Tytär ahmii kaapista voit ja sokerit, APUA!?!?
Tyttö käy polilla syömisongelmien ja masennuksen takia. Taipumusta ahmimiseen ja makeaan, joten olemme vältelleet herkkujen ostamista kotiin. Vähän aika sitten olen kuitenkin huomannut voin ja sokerin kulutuksen lisääntyneet huomattavasti, ja tytär tunnusti omien sörsseleiden teon punastellen... Tukea on tarjottu, meille hän ei halua puhua. Meitä on neuvottu olemaan painostamatta. Mitä voidaan enään tehdä, ei kai tumput suorana voi seisoa? Pitääkö seuraavaksi lopettaa voin ja sokerin osto vai mitä...
Kommentit (26)
Näköjään en huomannut sanoa, että tyttö siis oksentaa kaiken ahmimansa. Muuten hän syö oikein terveellisesti ja on terveystietoinen. Ap
Ostakaa terveellistä perusruokaa, aina säännölliset ruokailuajat sekä välipalaa jota tyttö voi ottaa jos nälkä yllättääkin
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:10"]
Näköjään en huomannut sanoa, että tyttö siis oksentaa kaiken ahmimansa. Muuten hän syö oikein terveellisesti ja on terveystietoinen. Ap
[/quote]
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu tuo oksentaminen. Yleensä sanotaan että tila on pahempi jos oksentaa, mutta tiedä sitten. Hyvä puoli siinä on, ettei liho niin valtavasti kuin pelkkä ahmija joka ei oksenna. Huono puoli fyysisen terveyden kannalta se että hampaat ja ruokatorvi ja nielu kärsivät toistuvasta vatsahaposta oksennuksissa.
Itse muistan kuinka aina yritin opetella oksentamaan, koska minua ällötti lihavuus joka minulle seurasi ahmimisesta. Mutta kärsin myös jonkinasteisesta oksennuskammosta, joten vaikka järki sanoi että poista nyt oksentamalla ne älyttömät liikakalorit jotka ahmeit edes, niin ei vaan pystynyt, kun aina oksentaessa pelkäsin tukehtumista ja oli tosi kauhea olo.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:13"]
Ostakaa terveellistä perusruokaa, aina säännölliset ruokailuajat sekä välipalaa jota tyttö voi ottaa jos nälkä yllättääkin
[/quote]
Nälästä ahmimistarpeessa ei ole kyse. Jos omaa kokemusta vertaisin johonkin, niin ehkä se olisi jotain sellaista mitä ehkä narkkari tai alkoholisti kokee kun on pakottava tarve saada päihdettä. Siinä etsitään turrutusta, mielenrauhaa, ei oikeastaan nälän poistumista tai ravitsemusta.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:10"]
[/quote]
Eli aivan klassinen bulimia nervosa. Ei auta kuin terapia. Itselläni oli sama sairaus. Paranin siitä terapian avulla, mutta muutama vuosi tämän jälkeen iski alkoholismi. Olen myös sairaalloisesti läheisriippuvainen.
Mutta teillä ei tarvitse mennä yhtä huonosti. Ole toiveikas ja huolehdi, että tyttö saa nyt kaiken mahdollisen avun. Riippuvuudet ovat vaikeimpia hoidettavia. Joskus ajattelin, että olisi edes syöpä....
Sokeri kannattaa ainakin karsia (tai piilottaa). Minulla ollut vain lievänä bulimiaa mutta sokeririippuvuus oli jotain aivan käsittämättömän hirveää. Nyt kaksi vuotta lähes kokonaan ilman lisättyjä sokereita ja tuntuu että olen eri ihminen.
Terveellistä ruokaa näytille, ja ammattiapua. Ja voimia koko perheelle!