Velat: varaa maksaa oma vanhuudenhoito
Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista.
Kommentit (153)
Huh, huh, mikä aloitus. Lapsettomat ovat juuri niitä, jotka ovat olleet koko aikuiselämänsä työelämässä. Eli ovat maksaneet valtavat määrät veroja.
Aloitus on hauska provo. Kiitos siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:34"]
Mitäs jos velan äiti oiski ollu vela <3
[/quote]
Toivottavasti et ole kenenkään vanhempi, koska asenteesi kieroutunut.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"]
Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista.
[/quote]
Mites lapsilisät, Kelan elatusmaksut, kunnallinen päivähoito, koulu yms.? Ei kai tasapuolisuuden nimissä velojen tarvitsisi enää olla mukana kustantamassa näitä palveluita?
[/quote]
Sinähän et ole niistä nauttinut missään kohtaa vaan synnyit tynnyriin ja pysyit siellä tähän päivään asti?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän. [/quote] Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap [/quote] Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta. [/quote] Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)
[/quote]
Ketä varten sen sitten pitäisi pyöriä, jos ei niitä lapsia ole?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:34"]
[/quote]
Toivottavasti et ole kenenkään vanhempi, koska asenteesi kieroutunut.
[/quote]
Ihan vaan ajatusleikki ;)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]
Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap
[/quote]
Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta.
[/quote]
Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)
[/quote]
No eihän kukaan ole väittäny että se pyöris! Sillä vaan että jos se jollekin on niin kova pala että jotkut eivät niitä lapsia tee, niin olis sekin vaihtoehto että ois jättäny tekemättä itsekin. Suurin osa niistä "normaaleja valintoja" tehneistä ei kuitenkaan ulise sitä että joku ei halua tehdä samaa valintaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän. [/quote] Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap [/quote] Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta. [/quote] Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)
[/quote]
Ketä varten sen sitten pitäisi pyöriä, jos ei niitä lapsia ole?
[/quote]
Niinpä, lakataan vaan olemasta :) Aika kyynistä, eikö susta?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"]
[/quote]
Mites lapsilisät, Kelan elatusmaksut, kunnallinen päivähoito, koulu yms.? Ei kai tasapuolisuuden nimissä velojen tarvitsisi enää olla mukana kustantamassa näitä palveluita?
[/quote]
Sinähän et ole niistä nauttinut missään kohtaa vaan synnyit tynnyriin ja pysyit siellä tähän päivään asti?
[/quote]
Tai sitten ulkomaille niinku mä?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"] Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista. [/quote] Mites lapsilisät, Kelan elatusmaksut, kunnallinen päivähoito, koulu yms.? Ei kai tasapuolisuuden nimissä velojen tarvitsisi enää olla mukana kustantamassa näitä palveluita? [/quote] Sinähän et ole niistä nauttinut missään kohtaa vaan synnyit tynnyriin ja pysyit siellä tähän päivään asti?
[/quote]
Vanhempani maksoivat ne jo veroillaan aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:23"]Minä en ainakaan halua kustantaa velojen laiskottelua ja makeaa elämää. Joten niiltä voidaan nyt poistaa ihan hyvin esimerkiksi terveydenhuolto kun rahaahan niillä riittää yksityiselle. Enkä todella kannata veroista niiden laiskottelua muuttakoot mummona vaikka Espanjaan kun niin matkustella tykkäävät ja ja rahaa on kuin roskaa.
[/quote]
Mitähän ihmettä? :D karmeinta paskaa, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Voiko KATKERAMPAA ihmistä olla? Huolettaa ihan, mikäli lapsia sinulla on, että miten kykenet kasvattamaan tuolla sinun älykkyysosamäärälläsi jälkikasvua..
Itken verta
Ite voisin tehä semmosen kansalaisalotteen jossa kiellettäisiin ap:n kaltaisten ihmisten lisääntyminen. Oot tyhmä, sori nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]
Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap
[/quote]
[/quote]
Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)
[/quote]
No eihän kukaan ole väittäny että se pyöris! Sillä vaan että jos se jollekin on niin kova pala että jotkut eivät niitä lapsia tee, niin olis sekin vaihtoehto että ois jättäny tekemättä itsekin. Suurin osa niistä "normaaleja valintoja" tehneistä ei kuitenkaan ulise sitä että joku ei halua tehdä samaa valintaa.
[/quote]
Itse aiheeseen, idea on kyllä kannatettava!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:23"]Minä en ainakaan halua kustantaa velojen laiskottelua ja makeaa elämää. Joten niiltä voidaan nyt poistaa ihan hyvin esimerkiksi terveydenhuolto kun rahaahan niillä riittää yksityiselle. Enkä todella kannata veroista niiden laiskottelua muuttakoot mummona vaikka Espanjaan kun niin matkustella tykkäävät ja ja rahaa on kuin roskaa.
[/quote]
Mitähän ihmettä? :D karmeinta paskaa, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Voiko KATKERAMPAA ihmistä olla? Huolettaa ihan, mikäli lapsia sinulla on, että miten kykenet kasvattamaan tuolla sinun älykkyysosamäärälläsi jälkikasvua..
Itken verta
[/quote]
Paljonko? Litroja?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se ei silti poista faktaa, että se on oma valinta? Onko raskaus sulattanut aivosi, vai mikä on tilanne? Menisit kouluun ja töihin hyvä ihminen.
No ihmiset, rakenneuudistuksia pitää tehdä ja jostain pitää säästää. Kai näistä sentään voi keskustella? Ei tarvitse suuttua.
Varsin monet velat maksavat huomattavasti enemmän veroja kuin "lapselliset". Ja mistäpä sen aina tietää, onko joku lapseton omasta tahdostaan vai luonnon pakosta. Eli kyllä sinä ap katselet maailmaa ihan liian pienestä rakosesta. Jos otat monipuolisesti kaikki vaikuttavat näkökohdat huomioon, tulet kenties toisiin ajatuksiin, ainakin toivon niin.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se ei silti poista faktaa, että se on oma valinta? Onko raskaus sulattanut aivosi, vai mikä on tilanne? Menisit kouluun ja töihin hyvä ihminen.
[/quote]
Eikä poistu se fakta, että uusia veronmaksajia tarvitaan :) Ihan oikein ap:n ajatus ettei kaikkien etujen tarvitse koskea yhteiskunnan vapaamatkustajia.
Perheille annettavat verohuojennukset ajaisivat saman asian ehkä paremmalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:37"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:27"]Samalla logiikalla velojen ei tarvitse maksaa lasten neuvolakuluja, koulutusta, päiväkoteja yms. Kannatan siis! [/quote] Ei, sillä Sinäkin olet lapsena käyttänyt näitä palveluja ja vanhempasi ovat saaneet lapsilisää, äitiysrahaa ja niin päin pois. Tämä koskee myös Sinua. [/quote] Minulla on ollut yhtä vähän valtaa syntymiseeni kun sen jälkeen annettuihin palveluihin.ohis [/quote] No niitäpä olet käyttänyt :)))
[/quote]
Ajatuksesi on siis se, että joka palveluita käyttää, se myös maksakoon niistä osuutensa? Millä perusteella sitten olet rajaamassa veloja vanhustenhoitopalveluiden ulkopuolelle, vaikka ihan yhtälailla sinun kanssasi hekin niistä maksavat? Ajattelepa paljonko parikymppisestä eläkeikään saakka keskeytyksettä töitä tehnyt vela ehtii verojakin maksaa paitsi vanhustenhuollon, myös sinun nauttimiesi lapsilisien hyväksi. Pääsetkö itse samaan kotihoitaessasi lapsiasi kesken työuran ja nauttiessasi vielä niistä lapsilisistäkin? Kuitenkin sinulle tuntuu velojen rahat kelpaavan, vaikka heiltä haluat yhteiskunnallisia palveluita ottaa pois.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:34"]
[/quote]
Silloin tilanne olisi sama kuin jos äitisi olisi abortoinut sinut. <3