakin itsellesi tärkeästä, laittaaksesi sen 5€ viikko talteen.
Itse ainakin arvostaisin paljon enemmän minimieläkkeestä säästettyä tonnia kuin raharikkaan sukulaisen huoletonta pankkisiirtoa edellisenä päivänä.
Harva osaa säästää. Ei ole itsekuria. On vain tekosyitä miksi ei pysty säästämään tonnia kolmessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapseni saisivat tuollaisen summan toisilta isovanhemmilta, en pitäisi sitä liian suurena summana, heillä on kyllä mistä antaa. Toiset taas minimi eläkkeellä ja jos sieltä tulisi tonni, varmaankin tarkistaisin, tuliko pilkkuvirhettä. Riippuu siis täysin lahjanantajan taloustilanteesta, tai oletetusta taloustilanteesta.
Jos alat säästämään kun lapsenlapsi menee lukioon, sanotaan vaikka kuukaudessa 50€ niin pian sinulla on lahjarahat kasassa. Ja vaikka et pystyisi säästämään kuin 20€ kk niin 700€ on jo ihan mukava summa. Ei tarvitse olla suurituloinen, riittää että on tavoite, siis halu antaa lahjaksi rahaa ja suunnitelma sen toteuttamiseksi. Minimieläkkeestäkin voi säästää.
Toinen asia tietysti olisi, haluatko tehdä uhrauksia, luopua jostakin itsellesi tärkeästä, laittaaksesi sen 5€ viikko talteen.
Itse ainakin arvostaisin paljon enemmän minimieläkkeestä säästettyä tonnia kuin raharikkaan sukulaisen huoletonta pankkisiirtoa edellisenä päivänä.
Mitä ihmettä? Et ole tosissasi! Ei kai vanhan ja mahdollisestisti sinua käyhemmän pidä säästellä lapsellesi lahjoja? Häpeäisit juttujasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin arvostaisin paljon enemmän minimieläkkeestä säästettyä tonnia kuin raharikkaan sukulaisen huoletonta pankkisiirtoa edellisenä päivänä.Mitä ihmettä? Et ole tosissasi! Ei kai vanhan ja mahdollisestisti sinua käyhemmän pidä säästellä lapsellesi lahjoja? Häpeäisit juttujasi.
Ei minulla ole lasta. Tuo oli vain esimerkki kuinka pienestä eläkkeestäkin voi halutessaan säästää ison summan, esim ylioppilaslahjaksi lapsenlapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojan säbäkaveri sai rippilahjaksi sukulaisilta yhteensä 8000 e.
Maailma vaan on tämmöinen. Osa saa enemmän, osa vähemmän.Miten tuo tuli ilmi? Pojan kaveri kehuskeli rahoilla? Huonosti kasvatettu, ainakin mulle aina sanottin ettei rahoilla sitten kehuta.
Kyllä. Vertailivat, paljon saivat rahaa. Toinen sai yhteensä noin tonnin. Toinen kahdeksan.
Mun mielestä tässä puhutaan isoista summista rahaa. En ikinä odottaisi noin isoja rahalahjoja vaikka antajalla olisi varaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton ja siirrän siskon tyttärille kuukaudessa 450 euroa yhteensä eli 5400 euroa vuodessa, koska näin olen ehdottanut ja he haluavat ottaa rahan vastaan. Mitä väliä summilla, jos ne sopii molemmille osapuolille.
No onpa yllätys kun haluavat ottaa ilmaista rahaa vastaan tädiltään. Ahneita tyttäriä siskollasi.
No he eivät ole koskaan rahaa pyytäneet ja olin tosi iloinen, kun he suostuivat tähän järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mitään hyötyä ei ylioppilaasta ole ja minä kun valmistuin parturi-kampaajaksi niin en saanut mitään ja sain vielä ilmaiseksi laittaa lähiomaisten hiukset ja niiden kavereittenkin. Jotain yleistietoa arvostetaan enemmän kuin käden taitoja. En ymmärtänyt miksi ylioppilaalle vietiin rahaa ja minun kolmen vuoden käsityö ammattia ei pidetty minään.
Niiin, onhan siinä kyllä eronsa siinä tiedon määrässä ym mitä lukiosta elämänsä jatkoa ajatellen saa, millaisen tietomäärän joutuu sisäistämään kirjoituksia ajatellen ja millaisen määrän tekstiäkin tuottamaan töissään (jos siis haluaa tehdä jotakin muuta työkseen kuin vaikkapa hyllyttää kaupassa, leikellä saksilla karvoja jne) vs saksien käyttötekniikka hiusten käsittelyssä. Yhtään sitä väheksymättä, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan miljoonaa? Aika ylimitoitettua.
Minä sain 20 000 mk isoäidiltä. Nykyrahassa lähes 5000 €.
Hän oli säästänyt sen pienestä kansaneläkkeestään 19 vuoden aikana 🙁
Ei ole jos isovanhemmille oli siihen varaa ja halusivat sellaisen summan suoraan seuraavalle polvelle lahjoittaa.
Ilahduttava summa. Mukavaa, että he muistivat lastenlastaan.
Ukki antoi lapsenlapsilleen 4900 e kummallekin. Kun pääsivät ylioppilaiksi.
Sanoi, ettei vanha mies enää paljoa tartte, parempi siirtää nuorille, jotka sitten ostivat osakkeita ja rahastoja koko rahalla.
Jos nyt realistisia ollaan, kyseessä on viikon palkka. Hyvä antaa vähän talouskoulutusta niin ylioppilaalle kuin näille persaukisille palstalaisillekin...
riippuu siitä minkänlaisissa piireissä liikkuu. jos lahjanantajat nimet on loppuvuodessa isotuloisten listoilla, niin ei varmaan tunnu missään antaa tuon kokoista lahjaa.
Lasten palkitseminen on ok niin kauan kuin se ei tee lapsesta suorittajaa, joka saa huomiota ja rakkautta vain koulusuoritustensa vuoksi. Silloinhan ihminen kuvittelee, että hän itse ei ole arvokas, vaan hänen opintomenestyksensä. Sama malli siirtyy työpaikkaan ja muohin ihnissuhteisiinkin. Kun työpaikasta tulee potkut, näiden elämä luhistuu ( ei ole muuta arvoa) ja itsemurhakin voi olla seurauksena.
k