Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 1000€ ylioppilaslahjaksi liikaa?

Vierailija
05.12.2021 |

Nuori sai tonnin isovanhemmaltaan.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hyötyä ei ylioppilaasta ole ja minä kun valmistuin parturi-kampaajaksi niin en saanut mitään ja sain vielä ilmaiseksi laittaa lähiomaisten hiukset ja niiden kavereittenkin. Jotain yleistietoa arvostetaan enemmän kuin käden taitoja. En ymmärtänyt miksi ylioppilaalle vietiin rahaa ja minun kolmen vuoden käsityö ammattia ei pidetty minään. 

Vierailija
62/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään hyötyä ei ylioppilaasta ole ja minä kun valmistuin parturi-kampaajaksi niin en saanut mitään ja sain vielä ilmaiseksi laittaa lähiomaisten hiukset ja niiden kavereittenkin. Jotain yleistietoa arvostetaan enemmän kuin käden taitoja. En ymmärtänyt miksi ylioppilaalle vietiin rahaa ja minun kolmen vuoden käsityö ammattia ei pidetty minään. 

On siitä minulle ainakin ollut hyötyä ihan työelämässäkin. En silti ymmärrä miksi siitä pitäisi maksaa jotain rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat sen verran läheistä sukua, että 1000€ on aivan liian vähän. Nollia perään reippaasti, rahallahan rakkaus nykyään kuitataan.

Läheisiä? Älä yleistä.

Vierailija
64/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan säbäkaveri sai rippilahjaksi sukulaisilta yhteensä 8000 e.

Maailma vaan on tämmöinen. Osa saa enemmän, osa vähemmän.

Vierailija
65/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan siitä kuka sen antaa ja kenelle. Ei joka puolitutulle anneta tonneja lahjaksi. Vaikka rahaa olisi ja valmistunut olisi ahkeroinut tottakai.

Mikään ei nykyään riitä?

Vierailija
66/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin pojanpojalle 200€ yo-lahjaksi ja oli tyytyväinen!

Vierailija
67/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lahja. Jokainen antaa kykynsä mukaan.

Vierailija
68/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me annoimme 2000€, kun poika kirjoitti vuosi sitten Ressusta.

Redfordista nyt ei kummoista kypsyysnäytettä varmasti saanut tuherrettua, korkeintaan b n paperit.

En ymmärrä kommenttiasi lainkaan, taidat olla jokseenkin surullinen tapaus 🤔.

Ja ei ollut yhtäkään "beetä" hänellä, "ällää" ja "eetä" sen sijaan oli.

Harmittaako? Juu, ei tarvitse vastata.

Vierailija
69/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni saivat jokainen appivanhemmilta 1000 euroa ylioppilaaksi päästessään. Serkut saivat saman summan, kun valmistuivat ammattikoulusta. En pitänyt sitä mitenkään liiallisena, kun kerran appivanhemmat olivat hyvätuloisia, joilla jäi rahaa jatkuvasti säästöön. Sitten on eri ihan asia, jos isovanhemmalla on vaikeuksia tulla toimeen pienellä eläkkeellä.

Ja tuo tonni oli hyvä apu opiskelemaan lähtevälle nuorelle.

Vierailija
70/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut senttiäkään lahjaksi. Minkä ihmeen takia pitäisi lahjoa kun se ylioppilaslakki on hommattu ihan itseä varten? En ymmärrä kai kultalusikkakerhon elämää...

Kultalusikkaelämää, jos saa jonku ylioppilaslahjan? 

Vierailija
71/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se riippuu, oletteko hyvätuloisia vai ei. Ja myös se, osaako hän varmasti käyttää rahansa.

Vierailija
72/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan säbäkaveri sai rippilahjaksi sukulaisilta yhteensä 8000 e.

Maailma vaan on tämmöinen. Osa saa enemmän, osa vähemmän.

Miten tuo tuli ilmi? Pojan kaveri kehuskeli rahoilla? Huonosti kasvatettu, ainakin mulle aina sanottin ettei rahoilla sitten kehuta. 

Vierailija
73/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelta isovanhemmalta ei ole liikaa, jos heillä on varaa siihen. Antaa nyt laittaa rahansa mihin haluavat. 

Vierailija
74/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Ei ylioppiluus tänä päivänä merkitse mitään. 

Tuossa vaiheessa raha onkin tarpeen, kun ei ole vielä mitään ammattia eikä osaamista. Sitten kun valmistuu johonkin oikeaan, niin pystyy toivottavsti itsekin hankkimaan elantonsa.

Vierailija
75/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja siirrän siskon tyttärille kuukaudessa 450 euroa yhteensä eli 5400 euroa vuodessa, koska näin olen ehdottanut ja he haluavat ottaa rahan vastaan. Mitä väliä summilla, jos ne sopii molemmille osapuolille. 

Vierailija
76/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmilla on siihen varaa, niin ei ole liikaa.

Vierailija
77/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista antajaa Jumala rakastaa.

Vierailija
78/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin antaa lahjaksi, mitä antaa tai on antamatta. Ei ole kenenkään muun kuin lahjanantajan oma asia. Onhan Suomessakin aika monta ihan miljonääriäkin. Mitä kuvittelette kaikkien sellaisten tekevän rahoillaan? Antavan satasen lahjaksi lapsenlapselleen ja odottavan, että valtio vie huimat perintöverot kuollessa?

Vierailija
79/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseni saisivat tuollaisen summan toisilta isovanhemmilta, en pitäisi sitä liian suurena summana, heillä on kyllä mistä antaa. Toiset taas minimi eläkkeellä ja jos sieltä tulisi tonni, varmaankin tarkistaisin, tuliko pilkkuvirhettä. Riippuu siis täysin lahjanantajan taloustilanteesta, tai oletetusta taloustilanteesta.

Jos alat säästämään kun lapsenlapsi menee lukioon, sanotaan vaikka kuukaudessa 50€ niin pian sinulla on lahjarahat kasassa. Ja vaikka et pystyisi säästämään kuin 20€ kk niin 700€ on jo ihan mukava summa. Ei tarvitse olla suurituloinen, riittää että on tavoite, siis halu antaa lahjaksi rahaa ja suunnitelma sen toteuttamiseksi. Minimieläkkeestäkin voi säästää.

Toinen asia tietysti olisi, haluatko tehdä uhrauksia, luopua jostakin itsellesi tärkeästä, laittaaksesi sen 5€ viikko talteen.

Itse ainakin arvostaisin paljon enemmän minimieläkkeestä säästettyä tonnia kuin raharikkaan sukulaisen huoletonta pankkisiirtoa edellisenä päivänä.

Vierailija
80/101 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

g