Lasu koska ei ulkoilla joka päivä?
Minulla on läheinen, joka uhkaa tehdä lapsistani lastensuojeluilmoituksen, koska emme ulkoilu lasten kanssa joka päivä.
Tilanne on se, että sairastan synnytyksenjälkeistä masennusta, joka kroonistui. Lääkevaihtoehtoja on kokeiltu ja nyt etsitään uudelle lääkkeellä tasapainoa. Minulla melkein kaksivuotiaat kaksoset, jotka ovat todella reippaita ja aktiivisia lapsia. Leikin paljon sisällä lasten kanssa ja käymme yleensä kerran viikossa hoplopissa ja yleensä kerran viikossa äiti-lapsikerhossa. Luemme paljon, askartelemme ja opettelemme uusia asioita. Katsovat myös melko paljon lastenohjelmia, koska en saa muuten tehtyä kotitöitä. Syövät terveellistä itsetehtyä (miehen tekemää ja pakastamaa) kotiruokaa.
Ongelmana on, että he eivät pidä vaatteista ja heidän pukemisensa ja se, että vaatteet pysyvät päällä, on rehellisesti rankkaa. Siinä vaiheessa kun pääsemme vihdoin ulos, olen jo hikimärkä ja rättiväsynyt. Siksi usein viemme lapset yhdessä miehen kanssa ulos leikkimään. Käymme myös lasten teatterissa, konserteissa ja muissa tapahtumissa, mitä löydetäänkin.
Lapset ulkoilevat n. 5 kertaa viikossa, joista muutama kerta saattaa olla vain kävelyretki, jos sää on huono. Olen kuulemma surkea äiti, kun en vielä lapsiani joka päivä muutamaksi tunniksi ulos leikkimään. Tämä läheinen kuulemma pohtii lasun tekemistä. En tiedä enää mitä tehdä, koska en jaksa enempää. Rahaa ei ole palkata ketään avuksi. Mielestäni pärjään. Mutta olenko väärässä?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]
Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia. Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää.
[/quote]
Näinpä.Oma arkuutesi sairastuttaa lapsesi. Raitis ilma tekee aikuiselle saati sitten pienelle lapselle, joka kehittyy-hyvää.
Miksi et pidä raitista ilmaa tärkeänä? Tuleehan huonosta sisäilmasta(harvemmin se on ulkoilmaan verrattavaa, jos et pakokaasuja mene nuuhkimaan)vaikka mitä, huonoa oloa ja lapsetkin levottomaksi.
Ruokakin maistuu paremmin ja koko pvä sujuu paremmin, kun huolehtii myös yhdestä perustarpeesta-ulkoilusta. Kyllä lasu puuttuu tuohon ja luultavasti ohjaa sinua kohti lapsille parempaa äitiyttä.
[/quote]
Ei ole kyse siitä, ettenkö pitäisi ulkoilua tärkeänä. Raitista ilmaa en niinkään, koska tuo käsitys juontaa juurensa niihin aikoihin, jolloin sisällä lämmitettiin muilla keinoin kuin nykyään. Ja meillä on hyvä sisäilma, eli siitä en ole huolissani. Lähinnä se ulkona liikkuminen on se, josta voivat jäädä liian vähälle.
Ruoka ja uni maistuu lapsille oikein hyvin, enkä näe mitään muutosta näihin asioihin olemme ulkoillen tai emme.
Ei ole kyseessä mikään arkuus vaan puhtaasti jaksaminen. Pukemisrumba ja kahden raketin vahtiminen veden ja liikenteen vierellä vaan verottaa jo muutenkin vähäisiä voimia kohtuuttomasti. Ei vain ole jaksamista enempään, ei vaikka haluaisin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:59"]
Ilmeisesti taas porvoossa?
[/quote]
Miten tästäkin saa provon? Ikävä kyllä ihan oikeassakin maailmassa on masentuneita ihmisiä ja kuten ketjusta käy ilmi, niitä, joiden mielestä lasu aiheesta on aiheellinen.
ap, kuten edellinenkin
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:21"]
Kiitos tuesta ja kauniista sanoista. Joskus vain tuntuu, etten tarjoa heille tarpeeksi kun en jaksa lähteä ulos kökkimään. Puhuin asiasta neuvolassa terveydenhoitajalle, jonka mielestä lasten tulisi saada leikkiä ulkona joka päivä. Mielellään tunteja. Itselläni ei vain rahkeet riitä, vaikka kuinka haluaisin.
Lisäksi läheiseni mielestä kuormitan miestä liikaa lastenhoidolla. Lapset eivät enää nuku päiväunia joka päivä, ja jos nukkuvat niin ei ainakaan yhtä aikaa. Yöt menevät onneksi mallikelpoisesti. Mutta on toki päiviä, jolloin mies joutuu tekemään ruokaa toista lasta sylissä pitäen... Koska en jaksa huolehtia enää siinä vaiheessa päivää kuin yhdestä kerrallaan, kun vaihtoehtokin löytyy. Mies ei ole valittanut, päinvastoin, mutta muutaman läheisemme mielestä minun tulisi pystyä paljon enempään.
Harmittaa, kun enää luota edes omiin ajatuksiini ja aloin miettimään että entä jos se lasu olisikin ihan aiheellinen...
[/quote]
no ei se aina onnistu. Mullakin kun oli vauva, 1.5 vuotias ja 3 vuotias niin saattoi talvisin mennä pitkä tovi ettei ulkoiltu kun olivat yhtenään ja vuoronperään flunssissa ja kahdellä kunnon korvakierre.
Vanhin tappeli pukemisen kanssa alle 2-vuotiaana niin et olin aivan hiessä kun sain lopulta sille talvivaatteet päälle, itki ja huusi myös kun tultiin takas sisään. Silloin kävin esikoisen kans joka päivä ulkona kaksi kertaa. Ihmettelen miksi viitsin, ja oliko siitä vastaavaa iloa tai hyötyä meille kummallekaan. Katkase ap välit siihen sekopääsukulaiseesi. Tsemppiä! Hyvä äiti sä oot.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia. Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää. [/quote] No mene sitten vaikka auttamaan siinä ulkoilurumbassa kun olet niin täydellinen. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap:lla ulkoilu on työlästä. [/quote] Kiitos vain, minulla on omat lapseni hoidettavana. Tosiasia kuitenkin, että ap ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan lapsille sitä he tarvitsevat. Lastensuojelun tuki tai esim. päivähoito olisi se mitä tuo perhe tarvitsee.
[/quote]
Näinpä.Uskonpa, että ne, jotka puoltavat pelkkää kotonaoloa eivät itse ulkoiluta lapsiaan.
Jopa koiriakin hoidetaan paremmin!
Sinun jaksamisesi ei tue lasten mielenterveyttä. Myönnä se ja ota lapsillesi apu vastaan, jotta he voivat paremmin!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:41"]
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapsen-liikunta/
[/quote]
Totta. Avaan puolestasi osan tekstiä:)
Päivittäinen liikunta on paitsi terveellistä, myös lapsen normaalin fyysisen kasvun ja kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta välttämätöntä. Lapsen tulee saada liikkua eri ympäristöissä, koska liikkuminen on tärkeää lapsen motoristen taitojen ja hermoston kehittymisen kannalta.
Liikkumalla lapsi hahmottaa omaa kehoaan ja suhdettaan ympäröivään maailmaan. Lisäksi liikuntataidot tukevat lapsen minäkuvan ja itseluottamuksen kehitystä.
Leikki-ikäinen lapsi voi myös jo osallistua ryhmässä tapahtuvaan ohjattuun liikuntaan, mikä puolestaan kehittää lapsen sosiaalisia taitoja.
Kannusta ja innosta lasta liikkumaan!
Yleisten liikuntasuositusten mukaan leikki-ikäisen lapsen tulee liikkua reippaasti vähintään 2 tuntia päivässä. Alle 3-vuotias lapsi liikkuu omaehtoisesti, arjen toimissa, jolloin suositusten mukaiset kaksi tuntia liikuntaa koostuu käytännössä useimmista lyhyemmistä aktiviteettipätkistä päivän ajalta. Vanhemman tulee antaa pienelle lapselle aikaa ja tilaa liikkua aina kun se on mahdollista, vaikka se vaatisikin kärsivällisyyttä.
Pieni taapero opettelee uusia taitoja ja puuhailee ulkona helposti monta tuntia päivässä, mutta vähän isompi leikki-ikäinen lapsi valitsee mielellään tv:n katselun, videon tai tietokonepelin ulkoilun sijaan. Vanhemman tehtävä on kontrolloida ruudun ääressä vietettävää aikaa ja vähän liikkuvaa lasta tulisi kannustaa liikkumiseen.
Liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan omaksuminen jo varhaislapsuuden aikana on hyvin tärkeää, silla lapsuudessa omaksutut elintavat ovat melko pysyviä. Opettamalla lapsellesi liikunnallisen elämäntavan on kuin tallettaisit pääomaa lapsen terveyspankkiin!
Perhe liikkuu yhdessä
Koko perheen yhdessä liikkuminen tukee lapsen liikuntatottumusten kehittymistä. Lapsen kanssa voi liikkua yhdessä jo vauvasta asti. Esimerkiksi vauva-uinti, vaunulenkkeily ja vauvajumpat ovat hyviä liikuntamuotoja yhdessä liikkumiseen vauvaperheelle. Leikki-ikäisen lapsen kanssa voi harrastaa yhdessä vaikka mitä ohjatusta temppujumpasta pihalla pyöräilyyn.
Puuhastelu perheen kesken on hyötyliikuntaa, aina ei tarvitse lähteä varta vasten lenkille tai ohjattuun liikuntaan. Esimerkiksi metsäretket, leikkipuistossa kiipeily ja pallolla leikkimien kehittävät lapsen motorisia taitoja ja samalla vanhempikin saa liikuntaa.
Minä en aloittajana kertoisi ihan kaikkia perheasioita näille liian uteliaille läheisille. Sano sama miehelle.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:11"]
Minä en aloittajana kertoisi ihan kaikkia perheasioita näille liian uteliaille läheisille. Sano sama miehelle.
[/quote]
Niin...kaikkien ei ole tarvis tietää, että sairastuttaa omat lapsensa. Lapsethan voisivat saada välittävän aikuisen apua!:O
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia. Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää. [/quote] No mene sitten vaikka auttamaan siinä ulkoilurumbassa kun olet niin täydellinen. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap:lla ulkoilu on työlästä. [/quote] Kiitos vain, minulla on omat lapseni hoidettavana. Tosiasia kuitenkin, että ap ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan lapsille sitä he tarvitsevat. Lastensuojelun tuki tai esim. päivähoito olisi se mitä tuo perhe tarvitsee.
[/quote]
Näinpä.Uskonpa, että ne, jotka puoltavat pelkkää kotonaoloa eivät itse ulkoiluta lapsiaan.
Sinun jaksamisesi ei tue lasten mielenterveyttä. Myönnä se ja ota lapsillesi apu vastaan, jotta he voivat paremmin!
[/quote]
Sama ajatus.
[/quote]
[/quote]
Neuvolapsykologi oli onneksi toista mieltä. Hänen mukaansa lapseni eivät kärsineet masennuksestani sen kummemmin. Kävin siellä pitkään, koska pelkäsin masennukseksi keskellä, etten olisi hyvä äiti pojilleni. Enkä usko minäkään heidän kärsivän. Menevät kaikilla käyrillä edellä, ovat hyväkuntoisia ja terveitä lapsia. Uskon, että toki lapseni hyötyisivät lisäulkoilusta, mutta eivät kärsi tilanteesta.
Syökö sinun lapsesi prosessoituja ruokia? Eineksiä, leipää, käsiteltyjä viljoja, mehuja, karkkia? Meidän eivät. En usko, että täydellisiä vanhempia onkaan.
Koiria ulkoilutetaan, lapsia hoidetaan. Uskon että on todella paljon tärkeämpää, että on hyvä ja lämmin vuorovaikutus kuin se, että lasta ulkoilutetaan. Eiköhän jo sanakin puhu puolestaan.
Ja mistä avusta olen kieltäytynyt? Olen kieltäytynyt ainoastaan viemästä alle 2-vuotiaita lapsiani päiväkotiin, koska niissä ei ikävä kyllä ole resursseja tarjota sitä, mitä lapseni kipeämmin tarvitsevat; syliä ja huomiota.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:11"]
[/quote]
Niin...kaikkien ei ole tarvis tietää, että sairastuttaa omat lapsensa. Lapsethan voisivat saada välittävän aikuisen apua!:O
[/quote]
Kuinka lapseni sairastuvat siitä, että ulkoilevat usein vain viitenä päivänä seitsemästä? Kotona leikitään liikunnallisia leikkejä ja ulkoillessa pallopelejä, kiipeilyä yms. Ole hyvä ja kerro kuinka lapseni sairastuvat ja millä tavalla en välitä heistä, vai oletko pelkkä paskanpuhuja?
Mielenkiintoista, että jotkut vertaavat jo lapsia ja koiria toisiinsa. Kuinka moni lapseton/koiraton aikuinen muuten käy joka päivä 2 x 2 tunnin puistokävelylenkillä säällä kuin säällä? Missä vaiheessa lapsella on oikeus olla ihan vaan sisällä?
Kyllä tuosta saattaa lasu-ilmoitus tulla, jos avautuu esim. neuvolassa riippuen millainen ulkoilufanaatikkohoitaja sattuu kohdalle. Lasu tarjoaa sitten jotain ulkoilutusapua tai esim. kerhopaikkaa, mutta sekin riippuu työntekijöistä miten pakko se on ottaa vastaan.
Aika monenlaista touhuahan teillä ap on, vaikkei joka päivä tekisikään jotain erityistä. Ja tuo on totta, mitä joku jo sanoi, etteivät ne viitsi aina edes päiväkodissa ulkoilla sadesäällä.
Minä itse olen ollut lasun kynsissä tuosta ulkoilemattomuudesta, vaikka isompiakin ongelmia oli. Sanoisin, että aikansa kutakin ja kyllä siellä ulkona ehtii olla vielä monet kerrat. Jos tuo säällä kuin säällä ulkoilu olisi oikeasti joku yleinen käytäntö, niin minkähän takia puistot ovat yleensä aika tyhjiä kurjemmalla säällä. Joillekin ei riitä se, että ulkoilee, vaan se pitäisi vielä tehdä tasan tietyllä kellonlyömällä eli töröttää puistossa klo 10 aamulla. Sanellaan kellontarkasti nukkumis-, ulkoilu- ja ruokailuajat ihan kuin elämässä ei olisi muutakin kuin jatkuva lapsen viihdyttäminen. Ei ihme, jos lapsista kasvaa itserakkaita kusipäitä, jos kaikki on koko ajan jotain puistoilua. Kohtuus kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:48"]
Maassa, jossa asun ei päiväkodeissa viedä lapsia ulos kuin ehkä kerran viikossa. Päiväkodeilla ei ole omia pihoja, vaan ulkoreissu tehdään lähimpään puistoon, siis kerran viikossa. Tämä on ihan normaalia täällä.
[/quote]
Sama täällä. Lapsia viedään jopa ravintoloihin istumaan tuntikausiksi, eikä ole lastennurkkausta eikä lapset saa juoksennella missään vaan istuvat pöydässä tai jos osaavat ihan hiljaa leikkiä niin pöydän alla (!!). Vanhemmat juovat viiniä..!!! Eikä ulkoilla takuulla kuin silloin tällöin.
Minusta Suomessa on paljon hyvää, jota muistelen lämpimästi, mutta tällainen lasuttelu on nyky Suomessa niin ankeaa ja masentavaa. Lopettakaa tuollainen, ahdistutte siellä ja masentuvat ne loputkin, kun elämä on tuollaista toisten arvistelua ja kyttäystä ja tasapäistämistä. Suomessa taitaa nykyään olla vain se yksi oikea tapa olla ja elää. Jotkut äitien sota ohjelmat, he haloo! Mikä kyttäyskulttuuri Suomessa nykyään on?
Itsellä alle 2 vuotias ja ei todellakaan ulkoilla päivittäin. Hyvä kun kerran viikossa tehdään ulkona 30 minuutin kävelylenkki. Muuten ollaan aktiivisia, käydään siellä sun täällä joka päivä, mutta ulkoilu ei ole meidän juttu. Mitä järkeä tuolla kylmässä kököttää jossain jäisellä hiekkalaatikolla tai vastaavasti kurakelissä kävellä. Lapsi menee syksyllä päiväkotiin ja sen valitsin ihan sillä perusteella, ettei siellä ulkoilla huonolla säällä. Kesällä on kiva olla ulkona, mutta miksi talvella pitää hampaat irvessä siellä olla?
Minä olen lapsesta saakka inhonnut ulkoilua talvella. Pitää lappoa vaatetta runsaasti päälle, mutta liikkuessa tulee hiki. Ulkona on märkää ja ikävää, päätä alkaa särkemään ja sisälle tullessa on pitkään nihkeä olo.
Mutta kesällä ulkoilu on IHANAA. Siis jos on ihan kunnon tappohelteet, niin mikään ei ole ihanampaa kuin mennä varjoon puuhailemaan ja siemailemaan kylmää juomaa. Uiminen on ihanaa ja kesällä on ihana kun saa lenkillä oikein kunnon hien pintaan. Kesällä hikoilu on ihan eri asia kuin talvihikoilu. Talvella hiki jää vaatteiden sisään ja tuntuu inhottavalta, kesällä voi kulkea vähissä vaatteissa ja iho pääsee hengittämään.
Olenkin vähän talvihorrostajatyyppiä. Talvella saatan lihoa ihan reippaastikin, mutta kesällä olen taas todella hoikka. Minulla ei siis ole vielä lapsia, mutta mietin että mitähän ulkoilut tulee tulevaisuudessa lasten kanssa olemaan...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:17"]
Kesällä on kiva olla ulkona, mutta miksi talvella pitää hampaat irvessä siellä olla?
[/quote]
Ettei tule lasua?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:24"]
Olenkin vähän talvihorrostajatyyppiä. Talvella saatan lihoa ihan reippaastikin, mutta kesällä olen taas todella hoikka. Minulla ei siis ole vielä lapsia, mutta mietin että mitähän ulkoilut tulee tulevaisuudessa lasten kanssa olemaan...
[/quote]
Et saa harkita lasten tekemistä, kun olet noin veltto laiskimus (diabeteskin iskemässä, tuo talvilihominen lisää riskiä kaikkiin sairauksiin sydämestä pikkusormen halvaukseen). Lasten kanssa on ulkoiltava joka päivä kesät talvet vaikka tornadon silmässä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
Neuvolapsykologi oli onneksi toista mieltä. Hänen mukaansa lapseni eivät kärsineet masennuksestani sen kummemmin. Kävin siellä pitkään, koska pelkäsin masennukseksi keskellä, etten olisi hyvä äiti pojilleni. Enkä usko minäkään heidän kärsivän. Menevät kaikilla käyrillä edellä, ovat hyväkuntoisia ja terveitä lapsia. Uskon, että toki lapseni hyötyisivät lisäulkoilusta, mutta eivät kärsi tilanteesta.
Syökö sinun lapsesi prosessoituja ruokia? Eineksiä, leipää, käsiteltyjä viljoja, mehuja, karkkia? Meidän eivät. En usko, että täydellisiä vanhempia onkaan.
Koiria ulkoilutetaan, lapsia hoidetaan. Uskon että on todella paljon tärkeämpää, että on hyvä ja lämmin vuorovaikutus kuin se, että lasta ulkoilutetaan. Eiköhän jo sanakin puhu puolestaan.
Ja mistä avusta olen kieltäytynyt? Olen kieltäytynyt ainoastaan viemästä alle 2-vuotiaita lapsiani päiväkotiin, koska niissä ei ikävä kyllä ole resursseja tarjota sitä, mitä lapseni kipeämmin tarvitsevat; syliä ja huomiota.
[/quote]
Sitä lasta on ulkoilutettava, sillä hän ei voi yksinään ulkoilla!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:17"]Itsellä alle 2 vuotias ja ei todellakaan ulkoilla päivittäin. Hyvä kun kerran viikossa tehdään ulkona 30 minuutin kävelylenkki. Muuten ollaan aktiivisia, käydään siellä sun täällä joka päivä, mutta ulkoilu ei ole meidän juttu. Mitä järkeä tuolla kylmässä kököttää jossain jäisellä hiekkalaatikolla tai vastaavasti kurakelissä kävellä. Lapsi menee syksyllä päiväkotiin ja sen valitsin ihan sillä perusteella, ettei siellä ulkoilla huonolla säällä. Kesällä on kiva olla ulkona, mutta miksi talvella pitää hampaat irvessä siellä olla?
[/quote]
Miten ja missä lapsi pääsee kehittämään motoriikkaansa jos ei ulkoile?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:28"]
Lapsi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja liikkumista jotta voi kehittyä normaalisti. Sisäleikki kotiiloissa ei korvaa ulkoleikkiä, hoplop tms. eri asia. Ei tuollainen ilmoitus mihinkään johda eikä ole syy lastensuojeluasiakkuuteen, mutta ihmettelen kyllä miksi ette ulkoile enempää.
[/quote]
Näinpä.Oma arkuutesi sairastuttaa lapsesi. Raitis ilma tekee aikuiselle saati sitten pienelle lapselle, joka kehittyy-hyvää.
Miksi et pidä raitista ilmaa tärkeänä? Tuleehan huonosta sisäilmasta(harvemmin se on ulkoilmaan verrattavaa, jos et pakokaasuja mene nuuhkimaan)vaikka mitä, huonoa oloa ja lapsetkin levottomaksi.
Ruokakin maistuu paremmin ja koko pvä sujuu paremmin, kun huolehtii myös yhdestä perustarpeesta-ulkoilusta. Kyllä lasu puuttuu tuohon ja luultavasti ohjaa sinua kohti lapsille parempaa äitiyttä.