Sisarusten riitely ”kuka auttaa vanhoja vanhempia”?
Tää on ilmeisen yleistä, ja kuulisin mielelläni miten teillä muilla tää menee. Onko ollut riitaa? Miten sovitte?
Meillä on paska tilanne, sillä olen narsistivanhemman syntipukkilapsi jota koko perhe ”kiusaa”. En tule saamaan perintöä, kaikki on testamentattu veljelle ja loput lahjoitetaan veljelle. En haluaisi auttaa.
Nyt hirveä sota ja painostus että mun pitää olla se joka auttaa (ja kuuntelee haukut, solvaukset ja sit loppuviimein jää ilman perintöä).
Tekee mieli muuttaa 500 km päähän.
Miten teillä tää on mennyt?
Kommentit (168)
Ap et todellakaan auta tuollaisia vanhempia.Laittaisin välit kokonaan poikki jo nyt.
Esikoisen kontollehan se vanhuksesta huolehtiminen jäi. Vaikka vanhus on nyt palvelutalossa, esikoinen huolehtii ja maksaa edelleen kaiken sen, mitä vanhus tarvitsee: hygieniatarvikkeet, alusvaatteet, sukkahousut, tiskiaineet ja niin edelleen. Ei tule perheelliselle kuopukselle mieleenkään.
No jos kerran sinulle on vanhempasi sanonut, ettet tule saamaan mitään, niin miten hän kuvittelee sinulta apua saavansa?
Et tietenkään suostu. Etkä pidä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen kontollehan se vanhuksesta huolehtiminen jäi. Vaikka vanhus on nyt palvelutalossa, esikoinen huolehtii ja maksaa edelleen kaiken sen, mitä vanhus tarvitsee: hygieniatarvikkeet, alusvaatteet, sukkahousut, tiskiaineet ja niin edelleen. Ei tule perheelliselle kuopukselle mieleenkään.
Miksi se pitäisi tulla mieleen oli kuopus perheellinen tai ei?
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Ei aloittajaa voi jättää ilman lakiosaa, ellei hän ole laissa mainituilla tavoilla loukannut vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran sinulle on vanhempasi sanonut, ettet tule saamaan mitään, niin miten hän kuvittelee sinulta apua saavansa?
Et tietenkään suostu. Etkä pidä yhteyttä.
Narsisti nimenomaan kuvittelee että kiusattu ja tallottu syntipukkilapsi on se jonka kuuluu häntä auttaa. Se kultalapsi suosikki on liian hieno piian rooliin. Syntipukki on hyvä ja sitä saa oikein täysin rinnoin käskyttä, komentaa, uhkailla ja moittia!
Vierailija kirjoitti:
Joudun asumaan tämän vanhempani luona, joten joudun myös olemaan se, joka auttaa. Olen siis itse työtön, tuloina vain työmarkkinatuki 540 euroa ja omiakin ongelmia ja vaivoja riittää mm. suolistovaivat ja aspergeriin viittaavat piirteet sekä kova ahdistus. En todellakaan sovellu ja edes halua olla mikään omaishoitaja, mutta kovaa vauhtia olen sellaiseksi yhä enemmän joutumassa ilma, että olen sellaiseen suostumustani antanut. Välimme ovat kaiken lisäksi monimutkaiset, enkä ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. Omiin ongelmiini en saa apua, mutta kaikki vain olettavat ja pitävät itsestään selvänä, että olen auttamassa ja hoitamassa vanhan ja sairaan vanhempani asioita, vaikka en pysty huolehtimaan edes itsestäni, enkä omista rajoitteisten johtuen tähän kykene. Tilanne nyt on tämä varmaan niin kauan kun vanhempani elää tai joutuu johonkin laitokseen. Köyhän työttömän hyväksikäyttöä tämä on. Perintöä ei ole tulossa, enkä sellaista edes kaipaa, vaan oman elämäni hallintaa ja sitä omaa elämää. Ehkä ainoa hyvä puoli tässä on, että tällä tavoin pystyn asumaan ilmaiseksi, mutta toki omat kuluni maksan itse tuolla työmarkkinatuella.
Miksi et voi muuttaa muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.
Et auta. Piste. Hanki itsellesi tukea siihen. Terapia.
Ap tässä, en tule saamaan lakiosaa. Olen siis täysin nuhteeton eikä ole mitään rikosta koskaan tehty, mutta vanhempani ilmoitti että aikoo järjestää asiat niin että suosikki saa kaiken ja omaisuus siirretään. Siis siten että kuollessa se kuolinpesä on ehkä 100e enää. Saan siitä satasesta sitten lakiosan 25e.
Omaisuutta ei voi suunnitelmallisesti hukata tuo päämäärä tavoitteenaan. Lahjoista pitää maksaa lahjavero ja jos sitä ei ole tehty, jäävät kiinni. Jos ovat maksaneet, niin hukkaamisen todistaminen on helppoa.
Älä huoli, saat kyllä omasi, sinuna konsultoisin juristia jo nyt, että millä tavoin voit tässä vaiheessa edesauttaa asian todistamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei aloittajaa voi jättää ilman lakiosaa, ellei hän ole laissa mainituilla tavoilla loukannut vanhempiaan.
Lue ketju. Asiat on järjestetty niin, että lakiosa on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella yleistä narsistivanhemmilla että vain suosikki saa perintöä. Täällä sama tilanne, minä jään ilman, ja tätä vielä vanhemmat kehtaa hieroa mun naamaan ja ilkkua tästä. Siis toistuvasti. Ja usein.
Sinulle kuuluu perintöä, kokonaan perinnöttömäksi voidaan tehdä vain jos on loukannut vanhempieaan lain edellyttämillä tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ketju. Asiat on järjestetty niin, että lakiosa on mitätön.
En lue, mutta menettely on laiton.
Ap, muista itse tehdä testamentti jos sinulla ei ole lapsia, jottei veljesi tai vanhempasi peri sinua, jos satutkin kuolemaan ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jos tietää mitä tekee. Omaisuuden siirto, lahjat, henkivakuuskuori suosikki edunsaajana… tarkoitus siis hoitaa homma niin että omaisuus on jo siirretty ja kuollessa on surkea pieni kuolinpesä jäljellä, joka sekin menee hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pidät yhteyttä vanhempiisi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jos tietää mitä tekee. Omaisuuden siirto, lahjat, henkivakuuskuori suosikki edunsaajana… tarkoitus siis hoitaa homma niin että omaisuus on jo siirretty ja kuollessa on surkea pieni kuolinpesä jäljellä, joka sekin menee hautajaisiin.
Omaisuutta siirtäessä jää jälki, ja silloin sellaiset siirrot ja lahjat ovat ennakkoperintöä. Eli niiden saaja makselee sitten vanhempien kuoltua ap:lle puolet niistä. Jos ap pelaa korttinsa oikein. Ja kannattaa pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pidät yhteyttä vanhempiisi???
Sisarukseni. Jos en ole yhteyksissä menetän sisarukseni. Ja mistä tiedän tän? Siitä kun kahdesti välit on olleet jo poikki. Vanhemmat veti sisaruksen ja koko suvun puolelleen ja kielsi niitä olemasta yhteydessä minuun. Olin nuo vuodet täysin yksin ilman sukua ja mitään yhteyttä keneenkään lapsuudenperheestä.
Haluan sisarukseni pitää elämässä ja siksi joudin maksamaan siitä hinnan vanhempien ilkeilyä kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään auta. Ja muista että olet oikeutettu lakiosaan, mutta säästä se taistelu siihen kun vanhemmat menehtyy. Sinulla on oikeus perintöösi. Lakiosan epäämiseksi tulee olla todella raskaat perusteet, eli on joku massamurhaaja tmv, sitten oikeus voi katsoa että voi jättää perinnöttä.
Et auta. Piste. Hanki itsellesi tukea siihen. Terapia.
Ap tässä, en tule saamaan lakiosaa. Olen siis täysin nuhteeton eikä ole mitään rikosta koskaan tehty, mutta vanhempani ilmoitti että aikoo järjestää asiat niin että suosikki saa kaiken ja omaisuus siirretään. Siis siten että kuollessa se kuolinpesä on ehkä 100e enää. Saan siitä satasesta sitten lakiosan 25e.
Omaisuutta ei voi suunnitelmallisesti hukata tuo päämäärä tavoitteenaan. Lahjoista pitää maksaa lahjavero ja jos sitä ei ole tehty, jäävät kiinni. Jos ovat maksaneet, niin hukkaamisen todistaminen on helppoa.
Älä huoli, saat kyllä omasi, sinuna konsultoisin juristia jo nyt, että millä tavoin voit tässä vaiheessa edesauttaa asian todistamista.
Tämä. Kaikesta jää jälki. Ja jos jälkeä ei ole, on sekin jälki. Selvitä jo nyt, miten toimia.
Ap:nä katkaisisin kaiken yhteydenpidon vanhempiin. Veljelle voisin vihjata, että tiedät kyllä mitä ennakkoperintö tarkoittaa ja mikä sellaiseksi lasketaan, ja sitten gudbai.
Sano, että autat kun hinnasta sovitaan.