Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velat: varaa maksaa oma vanhuudenhoito

Vierailija
25.02.2015 |

Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikeudenmukainen tapa toteuttaa kyseinen uudistus olisi poistaa eläkeikäisiltä sosiaaliturva kokonaan. Toiset sitten maksaisivat elämisensä itse, toiset nauttisivat jälkikasvunsa vauraudesta ja loput ...

Vierailija
82/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"]

Olen valmistamassa kansalaisaloitetta aiheesta. Eli tasapuolisuuden nimissä vapaaehtoisesti lapsettomien tulee aikanaan kustantaa haluamallaan tavalla hoitonsa vanhuksena. Yhteiskunnassa on tehtävä säästöjä, ja ajatusmalli kiteytyy tähän: Lapsettomille kertyy varallisuutta, kun ei ole elätettäviä. Toisekseen he eivät ole saattaneet maailmaan uusia veronmaksajia, jolloin heidän panostuksensa yhteiskuntaan on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi kolmelapsisen perheen. Perheellisten tuloilla on aikanaan elätetty lapsia ja kasvatettu uusia veronmaksajia yhteiskunnalle joten nämä ansaitsevat vanhuudenturvansa yhteiskunnalta vastineena panoksestaan. Muutamat poliitikot ovat jo pohtineet ääneen, pitäisikö nykyajankin varakkaiden vanhusten kustantaa itse laitoshoitonsa, joten tulorajaa on pohdittu. Muutama kansanedustaja on jo kiinnostunut tästä kaikille tasapuolisesta toimintamallista.

[/quote] katso kun niistä sun lapsista ei tule mitään uusia veronmaksajia ainostaan kuluja ja aikuisina tekee vaan uusia sossun elättijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän vanhuspalveluita tässä ketjussa tarkoitetaan ja miksi oletus on se että niitä tarjottaisiin verovaroin ilmaiseksi kenellekään.

esim. http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/kotipalvelut

Vierailija
84/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Miksi lapsettomien pitäisi sitten maksaa veroja yhtä paljon kuin perheellisten, kun vastiketta ei vanhuksena saa? 

- Mistäs luulet työkyvyttömän lapsettoman omaisuutta keräävän kun ei töihin voi mennä? Ja se sairaus ei välttämättä lapsensaantiin muuten vaikuta, lapsen kasvattamiseen ja elatukseen kylläkin. Moniko esimerkiksi oikeasti haluaisi että mm. skitsofreenikot lisääntyy.

- Jos lapsesta ei ole tullut veronmaksajaa vaan verovaroilla loisiva työtön, rikollinen tms., täytyy vanhempien myös kustantaa oma vanhustenhoito kuten lapsettomienkin. Itsepähän on paskakasan kasvattanut. 

Vierailija
85/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii mulle tämmönen! Mä vaan en sitten osallistu teidän lastenne kuluihin nyt. Ja ei, itsekään en ole niitä neuvoloita ja opiskeluja täällä ollut saamassa, olen asunut aikuisikään saakka ulkomailla.

Vierailija
86/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi velan pitäisi maksaa lapsellisten vanhustenhoito jos ei kerran itse pääse siitä nauttimaan? Eikö se riitä, että maksaa jo niiden lapsellisten nico-petterin ja liisa-irmelin kulut, vaikkei lapsia itse hankikaan?

Vierailija
87/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:27"]Samalla logiikalla velojen ei tarvitse maksaa lasten neuvolakuluja, koulutusta, päiväkoteja yms. Kannatan siis!
[/quote]

Nimenomaan!

Vierailija
88/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"]

[/quote] katso kun niistä sun lapsista ei tule mitään uusia veronmaksajia ainostaan kuluja ja aikuisina tekee vaan uusia sossun elättijä
[/quote]

Sinähän sen tiiät ihan varmasti kun oot tollanen ennustajaeukko ;)

Vierailija
89/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.

Vierailija
90/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan halua kustantaa velojen laiskottelua ja makeaa elämää. Joten niiltä voidaan nyt poistaa ihan hyvin esimerkiksi terveydenhuolto kun rahaahan niillä riittää yksityiselle. Enkä todella kannata veroista niiden laiskottelua muuttakoot mummona vaikka Espanjaan kun niin matkustella tykkäävät ja ja rahaa on kuin roskaa.

Vierailija
91/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:10"]

[/quote]

Mites lapsilisät, Kelan elatusmaksut, kunnallinen päivähoito, koulu yms.?  Ei kai tasapuolisuuden nimissä velojen tarvitsisi enää olla mukana kustantamassa näitä palveluita?

Vierailija
92/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]

Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap

Vierailija
93/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:23"]Minä en ainakaan halua kustantaa velojen laiskottelua ja makeaa elämää. Joten niiltä voidaan nyt poistaa ihan hyvin esimerkiksi terveydenhuolto kun rahaahan niillä riittää yksityiselle. Enkä todella kannata veroista niiden laiskottelua muuttakoot mummona vaikka Espanjaan kun niin matkustella tykkäävät ja ja rahaa on kuin roskaa.
[/quote]
Missä ihmemaassa se sinä elät? Me velat tehdään töitä ihan siinä missä muutkin, ja itse asiassa mahdollisesti enemmänkin. Me myös eletään samanlaista elämää kuin muutkin, vain ilman niitä lapsia. Mutta kyllä mulle sopii että maksan itse kuluni, kunhan sinä maksat omas, ja lastesi kanssa!

Vierailija
94/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]

Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap
[/quote]
Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta.

Vierailija
95/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän. [/quote] Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap

[/quote]

Tilastollisesti yksin asuvat ovat reippaasti useammin huono-osaisia kuin perheelliset. Puhut siis höpöjä.

Vierailija
96/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:23"]

Minä en ainakaan halua kustantaa velojen laiskottelua ja makeaa elämää. Joten niiltä voidaan nyt poistaa ihan hyvin esimerkiksi terveydenhuolto kun rahaahan niillä riittää yksityiselle. Enkä todella kannata veroista niiden laiskottelua muuttakoot mummona vaikka Espanjaan kun niin matkustella tykkäävät ja ja rahaa on kuin roskaa.

[/quote]

Tietenkään velan ei myöskään ole mitään mieltä tuossa tapauksessa maksaa veroistaan sinun terveydenhuoltoasi, joten looginen seuraus on se, että poistetaan sosiaaliturva kokonaan ja kaikki maksaa omat kulunsa. Vai osaatko perustella, miksi velan pitäisi maksaa lapsellisten kulut, mutta lapsellisten ei velojen?

Vierailija
97/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"]Perheellisen työvuosia menee kotona lasten kanssa, mikä vaikuttaa eläkkeeseen. Lisäksi elätettävät ovat toki vaikuttamassa varallisuuden karttumiseen joten lapseton ja perheellinen ovat eriarvoisessa asemassa nykytikanteessa, johon toivottavasti saadaan muutos. Ap

[/quote]

Toivotko esim. että maksut vanhuspalveluista on kaikille saman suuruisia eli että 1000 euron eläkkeestä maksetaan noita maksuja saman verran kuin 5000 elääkkeestä. Nykyisen monet noista maksuista menee niin että suuremmista tuloista maksetaan enemmän vaikka palvelu on sama (+lisäksi hän jolla on suurempi eläke on luultavasti maksanut verojakin huomattavasti enemmän kuin hän jolle eläkettä on kertynyt vain vähän)

Vierailija
98/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos velan äiti oiski ollu vela <3

Vierailija
99/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä veloihin kohdistuvaa vihaa palstalla. Miten se on teiltä pois, jos joku ei hanki lapsia? 

terveisin kolmen lapsen äiti, joka osaa kunnioittaa toisten valintoja eikä usko, että lapset tekevät ketään autuaaksi.

Vierailija
100/153 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:18"]Olen aina ihmetellyt, miksi ajatellaan, että lasten tulisi maksaa sun eläkkeet ja hoidot? Miksi ei voida ajatella, että lapsellinen tai lapseton aikuinen maksaa omalla verokertymällään omansa? Itse ainakin olen maksanut omat kuluni yhteiskunnalle ja enemmän.
[/quote]

[/quote]
Se eriarvoisuus on kyllä ihan oma valinta.
[/quote]

Miten sun mielestäs yhteiskunta pyörii jos kaikki valitsisi olla lapsettomia? Hetkinen. Eipä taitais kauaa pyöriä xD Että olehan tyytyväinen että muut tekevät normaaleja valintoja. Eipä kestä kiittää :)