Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittamisesta jotain tietävät: onko hyvä?

Vierailija
28.02.2015 |

Olen saanut nyt työn ja alen ajatellut alkaa säästämään n. 400€ kuukaudessa. Minulla on velaton asunto, mutta muuta varallisuutta ei merkittävästi ole. Olen lukenut pari sijoituskirjaa ja niiden ja netistä lukemani perusteella olen päättänyt alkaa passiiviseksi rahastosijoittajaksi. Olen vielä nuori (alle 30v) ja kun minulla on tuo velaton asunto, niin riskinsietokykyni on hyvä, niin aikomukseni on pitää osakepaino toistaiseksi sadassa. Rahastoyhtiöksi olen valinnut Seligsonin (Onko hyvä?), koska mielestäni se on edullinen ja olen saanut suosituksia. Nordnetissä olisi pohjoismaihin ilmaisia superrahastoja, mutta olen yksinkertaisuuden vuoksi laittamassa kaikkia Seligsoniin.

Seligsonissa olen suunnitellut tälläistä allokaatiota mihin hajautan nuo 400€ kuukausittain.

Pohjoi-amerikka 20%

Eurooppa 20%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Phoenix 10% (suhteellisen kallis 1,1% hallinnointipalkkiollaan, kuitenkin mielestä täydentää hajautusta)

Global brands 10% (Kalliimpi kuin p-amerikka indeksi vrt. 0,6% ja 0,43% hallinnointipalkkio, mutta mielestäni täydentää sopivasti muuten niin teollisuuspainotteista p-amerikkaa)

Russian Prosperity 10% (hallinnointi 1,2%, mutta halvimpia tapoja sijoittaa Venäjälle, jossa näen valtavasti potentiaalia, vaikka riskit suuret)

Elikkä maantieteellisesti hajautus olisi:

Eurooppa 27,5%

P-Amerikka 29,17%

Tyynenmeren alue 11,96%

Kehittyvät 31,37%

Top 5 maat olisivat:

Yhdysvallat
27,14
Venäjä
9,23
Iso-Britannia
6,49
Japani
5,94
Sveitsi
4,64

Ja toimialoittain jakauma olisi:

Teollisuus 28,38%

Teknologia 14,85%

Kulutustavarat 28,38%

Terveys 7,85%

Rahoitus 20,54%

Allokaationi hallinnointimaksu on vuodessa 0,68 % kun se vaikka S-pankin rahastossa oli 1,8 %. Lähinnä mietityttää onko kehittyvien maiden osuus liian suuri ja kannattaisiko phoenix vaihtaa vaikka P-Amerkka indeksiin, jolloin säästäisi kuluissa mutta jakauma ei mielestäni niin hyvä. 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:49"]

Nyt on kyllä laskuvirhe. Et millään saa n. 2,5 M kuluja 15€ kuukausittaislla menolla: (12x15)x40=7200€

[/quote]

Ymmärsit sanomani väärin. Laskin erikseen suorien sijoituksien ja rahastojen kulut.

Ensimmäinen oli suorat osakesijoitukset ja niiden kuluiksi tuli 40 vuoden aikana tuo 63 745€ kun laskin tuon 15*12*40 ottaen huomioon rahan aika-arvon eli menetetyt tulot tuon kulun kohdalta.

Seligsonin rahaston kulut olisivat tuona aikana 1500 ostoilla (huom kuukausiostomäärä, ei kulu kuten suorien ostojen kohdalla) 734 326€.

Tuo 2,5 miljoonan kulut olivat muuten samalla lailla kuin Seligsonilla, mutta vuosimaksu 1,8% mikä tavallinen kivijalkapankkien rahastoissa.

AP

Vierailija
42/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

tarkoitin tuolla sitä, että aiemmin kaikki ja edelleen osa db x-trackers etf:stä on nks. synteettisiä etf:ä. Se tarkoittaa, että ne eivät sijoita välttämättä suoraan seuraamansa indeksin osakkeisiin, vaan koostavat rahaston muilla instrumenteilla jotka voivat olla maan ja taivaan väliltä. Jippona on, että rahaston omistajalle luvataan kuitenkin jokatapauksessa indeksin mukainen tuotto (-kulut). Takaajana toimii yleensä emoyhtiö (tässä Deutche Bank). Rahastoyhtiö siis ikään kuin kikkailee sun rahoilla omaan pussiinsa ja jos menee miinukselle korvaavat (tai viimekädessä emoyhtiö) ne omistajalle. Tämä mahdollistaa pienemmän hallinnointipalkkion. Tämmöinen järjestely on juuri niin kyseenalainen kuin miltä kuulostaakin. Ja se on näkynyt myös rahastojen kysynnässä ja sen takia db-x muutti viime vuonna osan etfistään 'normaaleiksi' osakkeet oikeasti ostaviksi rahastoiksi. Synteettisillä etf:llä tulee mukaan vastapuoliriski, eli käytännössä jos rahastoyhtiössä häviävät rahat kikkailuillaan ja Deutche Bank menee konkurssiin (ok, hyvin epätodennäköistä), niin tappiot jäävät rahaston omistajan kannettavaksi.

Nuo mitä yllä listasit ovat kaikki oikeasti osakkeet omistavia rahastoja. Euro Stoxx 50 sijoittaa viiteenkymmeneen suurimpaan Eurooppalaiseen yhtiöön, FTSE 100 sataan suurimpaan Lontoon pörssissä listattuun yhtiöön ja core SP500 viiteensataan suurimpaan/likvideimpään jenkkilässä listattuun yhtiöön. Hyvästä likviditeetistä johtuen hallinnointikulut pystytään pitämään matalina, mikä on luonnollisesti hyvä. Näistä sitten puuttuu luennollisesti pienet yhtiöt (ja sen puoleen keskisuuretkin), millä on taas vaikutusta riskitasoon ja tuottoon (eikä voi luotettavasti sanoa onko se positiivista vai negatiivista). Se on sitten tietty jokaisen oma päätös riittääkö esim. Euroopan 50 suurinta yhtiötä mallintamaan koko Eurooppaa salkussa vai ei. Monille se riittää. Vertailun vuoksi Seligson Eurooppa sijoittaa n. 150 yhtiöön. SP500 kohdalla Seligson Amerikka taas "vain" 150 yhtiiöön.

"64"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, laskin itsekin jotain päin mäntyä ja unohdin vähentää hallinnointipalkkion. Ei näitä laskelmia kannata kyllä ihan 40 vuotta eteenpäin tehdä jo senkin vuoksi, että maailma muuttuu ja sijoitussuunnitelmaa pitää kuitenkin hioa matkan varrella. Tärkeintä on aloittaa ja pitää kulut pieninä. Osakesäästäjä pääsee pienillä kuluilla, mutta kärsii sitten hajautuksessa. Kompromisseja tässä joutuu tekemään. 

Mutta tervetuloa Ap mielenkiintoisen harrastuksen pariin!

Vierailija
44/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse piensijoittajana ja holdaajana kiinnittäisin ainakin huomiota seuraaviin:

- Mihin sijoitatkin, pyri pitämään kulut kurissa. Nordnetillä ulkomaiset osake- ja ETF-ostot (kuukausisopimuksen ulkopuolelta) ovat käytännössä minimissään sen 15 euroa (jos käy kauppaa harvoin). Uusi tulokas Suomessa on Lynx (http://www.lynxbroker.fi/), joka perustuu Interactive Brokersin järjestelmiin. Lynxillä säilytys on ilmaista, mutta aloitussumma on 3000 euroa. Minimikulut merkittävimpiin pörsseihin ovat noin 5 euroa, eli kolmasosan Nordnetin hinnoista. Itse hoidan Lynxin kautta ulkomaisen kaupankäynnin ja Nordnetistä enää Helsingin pörssin kaupat ja muutamien etf:ien kk-säästämisen.

- Joidenkin mielestä osakkeiden kaupankäyntikulujen ei pitäisi ylittää prosenttia kauppahinnasta.

- Seligsonista ei ole kokemusta, mutta oletko tutustunut indeksi-ETF:iin? Pienet kulut ja helppo hajauttaa.

- Nordnetin kuukausisäästäminen valittuihin ETF:iin (ETF:n kulurakenne kannattaa toki katsoa tarkkaan) on kätevä ja helppo tapa hankkia ajallinen hajautus.

- Monikansalliset toimijat. Esimerkiksi itse omistan Unileveriä, joka myy päivittäistavaroita kutakuinkin koko Euroopassa. Yhden maan suhdannevaihtelut eivät juurikaan heiluta tällaisen monikansallisen yrityksen toimijaa. Sen sijaan Panostajan kaltaisissa Suomeen keskittyvissä toimijoissa maan talouden vaihtelut näkyvät heti.

- Osakearistokraatit: holdaajat halunnevat säännöllisiä osinkotuloja. Netistä löytyy osinkokalentereja, joiden avulla voi suunnitella sijoituksiaan siten, että osinkoja tulee tasaisesti pitkin vuotta.

- Yritysten toiminnan seuraaminen. Totesin lääkiksen farmakologian kurssin käytyäni, että yksittäisten lääkeyritysten kehitysputken seuraaminen olisi työlästä. Ostan sen sijaan indeksi-ETF:ää, joka sijoittaa 25 suurimpaan alan yritykseen. Toisaalta voi olla järkevää keskittyä tiettyjen lääkeryhmien markkinajohtajiin; esim. diabetes tulee lisääntymään merkittävästi seuraavan 30 vuoden aikana teollisuusmaissa.

Vierailija
45/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:00"]

Ymmärsit sanomani väärin. Laskin erikseen suorien sijoituksien ja rahastojen kulut.

Ensimmäinen oli suorat osakesijoitukset ja niiden kuluiksi tuli 40 vuoden aikana tuo 63 745€ kun laskin tuon 15*12*40 ottaen huomioon rahan aika-arvon eli menetetyt tulot tuon kulun kohdalta.

... 

AP

[/quote]

Hah haa, sun aivoissa asuu Warren Buffett! Hän oli kauhuissaan kun joskus hänen ollessaan nuori, hänen vaimonsa ehdotti uuden sohvan ostamista. Warrenin aivoissa raksutti laskukone nopeasti ja hän huudahti kauhistuneena: "Etkö ymmärrä kuinka kalliiksi se tulee!" :-) Hänellä oli juuri tuo tapa laskea jo nuorena, mitä sinä päivänä käytetty dollari maksaisi joskus tulevaisuudessa menetettyinä tuottoina. 

Jos tosissaan haluat pitää kulut minimissä, niin sitten voit ryhtyä osakesäästäjäksi. Voit ostaa vaikka joka kolmas kuukausi jotain osaketta 1200 eurolla. Kestää aikansa, ennen kuin sinullla on edes kymmenen osaketta kasassa, mutta mihinkäs tässä on kiire? 

Vierailija
46/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:58"]

Sun laskuissa mättää nyt joku ja pahasti. Jos käytät osakkeiden ostoon 15€/kk 40 vuoden ajan, tuosta tulee 7200€.

Rahastoissa ei yleensä makseta merkintäkuluja, mutta hallinnoinnista joutuu jonkun verran maksamaan. Laskin keskimääräisellä 0,6% hallinnointikululla ja 10% tuotto-odotuksella, että rahastojen hallinnointipalkkioon menee 40 vuodessa noilla sun spekseillä (säästö 1500€/kk) yhteensä 560800€. Mutta vastapainona sinulla on sitten vähän päälle kymmenen miljoonan euron arvoinen rahastosalkku. Veikkaanpa, että jo tuossa sadan tonnin kohdalla alat miettiä, että voisit sijoittaa myös suoraan osakkeisiin, mutta en pitäisi sitä tämän hetken murheena, etenkin kun aiot säästää vain 400€/kk. Se on kyllä varsin kunnioitettava summa, mutta kestää silti tovi ennen kuin salkku on sen kokoinen, että voit itsekin hajauttaa sen laajasti osakkeisiin. 

Aloita vaan rauhassa niillä Seligsonin osakkeilla ja jos mielenkiintoa riittää, voit miettiä jatkossa suomalaisia ja ulkomaisia osakkeita, kun olet perehtynyt niihin tarkemmin ja siihen verotuspuoleen myös.

[/quote]

15 € oli summa minkä ajattelin rahoja menevän välityspalkkioihin kuukaudessa. En ota kuluihin vain kuluja vaan myös menetetyt tulot. Laske vaikka Seligsonin tuottolaskurilla 15€ kk-sijoitus 40 vuoden sijoitusajalla, nollakuluilla ja 9% tuotolla. Siitä tulee tuo n.64 000.

Voit laskea samalla laskurilla hallinnointipalkkion 1500 (olen aikeissa kasvattaa säästösummaa) kk-sijoituksella 40 vuodelle ja katsoa paljon kuluja aiheuttaa vaikka 0,45% hallinnointimaksu mitä osakkeilla ei ole. 

AP

Vierailija
47/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:24"]

Älä sijoita rahastoihin suurinta osaa pääomasta. Voit hallinnoida itse kotimaan osakesijoituksia. Saat lähes 100% itsellesi arvonnousun ja muutaman prosentin osinkoa joka vuosi. Vain korkean riskin rahastoissa on mahdollisuuksia samaan tuottoon, mutta niissä on se riski. Eli itse sijoittaisin suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin suoraan 90% sijoitettavasta varallisuudesta. Lopulla 10%:lla ostaisin jotain riskipitoisempaa rahastoa kehittyviltä markkinoilta.

[/quote]

taas melkein oikein. Indeksirahastossa on sekin etu, että osinkoja ei jaeta kesken pelin. Osakkeissa kun näin käy, niin niistä menee joka kerta verot. Indeksirahaston tuotosta maksat vasta kun pistät sijoituksen lihoiksi. Jos et sijoita osakkeisiin suhteellisen tasaisesti ja paljon, indeksi on tässäkin mielessä ylivoimainen.

Vierailija
48/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 00:24"]

Älä sijoita rahastoihin suurinta osaa pääomasta. Voit hallinnoida itse kotimaan osakesijoituksia. Saat lähes 100% itsellesi arvonnousun ja muutaman prosentin osinkoa joka vuosi. Vain korkean riskin rahastoissa on mahdollisuuksia samaan tuottoon, mutta niissä on se riski. Eli itse sijoittaisin suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin suoraan 90% sijoitettavasta varallisuudesta. Lopulla 10%:lla ostaisin jotain riskipitoisempaa rahastoa kehittyviltä markkinoilta.

[/quote]

taas melkein oikein. Indeksirahastossa on sekin etu, että osinkoja ei jaeta kesken pelin. Osakkeissa kun näin käy, niin niistä menee joka kerta verot. Indeksirahaston tuotosta maksat vasta kun pistät sijoituksen lihoiksi. Jos et sijoita osakkeisiin suhteellisen tasaisesti ja paljon, indeksi on tässäkin mielessä ylivoimainen.

[/quote]

Tämä on totta ja tätä olen pitänyt yhtenä indeksirahastojen suurimpana etuna hajautuksen ja pienten merkintäpalkkioiden kanssa. Olen nyt kuitenkin aika jyrkästi kallellaan suoriin osakesijoituksiin noiden hallinnollisten kulujen takia. Olisiko sinulla jotain laskelmaa esittää tuosta osinkojen verotuksen vaikutuksesta osakkeiden tuottoon.

AP

Vierailija
49/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylla laittaisi killinkiakaan kiinni sellaiseen parturiliikkeeseen josta juostaan miesasiakkaan perassa, hairitaan mediassa, radiossa ja ties missa. Siina asiakas laittaa jutun vireille hyvin helposti. Heraa kysymys tarjotaanko siella puhelinseksin 'lisaksi muitakin palveluja. En siis edes asiakkaana. Sita riittaa kulkea paikan ohi toisella puolen katua eika usein tarcitse edes olla lahettyvilla.

Siina ei pelkastaan vaaranneta liiketoiminta vaan paljon muuta. Eihan sellaisen perustaminen kauheasti vaadi, mutta yrittajan maine, jos sita edes on, lahtee akkia kasista.

Vierailija
50/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään tietävää paikalla? Onko se tämä aika? Onko kaikki "menestyjät" jo nukkumassa?

Ehkä koitan päivällä uudestaan.

Vierailija
51/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä tietäväni sijoittamisesta paljoakaan, mutta tiedäthän, että taloustieteilijät ympäri maailman ovat varoitelleet osakkeiden olevan tällä hetkellä hyvin korkealle hinnoiteltuja. Jossain vaiheessa tulee korjausliike alaspäin.

Vierailija
52/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:56"]

En väitä tietäväni sijoittamisesta paljoakaan, mutta tiedäthän, että taloustieteilijät ympäri maailman ovat varoitelleet osakkeiden olevan tällä hetkellä hyvin korkealle hinnoiteltuja. Jossain vaiheessa tulee korjausliike alaspäin.

[/quote]

Olen samaa mieltä ja jos nyt olisi enemmän varoja niin sijoittaisin ne varmasti pienissä osissa hajautettuna 5-10 vuodelle, mutta nyt on kysymyksessä summasta jonka saan kuukausittain lisää säästöön ja sijoitusaikani on pitkä (monia vuosikymmeniä), joten minua ei ajallinen riski pelota.

AP

Vierailija
53/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:01"]

Ihan perseestä. Naisen paikka on keitiössä, jätä raha-asiat suosiolla panijallesi.

Tai osta ennemmin vodkaa koko rahalla. Virosta. Se säilyy ja pitää jälleenmyntiarvonsa kaikissa taloustilanteissa.

[/quote]

Olen sinkku. En käytä alkoholia ja romahduksen jälkeen on järkevämpi kaupata kotipolttoista kuin tuontitavaraa.

AP

Vierailija
54/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää tuottoa voi saada hajauttamalla. Pitää tietää täsmälleen mihin sijoittaa, jokainen kohde on oltava oikein valittu. Hajauttaminen on tekosyy sille asialle, ettei sinulla ole hajuakaan siitä mitkä ovat hyvät kohteet. Ja juuri nyt pääomavirrat ovat tulossa Eurooppaan, koska euro halventunut, ja jenkit ongelmissa vahvan dollarinsa kanssa, ja öljyn hinnan mataluuden kanssa. Tämä ei kuitenkaan tule kestämään montakaan kuukautta, sen jälkeen kaikki räjähtää taivaan tuuliin, niin bondimarkkinat kuin osakemarkkinatkin. Keräätte itsenne ja sijoituksenne rippeet kuitenkin jostakin risukasan alta, yskien savussa ja raunioissa.

Vierailija
55/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:09"]

Ihan perseestä. Naisen paikka on keitiössä, jätä raha-asiat suosiolla panijallesi.

Tai osta ennemmin vodkaa koko rahalla. Virosta. Se säilyy ja pitää jälleenmyntiarvonsa kaikissa taloustilanteissa.

[/quote]

Olen sinkku. En käytä alkoholia ja romahduksen jälkeen on järkevämpi kaupata kotipolttoista kuin tuontitavaraa.

AP

[/quote]

Ei naisten pidäkään dokata, tulevan miehesi juotavaksi. Kotipolttoista? Kuka enää nykyaikana juo jotain epäpuhdasta ja pahanmakuista  pontikkaa, mistä huonolla tuurilla lähtee näkö? Näitä naisten suosimia kliseevastauksia taas. Hajuako sulla edes olisi kuinka itse tiputtaa kirkasta? Mikä tuleva romahdus? Ja samaan aikaan mietit mihin osakesijoitusrahastoon sijoittaisit? Oletko ihan vajaalla käyvä? Siinä tapauksessa ehkä kannattaisi - jos siis uskot romahdukseen - sijoittaa kultaan, jalokiviin, viljelysmaahan, aseteollisuuteen tai omaan ulkonäköön naisena (pillulle on aina kysyntää).

[/quote]

Tiedän kuinka pontikkaa tehdään. Ensin kilju ja sitten keitetään oikeassa lämpötilassa että metanoli poistuu. Sen jälkeen nostetaan lämpötilaa jotta alkoholi höyrystyy, mutta vesi ei. Toistetaan jälkimmäinen vaihe pariin kertaan ja näin saadaan lähelle 96% alkoholia. Paskempaa se virosta saatava 80% prosenttinen on kun ei spiritus fortista saa suomessa juoda kuin lääkärit XD. En ole absolutisti, mutta vuodessa menee vain yksi 24 pack, ja kyllä kaljaa...

En liioin pelkää romahdusta, itse sitä ehdotit. Romahduksen varalle minulla on taloni, haulikkoni, 10 unssia hopeaa ja kuukauden ruuat. En kuitenkaan halua vain varautua katastroofiin koska se ei ole järkevää, haluan varautua työttömyyteen, sairastumiseen. Haluan taata tuleville lapsille tulevaisuuden. Haluan rikastua. Haluan varautua tulevaisuuteen ja siinä varallisuus on merkittävässä osassa.

AP

Vierailija
56/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:24"]

Ei hyvää tuottoa voi saada hajauttamalla. Pitää tietää täsmälleen mihin sijoittaa, jokainen kohde on oltava oikein valittu. Hajauttaminen on tekosyy sille asialle, ettei sinulla ole hajuakaan siitä mitkä ovat hyvät kohteet. Ja juuri nyt pääomavirrat ovat tulossa Eurooppaan, koska euro halventunut, ja jenkit ongelmissa vahvan dollarinsa kanssa, ja öljyn hinnan mataluuden kanssa. Tämä ei kuitenkaan tule kestämään montakaan kuukautta, sen jälkeen kaikki räjähtää taivaan tuuliin, niin bondimarkkinat kuin osakemarkkinatkin. Keräätte itsenne ja sijoituksenne rippeet kuitenkin jostakin risukasan alta, yskien savussa ja raunioissa.

[/quote]

Tutkimustiedon pohjalta aktiivinen osakepoiminta ei toimi ja markkinoiden keskimääräinen tuotto on aivan riittävä tehdäkseen minusta miljonäärin. En ota turhaa riskiä.

Öitä

AP

Vierailija
57/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:24"]

[/quote]

Tutkimustiedon pohjalta aktiivinen osakepoiminta ei toimi ja markkinoiden keskimääräinen tuotto on aivan riittävä tehdäkseen minusta miljonäärin. En ota turhaa riskiä.

Öitä

AP

[/quote]

Muista se, että mennyt ei indikoi tulevaa satavarmasti.

Mikä toimi joskus, ei toimi välttämättä nyt tai tulevaisuudessa.

Mutta turha tätä on naisille selittää. Aukroriteettiuskovaisia lampaita....ajatelkaa itse, älkääkä uskoko kaikkea. Ne samat sijoitusoppaat ovat lukeneet ihan-vitun-kaikki.

Vierailija
58/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 03:09"]

[/quote]

AP

[/quote]

Ei naisten pidäkään dokata, tulevan miehesi juotavaksi. Kotipolttoista? Kuka enää nykyaikana juo jotain epäpuhdasta ja pahanmakuista  pontikkaa, mistä huonolla tuurilla lähtee näkö? Näitä naisten suosimia kliseevastauksia taas. Hajuako sulla edes olisi kuinka itse tiputtaa kirkasta? Mikä tuleva romahdus? Ja samaan aikaan mietit mihin osakesijoitusrahastoon sijoittaisit? Oletko ihan vajaalla käyvä? Siinä tapauksessa ehkä kannattaisi - jos siis uskot romahdukseen - sijoittaa kultaan, jalokiviin, viljelysmaahan, aseteollisuuteen tai omaan ulkonäköön naisena (pillulle on aina kysyntää).

[/quote]

Tiedän kuinka pontikkaa tehdään. Ensin kilju ja sitten keitetään oikeassa lämpötilassa että metanoli poistuu. Sen jälkeen nostetaan lämpötilaa jotta alkoholi höyrystyy, mutta vesi ei. Toistetaan jälkimmäinen vaihe pariin kertaan ja näin saadaan lähelle 96% alkoholia. Paskempaa se virosta saatava 80% prosenttinen on kun ei spiritus fortista saa suomessa juoda kuin lääkärit XD. En ole absolutisti, mutta vuodessa menee vain yksi 24 pack, ja kyllä kaljaa...

En liioin pelkää romahdusta, itse sitä ehdotit. Romahduksen varalle minulla on taloni, haulikkoni, 10 unssia hopeaa ja kuukauden ruuat. En kuitenkaan halua vain varautua katastroofiin koska se ei ole järkevää, haluan varautua työttömyyteen, sairastumiseen. Haluan taata tuleville lapsille tulevaisuuden. Haluan rikastua. Haluan varautua tulevaisuuteen ja siinä varallisuus on merkittävässä osassa.

AP

[/quote]

Mitä sinä tiedät oikeasti mistään mitään, virolaisesta viinasta, pontikasta tai mistään muustakaan? Wikipediasta lukeminen ei ole sitä. Kuulostat niin tavattoman yksinkertaiselta, ettei sinulla ole toivoa eikä käyttöä tässä maailmassa. Toivottavasti silta romahtaa altasi ja hukut jokeen kuluttamasta resursseja. Kukaan ei jää kaipaamaan.

Ei vaan, olen liian ilkeä. Naivi idealismi kuuluu nuoruteen ja vanhojen pitää sitä ymmärtää eikä pilkata.

[/quote]

Enpäs mennyt vielä nukkumaan, mutta nyt menen, mutta sitä ennen sanon. Uskon sinun olevan jätetyksi tullut (ja syystäkin... sovinisti(vaikken mikään femakko ole)) katkera köyhä sika, joka tajusi rahan aika-arvon ja korkoa korolle ilmiön liian myöhään. Sääli. 

Vannon, että en avaa enää ennen "huomista".

AP

Vierailija
59/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

AP

Vierailija
60/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaan halvimpia indeksiosuusrahastoja globaalisti ja se siitä. Jos haluat ottaa pitkän aikavälin näkemystä, niin sijoita Nigeriaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme