Älykkyys on rasite
Olen älykkäämpi kuin useimmat ihmiset. Se ei ole hienoa, se on taakka. Vähä-älyiset ihmiset ärsyttävät minua ja saavat minut raivon partaalle. Jos saisin valita, ottaisin älykkyysosamäärästäni muutaman numeron pois. Ehkä elämä olisi helpompaa silloin.
Onko muita kohtalontovereita? Miten te olette selvinneet arjesta muiden ihmisten kanssa?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä käsittelevät ketjut sisältävät enemmän ihmisten mielipiteitä siitä, mitä älykkyys on, kuin puheenaihetta itseään. Joka ikinen kerta tullaan myös selittämään viisaudesta, joka siis ei kuulu aiheeseen, ja tunneälystä, joka on vain keksitty lohdutukseksi niille, joita oma älykkyyden taso harmittaa.
Minua arjessa harmittaa se, että se, mikä ja miten minua kiinnostaa, ei kiinnosta useimpia muita. Juttelen ihmisten kanssa mielelläni, mutta saan harvemmin jutella siitä, mistä itse haluaisin. Pitkän ajan kuluessa olen loitontunut ihmisten seurasta, ja samalla ihmiset ovat siirtyneet minusta poispäin.
Tunneälyhän on selvästi se, joka sulta puuttuu, siksi kai kiellätkin sen olemassaolon..?
Taas teoria vailla pohjaa, paitsi tietysti tunteellista pohjaa. Minä tulen oikein hyvin ihmisten kanssa toimeen, ja työssäni minä olen saanut viimeiset 25 vuotta "firman" hankalimmat asiakkaat juuri sen vuoksi, että tulen kaikkien kanssa toimeen. En vain oikein jaksa sitä, että minun on vapaa-ajallani jarruteltava ajatuksiani sen vuoksi, että muita ei kiinnosta.
"Tunneälyä" en pidä älykkyytenä ollenkaan. Se on opittuja sosiaalisia normeja ja viestintätapoja, ei sen enempää. Oikein hyvä taito sinänsä, mutta ei älykkyyttä.
Ehkä sinun kannattaa sitten yrittää etsiä( vaikka somesta) niitä ihmisiä joilla on samoja mielenkiinnon kohteita ja yhtä korkea älykkyys kuin itselläsi. Mikäli sinulla on niin hyvät sosiaaliset taidot kuten kerrot, niin senhän ei pitäisi olla sinulle vaikeaa.
Havaitsenko nokkelan pikku naljailun yritystä..? :)
Ei ole kyse siitä, etteikö löytyisi samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Kyllä harrastusryhmiä löytyy. Minä vain en halua lähestyä ihmisiä jonkin erityisalan pullonkaulan kautta. Hahmotatko yhtään?
Sensijaan valitset valittaa yksinäisyyttä, etkä yritä ratkaista ongelmaa. Ongelman ratkaisukyky on yksi älykkyyden merkki.
Missä kohdassa minä mielestäsi valitin? Sinulla ei nyt taida olla eväitä tämän asian hahmottamiseen.
"Minusta on hassu ajatus, ettei ns. tunneäly olisi älykkyyden laji sillä perusteella, että ihminen on voinut ” oppia” näitä taitoja. "
Kyllä. Ei kaikki niitä myöskään opi ikinä vaikka kuinka olisi mahdollista oppia. Jos niitä taitoja ei luonnostaan ole, niin niitä ei ole. Jokainen tuntee varmasti ihmisiä jotka ovat olleet näissä asioissa huonoja koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen älykkyys ( interpsyykkinen älykkyys) on paikannettu aivoissa etuotsalohkoon. ”Tunneälykkyyteen” kuuluvat intra- ja interpsyykkinen älykkyys. Näissä taidoissa on helppo nähdä isoja eroja ihmisten välillä, kuten missä tahansa muussakin älykkyyden lajissa, kuten liikunnallisessa tai kielellisessä älykkyydessä. Minusta on hassu ajatus, ettei ns. tunneäly olisi älykkyyden laji sillä perusteella, että ihminen on voinut ” oppia” näitä taitoja. Eikös kielellisessä tai matemaattisessa älykkyydessä olekaan oppimisella sijaa?
Kaikelle tosiaan on keksitty oma älykkyytensä, jottei kenellekään tulisi paha mieli. Hauskin lisä tuohon ketjuun on "seksuaalinen älykkyys". XD
Oletko perehtynyt älykkyystutkimuksiin? Täyttä yksimielisyyttä älykkyyden lajeista ei tällä hetkellä alan tutkijoilla ole, mutta ei intra-ja interpsyykkisen älykkyyden olemassaoloa kiistetä. Seksuaalinen älykkyys sisältynee ns tunneälyyn, sillä siinä tarvitaan sekä oman mielen ymmärtämistä, siis intrapsyykkistä älyä ( miltä minusta tuntuu, mitä haluan vai haluanko
jne), että interpsyykkistä älyä, jotta osaa ymmärtää, tarkkailla ja havainnoida kumppanin viestejä. Voisihan liikunnallisella älykkydelläkin olla tekemistä seksuaalisuuden kanssa, ainakin rytmin osalta, vai meneeköhän se jo musiikillisen älykkyyden puolelle😉?
Kaksi sanaa sinulle: huu haa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen älykkyys ( interpsyykkinen älykkyys) on paikannettu aivoissa etuotsalohkoon. ”Tunneälykkyyteen” kuuluvat intra- ja interpsyykkinen älykkyys. Näissä taidoissa on helppo nähdä isoja eroja ihmisten välillä, kuten missä tahansa muussakin älykkyyden lajissa, kuten liikunnallisessa tai kielellisessä älykkyydessä. Minusta on hassu ajatus, ettei ns. tunneäly olisi älykkyyden laji sillä perusteella, että ihminen on voinut ” oppia” näitä taitoja. Eikös kielellisessä tai matemaattisessa älykkyydessä olekaan oppimisella sijaa?
Kaikelle tosiaan on keksitty oma älykkyytensä, jottei kenellekään tulisi paha mieli. Hauskin lisä tuohon ketjuun on "seksuaalinen älykkyys". XD
Miksi se on sinulta pois, jos on olemassa muitakin älykkyyden muotoja?
Mensan sivuilla: ” älykkyyden määritteleminen on myös osin filosofinen pulma. Älykkyyttä ovat ne asiat, joiden yhdessä sovimme olevan älykkyyttä.”
Joustava ajattelu on muuten yksi merkki älykkyydestä.
Sovitaan sitten niin.
Onko nyt hyvä mieli?
Minulla on se, että kun nyt aloittaja kirjoitti aloituksen, jossa hän mainitsi sanan "älykkyys", niin itselleni ei tullu mitään vimmaa kyseenalaistaa sitä. En näe pointtia miksi pitäisi.
Mutta mutta. Aina kun joku tulee näissä tai missä vaan ketjussa hokemaan sitä tunneälykkyyttä, tai sitä sosiaalista älykkyyttä, niin en koskaan usko niiden kirjoittajien olevan tunneälykkäitä tai sosiaalisesti älykkäitä.
En koskaan.
Ei niitä erilaisia älykkyyden muotoja ole keksitty siksi, ettei kellekään tulisi paha mieli. Sen takia kysyinkin sinulta, että miksi se on sinulta pois jos älykkyyden muotoja on useita?
En ole kyseenalaistanut aloittajaa, mutta sinä itse kyseenalaistat kaikki muut, paitsi sen oman käsityksesi älykkyydestä.
Ei se ole minulta pois, vaikka sopisimme yhdeksi älykkyyden muodoksi sen, miten kovasti pystyy huutamamaan tai kuinka hyvän contourin osaa maalata naamaansa.
Minulta on oikeasti pois se, että näihin ketjuihin tulee aina teitä, keitä ei näihin ketjuihin ole kyselty.
Minulle käy että jokainen voi olla omalla tavallaan älykäs, kaunis tai mitä vaan, mutta jättäkää nämä ketjut meille "pseudoälykkäille" vertaistukiketjuksi.
Tehkää oma ketju, jos haluatte luetella mitä älykkyys teidän mielestä on ja mitä älykäs ei ikinä tee/sano/ole ja mitä kaikkea hän pystyy sillä älykkyydellään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen haluaa useammin olla yksin, koska yli 99% kansasta on yhdentekevää höttöä, joka ei jaksa kiinnostaa.
Niinpä. Tarkennan väärinkäsitysten välttämiseksi, etten itse väheksy muita ja olen sitä mieltä, että kaikki on ehdottomasti yhtä arvokkaita eli kyse ei ole ylimielisyydestä saati paremmuudentunteesta. Omalla kohdallani on kyse siitä, että toisaalta moni asia on minusta aika turhanpäiväinen kuten sinäkin sanoit ja toisaalta siitä, että keskustelu on helposti vähän hankalaa ja siihen tahtoo väsyä ja turhautua. Tosin on itsessänikin syytä, sillä en ole aina hyvä selittämään asioita. Tämä siksi, että moni asia on itselleni usein pohtimattakin itsestäänselvä ja vastaus/ratkaisu tulee ikäänkuin automaationa samantien mieleen. Saatteko kiinni tästä?
Niin ja olen itsekin välillä aloittajan tavoin miettinyt, että elämä vähän tyhmempänä olisi helpompaa, vaikka toisaalta nautinkin suunnattomasti tästä rikkaasta "päänsisäisestä elämästäni".
Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä. Asian kuin asian ymmärtämisen yksi hyvä mittari on se, kykeneekö selittämään sen ihmiselle joka ei tiedä ko. asiasta juuri mitään.
Lisäksi tuo "automaatio/itsestäänselvyys" -hommeli ei kuulosta erityisen älykkäältä. Älykkäät osaavat yleensä miettiä asiaa eri näkökulmista. "Asia on näin koska totta kai se on, kuinkas muuten" on tyhmien ihmisten ajattelua.
Et tajua nyt yhtään. Ja jos vastapuoli on tasoa alle 100 tai päällä torjuntaa ja muita defenssejä, ei hyvin selitettykään asia mene perille eli siitä myös usein kyse. Ja tarkoitin tuolla automaatiolla lähinnä sitä, että tajuan asiat miettimättä. Siis jo todeksi todetut ja todistetut. Äh antaa olla, en jaksa nyt selittää ja sä haluat selvästi vääntää nyt kaiken jotenkin ihmeellisesti etkä edes tunnu haluavan yrittää ymmärtää mitä tarkoitan.
Tässä kyllä ei tule minkäänlaista älykästä vaikutelmaa käytöksestäsi. Jos et osaa kommunikoida selvästi, et osaa asiaasi.
Yli puolet tästä ketjusta on sellaisten ihmisten määkimistä, ketkä eivät ymmärrä lukemaansa.
Otsikosta on hyvä aloittaa ja sitten paneutua siihen aloitusviestiin.
Sen voisi oikeastaan lukea pari kolme kertaa, jos ei ekalla kerralla tajua.
Mitä siinä kysyttiin?
Kysyikö aloittaja: "Hei palsta ääliö! Tulisitko kertomaan mitä mieltä sinä olet älykkyydestä ja selittämään miksi minä en mielestäsi ole älykäs?"
Ihmettelen miksi niin moni triggeröityy jos joku mainitsee olevansa älykäs? Sehän on vain yksi ominaisuus kuten esim. silmien väri tai veriryhmä. En osaa tulkita sitä ylimielisyydeksi jos joku sanoo olevansa älykäs. Minua ei häiritse jos joku on älykäs tai itseäni älykkäämpi. Uskon että ap ja moni muukin itseään tässä ketjussa älykkääksi tunnustava ovat älykkäitä. Ei älykkyys ole harvinaista, mutta fakta on se, että suurin osa meistä on fiksuudeltaan keskinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen haluaa useammin olla yksin, koska yli 99% kansasta on yhdentekevää höttöä, joka ei jaksa kiinnostaa.
Niinpä. Tarkennan väärinkäsitysten välttämiseksi, etten itse väheksy muita ja olen sitä mieltä, että kaikki on ehdottomasti yhtä arvokkaita eli kyse ei ole ylimielisyydestä saati paremmuudentunteesta. Omalla kohdallani on kyse siitä, että toisaalta moni asia on minusta aika turhanpäiväinen kuten sinäkin sanoit ja toisaalta siitä, että keskustelu on helposti vähän hankalaa ja siihen tahtoo väsyä ja turhautua. Tosin on itsessänikin syytä, sillä en ole aina hyvä selittämään asioita. Tämä siksi, että moni asia on itselleni usein pohtimattakin itsestäänselvä ja vastaus/ratkaisu tulee ikäänkuin automaationa samantien mieleen. Saatteko kiinni tästä?
Niin ja olen itsekin välillä aloittajan tavoin miettinyt, että elämä vähän tyhmempänä olisi helpompaa, vaikka toisaalta nautinkin suunnattomasti tästä rikkaasta "päänsisäisestä elämästäni".
Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä. Asian kuin asian ymmärtämisen yksi hyvä mittari on se, kykeneekö selittämään sen ihmiselle joka ei tiedä ko. asiasta juuri mitään.
Lisäksi tuo "automaatio/itsestäänselvyys" -hommeli ei kuulosta erityisen älykkäältä. Älykkäät osaavat yleensä miettiä asiaa eri näkökulmista. "Asia on näin koska totta kai se on, kuinkas muuten" on tyhmien ihmisten ajattelua.
Et tajua nyt yhtään. Ja jos vastapuoli on tasoa alle 100 tai päällä torjuntaa ja muita defenssejä, ei hyvin selitettykään asia mene perille eli siitä myös usein kyse. Ja tarkoitin tuolla automaatiolla lähinnä sitä, että tajuan asiat miettimättä. Siis jo todeksi todetut ja todistetut. Äh antaa olla, en jaksa nyt selittää ja sä haluat selvästi vääntää nyt kaiken jotenkin ihmeellisesti etkä edes tunnu haluavan yrittää ymmärtää mitä tarkoitan.
Tässä kyllä ei tule minkäänlaista älykästä vaikutelmaa käytöksestäsi. Jos et osaa kommunikoida selvästi, et osaa asiaasi.
Ei hänen tarvitse vakuuttaa sinua älykkyydestään. Et ymmärrä lukemaasi ja mitä sinulle selitetään.
Suosittelen sinulle vaikka jotain muuta ketjua. Tuolla näyttäisi olevan menossa mm. "Omaatko selluliitti pyllyn", "Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle!" ja "Teini lopettaa koulun kun ei ole passia?"
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi niin moni triggeröityy jos joku mainitsee olevansa älykäs? Sehän on vain yksi ominaisuus kuten esim. silmien väri tai veriryhmä. En osaa tulkita sitä ylimielisyydeksi jos joku sanoo olevansa älykäs. Minua ei häiritse jos joku on älykäs tai itseäni älykkäämpi. Uskon että ap ja moni muukin itseään tässä ketjussa älykkääksi tunnustava ovat älykkäitä. Ei älykkyys ole harvinaista, mutta fakta on se, että suurin osa meistä on fiksuudeltaan keskinkertaisia.
Minusta se on yksi laji tyhmyydestä, jos ei hyväksy toisten älykkyyttä. Tai siis sitä, että osa oikeasti on älykkäitä, osa ei.
"Sen voisi oikeastaan lukea pari kolme kertaa, jos ei ekalla kerralla tajua."
Ei se auta. Usein näissä keskusteluissa vain valitetaan toisten tyhmyyttä ja kuinka se on raskasta, ilman että asiaa ja kokemuksia avattaisiin ihan konkreettisesti niin että muut voisivat ymmärtää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
On aika turhauttavaa kun ei ANONYYMINAKAAN voi puhua tästä asiasta.
Ei varmasti kukaan tämän ketjun älykkäistä livenä paljoa huutele siitä älykkyydestään. En usko ainakaan.
Se on kumma kun ihan kasvottomana ja tunnistamattomanakaan ei voi keskustella ilman, että on tyhmät itkemässä. Kyllä! Minä kutsun tyhmiksi kaikkia ketkä jokaiseen älykkyysketjuun tulee vänkyttämään samoja iänikuisia tuhanteen kertaan kuultuja fraasejaan.
Älykkyystestien perusteella kuulun älykkyydestä parhaimpaan 0,2 prosenttiin. En ole kokenut pienintäkään ongelmaa keskustella muiden ihmisten kanssa. Päinvastoin, useimmiten opin keskusteluissa muilta asioita, joista en ollut kuullut.
Älykkyys yksistään ei tee kenestäkään viisasta. Sen opin jo kauan sitten.
Tuota noin, miten tämä ketju palasi haudan takaa? Kirjoitin tähän kommentin eilisiltana, ja kun lähetin sen, huomasin ketjun kadonneen. Jotain rotia nyt tähän poistatteluun.
Ei häiritse. Valitsin älykkään puolison ja ammatin, jossa muutkin ovat poikkeuksetta älykkäitä. Koska älykkyys periytyy ovat myös sukulaiseni ja perheeni enimmäkseen älykkäitä. Ystäväni ovat älykkäitä. Kun on älykkäiden ihmisten ympäröimänä tajuaa kuinka vähän tietää ja osaa itse.
Satunnaiset kohtaamiset vähemmän älykkäiden kanssa eivät saa raivon partaalle. Sekin on yksi (sosiaalisen) älykkyyden muoto, että osaa ottaa huomioon muut ja mukautua tarvittaessa. Älykkyyttä on erilaista ja se omasta mielestä idiootti saattaa olla todella älykäs jollakin toisella tavalla. Ikinä ei pidä nostaa itseään toisten yläpuolelle ja pitää älykkäämpänä kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse. Valitsin älykkään puolison ja ammatin, jossa muutkin ovat poikkeuksetta älykkäitä. Koska älykkyys periytyy ovat myös sukulaiseni ja perheeni enimmäkseen älykkäitä. Ystäväni ovat älykkäitä. Kun on älykkäiden ihmisten ympäröimänä tajuaa kuinka vähän tietää ja osaa itse.
Satunnaiset kohtaamiset vähemmän älykkäiden kanssa eivät saa raivon partaalle. Sekin on yksi (sosiaalisen) älykkyyden muoto, että osaa ottaa huomioon muut ja mukautua tarvittaessa. Älykkyyttä on erilaista ja se omasta mielestä idiootti saattaa olla todella älykäs jollakin toisella tavalla. Ikinä ei pidä nostaa itseään toisten yläpuolelle ja pitää älykkäämpänä kuin muut.
Minä tunnen ihmisen, joka on älykkäämpi kuin 99,94 % "muista". Hän pitää itseään älykkäämpänä kuin melkeinpä kaikkia muita, ja hyvästä syystä. Ei hän nosta itseään toisten yläpuolelle, koska hän on ollut siellä koko ikänsä.
Joo onhan se todella iso rasite, samalla tavalla kuin rikkaus on rasite - joutuu maksamaan enemmän veroja, ihmiset ovat kateellisia, ja kaikki on mahdollista niin on ainainen valinnan vaikeus. Aivan sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsytys johtuu siitä, että sen minkä olet akateemisessa osaamisessa voittanut, olet menettänyt sosiaalisessa pääomassa. Monilla älykkäillä ihmisillä on ongelmia muiden ihmisten kanssa ja ihmissuhteissaan ja sitä epäillään älykkyydestä johtuvaksi vaikka kyseessä on oikeasti se, että sosiaaliset kyvyt eivät vain yksinkertaisesti riitä
Stereotypia. Joskus ehkä totta, mutta joskus ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos koet älykkyytysi aidosti rasitteeksi, et taida olla tarpeeksi älykäs; jos olet, huomaat vovasi nousta rasitteiden ylle ;)
Yt. Asianajaja, Mensa -jäsen
Yt. Lääkäri, Mensa -jäsen
Älykkyydestä on kyllä ollut omalla kohdalla ihan vaan pelkästään hyötyä. Nopea ongelmanratkaisukyky auttaa niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Toki tulee tilanteita, joissa muut tekevät erilaisia ratkaisuja kuin itse tekisin, mutta sellaista se elämä nyt vaan on. Ärsyttäähän se joskus esim töissä, jos tehdään mielestäni huonoja päätöksiä, jotka minuunkin vaikuttavat, mutta kyllä ne ärsyttävät kaikkia muitakin, joten en nyt älykkyyden piikkiin tätä laittaisi. Minulla on kyllä se onni, että saan tehdä töitä fiksujen, koulutettujen ihmisten kanssa.
Hienosti dissattu, mutta me älykkäät emme tästä provosoidu, vaan säälimme kaltaisiasi ankeuttajia.