Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittamisesta jotain tietävät: onko hyvä?

Vierailija
28.02.2015 |

Olen saanut nyt työn ja alen ajatellut alkaa säästämään n. 400€ kuukaudessa. Minulla on velaton asunto, mutta muuta varallisuutta ei merkittävästi ole. Olen lukenut pari sijoituskirjaa ja niiden ja netistä lukemani perusteella olen päättänyt alkaa passiiviseksi rahastosijoittajaksi. Olen vielä nuori (alle 30v) ja kun minulla on tuo velaton asunto, niin riskinsietokykyni on hyvä, niin aikomukseni on pitää osakepaino toistaiseksi sadassa. Rahastoyhtiöksi olen valinnut Seligsonin (Onko hyvä?), koska mielestäni se on edullinen ja olen saanut suosituksia. Nordnetissä olisi pohjoismaihin ilmaisia superrahastoja, mutta olen yksinkertaisuuden vuoksi laittamassa kaikkia Seligsoniin.

Seligsonissa olen suunnitellut tälläistä allokaatiota mihin hajautan nuo 400€ kuukausittain.

Pohjoi-amerikka 20%

Eurooppa 20%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Phoenix 10% (suhteellisen kallis 1,1% hallinnointipalkkiollaan, kuitenkin mielestä täydentää hajautusta)

Global brands 10% (Kalliimpi kuin p-amerikka indeksi vrt. 0,6% ja 0,43% hallinnointipalkkio, mutta mielestäni täydentää sopivasti muuten niin teollisuuspainotteista p-amerikkaa)

Russian Prosperity 10% (hallinnointi 1,2%, mutta halvimpia tapoja sijoittaa Venäjälle, jossa näen valtavasti potentiaalia, vaikka riskit suuret)

Elikkä maantieteellisesti hajautus olisi:

Eurooppa 27,5%

P-Amerikka 29,17%

Tyynenmeren alue 11,96%

Kehittyvät 31,37%

Top 5 maat olisivat:

Yhdysvallat
27,14
Venäjä
9,23
Iso-Britannia
6,49
Japani
5,94
Sveitsi
4,64

Ja toimialoittain jakauma olisi:

Teollisuus 28,38%

Teknologia 14,85%

Kulutustavarat 28,38%

Terveys 7,85%

Rahoitus 20,54%

Allokaationi hallinnointimaksu on vuodessa 0,68 % kun se vaikka S-pankin rahastossa oli 1,8 %. Lähinnä mietityttää onko kehittyvien maiden osuus liian suuri ja kannattaisiko phoenix vaihtaa vaikka P-Amerkka indeksiin, jolloin säästäisi kuluissa mutta jakauma ei mielestäni niin hyvä. 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:55"]

Entäs se Nordnetin superrahasto? Onko kellään siitä mitään sanottavaa, esim. Seligssonin kanssa jos vertaa?

T. Asiasta myös kiinnostunut

[/quote]

Voittaa Seligsonin täysin. Nordnet maksaa myös itse piilokulut (Rahaston ylläpito tuottaa tappiota Nordnetille, sillä maksaa kaupankäyntikulut yms omasta pussistaan). Toisaalta en ole varma superrahaston pitkäikäisyydestä. Jos superrahasto suljetaankin/ tai siihen tulee maksut niin joutuu heti maksamaan voitoista veron ja korkoa korolle katkeaa.

Olisihan ihan järkevä ehkä laittaa vaikka puolet tuosta euroopan osuudesta superrahastoon, mutta haluasin pitää kaikki Seligsonissa, sillä helppous ja superrahaston elinkaari.

AP 

Vierailija
22/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Empä vielä tunti sitten olisi uskonut että päätyisin tätä forumia lukemaan saatika tänne kirjoittamaan, no mailma on sattumia täynnä. Halusin kuitenkin antaa oman näkemykseni ketjun aloittajalle ja toivottavasti siitä hyötyy joku muukin. Ensinnäkin haluan onnitella siitä, että olet kiinnostunut sijoittamisesta ja säästämisestä ja vieläpä perehtynyt aiheeseen kirjallisuuden, pähkäilyn ja "excelin pyörittelyn" avulla. :) Olet jo nyt paremmissa lähtökohdissa kuin 95% muista suomalaisista ja 99,9% muista ihmisistä maailmassa. 

Tärkeintä sijoittamisessa on hajautus. Siitä ovat kaikki yhtä mieltä. Hajautusta on monenlaista. Helpoin ymmärtää on hajautus useaan eri kohteeseen, eli "ei laittaa kaikkia munia samaan koriin". Jo hajautus n. 20 eri osakkeeseen on hyvä, yli 30 osakkeseen erinomainen. Näin tulee myös väkisinkin hajautusta toimialojen kesken. Toinen hajautuksen muoto on ajallinen hajautus. Kuukausisäästäminen osakemarkkinoille on ehkä paras mahdollinen vaihtoehto, sillä markkinat sahaa jatkuvasti ja kuukausittain sijoittamalla tulet ostaneeksi pitkässä juoksussa keskimäärin oikean hintaisia sijoituskohteita. Kolmas olennainen hajauttamisen muoto osakemarkkinoilla on maantieteellinen. Kun sijoitat yhtiöihin eri maissa ja eri mantereilla saat sekä maantieteellistä hajautusta, että hajautusta eri vaalutoihin. Näin esimerkiksi euron ongelmat eivät vaikuta suuresti salkkusi kokonaisuuteen. Viimeinen olennainen hajattaisen muoto on hajautus eri omaisuusluokkiin. Ketjun aloittajalla tämä tarkoittaa tällä hetkellä asuntoa/taloa + tulevia osakesijoituksia. Muita mahdollisia sijoituskohteita olisivat esimerkiksi korkorahastot, pankkitalletukset, kiinteistösijoitusrahastot, listaamattomien yhtiöiden rahastot ja hyödykkeet kuten vaikka se iänikuinen kulta. Mutta nuorelle ihmiselle pitkällä sijoitushorisontilla pelkkiin osakkeisiin sijoittaminen on OK. Jos haluaa enemmän turvaa (enemmän hajautusta & vähemmän riskiä) yksi hyvä sääntö esim. osake- ja korkosijoitusten jakaumalle on OMA IKÄ korkoihin ja 100 - OMA IKÄ osakkeisiin. Tätä voi soveltaa esim. +-10 %-yksikköä oman riskinsietokyvyn mukaan. 

Kuten on tullutkin jo ilmi, säästäjälle paras sijoituskohde on passiiviset osake- tai osake etf-rahastot. Osakepoiminta kannattaa jättää niille joita se kiinnostaa ja jotka siihen uskovat, mutta mattimeikäläisen ei kannata säästää suorilla osakesijoituksilla monista mm. tässä ketjussa ilmitulleista syistä. 

Toinen tärkä juttu sijoittamisessa on tietenkin tuoton tavoittelu, mutta yhtälailla ellei jopa tärkeämpi: riskin karttaminen. Ketjun aloittajelle sen verran, että miettisin vielä tuota sijoitusjakaumaa sillä se on TODELLA riskinen. Nimellisesti siinä on 40% riskisiä sijoituksia (kehittyvät+aasia+russia), mutta esimerkiksi tuon Venäjän riskit ovat tällä hetkeellä niin suuret, että jos sille lasketaan todellinen painoarvo niin salkkusi "käytännön" riskitaso olisi vieläkin suurempi.

Rahoituksen tutkimuksessa on jo pitkään ja etenkin viime vuosina huomattu, että riski (tuottojen keskihajonta) arvopaperimarkkinoilla ei välttämättä tarkoita parempaa tuotto-odotusta, vaikka rahoituksen teoria (ja maalaisjärki) niin ennustaa. Joskus se tarkoittaa jopa täysin päinvastaista. Olet nuori, innokas ja selvästi tuottohakuinen. Mutta rehellisesti, tuo allokaatio vastaa lähinnä ruletissa kaiken laittamista joko punaiselle tai mustalle. Jos haluat lueka tästä riski-tuotto sekasotkusta enemmän kehoitan googlettamaan esim. hakusanoilla 'risk return tradeoff', 'volatility anomaly' tai 'risk anomaly'. Kattavin, joskin luonteestaan johtuen hankalalukuinen, tieteellinen artikkeli herroilta Frazzini & Pedersen (2013) 'Betting against beta' kertoo tyhjentävästi asian laidan. Tuo artikkeli ei sitten ole mikään höpöjöpö tilastokikkailu, se on julkaistu yhdessä top-3 arvostetuimmassa rahoituksen julkaisussa. Se on alku uuden polven rahoitusterialle ja sisällytetty yleisesti kauppakorkeakoulujen opetukseen niin Suomessa kuin maailmallakin.

Osakemarkinoilla kannattaa siis ensisijaisesti lähteä hakemaan kunnon hajautusta, sekä osakemarkkinoiden sisällä minimoimaan riskiä. Tämän johdosta kehoittaisin asettemaan riskisijoitusten (mukaan lukien koko kehittyvät markkinat) painon salkussa haarukkaan 0-15%. 

Lopuksi tärkeää on pitää pää kylmänä tapahtui mikä tapahtui. Pahin virhe mitä säästömielessä osakemarkkinoille sijoittaja voi tehdä on lähteä vaihtamaan sijoituskohteitaan jatkuvasti tai pyrkiä ajoittamaan ostojaan kurssivaihteluiden mukaan. Näin syntyy vain kuluja ja huonompia tuottoja. Tee suunnitelma ja pysy siinä. Tottakai sijoituskohteiden jakaumaa kannattaa sovittaa säännöllisesti (salkun painottaminen) ja/tai vaihtaa sijoituskohteita, mutta kaikki mitä ostaa kannattaa pitää kunnes varoja pakon edestä tarvitsee. Omalle mielenterveydelleen sopiva riskitaso auttaa kummasti vaikeina aikoina. Sijoittajat arvioivat riskitasonsa yleensä yläkanttiin.

Seligson on hyvä firma, taustalla on fiksuja rehellisiä ihmisiä (olen parin kanssa jutellut). Toinen hyvä vaihtoehto tässäkin ketjussu ilmitullut sellainen on Nordnet ja kuukasisäästämisen ETF-rahastot. Sieltä löytyy esimerkiksi iShares core world (ticker: EUNL) joka sijoittaa kehittyneille markkinoille maailmanlaajuisesti ja saman firman kehittyville markkinoille sijoittava etf (ticker IS3N). Molemat jättävät ko. markkinoiden epälikvideimmät sijoitukset pois ja sen vuoksi niiden hoitokulut ovat mikroskooppiset (0,2 & 0,25). Molemmat ovat myös kasvuosuuksia (sijoittavat osingot ilman veroseuraamuksia) ja molemmat sijoittavat fyysisiin osakkeisiin toisin kuin jotkin etf:t (mm. db-x). Jo näillä kahdella rahastolla saa hajautuksen yli 3000 osakkeeseen ja kaikille mantereille. Erittäin hyvä ja suositeltava ratkaisu säästäjän osakesalkuksi tai ainakin sen ytimeksi.

Tässäpä ne tärkeimmät. :) Toivottavasti pystyin jollekkin antamaan jotain uutta näkökulmaa tai ajatuksen aihetta, ehkä jopa innostamaan säästämisen aloittamiseen. Kaikkea hyvää ja onnea sijoitusmarkkinoilla niin ketjun aloittajalle kuin kaikille lukijoillekkin!

T. M25, rahoituksen maisteriopiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä taas. Tarkastelin laskurilla kulujen merkitystä tuotossa. Tarkastelin niinkin pitkällä aikavälillä kuin 40 vuotta ja sijoitussummana 1500€ kuukausittain. Tällä ajanjaksona esim. osakkeiden ostosta aiheutuvat kulut ovat 63 745€ kun otin kuukausittaiseksi kuluksi 15 €. Puolestaan matalakuluisen Seligsonin kulut olisivat 734 326€ eli yli kymmenen kertaiset. Pankin korkeakuluisella rahastolla kulut olisivat jopa 2 444 507€.

Tämä sai minut todellakin miettimään rahastosijoittamisen mielekkyyttä, kun todellakin sijoitushorisonttini on pitkä.

En ole varma hajautuksen riittävyydestä jos ostan suomalaisia osakkeita. Täytyisi ostaa ulkomaisia osakkeita joiden hankkiminen ja erityisesti verotus ja osingot ovat epäselvät.

En ole varma nordean kuluttomien superrahastojen elinkaaresta, mutta pohjoismaiden ja suomen sijoituksen kannattaa tehdä varmaankin sen kautta eikä suorien osakeostojen. 

Äh... nyt olen taas alkupisteessä sijoitussuunnitelmani kanssa.

AP

Vierailija
24/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro ap,

mietin että miksi haluat sijoittaa vain indeksirahastoihin? Miksei osaa osakkeisiin silti? No voithan tehdä sen myöhemmin kun opit enemmän sijoittamisesta.

Ketään ei tietty kannata kopioida, vaan pitää kiinni kylmästi omasta sijoitusstrategiastaan, silloin voi vaan ottaa 100% vastuun omasta tekemisestään, tuli voittoa tai takkiin.

Mulla on parissa rahastossa rahaa, vaikken niiden ystävä olekaan. Aloitin niistä, kun en vielä tajunnut osakkeiden mahdollisuuksia. Rahastot myyn heti pois kun se on taloudellisesti kannattavaa ja ostan tilalle osakkeita suoraan. Sitten on etfiä, ulkomaisia ja kotimaisia osakkeita suoraan ostettuna. Varmimpina tulon tuojina henkilökohtaisesti pidän osakkeita, mutta sitten kannattaa kyllä ostaa ainakin viittä eriä, ei kaikkia munia yhteen koriin siis. Toisaalta rahastokin voi tuottaa, mutta rahastoon pitää laittaa kunnolla rahaa ennen kuin voitot näkyy tonneissa lyhyessä ajassa.

No pääasia että aloitat, tulee parempi tuotto suuremmalla todennäköisyydellä kuin pankkitilillä rahan makuuttaminen.

Se on kanssa yksi juttu, että sijoittamisessa mikään ei ole varmaa, eli sanovat että älä sijoita enempää kuin sulla on varaa menettää. Toisaalta sulla on pitkän ajan suunnitelma joten olet tulevaisuudessa kyllä potentiaalinen miljonääri jos nyt aloitat. JA sijoittajat nyt ovat aika riskinsietokykyistä porukkaa kaiketi ylipäänsä, kyllä mua kylmäis jos menettäisin sijoitukseni mutta toistaiseksi ollut onneksi tosi voitollista puuhastelua.

Vierailija
25/66 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 07:52"]

Rahastosijoittamisessa ainoa joka tekee hyvän tilin on se joka sitä rahastoa hoitaa. Tutkimuksissa on todettu että satunnaisgeneraattori tai simpanssi on aivan yhtä taitava sijoittaja kuin meklari.

Suorassa osakesijoittamisessa on pienemmät kulut, joten sillä tienaa paremmin.

Sästä tilille rahaa tee kerralla muutaman tuhannen euton osakesijoituksia, osta vähintään viittä eri yhtiötä eri aloilta, tai ihan miten suurta riskiä tai hajautusta haluat tehdä.

[/quote]

Erittäin hyvä neuvo. Tärkeintä on hajauttaa sijoitus ajallisesti ja toimialoittain. Rahastoissa ei yleensä rikastu muut kuin rahastonhoitajat. Suosittelisin myös sitä että miettii mitkä toimialat on sellaisia, joissa toiminta jatkuu pitkään, eli mitä ihmiset jatkossakin tarvitsevat.

Vierailija
26/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetillä voi kuukausisäästää etf:iin. Ostosta ei kuluja, myynnistä menee sitten joskus. Tutustupa niihinkin.

Itse olen laittanut seligsonille ja muutamaan etf:ään nyt n. satasen kuussa 5v ajan ja tulos on tällä hetkellä ihan kiva. Varsinkin seligsonin global brandsin kanssa.

Morningstarin palvelun kanssa on näppärä tarkistaa paljonko eri rahastoissa ja etf:issä on päällekäisyyksiä. Jos laittaa all-in seligsonille, niin niiden rahastoluotain on myös kiva lisäinfo.

Vierailija
27/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:23"]Olen saanut nyt työn ja alen ajatellut alkaa säästämään n. 400€ kuukaudessa. Minulla on velaton asunto, mutta muuta varallisuutta ei merkittävästi ole. Olen lukenut pari sijoituskirjaa ja niiden ja netistä lukemani perusteella olen päättänyt alkaa passiiviseksi rahastosijoittajaksi. Olen vielä nuori (alle 30v) ja kun minulla on tuo velaton asunto, niin riskinsietokykyni on hyvä, niin aikomukseni on pitää osakepaino toistaiseksi sadassa. Rahastoyhtiöksi olen valinnut Seligsonin (Onko hyvä?), koska mielestäni se on edullinen ja olen saanut suosituksia. Nordnetissä olisi pohjoismaihin ilmaisia superrahastoja, mutta olen yksinkertaisuuden vuoksi laittamassa kaikkia Seligsoniin.

Seligsonissa olen suunnitellut tälläistä allokaatiota mihin hajautan nuo 400€ kuukausittain.

Pohjoi-amerikka 20%

Eurooppa 20%

Kehittyvät 20%

Aasia 10%

Phoenix 10% (suhteellisen kallis 1,1% hallinnointipalkkiollaan, kuitenkin mielestä täydentää hajautusta)

Global brands 10% (Kalliimpi kuin p-amerikka indeksi vrt. 0,6% ja 0,43% hallinnointipalkkio, mutta mielestäni täydentää sopivasti muuten niin teollisuuspainotteista p-amerikkaa)

Russian Prosperity 10% (hallinnointi 1,2%, mutta halvimpia tapoja sijoittaa Venäjälle, jossa näen valtavasti potentiaalia, vaikka riskit suuret)

Elikkä maantieteellisesti hajautus olisi:

Eurooppa 27,5%

P-Amerikka 29,17%

Tyynenmeren alue 11,96%

Kehittyvät 31,37%

Top 5 maat olisivat:

Yhdysvallat
27,14
Venäjä
9,23
Iso-Britannia
6,49
Japani
5,94
Sveitsi
4,64

Ja toimialoittain jakauma olisi:

Teollisuus 28,38%

Teknologia 14,85%

Kulutustavarat 28,38%

Terveys 7,85%

Rahoitus 20,54%

Allokaationi hallinnointimaksu on vuodessa 0,68 % kun se vaikka S-pankin rahastossa oli 1,8 %. Lähinnä mietityttää onko kehittyvien maiden osuus liian suuri ja kannattaisiko phoenix vaihtaa vaikka P-Amerkka indeksiin, jolloin säästäisi kuluissa mutta jakauma ei mielestäni niin hyvä. 
[/quote]jos olet noin laajaalaisesti hajauttamassa sijoituksia niin kannattaisi myös yleisindelseihin sijoittavia ETFiä, niissä on pienemmät hallinnointipalkkiot. Toinen asia on että voisit miettiä myös suoria osakesijoituksia. Esim. Nordnetissä voi melko pienilläkin pateilla saada järkevän ptosenttikomission. Esim. Tonnin sijoituksessa ei enää välityspalkkio ole kohtuuton. Suorissa sijoituksissa on enemmän vaivaa mutta se on onnistuessaan myös tuottoisampaa. Jos riskinottokykysi on aidosti korkea, suosittelen suoria osakeaijoituksia.Ei välttämättä kannata ostaa mitään snägäreitä vaan arvoyhtiöitä, joissa on pienempi riski. Esim. Energia, elintarvike ja perusteollisuus on ihan ok sijoituksia. Tutustu keskeisiin arvostuslukuihin äläkä laita kaikkea yhteen koriin. Ole pitkäjänteinen ja muista korkoa korolle-efekti. Se on yllättävä. Onnea järkevästä päätöksestä tehdä rahoilla muutakin kuin lojuttaa tilillä!

Vierailija
28/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvästi ap:lla on sijoittamisesta parempi käsitys kuin 99%:lla ihmisistä, ja jos pidät pääsi, on lopputulos parempi kuin 99,5%:lla (koska puolet niistäkin, jotka tietävät mitä tekevät, sortuvat luulemaan olevansa jotain sijoitusneroja tai muuten vaan tekevät tunnepohjaisia päätöksiä ja lipeävät sijoitusstrategiastaan). Lopullista päätöstä siitä, mihin kannattaa sijoittaa, ei voi kukaan puolestasi tehdä.

Vierailija
29/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 64 kattavasta vastauksesta. Haluan pitää sijoitukseni kehittyviin maihin korkeampana(30%) kuin suosittelet(0-15%). ETF vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta rahastoille. 

Minua jäi mietityttämään ETF:n valinnassa, että mitä tarkoittaa kun sanoit "molemmat sijoittavat fyysisiin osakkeisiin toisin kuin jotkin etf:t (mm. db-x). " Mikä käytännön ero/etu tässä on.

Nordnetin listassa on myös ETF, jonka TER 0,07 iShares Core S&P 500 UCITS ETF, sekä db x-trackers Euro Stoxx 50 UCITS ETF että db x-trackers FTSE 100 UCITS ETF (DR) TER:llä 0,09. Kuinka kannattavina näet nämä?

AP

Vierailija
30/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:36"]

Rahaston kuin rahaston kulut syövät leijonanosan tuotoistasi joten kuten #16 mainitsikin, säästä vaikka tuollaisia yhden-kahden tonnin mällejä ja sijoita ne aina suoraan yhteen osakkeeseen per mälli. Muutamalla satasella ei osakkeita kannata ostaa kerralla, koska silloin hankintakulut ovat todella suuret suhteessa sijoittamaasi rahamäärään. Osakkeiden valinta ei ole niin monimutkaista kuin ihmiset kuvittelevat, valitset vain eri toimialoilta vaikka 5-10 SUURTA yritystä, jotka maksavat vuodesta toiseen hyvää osinkoa (esimerkkeinä vaikkapa Fortum, Elisa, UPM, Sampo jne.). Tällöin riskit ovat äärimmäisen minimaaliset eli käytännössä niitä ei ole lainkaan ja päästään keskimääräisesti 5-10% vuotuiseen tuottoon . Ja vielä tietenkin tuo ajallinen hajauttaminen on tärkeää, että vaikka muutaman kuukauden välein sijoittaa, jolloin yleisten suhdanteiden vaikutus minimoituu. Kannattaa käydä kauppalehden foorumilla, sieltä saat varmasti ainakin parempia vinkkejä kuin täältä :-). Ymmärrän, että rahastoihin sijoittaminen tuntuu asioista tietämättömälle niin helpolta ratkaisulta, mutta pienellä asioista selvää ottamisella saavutat sijoituksillesi huomattavasti paremman tuoton ja olisi sääli nähdä rahojesi lipuvan salkunhoitajan taskuun. Etenkin jos sijoitat kymmenien vuosien aikajänteellä, saatetaan puhua jopa kymmenistä-sadoista tuhanista euroista, mieti sitä!

[/quote]

Ai vittu mikä dorka omaan melkein-tietoonsa läkähtynyt oman elämänsä nero setä siellä taatailee... voi vittu. Ensinnäkin älä luennoi silloin, kun olet tyhmemepi kuin systeemi johon yrität tuupata "tietoasi". Toisekseen annat virheellistä tietoa vastaajalla. Seligsson ei perustu rahastoihin vaan indeksirahastoihin. Mietipä setä, mikä keskeinen ero niillä on. Ja jospa ottaisit vielä samalla vaivalla selvää Selgissonin kulurakenteesta, jolla ei ole mitään tekemistä pankkien ja muiden nyhtäjien riistopalkkioiden kanssa.

Lisäksi osakehuumassasi voisit muistaa sen, että suomen pörssi on todella suppea lätäkkö. Indeksirahaston kautta pääsee erinomaiseen hajautukseen globaalilla markkinalla, pienellä kulurakenteella ja hajautuksella, jossa voi laittaa vaikka kympin kerrallaa talteen. Mitä hyötyä aloittelijalle odotella puoli vuotta kerrallaan ja laittaa tonni Fortumiin? Ja sekö muka ei ole sitä, jota kaikki jo tekevät.

Ainoa huono puoli ap:n ideassa on, että hänen hajautuksensa on aivan liian hajauttava. Ei niitä ihan kaikki seligsonin rahastoja tarvitse ottaa, ne itsessään jo sisältävät hajautuksen. joku roti siinäkin

Vierailija
31/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sijoita rahastoihin suurinta osaa pääomasta. Voit hallinnoida itse kotimaan osakesijoituksia. Saat lähes 100% itsellesi arvonnousun ja muutaman prosentin osinkoa joka vuosi. Vain korkean riskin rahastoissa on mahdollisuuksia samaan tuottoon, mutta niissä on se riski. Eli itse sijoittaisin suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin suoraan 90% sijoitettavasta varallisuudesta. Lopulla 10%:lla ostaisin jotain riskipitoisempaa rahastoa kehittyviltä markkinoilta.

32/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantieteellinen hajauttaminen ei ole niin tärkeää, sillä suurten maiden indeksit seuraavat melko pitkälti koko maailman yleistä suhdannetta. Tietysti kehittyvät markkinat, venäjä ym. saattavat välillä reagoida voimakkaammin, mutta täysin turvallisin mielin itse sijoittaisin Suomen markkinoille juurikin kulujen minimoimisen takia. Olen siis tuo #18.

Vierailija
33/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastot + ETF:t ovat parhaimmat vaihtoehdot tuollaiselle jatkuvalle pienten summien sijoittamiselle, eli ihan hyvin olet asian järkeillyt. Itse en jaksaisi hajautella edes noin paljoa vaan ottaisin Suomi, USA/EURO ja kehittyvät, esim 40/40/20 jaolla.

Vierailija
34/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sijoittaisi Venäjään, varsinkaan noin suurella painolla. Tilalle vaikka Nordnetin superrahastoja, jos et suoria osakeostoja halua tehdä. Ja unohda näiden "osakkeita ei kannata ostaa kerralla alle tonnilla" -urpojen "neuvot". Toimeksiantopalkkion säästät helposti jopa päivän sisällä valitsemalla ostohetken oikein ja historiallisesti olematta säästämättä sitä tonnia puoli vuotta minkä aikana arvo on ehtinyt nousta jo moninkertaisesti palkkion verran...

Vierailija
35/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi varmaan monelta huomaamattani viimeisin viestini, joten kopsaan sen uudestaan.

AP täällä taas. Tarkastelin laskurilla kulujen merkitystä tuotossa. Tarkastelin niinkin pitkällä aikavälillä kuin 40 vuotta ja sijoitussummana 1500€ kuukausittain. Tällä ajanjaksona esim. osakkeiden ostosta aiheutuvat kulut ovat 63 745€ kun otin kuukausittaiseksi kuluksi 15 €. Puolestaan matalakuluisen Seligsonin kulut olisivat 734 326€ eli yli kymmenen kertaiset. Pankin korkeakuluisella rahastolla kulut olisivat jopa 2 444 507€.

Tämä sai minut todellakin miettimään rahastosijoittamisen mielekkyyttä, kun todellakin sijoitushorisonttini on pitkä.

En ole varma hajautuksen riittävyydestä jos ostan suomalaisia osakkeita. Täytyisi ostaa ulkomaisia osakkeita joiden hankkiminen ja erityisesti verotus ja osingot ovat epäselvät.

En ole varma nordean kuluttomien superrahastojen elinkaaresta, mutta pohjoismaiden ja suomen sijoituksen kannattaa tehdä varmaankin sen kautta eikä suorien osakeostojen. 

Äh... nyt olen taas alkupisteessä sijoitussuunnitelmani kanssa.

AP

Vierailija
36/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä laskuvirhe. Et millään saa n. 2,5 M kuluja 15€ kuukausittaislla menolla: (12x15)x40=7200€

Vierailija
37/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kruunuissa noteeratut superrahastot ovat myös suoja laskevaa euroa vastaan. 

Vierailija
38/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 500 000/480(kk)= 5200/kk eli et millään saa tollasia kuluja aikaan vaikka olis mitkä kumulatiiviset laskelmat. Olisko lakukoneen käytössä joku virhelyönti :D

Vierailija
39/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä ja hyvä vastaus 64. Alapa kirjoittaa blogis aiheesta, niin rikastut.

Vierailija
40/66 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun laskuissa mättää nyt joku ja pahasti. Jos käytät osakkeiden ostoon 15€/kk 40 vuoden ajan, tuosta tulee 7200€.

Rahastoissa ei yleensä makseta merkintäkuluja, mutta hallinnoinnista joutuu jonkun verran maksamaan. Laskin keskimääräisellä 0,6% hallinnointikululla ja 10% tuotto-odotuksella, että rahastojen hallinnointipalkkioon menee 40 vuodessa noilla sun spekseillä (säästö 1500€/kk) yhteensä 560800€. Mutta vastapainona sinulla on sitten vähän päälle kymmenen miljoonan euron arvoinen rahastosalkku. Veikkaanpa, että jo tuossa sadan tonnin kohdalla alat miettiä, että voisit sijoittaa myös suoraan osakkeisiin, mutta en pitäisi sitä tämän hetken murheena, etenkin kun aiot säästää vain 400€/kk. Se on kyllä varsin kunnioitettava summa, mutta kestää silti tovi ennen kuin salkku on sen kokoinen, että voit itsekin hajauttaa sen laajasti osakkeisiin. 

Aloita vaan rauhassa niillä Seligsonin osakkeilla ja jos mielenkiintoa riittää, voit miettiä jatkossa suomalaisia ja ulkomaisia osakkeita, kun olet perehtynyt niihin tarkemmin ja siihen verotuspuoleen myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme