Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasu koska ei ulkoilla joka päivä?

Vierailija
28.02.2015 |

Minulla on läheinen, joka uhkaa tehdä lapsistani lastensuojeluilmoituksen, koska emme ulkoilu lasten kanssa joka päivä.
Tilanne on se, että sairastan synnytyksenjälkeistä masennusta, joka kroonistui. Lääkevaihtoehtoja on kokeiltu ja nyt etsitään uudelle lääkkeellä tasapainoa. Minulla melkein kaksivuotiaat kaksoset, jotka ovat todella reippaita ja aktiivisia lapsia. Leikin paljon sisällä lasten kanssa ja käymme yleensä kerran viikossa hoplopissa ja yleensä kerran viikossa äiti-lapsikerhossa. Luemme paljon, askartelemme ja opettelemme uusia asioita. Katsovat myös melko paljon lastenohjelmia, koska en saa muuten tehtyä kotitöitä. Syövät terveellistä itsetehtyä (miehen tekemää ja pakastamaa) kotiruokaa.
Ongelmana on, että he eivät pidä vaatteista ja heidän pukemisensa ja se, että vaatteet pysyvät päällä, on rehellisesti rankkaa. Siinä vaiheessa kun pääsemme vihdoin ulos, olen jo hikimärkä ja rättiväsynyt. Siksi usein viemme lapset yhdessä miehen kanssa ulos leikkimään. Käymme myös lasten teatterissa, konserteissa ja muissa tapahtumissa, mitä löydetäänkin.
Lapset ulkoilevat n. 5 kertaa viikossa, joista muutama kerta saattaa olla vain kävelyretki, jos sää on huono. Olen kuulemma surkea äiti, kun en vielä lapsiani joka päivä muutamaksi tunniksi ulos leikkimään. Tämä läheinen kuulemma pohtii lasun tekemistä. En tiedä enää mitä tehdä, koska en jaksa enempää. Rahaa ei ole palkata ketään avuksi. Mielestäni pärjään. Mutta olenko väärässä?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei, sinun käytöksesi vuoksi ja lasten puutteellisen hoidon vuoksi se EI ole aiheellinen. Mutta jos haluatte voitte ennaltaehkäisevänä ls-työnä saada apua perhetyöntekijän tai kodinhoitajan (?) muodossa. Minua pelotti hirveästi mutta siitä oli meille iso apu, meillä oli siis perhetyöntekijä. Oli siis tavallaan ylimääräinen aikuinen perheen arjessa läsnä, teki ja hoiti jne. Siksi uskallan suositella.

Vierailija
22/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuli yhtä aikaa itku ja jotenkin lohdullinen olo tätä lukiessa. Olen vaikeasti masentunut, minulla ei ole lapsia mutta olen viime aikoina miettinyt paljon että voisinko olla hyvä äiti.

Aloittaja, et ole väärässä. Teet hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:29"]

Nyt jätät nuo "läheiset" hetkeksi syrjään. Ihan kokonaan huoniotta. Onneksi sulla on sinua tukeva ja rakastava mies, tukeudu häneen äläkä näihin valittaviin läheisiin. Teidän perhearki kuulostaa ihan tarpeeksi hyvältä, ei siitä mitään lasu juttua tuu vaikka joku kateellinen ilmoituksen tekisi. Täytyy muistaa että ilmoitus on vain ilmoitus, kuka tahansa voi tehdä kenestä tahansa. Toki jos haluat lyödä kovilla takaisin niin sanot että senkus tekee ilmotuksen, sinä teet vastavuorosesti rikosilmoituksen väärästä ilmiannosta.

[/quote]

Tepsiikö tuo rikosilmoitus väärästä ilmiannosta? Onko jollain kokemusta?

Vierailija
24/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia.
Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää.
[/quote]

No mene sitten vaikka auttamaan siinä ulkoilurumbassa kun olet niin täydellinen. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap:lla ulkoilu on työlästä.

Vierailija
25/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko läheinen yhtään innokas ottamaan lapsia hoitoon välillä ja ulkoiluttamaan heidät? Jos ei niin haistata pitkät v..t

Vierailija
26/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut edes masentunut, enkä silti jaksanut lähteä joka päivä 2-vuotiaan kanssa ulos. Mekin ulkoilimme n. 5 kertaa viikossa, kesäisin useammin. Muistan kammolla sitä pukemisuhmaa, kyllä joskus säästi omia hermojaan ja jätti menemättä ulos. Ja mitä ihmettä, mies on lasten isä joten ihan yhtä velvollinen tekemään kotihommia töiden (?) jälkeen kuin sinäkin. Teidän elämä kuulostaa kivalle :) ja tsemppiä kaksosten kanssa, varmasti siinä hommaa riittää. 

Vierailija
27/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia.
Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää.
[/quote]

No mene sitten vaikka auttamaan siinä ulkoilurumbassa kun olet niin täydellinen. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap:lla ulkoilu on työlästä.
[/quote]

Kiitos vain, minulla on omat lapseni hoidettavana. Tosiasia kuitenkin, että ap ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan lapsille sitä he tarvitsevat.
Lastensuojelun tuki tai esim. päivähoito olisi se mitä tuo perhe tarvitsee.

Vierailija
28/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lasten ikäero reilu vuosi ja ulkoilemaan lähtö oli tosiaan iso projekti. Ymmärrän sinua ap. Omaksi helpotuksekseni koitui kesän tulo :) oli niin paljon helpompi vain lähteä kun ei ollut pukemista paljoa ja lapsetkin lähtivät innokkaammin kuin talvella kun pääsi keinuun ja hiekkalaatikolle jne. Kyllä se siitä helpottuu ajan kanssa, ap! Lapset kasvavat koko ajan ja oppivat omatoimisemmiksi.

Vierailija
29/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia.
[/quote]

[/quote]

Kiitos vain, minulla on omat lapseni hoidettavana. Tosiasia kuitenkin, että ap ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan lapsille sitä he tarvitsevat.
Lastensuojelun tuki tai esim. päivähoito olisi se mitä tuo perhe tarvitsee.
[/quote]

Paskapuhetta.

Vierailija
30/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:25"]

Miten se sun masennus oikein ilmenee? Kuulostat nimittäin tosi aktiiviselta masentuneeksi. Mun tietämäni masentuneet pääsee tuskin sängystä ylös ja arjesta selviytyminen on vaikeaa. Sinä sen sijaan kuulostat yliaktiiviselta duracelpupulta. Millainen olisit ei-masentuneena? 

[/quote]

Kuulostanko? :) Ei ainakaan tunnu siltä. Turhaudun kovin helposti, kun lapset kiipeävät kirjahyllyyn sen kymmenennen kiellon jälkeen, lösähdän vain sohvalle istumaan seuraavaksi vartiksi ja lapset joutuvat leikkimään keskenään/laitan lastenohjelman päälle ja menen itse siivoamaan. Siivota on "pakko" koko ajan, koska sotku masentaa entisestään, painoa on tullut aivan järjetön määrä, koska mässäsin väsymykseeni, en vain jaksanut taistella mielitekoja vastaan ollenkaan. Nyt on 5kg lähtenyt uudella lääkkeellä, että peukut pystyssä.

Kun mies tulee kotiin, joutuu hän heti ottamaan vetovastuun, koska minä olen siinä vaiheessa jo niin väsynyt ja stressaantunut. Nukkuisin aina, eikä mikään oikein tunnu mukavalta. Kaikki tuntuu ralkavalta.

Silloin kun en ollut masentunut, olin positiivinen, paljon naurava ja helppo ihminen. Mikään ei tuntunut vaikealta, raskaalta tai mahdottomalta. Urheilin paljon, opiskelin ja tein töitä. Nyt en jaksa kunnolla edes opiskella. Tuntuu liian raskaalta nostaa kirja käteen kun voi istua sohvalla. Sama juttu urheilun kanssa. Jouduin odotusaikana aikaisin liikuntakieltoon  ja synnytyksessä meni paljon pieleen ja vaurioiduin melko pahasti. Kaikki lihaksenikin ovat kuihtuneet pois, kunto olematon ja jäljellä vain luuta ja läskiä. Mutta en vain saa aikaiseksi tehdä asialle mitään. Nyt näyttää kuitenkin jo vähän valoisammalle tämän uuden lääkkeen kanssa.

Ap

Vierailija
31/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään että joka päivä pitäisi tuntitolkulla ulkoilla?! Mitä lapselle tapahtuu jos ei tätä noudata?

Vierailija
32/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkaat 2-vuotiaat ulkona ovat kyllä tarkkoja valvottavia. Kesällä on kiva taas ulkoila enemmän, kun vaatteita ei tarvitse niin paljon. Kyllä sisälläkin saa liikuntaa ihan samalla lailla. En olisi varmaan yhtään aktiivisempi ulkoilija. Eiköhän niistä ihan hyviä lapsia tule noinkin.

Vierailija
34/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia. Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää. [/quote] No mene sitten vaikka auttamaan siinä ulkoilurumbassa kun olet niin täydellinen. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap:lla ulkoilu on työlästä. [/quote] Kiitos vain, minulla on omat lapseni hoidettavana. Tosiasia kuitenkin, että ap ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan lapsille sitä he tarvitsevat. Lastensuojelun tuki tai esim. päivähoito olisi se mitä tuo perhe tarvitsee.

[/quote]

Tiedätkö, että  päiväkodeissakin jätetään ihan suosilla AP:n lasten ikäisten  ulkoilut väliin vaikkapa huonolla ilmalla? Eivät ne ammattikasvattajatkaan siis pidä päivittäistä ulkoilua lapsen kehityksen kannalta välttämättömänä, jos ulkoilu koostuu kuravaatteissa iljanteisella pihalla lätäkössä istumisesta. Tuollaista kun se oikeasti on usein vielä 2-vuotiailla.

Vierailija
35/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopi hopi ulkoilemaan lasten kanssa sitten kaikki.

Vierailija
36/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:25"]

Miten se sun masennus oikein ilmenee? Kuulostat nimittäin tosi aktiiviselta masentuneeksi. Mun tietämäni masentuneet pääsee tuskin sängystä ylös ja arjesta selviytyminen on vaikeaa. Sinä sen sijaan kuulostat yliaktiiviselta duracelpupulta. Millainen olisit ei-masentuneena? 

[/quote]

Mistä alapeukut? Ap:n arki kuulostaa täysin normaalilta tai aktiivisemmaltakin. Viikottain hoplopiin kaksivuotiaiden kanssa? Minulla sekä sisaruksistani kolmella on/on ollut masennusta. Lapsistani kolmella. Äidilläni myös. Silloin normaali arki ja sen tehtävistä selviytyminen tuntuu jo raskaalta. Ei todellakaan riittäisi energia päivittäiseen ulkoiluun viikottaisista äitikerhoista ja hoplopeista puhumattakaan. Ei töihin tai koulunkäyntiin. Ap:lla masennus ei tunnu haittaavan arkea vaan virtaa riittää myös ylimääräiseen kuten hoplopeihin ym. Me käydään vastaavissa muutaman kerran vuodessa, kerta kuussa tuntuisi tosi aktiiviselta.  

Joten kysyin ihan mielenkiinnosta että miten masennus ilmenee tai haittaa elämää?

Vierailija
37/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh... kauheen rankkaa saada pari muksua ulos! Ja vielä peukutetaan tätä avutonta hoplop-tyyppiä. Mutta ehkä noistakin penskoista ihmisiä tulee. 

Toivotaan!

Vierailija
38/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin tuostakin syystä lastensuojelussa hampaisiin, kuten myös sosiaalisten kontaktien puutteesta. Minkäs minä sille voin ettei minulla ollut lapsille lapsikavereita.
Lopetettuani perhetyöntekijän käynnit (joka tämäkään ei useinkaan vienyt lasta ulos " kun on märkää tms.") jouduin viemään lapsen tarhaan joka päivä. Sitä en jaksanut, lapsi väsyi ja minun nukkumiseni loppui kokonaan koska lapsenkin rytmit menivät päin peetä. Tarhaan on matkaa 7 km, rahallistakin huolta siitä pienellä sairaspäivärahalla tuli.
Jouduin jättämään lapsen kyvyttömälle isälleen, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Paitsi minä, joka uskon edelleen että tämä oli väärin.

Vierailija
39/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa palkata apua mutta on varaa käydä viikottain hoplopissa, teattereissa ja konserteissa?

Eikös sillä rahallakin saisi vaikka iltapäivisin tuttuja nuoria lapsia ulkoiluttamaan vaikka muutamaksi tunniksi..

Mitä järkeä siellä hoplopissa on ravata viikottain? Mielummin ulkona metsässä remutaan ja leikitään..terveellisempää ja halvempaa.

Eikä pienet kaipaa niitä teattereita ja konsertteja..enemmän kaipaavat äidin ja isän seuraa leikkien ja touhuten.

Vierailija
40/105 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole niitä "tuttuja nuoria". Sitä paitsi monet lasten konsertit ja esitykset ovat ilmaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan