Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittamisesta jotain tietävät: onko hyvä?

Vierailija
28.02.2015 |

Olen saanut nyt työn ja alen ajatellut alkaa säästämään n. 400€ kuukaudessa. Minulla on velaton asunto, mutta muuta varallisuutta ei merkittävästi ole. Olen lukenut pari sijoituskirjaa ja niiden ja netistä lukemani perusteella olen päättänyt alkaa passiiviseksi rahastosijoittajaksi. Olen vielä nuori (alle 30v) ja kun minulla on tuo velaton asunto, niin riskinsietokykyni on hyvä, niin aikomukseni on pitää osakepaino toistaiseksi sadassa. Rahastoyhtiöksi olen valinnut Seligsonin (Onko hyvä?), koska mielestäni se on edullinen ja olen saanut suosituksia. Nordnetissä olisi pohjoismaihin ilmaisia superrahastoja, mutta olen yksinkertaisuuden vuoksi laittamassa kaikkia Seligsoniin.

Seligsonissa olen suunnitellut tälläistä allokaatiota mihin hajautan nuo 400€ kuukausittain.

Pohjoi-amerikka 20%

Eurooppa 20%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Phoenix 10% (suhteellisen kallis 1,1% hallinnointipalkkiollaan, kuitenkin mielestä täydentää hajautusta)

Global brands 10% (Kalliimpi kuin p-amerikka indeksi vrt. 0,6% ja 0,43% hallinnointipalkkio, mutta mielestäni täydentää sopivasti muuten niin teollisuuspainotteista p-amerikkaa)

Russian Prosperity 10% (hallinnointi 1,2%, mutta halvimpia tapoja sijoittaa Venäjälle, jossa näen valtavasti potentiaalia, vaikka riskit suuret)

Elikkä maantieteellisesti hajautus olisi:

Eurooppa 27,5%

P-Amerikka 29,17%

Tyynenmeren alue 11,96%

Kehittyvät 31,37%

Top 5 maat olisivat:

Yhdysvallat
27,14
Venäjä
9,23
Iso-Britannia
6,49
Japani
5,94
Sveitsi
4,64

Ja toimialoittain jakauma olisi:

Teollisuus 28,38%

Teknologia 14,85%

Kulutustavarat 28,38%

Terveys 7,85%

Rahoitus 20,54%

Allokaationi hallinnointimaksu on vuodessa 0,68 % kun se vaikka S-pankin rahastossa oli 1,8 %. Lähinnä mietityttää onko kehittyvien maiden osuus liian suuri ja kannattaisiko phoenix vaihtaa vaikka P-Amerkka indeksiin, jolloin säästäisi kuluissa mutta jakauma ei mielestäni niin hyvä. 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:55"]

Osta vaan halvimpia indeksiosuusrahastoja globaalisti ja se siitä. Jos haluat ottaa pitkän aikavälin näkemystä, niin sijoita Nigeriaan.

[/quote]

Voi luoja tuota nigeria juttua!!!!

Koko ajan sitä rummutetaan uutena hyvänä sijoituskohteena, sitä se ei tosiaankaan tule olemaan, mutta rahat lähtevät kyllä sijoittajilta.

Sijoita ap. oikeasti osakkeisiin, nro 18 viesti oli hyvä ja täynnä asiaa, katso osingot yrityksistä, ja osta just sampoa yms.

Vierailija
62/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aloittamassa hyvin sijoitusuraasi. Seligson on hyvä valinta. Itse jättäisin pois Venäjän ja Phoenixin ja ottaisin mukaan sen lääkerahaston, oliko joku pharma25? Mutta toisaalta, jos riskiä haluat myös mukaan, niin Venäjä on siihen hyvä. Voisit kuitenkin jättää jonkun pois , että saisit suuremmalla summalla jokaista ostettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 06:09"]

Olet aloittamassa hyvin sijoitusuraasi. Seligson on hyvä valinta. Itse jättäisin pois Venäjän ja Phoenixin ja ottaisin mukaan sen lääkerahaston, oliko joku pharma25? Mutta toisaalta, jos riskiä haluat myös mukaan, niin Venäjä on siihen hyvä. Voisit kuitenkin jättää jonkun pois , että saisit suuremmalla summalla jokaista ostettua.

[/quote]

Eh...

Kuinka moni sijoittaja on nyt hyljännyt Venäjän?

Lääkerahasto? Todella omaperäistä.

Ihan oikeasti nyt skarpatkaa edes vähän. Näillä ikivanhoilla idiksillä olette jälkijunassa auttamattomasti. Silloin kun te ostatte, ekaksi ehtineet nauravat matkalla pankkiin.

Vierailija
64/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastosijoittamisessa ainoa joka tekee hyvän tilin on se joka sitä rahastoa hoitaa. Tutkimuksissa on todettu että satunnaisgeneraattori tai simpanssi on aivan yhtä taitava sijoittaja kuin meklari.

Suorassa osakesijoittamisessa on pienemmät kulut, joten sillä tienaa paremmin.

Sästä tilille rahaa tee kerralla muutaman tuhannen euton osakesijoituksia, osta vähintään viittä eri yhtiötä eri aloilta, tai ihan miten suurta riskiä tai hajautusta haluat tehdä.

Vierailija
65/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:24"]

Ei hyvää tuottoa voi saada hajauttamalla. Pitää tietää täsmälleen mihin sijoittaa, jokainen kohde on oltava oikein valittu. Hajauttaminen on tekosyy sille asialle, ettei sinulla ole hajuakaan siitä mitkä ovat hyvät kohteet. Ja juuri nyt pääomavirrat ovat tulossa Eurooppaan, koska euro halventunut, ja jenkit ongelmissa vahvan dollarinsa kanssa, ja öljyn hinnan mataluuden kanssa. Tämä ei kuitenkaan tule kestämään montakaan kuukautta, sen jälkeen kaikki räjähtää taivaan tuuliin, niin bondimarkkinat kuin osakemarkkinatkin. Keräätte itsenne ja sijoituksenne rippeet kuitenkin jostakin risukasan alta, yskien savussa ja raunioissa.

[/quote]

Onnistuminen riskisijoituksista ei ole tiedosta ja taidosta kiinni, vaan lähinnä tuurista.

Vierailija
66/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaston kuin rahaston kulut syövät leijonanosan tuotoistasi joten kuten #16 mainitsikin, säästä vaikka tuollaisia yhden-kahden tonnin mällejä ja sijoita ne aina suoraan yhteen osakkeeseen per mälli. Muutamalla satasella ei osakkeita kannata ostaa kerralla, koska silloin hankintakulut ovat todella suuret suhteessa sijoittamaasi rahamäärään.
Osakkeiden valinta ei ole niin monimutkaista kuin ihmiset kuvittelevat, valitset vain eri toimialoilta vaikka 5-10 SUURTA yritystä, jotka maksavat vuodesta toiseen hyvää osinkoa (esimerkkeinä vaikkapa Fortum, Elisa, UPM, Sampo jne.). Tällöin riskit ovat äärimmäisen minimaaliset eli käytännössä niitä ei ole lainkaan ja päästään keskimääräisesti 5-10% vuotuiseen tuottoon . Ja vielä tietenkin tuo ajallinen hajauttaminen on tärkeää, että vaikka muutaman kuukauden välein sijoittaa, jolloin yleisten suhdanteiden vaikutus minimoituu. Kannattaa käydä kauppalehden foorumilla, sieltä saat varmasti ainakin parempia vinkkejä kuin täältä :-). Ymmärrän, että rahastoihin sijoittaminen tuntuu asioista tietämättömälle niin helpolta ratkaisulta, mutta pienellä asioista selvää ottamisella saavutat sijoituksillesi huomattavasti paremman tuoton ja olisi sääli nähdä rahojesi lipuvan salkunhoitajan taskuun. Etenkin jos sijoitat kymmenien vuosien aikajänteellä, saatetaan puhua jopa kymmenistä-sadoista tuhanista euroista, mieti sitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan