Velat: varaa maksaa oma vanhuudenhoito
Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista.
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:01"]
Fakta: Perheelliset on yhteiskunnalle paljon tuottavampia.
[/quote]
Riippuu perheestä. Fakta: Osa perheistä ei tuota mitään muuta kuin valtavat kustannukset veronmaksajille.
[/quote]
Pieni osa. Yksittäistapauksia. Valtaosa on ihan tavallisia, työssäkäyviä ja toimeentulevia, koulutettuja vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:01"]
Fakta: Perheelliset on yhteiskunnalle paljon tuottavampia.
[/quote]
Riippuu perheestä. Fakta: Osa perheistä ei tuota mitään muuta kuin valtavat kustannukset veronmaksajille.
[/quote]
Pieni osa. Yksittäistapauksia. Valtaosa on ihan tavallisia, työssäkäyviä ja toimeentulevia, koulutettuja vanhempia.
[/quote]
Sama kuin mamuissa ja veloissa, työttömiä löytyy niistä siinä missä työttömyys voi kohdata myös lapsiperhettä.
Hieman ot. Kuuntelin vastikään luentoa, jossa aiheena oli mm. väestönkasvuun liittyvät ongelmat. Jo lähitulevaisuuden maapallolla suuri ongelma on, miten aina vain kiihtyvällä vauhdilla kasvavalle ihmismäärälle saadaan kaikki tarvittava ja miten kasvavat ihmismassat vaikuttavat maapallolle. Vuonna 2050 maapallolla on n. 9 miljardia ihmistä, siis pari miljardia enemmän kuin nyt. Ihminen vaikuttaa muihin maapallon ongelmiin, kuten ilmaston lämpenemiseen ja maapallon biodiversiteettiin. Samanaikaisesti kun maapallon väkimäärä kasvaa, pienenee alue, jolla voi harjoittaa maanviljelyä.
Vaikka Suomessa ei olekaan väestöä liikaa, niin silti ei enää voi perustella lastensaantia sillä, että muuten ihmiset loppuvat. Ihmiset eivät todellakaan lopu syntymien puutteeseen vaan juuri niiden paljouteen.
Luennossa tuli esiin minulle uusi käsite "perfect storm", täydellinen myrsky. Se tarkoittaa useiden yhtäaikaa sattuvien asioiden aiheuttamaa (vakavaa) tilannetta. Sellainen maapallolla nyt on edessä. Laitoin tuohon ylemmäksi vain osan luetelluista asioista.
Olen vela, mutta mies. Minulta poistuu nyt keväällä taloudellinen pakko käydä töissä eli kämpät yms ovat maksettuja. Sijoitusomaisuutta ja käteistä noin 150000 euron edestä. Kesän jälkeen voin 20-24h duuniviikkoon. Siitä huolimatta muutaman vuoden kuluttua noin nelivitosena olen maksanut enemmän veroja kuin keskimääräinen työelämässä ollut mies koko työuransa aikana.
Eli jos jatkan nykyisissä hyvinpalkatuissa hommissa, tulen maksamaan ainakin 20 vuoden ajan "ylimääräistä" veroa jos verrataan keskimääräisesti tienaavaan mieheen. Eiköhän siitä muutama eläkevuosikin hoitoineen tule kustannettua, sen lisäksi että hallussa tulee olemaan aika muikea summa jonka tosin ajattelin lahjoittaa pois "ajoissa" tai sitten muuten vain hassata huvikseni johonkin oikein typerään. Ihan vain siksi että voin tehdä niin eikä kukaan asiaton pääse osille.
Tätäkin kirjoitan Lapin hiihtohuvirysästä, 1+1 viikon hiihtolomalta. Toinen viikko palkatonta, mutta se on otettu kun yksinkertaisesti vaan voin hallita elämääni jokseenkin omilla ehdoillani ja mennä miten huvittaa kun ei ole noita "sosiaalisia rajoitteita". Onko ollut kivaa? No nelikymppinen kavereidensa kanssa lomailemassa ollut perheenäiti tuli jo kaadettua, toista saalista viritellään... Sen päälle on mukavasti päässyt helikopteripilkkireissulle ("ihanan kallista"), hiihtämään ja toki rinteeseenkin. Jos olisin yksi niistä lisääntymisleikkeihin alkaneista hyödyllisistä idiooteista, kaikki tämä monipuolinen ja kokemusrikas elämäni olisi mahdotonta.
Työtön vela, saati sossupummivela (etenkään miespuolinen) on vähän kuin yksisarviset, niitä ei ole koska se on mahdotonta: Jokainen vela painaa vähintään 60 tunnin ahkeraa työviikkoa, tienaa hyvin, ehtii työtaakastaan huolimatta jatkuvasti matkustella ja harrastaa eikä koskaan käytä mitään yhteiskunnan verovaroin kustannettuja palveluita. Näin olen viisas vela tuottaa yhteiskunnalle eniten, on ekologisesti fiksuin ja kaikin tavoin ylivertaisen pätevä oikeastaan mihin vain koska häntä ei ikinä kohtaa työttömyys tai muukaan epäonni, jossa yhteiskunnan apua tarvittaisiin. Nostan hattua ja alan itsekin velaksi, kuulostaa niin hyvältä tulevaisuudelta.
Niinpä, montaakohan lapsetonta juoppoa sossupummia tämäkin kansa elättää? Onhan noita äijiä joka kaupungissa, kunnon poikamiehiä eikä päivääkään töissä. Tuottava vela varmaan sekin jollain lailla...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:20"]Olen vela, mutta mies. Minulta poistuu nyt keväällä taloudellinen pakko käydä töissä eli kämpät yms ovat maksettuja. Sijoitusomaisuutta ja käteistä noin 150000 euron edestä. Kesän jälkeen voin 20-24h duuniviikkoon. Siitä huolimatta muutaman vuoden kuluttua noin nelivitosena olen maksanut enemmän veroja kuin keskimääräinen työelämässä ollut mies koko työuransa aikana.
Eli jos jatkan nykyisissä hyvinpalkatuissa hommissa, tulen maksamaan ainakin 20 vuoden ajan "ylimääräistä" veroa jos verrataan keskimääräisesti tienaavaan mieheen. Eiköhän siitä muutama eläkevuosikin hoitoineen tule kustannettua, sen lisäksi että hallussa tulee olemaan aika muikea summa jonka tosin ajattelin lahjoittaa pois "ajoissa" tai sitten muuten vain hassata huvikseni johonkin oikein typerään. Ihan vain siksi että voin tehdä niin eikä kukaan asiaton pääse osille.
Tätäkin kirjoitan Lapin hiihtohuvirysästä, 1+1 viikon hiihtolomalta. Toinen viikko palkatonta, mutta se on otettu kun yksinkertaisesti vaan voin hallita elämääni jokseenkin omilla ehdoillani ja mennä miten huvittaa kun ei ole noita "sosiaalisia rajoitteita". Onko ollut kivaa? No nelikymppinen kavereidensa kanssa lomailemassa ollut perheenäiti tuli jo kaadettua, toista saalista viritellään... Sen päälle on mukavasti päässyt helikopteripilkkireissulle ("ihanan kallista"), hiihtämään ja toki rinteeseenkin. Jos olisin yksi niistä lisääntymisleikkeihin alkaneista hyödyllisistä idiooteista, kaikki tämä monipuolinen ja kokemusrikas elämäni olisi mahdotonta.
[/quote]
Et ole halunnut edes kumppania? Oi. Tuohon en pystyisi. T. Vela, mutta naimisissa
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:23"]Niinpä, montaakohan lapsetonta juoppoa sossupummia tämäkin kansa elättää? Onhan noita äijiä joka kaupungissa, kunnon poikamiehiä eikä päivääkään töissä. Tuottava vela varmaan sekin jollain lailla...
[/quote]
Monellakohan juopolla on perhe?
Hihii, enpä ole ennen tajunnut, että lapselliset ovat NÄIN katkeria! :-DDDD Varmaan harmittaa, kun se ehkäisykin on keksitty :-D Tällaise kirjoitukset sotii vain teitä itseänne vastaan : -DD Että on hauskaa!!!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:23"]
Niinpä, montaakohan lapsetonta juoppoa sossupummia tämäkin kansa elättää? Onhan noita äijiä joka kaupungissa, kunnon poikamiehiä eikä päivääkään töissä. Tuottava vela varmaan sekin jollain lailla...
[/quote]
Ne on niitä nykyisten yhäreiden exiä suurin osa, eli ei siis suinkaan lapsettomia jos eivät myöskään välttämättä vapaaehtoisesti lapsellisiakaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:25"]
Et ole halunnut edes kumppania? Oi. Tuohon en pystyisi. T. Vela, mutta naimisissa
[/quote]
Olin naimisissa muutaman vuoden, mutta nainen alkoi epäröidä päätöstään pysyä lapsettomana joten otin eron. Sen jälkeen en ole päästänyt yhtään naista vakituisesti kattoni alle. Eikä näytä olevan tarviskaan kun näemmä kysyntää on "irtomarkkinoilla" ainakin toistaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:48"]
Niin on. Sinä olet täysi turhake.
[/quote]
Mikä sitte saa vastaamaan viestiin jonka on kirjoittanut joku täysin turhake?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]
Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap
[/quote]
Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta.
[/quote]
Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)
[/quote]
Se ei silti poista faktaa, että se on oma valinta? Onko raskaus sulattanut aivosi, vai mikä on tilanne? Menisit kouluun ja töihin hyvä ihminen.
[/quote]
Eikä poistu se fakta, että uusia veronmaksajia tarvitaan :) Ihan oikein ap:n ajatus ettei kaikkien etujen tarvitse koskea yhteiskunnan vapaamatkustajia.
[/quote]
Mutta edelleen, sun OMA VALINTA olla lapseton tai lapsellinen, etkö sitä tajua? Maksa itse kulusi ja lastesi kulut, kyllä minä pystyn oman elämäni kustantamaan. Samantien poistetaan verotus kokonaan, minulle se on ihan ok.
Siinä tilanteessa te lapsiperheet kuihtuisitte kokoon. Harmittaako?
[/quote]
Voi sä et kuule tiedä mitään meidän perheen lompakosta ;) Ei meitä haittaisi :) Yksityisiltä ostetaan palvelumme tälläkin hetkellä. Ei harmita, mutta sua ehkä vanhana harmittais...
[/quote]
No joku sinua reppanaa risoo, kun katkeruuttasi täällä muita moitit :( en ymmärrä, mikä minua vanhana harmittaisi? Tälläkin hetkellä omistan loma-asuntoja kaksin kappalein, joissa todennäköisesti vanhuuden päiväni vietän, poissa kaltaistesi katkeroiden pummien luota. Että mikä minua harmittaisi? Rahaa kun riittää kattamaan omat kulut helposti ;)