Miksi jotkut ihmiset jättäytyy aina ystäväpiirin ”laidalle”
Tiedättekö tyypit, jotka eivät missään sosiaalisissa ympyröissä ole siinä ”sisäpiirissä”? Mulla ystävä, joka on oikeasti kiva ihminen, mutta jää jokaisessa porukassa jostain syystä vähän ulkopuoliseksi. Meillä yhteinen naapuriporukka, harrastusporukka ja lapset vielä samalla luokalla niin nään häntä kolmessa eri ympäristössä. Jokaisessa hän on hieman syrjässä, vastentahtoisesti. Mistä tuollainen johtuu?
Itse olen yleensä aina jutussa kuin jutussa sisäpiirissä, tai sitten en ole mukana ollenkaan.
Kommentit (456)
Minulle on tätä samaa tapahtunut ala-asteen viimeisiltä luokilta saakka. Joku minussa vain tökkii suurinta osaa ihmisistä. Olen miettinyt mistä se voi johtua. Pyrin olemaan ystävällinen ja huomioin toiset, mutta olen ehkä välillä liian kiltti. Ehkä kiltteys yhdistettynä ujouteen ei ole kovin toivottuja piirteitä. Ainakin kaikki tuntemani sosiaalisimmat ja pidetyt ihmiset ovat räväköitä ja suoria.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tätä samaa tapahtunut ala-asteen viimeisiltä luokilta saakka. Joku minussa vain tökkii suurinta osaa ihmisistä. Olen miettinyt mistä se voi johtua. Pyrin olemaan ystävällinen ja huomioin toiset, mutta olen ehkä välillä liian kiltti. Ehkä kiltteys yhdistettynä ujouteen ei ole kovin toivottuja piirteitä. Ainakin kaikki tuntemani sosiaalisimmat ja pidetyt ihmiset ovat räväköitä ja suoria.
Miksi nämä aina vääntävät sen kiltteydeksi, jos eivät saa suutaan auki kun pitäisi? Ei se ole kilttiä, se on tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla huomioit toiset? Oletko sellainen mielistelijä?
Mielistelijässä on se ikävä puoli, etteivät he näytä aitoa itseään. En luota mielistelijöihin. Haluan kavereita, joilla on persoona.
Tuntemani sosiaalisimmat ja pidetyt ihmiset eivät ole erityisen räväköitä ja suoria, niinkuin minä nämä sanat ymmärrän. Kovin räväkät ja suorat joutuvat yleensä epäsuosioon. Tuntemani suositut ihmiset ovat yleensä mielenkiintoisia, persoonallisia ja sosiaalisesti taitavia – saavat toisen olon mukavaksi.
Parhaat saavat jokaisen keskustelukaverinsa olon tuntumaan todella kiinnostavalta ja nähdyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielistelijässä on se ikävä puoli, etteivät he näytä aitoa itseään. En luota mielistelijöihin. Haluan kavereita, joilla on persoona.
Tuntemani sosiaalisimmat ja pidetyt ihmiset eivät ole erityisen räväköitä ja suoria, niinkuin minä nämä sanat ymmärrän. Kovin räväkät ja suorat joutuvat yleensä epäsuosioon. Tuntemani suositut ihmiset ovat yleensä mielenkiintoisia, persoonallisia ja sosiaalisesti taitavia – saavat toisen olon mukavaksi.
Parhaat saavat jokaisen keskustelukaverinsa olon tuntumaan todella kiinnostavalta ja nähdyltä.
Tuo on totta. Sellainen hajuton ja mauton tyyppi on raskas, joka aina yrittää miellyttää kaikkia. Sillä tavoin ei miellytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohjeita, joilla ei ehkä joudu ulkokehälle
- Ihmiset ovat usein töissä siksi, että sieltä saa rahaa. Ihmiset ovat usein aika erilaisia. Jos haluaa olla menossa mukana, niin kuuntele vähän aikaa mitkä asiat kiinnostavat ja ole (tai teeskentele olevasi) kiinnostunut.
- Keskimääräinen ihminen on tosi kateellinen. Älä kerro yhtään mitään iloista tapahtumaa tai menestystä töissä. Ihan erityisesti työpaikalla saadut palkinnot tai huomionosoitukset kannattaa pitää piilossa.
- Tuo joskus jotain keksejä töihin tai kutstuille. Ihmiset tykkäävät saada asioita, vaikkakin pieniä.
- Älä esittäydy kilpailijana. Jos joku tekee samaa työtä kun sinä, niin anna ymmärtää ettet ole erityisen hyvä
- Hyvä small talk on vaikka uutiset. Keskustelun voi avata vaikka haukkumalla poliitikkoja tai päivittelemällä jotain tapahtumaa.
- Viimeisein mutta tärkein. Monilla ihmisillä on kaveriluku "täynnä". Töistä, harratuksista tai talonyhtiön hallituksesta tuskin löytyy sitä parasta kaveria jonka kanssa jakaa elämä.
Tässä samalla myös hyviä syitä, miksi ei kiinnosta kuulua sisäpiireihin. :D
Vierailija kirjoitti:
- Keskimääräinen ihminen on tosi kateellinen. Älä kerro yhtään mitään iloista tapahtumaa tai menestystä töissä. Ihan erityisesti työpaikalla saadut palkinnot tai huomionosoitukset kannattaa pitää piilossa.
- Älä esittäydy kilpailijana. Jos joku tekee samaa työtä kun sinä, niin anna ymmärtää ettet ole erityisen hyvä
Nämä vähän riippuvat tilanteesta. Esim. muusikko saattaisi nimenomaan haluta samoihin piireihin kuuluisan, menestyneen kollegan kanssa ja hyljeksiä "ei erityisen hyviä". Taustalla ajatus, että tästä suhteesta voisi ehkä hyötyä.
Narsisteilla on aina hovi, normaali voi olla vaikka ulkona kuin lumiukko sellaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tämä syrjään jäävä enkä keksi sille syytä. Uusien tuttavuuksien kanssa menee aina samalla kaavalla. Alussa minua pyydetään mukaan juttuihin ja otetaan mukaan porukkaan. Olen mukana menossa, mutta aina minut jätetään lopulta pois porukasta. Minussa selvästi on jotain vikaa, mutta kukaan ei koskaan sano suoraan, missä mättää.
Parisuhteen olen aina saanut suht helposti, joten en kait ihan tötterö ole.
Heitän arvauksen mikä tämä vikasi on. Se on passiivisuus. Odotat aina muiden kutsuja, odotat että sinut muistetaan.
Mikset itse kutsu porukkaa paikalle? Mikset toimi vastavuoroisesti, aktiivisesti?
Sellaista ihmistä ei voi "jättää" porukan ulkopuolelle, joka on itse (vuorollaan) porukan moottori,ja joka esim tuo porukkaan lisää ihmisiä omistakin ystävistään.
Ne jotka "jätetään" porukan ulkopuolelle, eivät ole ikinä porukkaan kuuluneetkqqn, koska eivät ole kantaneet korttiaan kekoon yhteisen dynamiikan eteen.
Te piiripienipyörii -ihmiset! Moni ulkomailta tänne tullut esim. opiskelemaan, ei haluakkaan valmistuttuaan jäädä maahan, koska täällä ei saa ystäviä, ei ainakaan suomalaisista. Ystäväpiiri on niin tiivis ja muodostettu joskus päiväkodissa tai ala-asteella, ettei sinne mitenkään mahdu missään vaiheessa ketään uutta tyyppiä tai varsinkaan erilaista. Tosi surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjään jätetyt on älykkäitä ja siksi etäisen tuntuisia, empaattisempia, hitaammin lämpeäviä ja/tai ujoja ja siksi joskus ylimielisen oloisia, korrekteja ihmisiä, joilla ei ole halua tai kykyäkään heittäytyä sisäpiiriläiseksi (eli toisin sanoen vaatia huomiota ja seuraa).
Saat painaa alanuolta ihan rauhassa, jos älykkyydestä puhuminen otti päähän. Usein se vain on niin, että varsinkin nainen joka tietää ja ymmärtää asioista paljon ja joka ei osaa juoruilla eikä seuraa Putousta, Temppareita ja muita hömppiä.
Terv. kerran en tiennyt kuka on Kendal Jenner (?) ja sain räkäiset naurut päälleni siitä. Ei kiinnostanut enää olla osa sitä porukkaa.
Ja todella älykkäät puolestaan tietävät, ettei ole mahdollista arvioida toisten älykkyyttä telkkariohjelmien perusteella. Nämä asiat eivät ole missään yhteydessä keskenään.
Ei tuossa minusta ollut kyse älykkyyden arvioinnista vaan siitä, että naurettiin räkäisesti kun joku ei tiennyt kuka henkilö X on. Kenenkään ei minusta tarvitse sietää sellaista typerää käytöstä, jossa nauretaan toisten tietämättömyydelle, oli se aihe mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Sellainen hajuton ja mauton tyyppi on raskas, joka aina yrittää miellyttää kaikkia. Sillä tavoin ei miellytä ketään.
Jos on huono itsetunto, silloin yrittää juurikin miellyttää kaikkia. Ikävää, että ihmiset tulkitsevat tällaisen ihmisen hajuttomaksi ja mauttomaksi tyypiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjään jätetyt on älykkäitä ja siksi etäisen tuntuisia, empaattisempia, hitaammin lämpeäviä ja/tai ujoja ja siksi joskus ylimielisen oloisia, korrekteja ihmisiä, joilla ei ole halua tai kykyäkään heittäytyä sisäpiiriläiseksi (eli toisin sanoen vaatia huomiota ja seuraa).
Saat painaa alanuolta ihan rauhassa, jos älykkyydestä puhuminen otti päähän. Usein se vain on niin, että varsinkin nainen joka tietää ja ymmärtää asioista paljon ja joka ei osaa juoruilla eikä seuraa Putousta, Temppareita ja muita hömppiä.
Terv. kerran en tiennyt kuka on Kendal Jenner (?) ja sain räkäiset naurut päälleni siitä. Ei kiinnostanut enää olla osa sitä porukkaa.
Kyllä vastaavasti älykköporukat hylkäävät harvinaisen nopeasti tyhmäksi tuomitsemansa ihmisen.
Erehdypä mainitsemaan joku Kendall Jenner akateemisen väen ryhmässä, joka kokoontuu filosofoidakseen ja katsoakseen taideleffoja.
Voitaneen päättää, että se jää ulkopuolelle, joka on liian erilainen? Itse jään aina. Suurelle osalle porukkaa olen "liian fiksu" (mielestäni kyse ei ole niinkään ÄO:sta, vaan kiinnostuksen kohteista), toisaalta tutkijapiireissä en oikein istu joukkoon koska olen liian käytänöllinen ja mietin liikaa taloudellista kannattavuutta, mihinkään ideologiseen porukkaan en sovi, koska olen liian kyyninen, toisaalta en sovi mihinkään vertaistukiryhmäänkään, koska mielestäni murheiden märehtiminen ei ole järin ratkaisukeskeistä...
Ulkopuolella on oikeasti tosi hyvä olla. Se on hyvä paikka tarkkailla muita ja seurata ihmisten ryhmädynamiikkaa. Se on hyvin kiinnostavaa. Ja kun tarpeeksi pitkään seuraa, kiittää Jeesusta siitä, ettei tarvitse olla mukana siinä dynamiikassa.
Minä olen vaan niin hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on huono itsetunto, silloin yrittää juurikin miellyttää kaikkia. Ikävää, että ihmiset tulkitsevat tällaisen ihmisen hajuttomaksi ja mauttomaksi tyypiksi.
Huonoitsetuntoinen on usein kaikkia miellyttävä eli hajuton ja mauton. Siksi hänet tulkitaan sellaiseksi. Ei siinä sen kummempaa tragediaa.
T. Huonoitsetuntoinen
Mä jättäydyn laidalle, koska ei kiinnosta häärätä porukassa, eikä houkuttele "sisäpiirit". Teen sosiaalisesti kuormittavaa työtä, jossa ohjailen ryhmiä ja vietän paljon aikaa ihmisten kanssa, en jaksa tehdä samaa vapaa-ajallakin. Paljon mieluummin tapaan ystäviä kahden kesken ja käyn heidän kanssaan merkityksellisiä keskusteluja yms. Ryhmässä puolestaan vuorovaikutuksen taso jää yleensä tosi pinnalliseksi. Toiset toki nauttii sellaisesta, ei siinä mitään. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäydyn laidalle, koska ei kiinnosta häärätä porukassa, eikä houkuttele "sisäpiirit". Teen sosiaalisesti kuormittavaa työtä, jossa ohjailen ryhmiä ja vietän paljon aikaa ihmisten kanssa, en jaksa tehdä samaa vapaa-ajallakin. Paljon mieluummin tapaan ystäviä kahden kesken ja käyn heidän kanssaan merkityksellisiä keskusteluja yms. Ryhmässä puolestaan vuorovaikutuksen taso jää yleensä tosi pinnalliseksi. Toiset toki nauttii sellaisesta, ei siinä mitään. Ihmiset ovat erilaisia.
Tähän vielä lisään, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä tarkemmin valitsen ihmiset/ihmissuhteet joihin alan panostaa. Nuorempana yritin miellyttää sellaisiakin joista en niin tykännytkään. Mieluummin kourallinen kunnon ystäviä, kuin kopallinen huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeää olla keskipisteenä?
Ihmiselle huomioiduksi tuleminen nyt on vaan tärkeää. Se on kirjoitettu meihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin tärkeää olla keskipisteenä?
Ihmiselle huomioiduksi tuleminen nyt on vaan tärkeää. Se on kirjoitettu meihin.
NO ei ole, se on kirjoitettu vain huomiohooriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien miellyttäjästä syntyy semmoinen vaikutelma, että onko hänellä lainkaan omia mielipiteitä ja kiinnostuksen kohteita. Tosin ovathan ne vastarinnan kiiskitkin rasittavia, jos tuntuu että siltä että jonkun ihmisen kanssa on aina sukset ristissä isoissa ja pienissä asioissa.
Tässä ohjeita, joilla ei ehkä joudu ulkokehälle
- Ihmiset ovat usein töissä siksi, että sieltä saa rahaa. Ihmiset ovat usein aika erilaisia. Jos haluaa olla menossa mukana, niin kuuntele vähän aikaa mitkä asiat kiinnostavat ja ole (tai teeskentele olevasi) kiinnostunut.
- Tuo joskus jotain keksejä töihin tai kutstuille. Ihmiset tykkäävät saada asioita, vaikkakin pieniä.
- Hyvä small talk on vaikka uutiset. Keskustelun voi avata vaikka haukkumalla poliitikkoja tai päivittelemällä jotain tapahtumaa.
- Viimeisein mutta tärkein. Monilla ihmisillä on kaveriluku "täynnä". Töistä, harratuksista tai talonyhtiön hallituksesta tuskin löytyy sitä parasta kaveria jonka kanssa jakaa elämä.