Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?
Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.
Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.
Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.
Onko muita samanlaisia?
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....
Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään.
Mikä ala yliopistolla muka on sellainen, ettei palkka tule millään nousemaan yli kolmen tonnin? Lähes joka alalla on mahdollisuus urakehitykseen ja maisterin tutkinnolla voi tehdä monenlaisia töitä.
Ruokaostokset kannattaa keskittää Lidliin ja tehdä muut hankinnat joko netistä tai kirppareilta.
Einekset kannattaa karsia pois ja niiden sijaan kokata hyvälaatuisista raaka-aineista isompia satseja kerralla ja pakastaa näitä. Pakastimen taitavalla käytöllä ruokahävikki kutistuu minimiin.
Amerikassa monen keskiluokkaisen perheen ongelma on se, että he ovat ns. ”house poor”, joka tarkoittaa sitä, että suhteellisen hyvistä tuloista huolimatta rahat eivät tahdo riittää, johtuen siitä että asuminen maksaa liikaa. Termi on siellä yleisesti käytössä.
Nämä ihmiset siellä juuri menettivät asuntojaan kun edellinen talousromahdus tuli, sillä oltiin juuri ja juuri saatu lyhennykset maksettua normitilanteessa, mutta pienikin heikennys tuloihin tai nousu menoihin romutti maksukyvyn.
Ap:n kirjoituksessa pisti silmään ”uudiskohde” ja se, että iso osa tuloista menee lainan lyhennykseen.
Arvioin että ongelmanne on liian kallis asunto, ettekö ole ”salaa köyhiä” vaan juurikin näitä ”talo köyhiä”.
Vertailun vuoksi, meillä on miehemme kanssa suht samat tulot kuin teillä, kaksi lasta myöskin, mutta asumme lähiössä (hyvämaineinen, palvelut, koulut, jne lähellä) kerrostaloasunnossa josta maksoimme 120 000.
Elintaso on suht korkea, voidaan ostaa mitä halutaan, ja kaikkein tärkeintä meille on se, että saamme sijoitusvarallisuutta kerrytettyä sekä itsellemme että lapsille.
Tämä halpa asuminen oli harkittu valinta, halusimme nimenomaan välttää sen tilanteen jossa Ap nyt on.
Mikähän ihme on yliopiston maisteri? Tuollaista termiä ei ole olemassa ja jokainen maisteri sen tietää.
Kaipa tästäkin aiheesta trollaaminen sitten jotain antaa.
T. Maisteri
Meillä nettotulot vähän reilu 5000 eli ei juuri enempää kuin teillä mutta suurin osa jää säästöön. Nytkin vaikka ostettiin käteisellä 35 000e auto niin silti on säästössä yli 20 000 ja sijoitukset päälle. Tosin vain yksi lapsi jonka harrastuksen maksaa isovanhemmat. 400 000e koti pk-seudulla, josta melkein puolet maksettu. Pienet menot, minä kuljen työmatkat julkisilla, hybridiautoon ei mene miehellä juuri lainkaan bensaa kun ajaa lähialueilla. Joku teidän kuviossa mättää jos mitään ei jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....
No tuo nyt tehdään ihan muillekin kuin toimeentulotuen saajille. Luulotautinen olet.
Jos ärsyttää, että pidetään köyhänä, niin panosta siihen ulkoasuusi, tai pidä leipäläpesi tukossa.
Mä luulen, että se on ihan se potilashistoria ja elämäntilanne mikä on omakannassa kuvailtu, mikä yhdistetään siihen että olisi köyhä. Ja ei mun tarvitse panostaa ulkoasuuni enempää kuin puhtaudella, lääkäriin on todella lyhyt matka mun kotoa niin jos olen kotona kipeänä en todellakaan ala meikkaamaan. Eikä se ole pelkkä se reseptijuttu, aina välillä ne sanoo et mitenkäs taloudellisesti pärjäät, tai että näihinhän kannattaa hakea toimeentulotukea. Vaikka en olisi millään ilmaissut halua rahasta puhua. Se on se ns hoidon kokonaisvaltaista minkä perusteella udellaan kaikkea ja se pitäisi kokea hyvänä asiana.
En kyllä ymmärrä, miten saatte kuukaudessa kulumaan noin paljon rahaa. Meillä nettotulot yhteensä vähän alle 5000 €/ kk. Tuosta laina ja muut asumisen kulut, kuukauden ruoat n. 700€, kaksi autoa päivittäin käytössä, kolme kouluikäistä lasta, yhdellä kalliimpi harrastus, kahdella vähän edullisemmat. Ja aina jää säästöön.
Itsekin olen salaa köyhä. Ajan 20v vanhalla Toyotalla. En osta uusia vaatteita, teen aina eväät töihin.
En tilaa lehtiä, enkä suoratoistoja.
Palkka on hiukan vajaa 5000€ kuussa.
Ei tässä ole elossa hurraamista, mihinkään ylimääräiseen ei voi tuhlata.
Kuvio on aika selvä eli todennäköisesti isoin menoerä eli asunto on teille aivan liian kallis. Takavuosina pankit valitettavasti myönsivät lainoja yli ihmisten maksukyvyn, mikä on johtanut ylivelkaantumiseen. Jos ja kun korot nousee ja elätte jo nyt kädestä suuhun, eikä yhtikäs mitään säästöjä ole, joudutte muuttamaan halvempaan asuntoon. Itse muuttaisin jo nyt, kun asuntomarkkinat käy kuumana ja raha on halpaa, jolloin ei tarvitse jännittää saako asunnon kaupaksi. Ei ole mitään järkeä elää niukkuudessa vain että näyttäisi ulospäin elävän keskiluokkaisesti. Asuminen on aina isoin menoerä ja siitä kannattaa kyllä sitten vähän tinkiä, jos ylikallis asunto pilaa elämänlaadun täysin, eikä rahaa sää yhtään säästöön, jolloin joutuu jännittämään milloin tulee joku yllätyskulu ja ollaanko kohta jossain kulutusluottokierteessä sen myötä...
Meillä viisi muksua. Omistusasunto, kaksi autoa ja miehellä neljä moottoripyörää.
Kaikki menee samantien kun tulee. Miehen mielestä minun pitäisi mennä töihin mutta sitten en jaksaisi pyörittää huushollia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään.
Ja lapsiperheen nettotulot 2460, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupassa, joka toinen viikonloppu töissä, palkka 1600 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 ja puolison työttömyyskorvaus 660. Tuosta sitten vuokra ja auto mikä on vuorotyössä pakollinen, kun ei linja-autot kulje ja isovanhempienkin luo 30 km.
Sairas maa tämä Suomi, eläkeläiset saa nettona enemmän kotona kuin 4 hengen lapsiperheet, vaikka toinen tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi muksua. Omistusasunto, kaksi autoa ja miehellä neljä moottoripyörää.
Kaikki menee samantien kun tulee. Miehen mielestä minun pitäisi mennä töihin mutta sitten en jaksaisi pyörittää huushollia.
Minulla oli samanlainen mies. Halusi että menen heti äitiyslomalta töihin, että hänellä olisi paremmin rahaa harrastaa.
Neljä moottoripyörää ei ole mitään halpaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeä ylikallis sosiaalipolitiikka aiheuttaa juuri tuon että kunnon ihmisillä on tiukkaa. Myös suurten ikäluokkien eläkepuhallus on osasyynä.
Mua oikeesti pistää vihaksi tämä tilanne!
Marinin hallitus vielä kaiken huipuksi pilaa lastenkin tulevaisuuden ajamalla meidät velkavankeuteen.
Me ollaan ns hyvätuloisia, palkat reilu 4-5000, mutta ei tilanne paljon parempi ole.
AMK - tutkinnon suorittaneet hyllyttää tavaroita kaupassa työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä työkokeilussa, heillä on kaupan työvaatteet. Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu, eläkettä ei kerry, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen. Eli saa 700, jos ei sairastu, samaan aikaan minimieläke 836.
Jos asuu puolison kanssa, ei saa muita tukia lisäksi.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, työikäisiä on vähemmän. 10 vuoden päästä on suuri osa kaupan alan ja palvelualan työpaikoista loppu, kun nuoremmilla ei ole rahaa parturiin, kahviloihin jne ja iso asuntojen hintaromahdus edessa. Suuret ikäluokat on jo lähemmäs 80-vuotta, no, kyllä ne vielä parturissa käy.
Minä olen myös "house poor" eli tulot kipurajalla, koska liian kallis asunto.
Se on kuitenkin oma valinta. Erossa piti lunastaa lapsen koti, ettei hänen tarvinnut muuttaa ja vaihtaa koulua ja jättää kaverit.
Olen tämän tiedostanut kaiken aikaa, että sillä on syynsä miksi minulla ei ole varaa vaatteisiin ja suoratoistoihin, ja miksi teen eväät töihin yli 5000 palkalla. Onhan ihan hulluutta taloudellisesti pitää kahdelle hengelle omakotitaloa hyvällä alueella yhden huoltajan palkalla. Mutta ainakin olen tottunut vaatimattomaan kulutustasoon muuten.
Luulisin, että tämä maksaa itsensä takaisin kun lapsi voi hyvin ja pääsee opintoihin, ja hänellä on turvalliset oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeä ylikallis sosiaalipolitiikka aiheuttaa juuri tuon että kunnon ihmisillä on tiukkaa. Myös suurten ikäluokkien eläkepuhallus on osasyynä.
Marinin hallitus vielä kaiken huipuksi pilaa lastenkin tulevaisuuden ajamalla meidät velkavankeuteen.
Me ollaan ns hyvätuloisia, palkat reilu 4-5000, mutta ei tilanne paljon parempi ole.
AMK - tutkinnon suorittaneet hyllyttää tavaroita kaupassa työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä työkokeilussa, heillä on kaupan työvaatteet. Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu, eläkettä ei kerry, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen. Eli saa 700, jos ei sairastu, samaan aikaan minimieläke 836.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, työikäisiä on vähemmän. 10 vuoden päästä on suuri osa kaupan alan ja palvelualan työpaikoista loppu, kun nuoremmilla ei ole rahaa parturiin, kahviloihin jne ja iso asuntojen hintaromahdus edessa. Suuret ikäluokat on jo lähemmäs 80-vuotta, no, kyllä ne vielä parturissa käy.
Yrittäjillä on karu tulevaisuus edessä. Ja omaisuus lähtee heiltä niinkuin - 90 - luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjillä on karu tulevaisuus edessä. Ja omaisuus lähtee heiltä niinkuin - 90 - luvulla.
80-vuotiaat eläkeläiset vie autojaan merkkihuoltoon. Autokaupat ja korjaamot on yksi paljon työpaikkoja menettävä ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotiaat eläkeläiset vie autojaan merkkihuoltoon. Autokaupat ja korjaamot on yksi paljon työpaikkoja menettävä ala.
Ja partureita loppuu pilvin pimein, eläkeläiset käy jopa 6 viikon välein parturissa, kun työttömillä hiukset leikkaa puoliso tai ystävä. Kaupasta parturisakset 10 euroa.
En tajua miksei rahanne riitä. Käytättekö turhuuteen esim. Maksatte siitä että saatte tietyn merkin, luomun tai asutte tietyssä paikassa ja ostatte varmuudeksi kun halpaa on tai pidätte kalliita vakuutuksia jne.
Viikon ruokiin neljälle voi käyttää 100-500€. Samoin yhden hengen vuoden vaatteisiin voi käyttää alle pari sataa tai kymmeniä tuhansia. Jotain mätää on rahan käytössänne.