Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarusten riitely ”kuka auttaa vanhoja vanhempia”?

Vierailija
30.11.2021 |

Tää on ilmeisen yleistä, ja kuulisin mielelläni miten teillä muilla tää menee. Onko ollut riitaa? Miten sovitte?
Meillä on paska tilanne, sillä olen narsistivanhemman syntipukkilapsi jota koko perhe ”kiusaa”. En tule saamaan perintöä, kaikki on testamentattu veljelle ja loput lahjoitetaan veljelle. En haluaisi auttaa.
Nyt hirveä sota ja painostus että mun pitää olla se joka auttaa (ja kuuntelee haukut, solvaukset ja sit loppuviimein jää ilman perintöä).
Tekee mieli muuttaa 500 km päähän.

Miten teillä tää on mennyt?

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan tämän vanhempani luona, joten joudun myös olemaan se, joka auttaa. Olen siis itse työtön, tuloina vain työmarkkinatuki 540 euroa ja omiakin ongelmia ja vaivoja riittää mm. suolistovaivat ja aspergeriin viittaavat piirteet sekä kova ahdistus. En todellakaan sovellu ja edes halua olla mikään omaishoitaja, mutta kovaa vauhtia olen sellaiseksi yhä enemmän joutumassa ilma, että olen sellaiseen suostumustani antanut. Välimme ovat kaiken lisäksi monimutkaiset, enkä ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. Omiin ongelmiini en saa apua, mutta kaikki vain olettavat ja pitävät itsestään selvänä, että olen auttamassa ja hoitamassa vanhan ja sairaan vanhempani asioita, vaikka en pysty huolehtimaan edes itsestäni, enkä omista rajoitteisten johtuen tähän kykene. Tilanne nyt on tämä varmaan niin kauan kun vanhempani elää tai joutuu johonkin laitokseen. Köyhän työttömän hyväksikäyttöä tämä on. Perintöä ei ole tulossa, enkä sellaista edes kaipaa, vaan oman elämäni hallintaa ja sitä omaa elämää. Ehkä ainoa hyvä puoli tässä on, että tällä tavoin pystyn asumaan ilmaiseksi, mutta toki omat kuluni maksan itse tuolla työmarkkinatuella.

Olisiko jo aika tehdä asialle jotain?

Vierailija
42/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En auta. Kuolisi nyt vaan suosiolla pois.

Mitä sanot sisaruksillesi? Että hoitakaa te, en osallistu? Eikö ne raivostu? Ap

Mitä sitten jos raivostuvat?!

Anna raivostua ihan rauhassa ja puhdista tomutkin kengistäsi.

Eikä edes muilla sisaruksillasi ole mitään velvollisuutta hoitaa vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloittajaa voi jättää ilman lakiosaa, ellei hän ole laissa mainituilla tavoilla loukannut vanhempiaan.

Lue ketju. Asiat on järjestetty niin, että lakiosa on mitätön.

En lue, mutta menettely on laiton.

1.) "Perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävääö itseään taikka tämän perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä."

2) "Rintaperillinen viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää."

Näiden edellytysten täyttyessä voi rintaperillisen tehdä perinnöttömäksi.

Vierailija
44/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan tämän vanhempani luona, joten joudun myös olemaan se, joka auttaa. Olen siis itse työtön, tuloina vain työmarkkinatuki 540 euroa ja omiakin ongelmia ja vaivoja riittää mm. suolistovaivat ja aspergeriin viittaavat piirteet sekä kova ahdistus. En todellakaan sovellu ja edes halua olla mikään omaishoitaja, mutta kovaa vauhtia olen sellaiseksi yhä enemmän joutumassa ilma, että olen sellaiseen suostumustani antanut. Välimme ovat kaiken lisäksi monimutkaiset, enkä ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. Omiin ongelmiini en saa apua, mutta kaikki vain olettavat ja pitävät itsestään selvänä, että olen auttamassa ja hoitamassa vanhan ja sairaan vanhempani asioita, vaikka en pysty huolehtimaan edes itsestäni, enkä omista rajoitteisten johtuen tähän kykene. Tilanne nyt on tämä varmaan niin kauan kun vanhempani elää tai joutuu johonkin laitokseen. Köyhän työttömän hyväksikäyttöä tämä on. Perintöä ei ole tulossa, enkä sellaista edes kaipaa, vaan oman elämäni hallintaa ja sitä omaa elämää. Ehkä ainoa hyvä puoli tässä on, että tällä tavoin pystyn asumaan ilmaiseksi, mutta toki omat kuluni maksan itse tuolla työmarkkinatuella.

Vanhempiensa asunnossa ilmaiseksi asuva työtön saa kylläkin vain puolet työmarkkinatuesta. Oletko huijannut???

Vierailija
45/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama edessä, narsististen vanhempien syntipukkilapsi kun olen.

Vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia kuusikymppisiä, joskin äitini on aloittanut narinan siitä kuinka vanha ja raihnainen on jo nelikymppisenä.

Todellisuudessa siis ei ole, pientä kremppaa on ollut, mutta kenelläpä ei olisi.

Mutta minulla on yllätyskortti hihassani. Avautumassa on mahdollisuus lähteä ulkomaille töihin ja vakavasti harkitsen käyttäväni tämän mahdollisuuden, ehkä jäänkin muille maille.

En perheellisenä voi tehdä tätä päätöstä yksin, eikä sitä voi tehdä ihan tuosta vain, mutta minua houkuttaa hyvän työtilaisuuden lisäksi seikkailun halu ja myös se, että viimeinkin vapautuisin lapsuuden perheeni ikeestä.

Tämäkin on sellainen asia, jota ei voi ymmärtää ennen kuin on kokenut kuinka kamala se syntipukin osa voi olla.

Kaikki on sinun syytäsi, alkaen säätilasta ja päättyen kaikkiin universumin ongelmiin, mutta mitään et voi muuttaa, korjata, parantaa, koska mikään mitä teet ei ole tarpeeksi tai oikein.

Tajusin vasta aikuisena kuinka sairas kuvio olikaan ja opin tavallaan olla ottamatta vanhempiani niin henkilökohtaisesti enää. Ongelma oli heissä, ei minussa. En olisi voinut tehdä mitään enemmän tai eri tavalla, en olisi voinut olla yhtään enempää tai vähempää tai erilainen tai mitä tahansa.

Yritin kyllä, yritin koko lapsuuteni aivan kauhean kovasti, mutta mikään ei tietenkään muuttunut.

Nyt nelikymppisenä, aikuisena naisena, jolla on oma perhe, oma koti, oma ura, en enää lähde tuohon show'hun mukaan.

Auttaminen olisi ihan väärä sana kuvaamaan koko toimintaa, kyse olisi vallankäytöstä, alistamisesta, juoksuttamisesta, minut saisi taas kätevästi samaan nalkkiin kuin lapsuudessani.

Auttamiseni olisi tietenkin aina myös vääränlaista, taitamatonta, 'et kai sinä sitäkään asiaa osaa tai tiedä' jne, jne.

En aio potea huonoa omatuntoa tästä, joskus on syntipukkilapsenkin saatava elää oma elämä ja se voi myös olla onnellinen ja tasapainoinen elämä hyvin kaukana narsistisesta lapsuuden perheestä.

Vierailija
46/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuosta turhaan riitelemään.

No ne eniten saavat aina ne riidat aloittaa../

Hä?

Riitaan tarvitaan aina kaksi. Riitaa voi joku haastaa mutta ei sitä haastetta ole mikään pakko vastaanottaa.

Narsisti ja hovinsa kyllä pystyy riitelemään ihan itseksensä. Loputtomiin. Se on kuin käärmeenpesä kaikkine lonkeroineen.

No anna riidellä itsekseen. Miksi siihen edes pitäisi osallistua jos se hoituu hyvin yksikseenkin?

Niin annankin. Vastasin cain väitteeseen että riitaan tarvittaisiin kaksi. Minun narsistini mm varjoriitelee kanssani niin että keksii minullekin vuorosanat.

Vierailija
47/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.

Et auta. Piste. Hanki itsellesi tukea siihen. Terapia. 

Ap tässä, en tule saamaan lakiosaa. Olen siis täysin nuhteeton eikä ole mitään rikosta koskaan tehty, mutta vanhempani ilmoitti että aikoo järjestää asiat niin että suosikki saa kaiken ja omaisuus siirretään. Siis siten että kuollessa se kuolinpesä on ehkä 100e enää. Saan siitä satasesta sitten lakiosan 25e.

Sulle on suoraan tämä sanottu ja edelleen murehdit, että muut raivostuu kun et halua auttaa. Nyt nainen, kasvata itelles selkäranka ja kieltäydy kaikesta. Parempi että katkaiset kaikki välit. Antaa perinnön saajan hoitaa vanhempansa. Ei noi oo sun vanhempia kun ehkä biologisesti, mitä niistä murehtimaan kun ne ei murehdi susta.

Vierailija
48/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä?

Riitaan tarvitaan aina kaksi. Riitaa voi joku haastaa mutta ei sitä haastetta ole mikään pakko vastaanottaa.

Narsisti ja hovinsa kyllä pystyy riitelemään ihan itseksensä. Loputtomiin. Se on kuin käärmeenpesä kaikkine lonkeroineen.

No anna riidellä itsekseen. Miksi siihen edes pitäisi osallistua jos se hoituu hyvin yksikseenkin?

Niin annankin. Vastasin cain väitteeseen että riitaan tarvittaisiin kaksi. Minun narsistini mm varjoriitelee kanssani niin että keksii minullekin vuorosanat.

Tuskin hän silloin riitelee sinun kanssasi vaan itsensä kanssa.

Vierailija
49/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.

Ap tässä, en tule saamaan lakiosaa. Olen siis täysin nuhteeton eikä ole mitään rikosta koskaan tehty, mutta vanhempani ilmoitti että aikoo järjestää asiat niin että suosikki saa kaiken ja omaisuus siirretään. Siis siten että kuollessa se kuolinpesä on ehkä 100e enää. Saan siitä satasesta sitten lakiosan 25e.

Ota yhteys juristiin! 

Vierailija
50/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä?

Kyllä hän kuule ”minun kanssani” riitelee. Riehuu ja räyhää ja kertoilee kaikille ”riidastamme”.

Ja aina joku idiootti sitten uskoo.

Vierailija
51/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä?

Kyllä hän kuule ”minun kanssani” riitelee. Riehuu ja räyhää ja kertoilee kaikille ”riidastamme”.

Ja aina joku idiootti sitten uskoo.

Ja mitä sitten, jos sä et siihen kerran osallistu, mitä väliä vaikka joku silti olettaisikin sinun osallistuvan.

Vierailija
52/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran sinulle on vanhempasi sanonut, ettet tule saamaan mitään, niin miten hän kuvittelee sinulta apua saavansa?

Et tietenkään suostu. Etkä pidä yhteyttä.

Narsisti nimenomaan kuvittelee että kiusattu ja tallottu syntipukkilapsi on se jonka kuuluu häntä auttaa. Se kultalapsi suosikki on liian hieno piian rooliin. Syntipukki on hyvä ja sitä saa oikein täysin rinnoin käskyttä, komentaa, uhkailla ja moittia!

On kyllä ihan syntipukin oma valinta, jos suostuu huonoon kohteluun.

Aikuinen ihminen voi itse valita keiden kanssa on tekemisissä ja keiden ei.

Kuvitelkoot narsistit sun muut mitä tahansa.

Vierailija
53/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.

Omaisuutta ei voi suunnitelmallisesti hukata tuo päämäärä tavoitteenaan. Lahjoista pitää maksaa lahjavero ja jos sitä ei ole tehty, jäävät kiinni. Jos ovat maksaneet, niin hukkaamisen todistaminen on helppoa.

Älä huoli, saat kyllä omasi, sinuna konsultoisin juristia jo nyt, että millä tavoin voit tässä vaiheessa edesauttaa asian todistamista.

Tämä. Kaikesta jää jälki. Ja jos jälkeä ei ole, on sekin jälki. Selvitä jo nyt, miten toimia.

Ei tasan tarkkaan jää jälkeä. Esim meillä samaa. Vanhemmat ostaneet suosikille autoja, antaneet tontin, rakentaneet lahjaksi mökin. Ainoa mistä jäi jälki oli annettu tontti ja siitä sisarus maksoi muutaman satkun lahjaveron.

Vierailija
54/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaat suvun numerot ja ilmestyt perunkirjoitukseen vaatimaan lakiosasi jäljellä olevasta omaisuudesta tai jos kaikki on hukattu, käräjien kautta sitten tasinkoa veljen saamista lahjoista. Se sen kummempaa ole. Vaikka olisit aivan väleissä kaikkien kanssa.  

Vierailija
55/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onneksi ole mitään tuollaista. Me muutimme omasta halustani lähemmäksi äitiäni, jotta voimme olla avuksi. Siskoni asuu kaukana eikä voi auttaa paljoa, mutta se on minulle ihan ok. Minulla on läheiset välit sekä äitiini että siskooni.

Mutta jos minua kohdeltaisiin kuten ap:tä, niin sittenpä saisi sisarus huolehtia. Itse asiassa mieheni äidin kohdalla niin onkin, tosin siksi että miehen pari siskoa on lypsänyt rahaa äidiltään koko aikuisikänsä. Nyt kun äitinsä on huonossa kunnossa, niin hoitakoot siskokset, mieheni ei puutu ei tartu. Kerran vuodessa käy kohteliaisuuskäynnillä äitinsä luona kyllä, paitsi nyt korona-aikaan. Perittävää tuskin jääkään, kyse on vain tästä huolehtimisasiasta.

Vierailija
56/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiensa asunnossa ilmaiseksi asuva työtön saa kylläkin vain puolet työmarkkinatuesta. Oletko huijannut???

Tuo siis ei ole ap, kai tajusit sen.

Vierailija
57/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että näissä on ongelmana se lähtemätön oikeudentaju ja rakastettuna olemisen tarve. Että ap ajattelee että kun hän menee oikein oikein oikein pieneksi tarpeeksi pitkään, niin sisaruksilla avautuu silmät ja vanhemmat tajuavat miten väärin ovat toimineet. Kun vaan vielä millin taipuu...

Totuushan on se, että sinun kohtelusi on heille yhtä väärin ja luonnotonta, kuin ilman hengittäminen. Heille ei tule mieleenkään että siinä olisi mitään väärää koska niin on aina ollut. Sinä olet sinä ja sinua kohdellaan noin.

Olen ollut samassa tilanteessa. Minun ratkaisuni oli hieroa asiaa heidän naamaansa. Graafisesti. Kertomalla kaiken miltä minusta tuntuu. Sain vapauden, ja hitusen ymmärrystä sekä kunnioitusta. Vei muutaman vuoden. Mutta kannatti.

Vierailija
58/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi muuttaa muualle?

Ei ole rahaa.

Vierailija
59/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on silkkaa hyväksi käyttöä! Käytät sairasta vanhempaasi hvyäksi loisimalla hänen kotonaan ilmaiseksi, etkä voi edes auttaa häntä. Olet todella itsekäs oman navan tuijottaja. Toivottavasti hän nakkaa sinut ongelminesi pihalle!

Vierailija
60/168 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo siis ei ole ap, kai tajusit sen.

Toki. Mistä päättelit, että vastasin ap:lle, kun lainasin tuota tekstiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän