APUA! Miksi en laihdu??
Olen nyt siis ollut jo 1,5 kk laihiksella ja ensimmäisen kolmen viikon aikana painoni putosi 3kg. Olen elänyt ja laihduttanut melkein kuin oppikirjoissa neuvotaan.
Olen jättänyt viljan,sokerit ja vähentänyt rasvan käyttöä sekä syönyt paljon proteiinia ja kasviksia. Päivittäisissä kalorimäärissä olen pyrkinyt 1400 kcal.
Olen joka päivä liikkunut vähintään 7km sauvakävelylenkin. Lisäksi olen käynyt 4 krt/vko salilla ja tehnyt siellä paljon toistoja pienillä painoilla.
Mutta silti, painoni on jumittanut alun pudotuksen jälkeen samoissa lukemissa, ennen kuukautisia se jopa nousi kilon... Mikä avuksi kun meinaa motivaatiokin loppua kun paino ei putoa? :/ Pudotettavaa kun olisi vielä 25kg.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:09"]
Itselle kävi niin, että olen yrittänyt lisätä liikuntaa (ilman sen kummempaa suunnitelmaa) ja painoa tuli 4 kg viidessä vuodessa (ikää nyt 46 v). Ajattelin että pitäisi palata siihen aiempaan painoon, vaikka en lihava olekaan. No sitten kävin kehonkoostumusanalyysissä ja rasva-% oli 13,1 eli se kaikki 4 kg oli lihasta. Suosittelen ap:nkin menevän ko. analyysiin.
[/quote]
Niinpä, paino ei kerro kaikkea.
Laihdutettaessa sillä, mitä suuhusi laitat on suurempi merkitys kuin liikunnalla. Liikunta on toki hyväksi ja muokkaa kroppaa, mutta laihduttaa voit vaikket liikkuisi yhtään. Ja naisen on turha pelätä isoja painoja, vahingossa ei naisilla lihakset kasva liian suuriksi. Ne on aivan hillittömän työn takana.
Eli ilmeisesti syömisessä on jotain häikkää. Oletko käyttänyt kalorilaskuria? Itse pudotin vuodessa 25 kg pelkästään kaloreita laskemalla.
Ulkoliikunta on hyväksi. Se vaikuttaa aineenvaihduntaan, mielialaan, hyvään uneen. Ja nämä kaikki edistävät laihtumista oikean ravinnon lisänä.
Painon nousu ennen menkkoja on ihan normaalia. Aika pienet kalorit suhteessa liikuntaan ja pudotettavaan painoon, mutta jokainen tavallaan...
Älä nyt ainakaan vähennä kaloreita, jatkat samaa rataa vain niin eiköhän se painon pudotus jatku.
Lihasmassa kasvanut? Ei kannata tuijottaa liikaa sitä painoa, etenkin jos treenaa. Vyötärön mittaaminen kertoo enemmän.
Todellakin on pienet kalorit, itse nostaisin niitä vähän ja koettaisin boostata aineenvaihduntaa jollakin tavoin. Juotko tarpeeksi vettä? Liikkuva ihminen tarvitsee AINAKIN 3 l päivässä, että ruoansulatus toimii kunnolla. Itselläni lähti (normaalipainon sisällä) kilot tippumaan vedenjuonnin lisäämisen myötä. Älä luovuta! Kaikki tehty työ on eteenpäin varsinki lihasten tasolla, sieltä ylimääräisen rasvan alta saattaa kuoriutua vaikka mitä, kun vain jaksat jatkaa! Yritä asettaa myös muita tavoitteita, niin motivaatio ei ole täysin painon tippumisesta kiinni.
Kun olen juuri pyrkinyt siihen ettei lihasmassa kasvaisi. Tämän takia olenkin tehnyt pienillä painoilla harjoituksia. Ja vettäkin olen juonut vähintään 2,5 litraa päivässä. Mies kyllä sanoi että ainakin kasvot on kaventuneet. Mutta harmittaa vain kun paino jumittaa.
Ap
Tee nyt kuitenkin järkeviä treenejä vaikka et haluaisikaan lihasmassaa. Enkä usko että se paljoa on ehtinyt parissa viikossa+pitkillä sarjoilla kevyillä painoilla kasvaa. 3x12-15 on hyvä.
Miksi et halua lihasmassaa? Ei se keho laihanakaan kovin hyvältä näytä, jos ei ole muuta, kuin luuta ja rasvaa. Sopivan kokoiset lihakset ja pieni rasvakerros siinä päällä ovat naisellisen kropan salaisuus, varsinkin, kun meitä suomalaisia on siunattu vähän muodottoman ihmisen geeneillä.
Ehkä syöt liian vähän kaloreita, ja tämän vuoksi elimistösi ei toimi kunnolla?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:14"]
Lihasmassa kasvanut? Ei kannata tuijottaa liikaa sitä painoa, etenkin jos treenaa. Vyötärön mittaaminen kertoo enemmän.
[/quote]
Siihen menee vähintään 3kk, että lihasmassa kasvaa.
Sterssi?! Riittävä lepo?! Liian vähäinen lepo ja uni lihottaa kuten myös liian iso sterssi siitä laihtumisesta.
Olet siis jättänyt viljat ja sokerit ja vielä rasvaakin vähentänyt? Oletko vähän tyhmä?
Cmon hei ! Pizza / kebab ranskalaisilla, rulla tai iskender "myös kotiin kuljetus" syö & nauti 4,95€ =D
En halua hirveää lihasmassaa, koska olen muutenkin kovin pitkä ja lihaksikkaana näyttäisin turhan miehekkäältä. Tällä hetkellä rasva on kyllä enimmäkseen pakkautunut reisiin, pakaroihin ja rintoihin, joten muotoja minulta kyllä löytyy. Vatsaa minulla ei juuri ole ja kylkiluutkin näkyvät kun vedän vatsaa vähän sisään. Mutta haluaisin vain nimen omaan eroon näistä paksuista reisistäni...
Ap
Kannattaa ehkä ottaa yhteys terveydenhuollon ammattilaisiin, eikä täällä mammapalstalla ruikuttaa
Anna mun kaikki kestää :DDD Voin luvata, sinulle ei niillä kevyiden painojen heilutteluilla miehekkäitä lihaksia kuukaudessa, kahdessa tai kuudessakaan kasva. Voi naiset! Mutta niin, jos olet aloittanut liikunnan vasta, lihaksiisi on kertynyt nesteitä, jotka lisäävät painoa jopa yllättävän paljon. Heitä vaaka lepikköön ja ota mittanauha avuksi!
Perusjutut lihaskasvusta sinulla ihan hukassa. Miinuskaloreilla sinusta ei tule lihaskimppua tai sitten olet luonnionoikku. Pienet painot ja pitkät toistot eivät sinun tapauksessa ole oikea ratkaisu vaan isommat painot ja lyhyet tai "keskipitkät" toistot. Jos olet pelkkää rasvaa, luuta ja nahkaa niin ai, että kun on kaunis laiha läski. Vaikka nyt järkeistäisit tuon saliohjelman niin sinulle ei tule magalihaksi mutta voi olla, että kauniita lihasmuotoja ja parempi ryhti. Lisäksi lihas kuluttaa, jooten lihaksikkaammilla on nopeampi aineenvaihdunta, siitäkin syystä niitä lihaksi kannattaisi haalia. Tee liikkeitä, jotka kuormittavat koko kehoa, älä nitkutusliikkeitä kuten reiden loitontajat ja -lähentäjät.
Itselle kävi niin, että olen yrittänyt lisätä liikuntaa (ilman sen kummempaa suunnitelmaa) ja painoa tuli 4 kg viidessä vuodessa (ikää nyt 46 v). Ajattelin että pitäisi palata siihen aiempaan painoon, vaikka en lihava olekaan. No sitten kävin kehonkoostumusanalyysissä ja rasva-% oli 13,1 eli se kaikki 4 kg oli lihasta. Suosittelen ap:nkin menevän ko. analyysiin.