Älykkyys on rasite
Olen älykkäämpi kuin useimmat ihmiset. Se ei ole hienoa, se on taakka. Vähä-älyiset ihmiset ärsyttävät minua ja saavat minut raivon partaalle. Jos saisin valita, ottaisin älykkyysosamäärästäni muutaman numeron pois. Ehkä elämä olisi helpompaa silloin.
Onko muita kohtalontovereita? Miten te olette selvinneet arjesta muiden ihmisten kanssa?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tekemisissä vähä-älyisten kanssa, ap?
En ole ap, mutta voin vastata.
Se on sellainen tilastollinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin tähän jonoon ketjun ja muun maailman älykeskustelukliseet: olkinuket, upouudet määritelmät, tahallinen väärinymmärtäminen, asian vierestä puhuminen ja "etpäs ole". :)
- Terve älykäs pystyy menemään keskusteluissa alemmalle tasolle ärsyyntymättä.
- Äly yksin, ei tee onnelliseksi. Älyä on myös osattava käyttää oikein.
- On älyä ja viisautta. Älykäs myös toimii älykkäästi. Sellainen on viisautta.
- Et kuulosta älykkäältä tyypiltä.
- Aloittajalta puuttuu ns. sosiaalista älykkyyttä
- Korkeaan älykkyyteen liittyy kokemuksieni mukaan myös suuri humaanius ja suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan, myös niitä "tyhmiä".
- jos joku kokee että älykkyys on kokonaisuutena rasite, niin ei taida kovin älykäs ollakaan.
- Tunneälyhän on selvästi se, joka sulta puuttuu, siksi kai kiellätkin sen olemassaolon..?
- Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä.
- Ap ei selvästikään ole tarpeeksi älykäs, koska jos olisi, niin keksisi keinon päästä tyhmempien kanssaihmisten aiheuttaman ärsytyksen yli. Tai keinon millä estäisi ärsytyksen syntymisen. Just saying.
- Älykäs myös yrittää ensisijaisesti ymmärtää mitä toinen sanoo ja usein ymmärtääkin.
- Tuo toinen kappale ei kuulosta älykkäältä käytökseltä, koska sorrut siinä elvistelyyn.
- Ap, jos koet älykkyytysi aidosti rasitteeksi, et taida olla tarpeeksi älykäs; jos olet, huomaat vovasi nousta rasitteiden ylle ;) Yt. Asianajaja, Mensa -jäsen
- Jos älykkyys tuntuu olevan rasite niin silloin tuskin on oikeasti älykäs, on vaan ylimielinen ja pitää muita tyhminä. Asiat eivät tunnu vaikeammalta kun on fiksu.
- Et ole kaunis, saati älykäs ja rusinoidut joka päivä lisää. Jos olisit oikeasti älykäs niin ymmärtäisit sen.
Ihan turha vaiva. Ei nuo tuollaiset "tietäjä" muutu miksikään, vaikka tekisit mitä.
Ignooraus.
Vaikeinta on olla niin älykäs, että tajuaa oman tyhmyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin tähän jonoon ketjun ja muun maailman älykeskustelukliseet: olkinuket, upouudet määritelmät, tahallinen väärinymmärtäminen, asian vierestä puhuminen ja "etpäs ole". :)
- Terve älykäs pystyy menemään keskusteluissa alemmalle tasolle ärsyyntymättä.
- Äly yksin, ei tee onnelliseksi. Älyä on myös osattava käyttää oikein.
- On älyä ja viisautta. Älykäs myös toimii älykkäästi. Sellainen on viisautta.
- Et kuulosta älykkäältä tyypiltä.
- Aloittajalta puuttuu ns. sosiaalista älykkyyttä
- Korkeaan älykkyyteen liittyy kokemuksieni mukaan myös suuri humaanius ja suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan, myös niitä "tyhmiä".
- jos joku kokee että älykkyys on kokonaisuutena rasite, niin ei taida kovin älykäs ollakaan.
- Tunneälyhän on selvästi se, joka sulta puuttuu, siksi kai kiellätkin sen olemassaolon..?
- Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä.
- Ap ei selvästikään ole tarpeeksi älykäs, koska jos olisi, niin keksisi keinon päästä tyhmempien kanssaihmisten aiheuttaman ärsytyksen yli. Tai keinon millä estäisi ärsytyksen syntymisen. Just saying.
- Älykäs myös yrittää ensisijaisesti ymmärtää mitä toinen sanoo ja usein ymmärtääkin.
- Tuo toinen kappale ei kuulosta älykkäältä käytökseltä, koska sorrut siinä elvistelyyn.
- Ap, jos koet älykkyytysi aidosti rasitteeksi, et taida olla tarpeeksi älykäs; jos olet, huomaat vovasi nousta rasitteiden ylle ;) Yt. Asianajaja, Mensa -jäsen
- Jos älykkyys tuntuu olevan rasite niin silloin tuskin on oikeasti älykäs, on vaan ylimielinen ja pitää muita tyhminä. Asiat eivät tunnu vaikeammalta kun on fiksu.
- Et ole kaunis, saati älykäs ja rusinoidut joka päivä lisää. Jos olisit oikeasti älykäs niin ymmärtäisit sen.
Tästä puuttuu se, että joku kertoo mitä eroa on älykkäällä ja viisaalla.
Sitten puuttuu se, kun joku selittää, ette ole älykäs, koska joku kirjoitusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos älykkyys tuntuu olevan rasite niin silloin tuskin on oikeasti älykäs, on vaan ylimielinen ja pitää muita tyhminä. Asiat eivät tunnu vaikeammalta kun on fiksu. Fiksu keksii ratkaisuja, muita kuin sen että haaveilee siitä että olisi tyhmempi. Käytännössä tuo kuulostaa siltä että toivoisi, että muut ajattelisivat samalla tavalla kuin itse.
Älykäs kyllä tajuaa älykkyyden olevan kaikkea muuta kuin rasite, vaikka siitä voi joissain yhteyksissä olla harmiakin.
AP saattaa tuosta huolimatta olla oikeasti älykäs, mutta tuskinpa.
Kyllä se on rasite enkä missään nimessä pidä muita tyhminä! Ongelma on ehkä sellainen ulkopuolisuuden tunne ja yksinäisyys, kun tuntuu vaikealta saada syvempi yhteys muihin ihmisiin.
Mutta eikö tuo ole varsin yleinen ongelma. Vaikka siitä kärsivä olisi älykäs, niin mistä sen tietää johtuuko ulkopuolisuuden tunne siitä älykkyydestä vai jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tekemisissä vähä-älyisten kanssa, ap?
En ole ap, mutta voin vastata.
Se on sellainen tilastollinen juttu.
Mutta jos ap olisi oikeissa yhteisöissä, tai perheellinen sekä harkitut ystävät, ei pitäisi olla suuri ongelma. Lisäksi varallisuus, joka huomattavasti lisää valinnanvaraa elämässä.
Onkohan ap nyt köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällaiset "olen niin älykäs ja kaikki muut ovat tyhmiä, voi kun olisi helppoa olla tavan pulliainen" -humblebrag-uhriutujat ei ole mitenkään erityisen älykkäitä.
Ihan tutkitustikin tyhmemmät ihmiset yliarvioivat oman älykkyytensä ja älykkäät taas aliarvioivat, ja olettavat että muillakin lanttu leikkaa about samalla tavalla noin yleisesti (vaikka ehkä tiedostaisivat olevansa fiksuja).
AP vaikuttaa juuri tällaiselle eikä tämän ketjun perusteella ole mitenkään poikkeuksellisen älykäs, saattaa olla vähän yli keskitason mutta ei mistään Mensan jäsenestä ole kyse, todellakaan.
No monella on kyllä viralliset testit tehtynä, mutta toki te täällä tiedätte ja kykenette analysoimaan ihmiset parin viestin perusteella 😁 Todella älykästä...huoh.
MIssä ja miten saa nuo viralliset testit tehtyä? eikö siihen tarvita joku syy ja lähete lääkäriltä .
Psykologithan nuo tekee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällaiset "olen niin älykäs ja kaikki muut ovat tyhmiä, voi kun olisi helppoa olla tavan pulliainen" -humblebrag-uhriutujat ei ole mitenkään erityisen älykkäitä.
Ihan tutkitustikin tyhmemmät ihmiset yliarvioivat oman älykkyytensä ja älykkäät taas aliarvioivat, ja olettavat että muillakin lanttu leikkaa about samalla tavalla noin yleisesti (vaikka ehkä tiedostaisivat olevansa fiksuja).
AP vaikuttaa juuri tällaiselle eikä tämän ketjun perusteella ole mitenkään poikkeuksellisen älykäs, saattaa olla vähän yli keskitason mutta ei mistään Mensan jäsenestä ole kyse, todellakaan.
Miten sinä määrittelet Mensa - tason älykkyyden lyhyestä viestistä?
Olen niin älykäs. Tyhmälle voi olla vaikea käsittää.
Minä en ole tyhmä, eli minulle voit kertoa. Takaan käsityskykyni riittävyyden. Ole hyvä ja kerro.
Miten takaat sen?
Ei älykkyys ole mikään tae siitä, että tietää paljon, ymmärtäisi kaiken - etenkään ilman harjaantuneita viitekehyksiä - tai että olisi edes suurimman osan aikaa oikeassa asioissa.
Se on vain potentiaali, jonka niin hyvin monet jättävät hyödyntämättä.
Vai onko ihastus osoittautunut erimieliseksi, mikä harmittaa.
Ei kai ap myy aikaansa pilkkahinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä käsittelevät ketjut sisältävät enemmän ihmisten mielipiteitä siitä, mitä älykkyys on, kuin puheenaihetta itseään. Joka ikinen kerta tullaan myös selittämään viisaudesta, joka siis ei kuulu aiheeseen, ja tunneälystä, joka on vain keksitty lohdutukseksi niille, joita oma älykkyyden taso harmittaa.
Minua arjessa harmittaa se, että se, mikä ja miten minua kiinnostaa, ei kiinnosta useimpia muita. Juttelen ihmisten kanssa mielelläni, mutta saan harvemmin jutella siitä, mistä itse haluaisin. Pitkän ajan kuluessa olen loitontunut ihmisten seurasta, ja samalla ihmiset ovat siirtyneet minusta poispäin.
Tunneälyhän on selvästi se, joka sulta puuttuu, siksi kai kiellätkin sen olemassaolon..?
Taas teoria vailla pohjaa, paitsi tietysti tunteellista pohjaa. Minä tulen oikein hyvin ihmisten kanssa toimeen, ja työssäni minä olen saanut viimeiset 25 vuotta "firman" hankalimmat asiakkaat juuri sen vuoksi, että tulen kaikkien kanssa toimeen. En vain oikein jaksa sitä, että minun on vapaa-ajallani jarruteltava ajatuksiani sen vuoksi, että muita ei kiinnosta.
"Tunneälyä" en pidä älykkyytenä ollenkaan. Se on opittuja sosiaalisia normeja ja viestintätapoja, ei sen enempää. Oikein hyvä taito sinänsä, mutta ei älykkyyttä.
Ehkä sinun kannattaa sitten yrittää etsiä( vaikka somesta) niitä ihmisiä joilla on samoja mielenkiinnon kohteita ja yhtä korkea älykkyys kuin itselläsi. Mikäli sinulla on niin hyvät sosiaaliset taidot kuten kerrot, niin senhän ei pitäisi olla sinulle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
On älyä ja viisautta. Älykäs myös toimii älykkäästi.
Sellainen on viisautta.
Aloittajalla ei kuitenkaan liene kumpaakaan
"Hakemaasi sivua ei voida näyttää"
Hei. Te jotka koette itsenneyliälykkääksi , voisitteko ratkaista pari ongelmaa. 1) maailman nälkätilanne 2) pandemia, näin aluksi. Kun nämänolette ratkoneet, saatte pari uutta esim energiantuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Te jotka koette itsenneyliälykkääksi , voisitteko ratkaista pari ongelmaa. 1) maailman nälkätilanne 2) pandemia, näin aluksi. Kun nämänolette ratkoneet, saatte pari uutta esim energiantuotannosta.
Osasin tämänkin ennustaa. Tosi veikkasin, että vongutte syöpälääkkeen perään.
Kun luet nyt otsikon tai vaikka koko aloituksen, niin huomaatko, että sinua oltaisiin kyselty tähän ketjuun?
Niinpä. Ei koske sinua tämä ketju.
Raivon partaalle? Se on joku psyykkinen juttu, joka ei suoranaisesti liity älyyn. Yhtä hyvin voisit olla hölmö, joka on sitä mieltä, että kaikki kanssasi eri mieltä olevat ovat automaattisesti tyhmiä.
Haluaisit olka vähä-älyisempi? Varo, mitä toivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvittelee olevansa valmis muuttamaan mielipiteitään, jos saa riittävät todisteet. Jos ei omakohtaisesti ole nähnyt, kuinka kykenemättömiä kaikki ihmiset siihen ovat -- mukaanlukien itse -- on käytännössä mielipiteidensä vanki.
Älykkyyttä olennaisempaa on vapautua ajattelun lukoista. Poikkeuksellisen älykkäällä on normaaliälyistä suurempi vaara joutua mielipiteitensä vangiksi, koska hän osaa keksiä mielipiteilleen niin hyvät selitykset että saa muutkin uskomaan ne.
Ei ole sattumaa, että kautta maailmanhistorian viisaimmat ihmiset ovat korostaneet nöyryyden merkitystä ymmärryksen lisääntymisessä.
Oleellista on, onko sille mielipiteelle looginen perustelu selittämään se, miksi se on uskottava.
Valitettavasti et ole vielä nähnyt kuinka kykenemätön olet muuttamaan mielipiteitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esität kysymyksiä ongelmiin, jotka on jo ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On älyä ja viisautta. Älykäs myös toimii älykkäästi.
Sellainen on viisautta.
Aloittajalla ei kuitenkaan liene kumpaakaan
Siksi en viitsi valistaa häntä. Saattaisi innostua häiriköimään viisaita.
Ymmärrän täysin. Se tyhmempien seura ei ole sellaista mikä antaisi enemmän kuin ottaa.
Kyllähän aikuinen ihminenkin voi lasten seurassa vähän aikaa leikkiä, ja nauttiakin siitä, mutta ei kai kukaan tosissaan väitä, että aikuisen ihmisen sosiaaliset tarpeet tyydyttyvät täysin, vaikka ei koskaan keskustelisi muiden kuin lasten kanssa.
Jos olet vaikka iq125 ja sosiaalinen piirisi koostuisi vaikka 70, 88, 74 ja 92 iq:n tyypeistä, tulet uupumaan, väsymään ja kokemaan yksinäisyyttä heidän seurassaan.
Siitä ei pääse mihinkään. Useamman desiilin ero on liikaa.