Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö miniläppäri yliopisto-opiskeluun?

Vierailija
03.03.2015 |

Ainoaksi tietokoneeksi vai tarvitseeko siellä tehokkaamman koneen? 

Menen opiskelemaan kieliä ja juuri tuon koon puolesta haluaisin pienen koneen, että sitä olisi näppärä kantaa mukana.  Lisäksi hinnan täytyy olla pieni koska olen köyhä...

Tuollaista olen miettinyt, mutta riittääköhän tehot esseiden ym. kirjoittamiseen?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26693/fkggq/HP-Stream-Notebook-11-d000no-11-6-kannettava-Win-8-1-sininen

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miniläppäritkin alkaa nykyään olla ihan hyviä. Itse riisuin oman koneen pois Windowsista ja asensin tilalle Ubuntun. Paljon kevyempi käyttis. Lisäksi minulla on ulkoinen kovalevy johon tallennan kaiken mitä koneella tulee tehtyä. 

Miniläppäriä minulla ei ole koska koin sillä kirjoittamisen hankalaksi. 

Vierailija
2/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehot nyt riittää missä vaan, mutta työergonomia tuollaisessa miniläppärissä on niin surkeaakin surkeampi, että älä missään tapauksessa kirjoittamiseen sellaista hanki. Gigantista lähtee 13" läppäri alle kolmen sadan, ja silloin puhutaan jo ihan täyskokoisesta, mutta kuitenkin kompaktista laitteesta jolla pystyy työskentelemään jo ihan kunnolla. Käytetty on myös ihan fiksu vaihtoehto, huuto.net, kierrätyskeskukset ja Muron myyntipalsta ovat ihan hyviä paikkoja sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:03"]

Kyllä miniläppäritkin alkaa nykyään olla ihan hyviä. Itse riisuin oman koneen pois Windowsista ja asensin tilalle Ubuntun. Paljon kevyempi käyttis. Lisäksi minulla on ulkoinen kovalevy johon tallennan kaiken mitä koneella tulee tehtyä. 

[/quote]

Minä taas en osaa vaihtaa käyttöjärjestelmää vaikka ehkä haluaisinkin, koen sen uuden Windowsin turhan sekavaksi. Mietin samaa, että onkohan tuollaisella minikoneella sitten liian hankala kirjoittaa pitkiä aikoja? 

ap

Vierailija
4/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:09"]

Tehot nyt riittää missä vaan, mutta työergonomia tuollaisessa miniläppärissä on niin surkeaakin surkeampi, että älä missään tapauksessa kirjoittamiseen sellaista hanki. Gigantista lähtee 13" läppäri alle kolmen sadan, ja silloin puhutaan jo ihan täyskokoisesta, mutta kuitenkin kompaktista laitteesta jolla pystyy työskentelemään jo ihan kunnolla. Käytetty on myös ihan fiksu vaihtoehto, huuto.net, kierrätyskeskukset ja Muron myyntipalsta ovat ihan hyviä paikkoja sille.

[/quote]

Ok, kiitos! ap

Vierailija
5/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:14"]

[/quote]

Minä taas en osaa vaihtaa käyttöjärjestelmää vaikka ehkä haluaisinkin, koen sen uuden Windowsin turhan sekavaksi. Mietin samaa, että onkohan tuollaisella minikoneella sitten liian hankala kirjoittaa pitkiä aikoja? 

ap

[/quote]

Käytettynä voit löytää muullakin käyttöjärjestelmällä kuin Windowsilla :) Minulla on Levono Thinkpad, ja suosittelen tätä. Muutaman vuoden ikäinen käytetty on varmasti sopivan hintainen budjetillesi. 

Miniläppärillä on inhottava kirjoittaa, minusta se on enemmän viihdekäyttöön kuin mihinkään muuhun. 

Vierailija
6/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olisikohan tämä sitten parempi, samanlainen kuin se ensimmäinen mutta vaan isompi.

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/HP13C080NO/hp-stream-13-c080no-13-3-kannettava-sininen

Pitää nyt käydä silti katselemassa noita käytettyjä koneita, jos sieltä löytyisi hyvä.

ap

Vierailija
7/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin miniläppäriä luentomuistiinpanojen tekoon ja mukana kulkemassa, jos tarvitsi kirjoitella jotain tekstiä kirjoista, joita ei saanut kotilainaan.

Mulle miniläppärin näppis ei ollut epäergonominen. Musta se oli ihan hyvä kirjoituskone. Sen ongelmat oli 1 GT muisti, mikä meinasi sitä, että sillä ei voinut tehdä muuta kuin noita kirjoitushommia. Eli netissä surffailu liian hidasta ja kone ei jaksa pyörittää kuin word padia, Office-ohjelmat veivät liikaa muistia eikä kone niitä jaksanut. Eli jos tehtäviin tarvitsi jotain muotoilua niin sellaisia ei voinut miniläppärillä tehdä. Mutta kirjoituskoneena se tosiaan toimi ihan hyvin. Jos tunnet jonkun, joka voi laittaa koneeseen enemmän muistia, konetta on parempi käyttää. Itse en osannut, mutta sain tietää tästäkin mahdollisuudesta, kun juttelin yhden nörtin kanssa.

Vierailija
8/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa läppäreissä tulee sitten vastaan se, että ne painavat, miniläppärin etu on se, että se on kevyt, 1,2 kg.

Vierailija
9/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli Acerin miniläppäri (näyttö muistaakseni 9") ekat opiskeluvuodet ja sillä pärjäsi ihan hyvin (yhteiskuntatieteellisessä opiskelin). Mitään ergonomisia ongelmia ei ollut eikä kirjoittaminen hankalaa ainakaan minulle. 

Kun kone kolmen vuoden päästä kuukahti, ostin 11" MacBook Airin jolla menin loppuajan. Kone on minulla vieläkin käytössä, näin vuosia jälkikäteen. Windows-konetta tähän talouteen ei enää tule, mutta se on jo toinen juttu se.

Vierailija
10/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Meikäläinen teki kompromissin ja hankin tabletin + näppistelakan, kun en todellakaan halunnut alkaa säätämään Windows kasin kanssa ja järjestelmän muutokset tuntui isolta hommalta. Tabletilta lukee toooodella näppärästi kaikki pdf-artikkelit mitä luennoilla käsitellään + mitä tarvii kandi/graduhommissa, lyhyet muistiinpanot kirjoittelee luennolla vaikka ilman näppistelakkaakin, ja sitten ku on isompi teksti kirjotuksen edessä, nii pistää vaa telakan kiinni. Wordinkin kun saa nykyään noihin android-laitteisiin.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16990/dxngd/Logitech-K480-nappaimisto-valkoinen (ei se kaunis oo, mutta halpa malli joka sopii kaikkiin laitteisiin)

ja vaikka tällainen

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16780/dvjgb/Acer-Iconia-A3-A20-10-1-16-Gt-Wi-Fi-Android-4-4-tablet

Vierailija
11/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sieltä yliopistostakin löydy joku mikroluokka, joka on vapaasti opiskelijoiden käytettävissä? Omaa konetta siis tuskin välttämättä edes tarvitsee jos on valmis viettämään koululla vähän enemmän aikaa esseitä kirjoitellen. Ei ehkä se mukavin vaihtoehto mutta paljon halvempi!

Tosin fiksua olisi tällöin omistaa edes joku laite jolla sähköpostin ja koulun ilmoitustaulun pääsee kotonakin katsomaan jottei turhaan raahaudu koululle peruttujen luentojen ajaksi vaikka senkin ajan voi silti hyödyntää omatoimiseen opiskeluun. Moni vanhempikin kännykkä on tähän ihan riittävä kapine, kunhan sillä pääsee nettiin.

Vierailija
12/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:38"]

Eiköhän sieltä yliopistostakin löydy joku mikroluokka, joka on vapaasti opiskelijoiden käytettävissä? Omaa konetta siis tuskin välttämättä edes tarvitsee jos on valmis viettämään koululla vähän enemmän aikaa esseitä kirjoitellen. Ei ehkä se mukavin vaihtoehto mutta paljon halvempi!

[/quote]

Itse en pystynyt keskittymään siinä tietokoneluokan melskeessä ja ihmisten ees taas ravaamisessa mihinkään kirjoittamiseen. Lisäksi tarvitsen omaa tilaa, mitä ei tietokoneluokassa ole kun vieruskaveri istuu alta metrin päässä. Haluan myös miettiä rauhassa ja käydä välillä vaikka keittiössä teen keitossa siinä kirjoituksen lomassa. Lisäksi ainakaan meillä nuo luokat ei olleet myöhään auki, aika jolloin itsellä kirjoitus sujuu parhaiten.

Vierailija
13/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Löytyy toki, mutta se ei auta, jos haluat kirjoittaa läppärillä muistiinpanoja luennolla tai kirjoittaa muistiinpanot kirjasta, jota ei saa kotilainaan.

Helsingissä Aleksandria on ainakin kuin eläintarha, mitä tulee työskentelyrauhaan. Porukka puhuu puhelimeen, koska "eihän just tää mun puhelu ketään häiritse" tai pölpötetään kaverin kanssa tai otetaan kaveri jopa siihen vierelle tekemään jotain ryhmätyötä. Kohteliaimmat puhelimeen vastaajat menevät kymmenen metrin päähän puhumaan puheluaan, koska sehän voisi häiritä, jos jos joku puhuu puhelimeen metrin päässä, mutta kymmenen metrin päässä ei haittaa yhtään! (?!?). Samoin jos vastaat puhelimeen niin tarkoitus onkin huutaa sinne puhelimeen, että puhelusi kuuluu ylempään ja alempaan kerrokseenkin asti. Jouduin työskentelemään Aleksandriassa, kun omalla koneella ei ole kaikkia tarvittavia ohjelmia ja kyllä vitutti.

Vierailija
14/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella mikroluokka on auki 24/7. Sinuna tekisin suurimmat kirjoitushommat siellä ja käyttäisin näppäimistöön telakoituvaa tablettia muistiinpanoihin, e-kirjojen ja artikkelien lukuun, sähköposteihin yms : )

Vierailija
15/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun itse menin ostamaan läppärin yliopistoon. Koululle en ole vienyt sitä koskaan, sillä koulussa on aina käytössä kunnon koneet. Kotona taas rasittaa kirjoittaa surkealla näppäimistöllä ja pienellä näytöllä. Lopputulos on se, että kouluhommat on pakko tehdä koululla. Päädyin ostamaan kotiin ensin näppiksen ja sitten näytön/telkkarin. Harmittaa, samalla rahalla olisin saanut kunnon pöytä- ja pelikoneen kotiin. Läppäriä tarvitset ainoastaan silloin, jos haluat tehdä toistuvasti töitä junassa tai lounaalla.

Vierailija
16/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän yliopistossa ole luentomateriaalit netissä jaossa? :-o missä opiskelet? Itse en tehnyt riviäkään muistiinpanoja luennoilla.

Vierailija
17/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:45"]

[/quote]

Itse en pystynyt keskittymään siinä tietokoneluokan melskeessä ja ihmisten ees taas ravaamisessa mihinkään kirjoittamiseen. Lisäksi tarvitsen omaa tilaa, mitä ei tietokoneluokassa ole kun vieruskaveri istuu alta metrin päässä. Haluan myös miettiä rauhassa ja käydä välillä vaikka keittiössä teen keitossa siinä kirjoituksen lomassa. Lisäksi ainakaan meillä nuo luokat ei olleet myöhään auki, aika jolloin itsellä kirjoitus sujuu parhaiten.

[/quote]

Niin, sanoinkin ettei yleinen mikroluokka ole se mukavin vaihtoehto, mutta jos millään ei olisi varaa ostaa käytettäväkseen läppäriä, padia tms niin siinä mielessä itse valitsisin ainakin alkuun mikroluokan ja samalla säästäisin siihen toimivampaan ratkaisuun. Kun rahaa ei ole satasia ihan joka paikkaan käytettäväksi, niin jostainhan on silloin pakko tinkiä.

Meillä mikroluokat ja kirjasto (sieläkin oli koneita käytettäväksi, kuten muuten myös ihan jokaisessa kaupungin kirjastossakin) olivat hiljaisia tiloja, joissa pystyi ihan hyvin työskentelemään. Tilaakin oli koneiden ympärillä niin, että siihen mahtui avonaisina esim kirja ja mappi vaikka viereisellä koneella olisi joku ollutkin. Yksi mikroluokka oli opiskelijoiden toimesta pyhitetty 'ryhmätöille', joten siellä ei kovin hiljaista ollut. Lisäksi henkilökohtaisilla tageilla pääsi luokkaan ja pois ihan mihin vuorokauden aikaan vain halusi. On siis aivan koulukohtaista miten käyttäjäystävällisiä mikroluokat ovat. Se, että juuri sinun koulussasi luokat ja opiskelijat ovat olleet perseestä, ei tarkoita että niin olisi kaikissa muissakin kouluissa.

Mitä muistiinpanojen kirjoittamiseen tulee, miten olisi paperi ja kynä? Luennothan taitavat jokaisessa (?) yliopistossa kuitenkin löytyä netistäkin, joten jos luennoilla ollessa ei ehdi kaikkea tarpeellista kirjoittamaan käsin, niin voihan niitä luentoja katsella netistä uudestaan ja täydentää muistiinpanojaan samalla. Tai vaihtoehtoisesti katsella ne suoraan mikroluokassa omaan tahtiin muistiinpanoja sillä samaisella koneella kirjoittaen, harvalla luennolla kun kuitenkaan on minkäänlaista läsnäolopakkoa. Tähän tarvisisi vain mahdollisesti ostaa kynää ja paperia ja/tai kuulokkeet.

Halusin vain alkuperäisellä kommentillani tuoda tietoisuuteen, että se OMA kone ei ole millään tapaa opiskelujen kannalta PAKOLLINEN hankinta. Opiskelumukavuuden kannalta ehkä suositeltavaa, mutta valmistumisen kannalta ei mitenkään välttämätöntä.

Vierailija
18/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:37"]

[/quote]

ap

[/quote]

Meikäläinen teki kompromissin ja hankin tabletin + näppistelakan, kun en todellakaan halunnut alkaa säätämään Windows kasin kanssa ja järjestelmän muutokset tuntui isolta hommalta. Tabletilta lukee toooodella näppärästi kaikki pdf-artikkelit mitä luennoilla käsitellään + mitä tarvii kandi/graduhommissa, lyhyet muistiinpanot kirjoittelee luennolla vaikka ilman näppistelakkaakin, ja sitten ku on isompi teksti kirjotuksen edessä, nii pistää vaa telakan kiinni. Wordinkin kun saa nykyään noihin android-laitteisiin.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16990/dxngd/Logitech-K480-nappaimisto-valkoinen (ei se kaunis oo, mutta halpa malli joka sopii kaikkiin laitteisiin)

ja vaikka tällainen

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16780/dvjgb/Acer-Iconia-A3-A20-10-1-16-Gt-Wi-Fi-Android-4-4-tablet

[/quote]

Tämä kiinnostaisi kovasti, mutta onko tabletti oikeasti tehokas? Voiko sillä kirjoittaa word-dokumentteja yms. niinkuin oikeallakin tietokoneella?

ap

Vierailija
19/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis unohdin kertoa, että opiskelen paljon etänä joten tietokone on pakollinen, en voi käyttää siis mikroluokkaa kuin harvoin.

ap

Vierailija
20/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Saako nykyään opiskellessa kirjoittaa muistiinpanot koneelle...? Minä suosisin kynä + paperi tekniikkaa, jää paremmin päähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän