Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkyys on rasite

Vierailija
01.12.2021 |

Olen älykkäämpi kuin useimmat ihmiset. Se ei ole hienoa, se on taakka. Vähä-älyiset ihmiset ärsyttävät minua ja saavat minut raivon partaalle. Jos saisin valita, ottaisin älykkyysosamäärästäni muutaman numeron pois. Ehkä elämä olisi helpompaa silloin.

Onko muita kohtalontovereita? Miten te olette selvinneet arjesta muiden ihmisten kanssa?

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuulosta älykkäältä tyypiltä. 

Vierailija
22/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmasi on tunne-elämässä. Terve älykäs pystyy menemään keskusteluissa alemmalle tasolle ärsyyntymättä.

Aloittajalta puuttuu ns. sosiaalista älykkyyttä, joten hän ei osaa lukea tilanteita sillä tavalla että ne johtaisivat hänen kannaltaan myönteiseen lopputulokseen. Ei voi olettaa että kaikki ihmiset haluaisivat jutella kvanttiteoriasta ruokakaupan jonossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä käsittelevät ketjut sisältävät enemmän ihmisten mielipiteitä siitä, mitä älykkyys on, kuin puheenaihetta itseään. Joka ikinen kerta tullaan myös selittämään viisaudesta, joka siis ei kuulu aiheeseen, ja tunneälystä, joka on vain keksitty lohdutukseksi niille, joita oma älykkyyden taso harmittaa.

Minua arjessa harmittaa se, että se, mikä ja miten minua kiinnostaa, ei kiinnosta useimpia muita. Juttelen ihmisten kanssa mielelläni, mutta saan harvemmin jutella siitä, mistä itse haluaisin. Pitkän ajan kuluessa olen loitontunut ihmisten seurasta, ja samalla ihmiset ovat siirtyneet minusta poispäin.

Vierailija
24/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään älykästä ihmistä, joka voivottelisi sitä että muut ovat niin tyhmiä. Korkeaan älykkyyteen liittyy kokemuksieni mukaan myös suuri humaanius ja suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan, myös niitä "tyhmiä".

Vierailija
25/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät naiset jää usein yksineläjiksi.

mies53v

Vierailija
26/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain menee, yhteiskunnat on rakennettu keskivertoihmisille ja ääripäillä on vaikeuksia siihen sopeutumisessa. Elämä on huomattavasti mukavampaa, kun pyrkii elämään mahdollisimman erillään lajitovereista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.

Vierailija
27/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huippuälykäs, mutta todella sosiaalisesti harjaantunut. Ei harmita muiden ihmisten vähä-älyisyys yhtään, olen mukautunut siihen. Omaan hyvät sosiaaliset taidot ja osaan mukauttaa keskustelun tason keskustelukumppanin mukaan, enkä ota sitä millään tavalla raskaasti. Se mikä vähän ärsyttää joskus, että kaikkien kanssa ei voi heittää läppää, koska eivät ymmärrä huumoriani. Muilla tavoin olen hyvin mukautunut ympäristööni sosiaalisesti enkä angstaa omasta älykkyydestäni ja pystyn hyväksymään sen, etteivät ihmiset hahmota asioita yhtä laaja-alaisesti ja tarkkanäköisesti kuin minä. Älykkyyden ei tarvitse olla vamma. Kyse on asenteesta ja sosiaalisista taidoista, joiden avulla hyvinkin älykäs pystyy sumplimaan läpi elämän ongelmitta ja ilman ahdistumisneurooseja.

Vierailija
28/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai siitä on haittaakin - tieto lisää tuskaa ja tyhmiin ihmisiin menee hermot - mutta jos joku kokee että älykkyys on kokonaisuutena rasite, niin ei taida kovin älykäs ollakaan.

Vierailija
29/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen haluaa useammin olla yksin, koska yli 99% kansasta on yhdentekevää höttöä, joka ei jaksa kiinnostaa.

Niinpä. Tarkennan väärinkäsitysten välttämiseksi, etten itse väheksy muita ja olen sitä mieltä, että kaikki on ehdottomasti yhtä arvokkaita eli kyse ei ole ylimielisyydestä saati paremmuudentunteesta. Omalla kohdallani on kyse siitä, että toisaalta moni asia on minusta aika turhanpäiväinen kuten sinäkin sanoit ja toisaalta siitä, että keskustelu on helposti vähän hankalaa ja siihen tahtoo väsyä ja turhautua. Tosin on itsessänikin syytä, sillä en ole aina hyvä selittämään asioita. Tämä siksi, että moni asia on itselleni usein pohtimattakin itsestäänselvä ja vastaus/ratkaisu tulee ikäänkuin automaationa samantien mieleen. Saatteko kiinni tästä?

Niin ja olen itsekin välillä aloittajan tavoin miettinyt, että elämä vähän tyhmempänä olisi helpompaa, vaikka toisaalta nautinkin suunnattomasti tästä rikkaasta "päänsisäisestä elämästäni".

Tuohan on epäanalyyttistä, että tulee vain yksi ratkaisu mieleen. Hyvin harvoin näin arkielämässä kuitenkaan on. Huomaatko, että itse hirttäydyt kiinni tuohon yhteen mielipiteeseesi? Ratkaisu on, että opettelet näkemään asioita useasta eri näkökannasta.

Vierailija
30/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten te olette selvinneet arjesta muiden ihmisten kanssa?" Vastaukseni: vaihtelevasti. Onneksi lähipiiristä löytyy akateemisia ihmisiä. Heidän kanssaan keskustelen enemmän haluamistani asioista. Tuntuu kieltämättä, että ajattelen niin monet asiat eri tavalla kuin monet muut. Se on harmi. En usko, että tähän tottuu ikinä.

Vierailija
31/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis totta kai siitä on haittaakin - tieto lisää tuskaa ja tyhmiin ihmisiin menee hermot - mutta jos joku kokee että älykkyys on kokonaisuutena rasite, niin ei taida kovin älykäs ollakaan.

Hermojen meneminen kertoo vain huonoista hermoista, eikä se liity älykkyyteen, vaan enemmänkin huonoihin käytöstapoihin.

Vierailija
32/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä. En ole kaikilla tavoin älykäs mutta mielestäni hyvin osaava ihminen moniinkin asioihin liittyen. Tämä on huomioitu. Että ei omaa päätelmää. Ihmiskunta on kuulemma tyhmistynyt vuoden 1970 jälkeen luki jossain artikkelissa? No on se tieteellisesti todistettu. Pahaa tekee mutta mitä voi tehdä? Kestää paska.

Kummallinen höttökommentti. Siis millä alueilla olet älykäs? Oletko tunneälykäs? Mitkä asiat muissa siis häiritsevätkään? Näytät hyvin paljon olettavan, että muut ymmärtäisivät sinua, vaikka äidinkielen osaamisesi on suorastaan heikkoa. Analysoit asioita heikosti, oletat asioita, mutta vain omassa päässäsi ja muut joutuvat puhtaasti arvailemaan.

No ainakin ihmiset haluavat seuraani, jopa naiset vaikka olen ns hyvin vaatimaton mies. Osaan käytännön asioita ja hyvin Englantia. Olen käyttänyt sitä käytännössä. Mitä muuta siihen älykkyyteen tarvitaan? Ilmeisesti haluttu vieras ja käsistä kätevä. Joka jopa ilmeisesti osaa laittaa rahaa oikeisiin osakkeisiin.

Vierailija
33/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä käsittelevät ketjut sisältävät enemmän ihmisten mielipiteitä siitä, mitä älykkyys on, kuin puheenaihetta itseään. Joka ikinen kerta tullaan myös selittämään viisaudesta, joka siis ei kuulu aiheeseen, ja tunneälystä, joka on vain keksitty lohdutukseksi niille, joita oma älykkyyden taso harmittaa.

Minua arjessa harmittaa se, että se, mikä ja miten minua kiinnostaa, ei kiinnosta useimpia muita. Juttelen ihmisten kanssa mielelläni, mutta saan harvemmin jutella siitä, mistä itse haluaisin. Pitkän ajan kuluessa olen loitontunut ihmisten seurasta, ja samalla ihmiset ovat siirtyneet minusta poispäin.

Voithan sinä vaikuttaa siihen millainen se oma ystävä- ja tuttavapiiri on. Yleensä fiksut ihmiset viihtyvät toisten fiksujen ihmisten seurassa. Niiden erilaisten ystävien kanssa voi myös tuoda itsestään esille erilaisia puolia kuten jos joku on erityisen kiinnostunut maailmanpolitikasta ja historiasta ja joku toinen musiikista ja kulttuurista yleensä. Aivan kuten jos netissä kirjoittaa tietylle harrastusfoorumille, voi olettaa että siellä sen keskustelun voi viedä syvemmälle tasolle ilman että tarvitsi selittää kaikkia perusasioita.

Vierailija
34/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen haluaa useammin olla yksin, koska yli 99% kansasta on yhdentekevää höttöä, joka ei jaksa kiinnostaa.

Niinpä. Tarkennan väärinkäsitysten välttämiseksi, etten itse väheksy muita ja olen sitä mieltä, että kaikki on ehdottomasti yhtä arvokkaita eli kyse ei ole ylimielisyydestä saati paremmuudentunteesta. Omalla kohdallani on kyse siitä, että toisaalta moni asia on minusta aika turhanpäiväinen kuten sinäkin sanoit ja toisaalta siitä, että keskustelu on helposti vähän hankalaa ja siihen tahtoo väsyä ja turhautua. Tosin on itsessänikin syytä, sillä en ole aina hyvä selittämään asioita. Tämä siksi, että moni asia on itselleni usein pohtimattakin itsestäänselvä ja vastaus/ratkaisu tulee ikäänkuin automaationa samantien mieleen. Saatteko kiinni tästä?

Niin ja olen itsekin välillä aloittajan tavoin miettinyt, että elämä vähän tyhmempänä olisi helpompaa, vaikka toisaalta nautinkin suunnattomasti tästä rikkaasta "päänsisäisestä elämästäni".

Tuohan on epäanalyyttistä, että tulee vain yksi ratkaisu mieleen. Hyvin harvoin näin arkielämässä kuitenkaan on. Huomaatko, että itse hirttäydyt kiinni tuohon yhteen mielipiteeseesi? Ratkaisu on, että opettelet näkemään asioita useasta eri näkökannasta.

En tarkoittanut mitään tuollaista. En lähellekään enkä sinnepäinkään. Ja kyllä minä myös analysoin ja pohdin paljon enkä missään nimessä ole joustamaton tai takerru yhteen mielipiteeseen. Ja ratkaisu oli huono sananvalinta, sillä kyse on pikemminkin siitä, miten selittää joku monimutkaisempi asia riittävän tarkasti, mutta yksinkertaisesti, että toinen pysyy kärryillä.

Vierailija
35/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneälyhän on selvästi se, joka sulta puuttuu, siksi kai kiellätkin sen olemassaolon..?

Vierailija
36/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä. Asian kuin asian ymmärtämisen yksi hyvä mittari on se, kykeneekö selittämään sen ihmiselle joka ei tiedä ko. asiasta juuri mitään.

Lisäksi tuo "automaatio/itsestäänselvyys" -hommeli ei kuulosta erityisen älykkäältä. Älykkäät osaavat yleensä miettiä asiaa eri näkökulmista. "Asia on näin koska totta kai se on, kuinkas muuten" on tyhmien ihmisten ajattelua.

Vierailija
37/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvita edes älykkyyttä. Varmaan suurinta osaa ärsyttää se, että joku tuntuu tyhmältä tai että ylipäänsä ajattelee eri tavalla.

Vierailija
38/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hermojen meneminen kertoo vain huonoista hermoista, eikä se liity älykkyyteen, vaan enemmänkin huonoihin käytöstapoihin.

Onneksi olkoon, takerruit siihen kaikista vähiten olennaiseen.

Vierailija
39/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut mitään tuollaista. En lähellekään enkä sinnepäinkään. Ja kyllä minä myös analysoin ja pohdin paljon enkä missään nimessä ole joustamaton tai takerru yhteen mielipiteeseen. Ja ratkaisu oli huono sananvalinta, sillä kyse on pikemminkin siitä, miten selittää joku monimutkaisempi asia riittävän tarkasti, mutta yksinkertaisesti, että toinen pysyy kärryillä.

No siinäpä onkin haastetta, ja siinä yleensä oikeasti älykkäät pärjäävät mainiosti. Sen sijaan tyhmempi toistelee puoliksi tajuttua, puoliksi ulkoa opeteltua jargonia eikä osaa selittää asiaa kuin yhdellä tavalla. Tuo ei ole älykkyyden merkki vaan päin vastoin.

Vierailija
40/150 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen osaa yleensä selittää monimutkaisen asian yksinkertaisella, kohdehenkilölle tai -ryhmälle sopivalla kielellä. Asian kuin asian ymmärtämisen yksi hyvä mittari on se, kykeneekö selittämään sen ihmiselle joka ei tiedä ko. asiasta juuri mitään.

Lisäksi tuo "automaatio/itsestäänselvyys" -hommeli ei kuulosta erityisen älykkäältä. Älykkäät osaavat yleensä miettiä asiaa eri näkökulmista. "Asia on näin koska totta kai se on, kuinkas muuten" on tyhmien ihmisten ajattelua.

Et tajua nyt yhtään. Ja jos vastapuoli on tasoa alle 100 tai päällä torjuntaa ja muita defenssejä, ei hyvin selitettykään asia mene perille eli siitä myös usein kyse. Ja tarkoitin tuolla automaatiolla lähinnä sitä, että tajuan asiat miettimättä. Siis jo todeksi todetut ja todistetut. Äh antaa olla, en jaksa nyt selittää ja sä haluat selvästi vääntää nyt kaiken jotenkin ihmeellisesti etkä edes tunnu haluavan yrittää ymmärtää mitä tarkoitan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi