Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyyden puute ja laitosmaisuus. Nuorikin ihminen (teinit) ja 23-35v haluaa yksityistä tilaa. Naapurin kanssa voi erikseen haastella tai jos muualla yhteistilaa. On hajottavaa joidenkin persoonalle jos ei voi vaikuttaa omaan kotirauhaan, vaan väkisin yhteen ja vielä vieraalle paikkakunnalle. Eivät kaikki ole viinanjuojia, vaan ihan fiksuja nuoria. Vieras paikkakunta on jo monien hyvinvoinnille liikaa, jos on väärä paikka.
Yksinäisyys on nykyisin nuorilla ongelma. Itse sain kavereita aikanaan opiskelija-asunnossa kämppiksistä ja naapureista.
Ystäviä löytyy opiskelukavereista! Sitä varten ei tarvitse soluasuntoon muuttaa!
Vierailija kirjoitti:
- meteli ja häiriöt
- sotkuisuus
- tavaroita varastetaan, rikotaan ja käytetään luvatta
- ruoat syödään
- ei yksityisyyttä
- vieraita saatetaan tuoda milloin tahansa ja kuinka paljon tahansa
- kun kämppikselle tehdään kotietsintä, rullataan myös sinun tavarasi läpi
- ei välttämättä juurikaan halvempi kuin yksiö ja neliöhinta saattaa olla moninkertainen
Ja näiden seurauksena opintojen viivästyminen tai katkeaminen, rahalliset menetykset, masennus ja terveyden menetys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- meteli ja häiriöt
- sotkuisuus
- ruoat syödään
- ei yksityisyyttä
- ei välttämättä juurikaan halvempi kuin yksiö ja neliöhinta saattaa olla moninkertainen
Ja näiden seurauksena opintojen viivästyminen tai katkeaminen, rahalliset menetykset, masennus ja terveyden menetys!
'Mutta sehän on vain väliaikaista'! Pitäisikö yllämainittua touhua sietää kuusi seitsemän vuotta? Minä vaan kysyn!
Mulla oli tosi kivoja kämppiksiä. Tutustuin kauttaan paljon uusiin ystäviin. Totuus kai lienee, että nykynuoret pelkäävät sosiaalista kanssakäymistä ja ovat ahdistuneita, syynä internet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei ole tarkoitettu asumaan vieraiden kanssa, ainoastaan oman perheensä.
soluasunnoissa on nykypäivänä 1 per huone. Keittiö ja kylppäri ja oleskelutila yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi rauhassa masturboida
Onhan niissä lukolliset ovet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyyden puute ja laitosmaisuus. Nuorikin ihminen (teinit) ja 23-35v haluaa yksityistä tilaa. Naapurin kanssa voi erikseen haastella tai jos muualla yhteistilaa. On hajottavaa joidenkin persoonalle jos ei voi vaikuttaa omaan kotirauhaan, vaan väkisin yhteen ja vielä vieraalle paikkakunnalle. Eivät kaikki ole viinanjuojia, vaan ihan fiksuja nuoria. Vieras paikkakunta on jo monien hyvinvoinnille liikaa, jos on väärä paikka.
Yksinäisyys on nykyisin nuorilla ongelma. Itse sain kavereita aikanaan opiskelija-asunnossa kämppiksistä ja naapureista.
Ystäviä löytyy opiskelukavereista! Sitä varten ei tarvitse soluasuntoon muuttaa!
Mun opiskelukaverit nyt oli ainaki iha tylsää porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- meteli ja häiriöt
- sotkuisuus
- ruoat syödään
- ei yksityisyyttä
'Mutta sehän on vain väliaikaista'! Pitäisikö yllämainittua touhua sietää kuusi seitsemän vuotta? Minä vaan kysyn!
En tiedä miten se nykyisin menee. Tuolla sanottiin että yksiön saa samaan hintaan tai halvemmalla mitä soluhuoneen. Ei ne omana aikanakaan olleet paljon solua kalliimpia, mutta pari vuotta niihin sai jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen on parhaimmillaankin ok-tasoa, huonoimmillaan menee omaisuus ja mielenterveys.
Ei todellakaan. Kyllä soluasumisvuodet on monille olleet elämän parhaita vuosia!
Mihinkään homeisiin mörskiin tietenkään ei nuoria saa laittaa, mutta soluasuminen itsessään on mahtava juttu. Saavat muualta muuttaneet opiskelijat heti seuraa toisista opiskelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasuminen on parhaimmillaankin ok-tasoa, huonoimmillaan menee omaisuus ja mielenterveys.
Ei todellakaan. Kyllä soluasumisvuodet on monille olleet elämän parhaita vuosia!
Mihinkään homeisiin mörskiin tietenkään ei nuoria saa laittaa, mutta soluasuminen itsessään on mahtava juttu. Saavat muualta muuttaneet opiskelijat heti seuraa toisista opiskelijoista.
Myös soluasunnossa voi tuntea olonsa yksinäiseksi jos ei ole sopivaa seuraa ympärillä. Et voi väkisin tuppautua kenenkään seuraan jos toinen ei halua tutustua eikä edes tervehdi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opiskelukaverit on vaan sitä oman alan porukkaa. Opiskelija-asunnoissa asuu monen eri alan opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opiskelukaverit on vaan sitä oman alan porukkaa. Opiskelija-asunnoissa asuu monen eri alan opiskelijoita.
Kyllä varmaan aikuisella filosofian opiskelijalla ja 16-vuotiaalla ammattikoulun raksapuolen jannulla on paljon yhteistä! Keskustelun aiheita riittää ja mielenkiinnon kohteet ovat varmasti ihan samat! Aivan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
soluasunnoissa on nykypäivänä 1 per huone. Keittiö ja kylppäri ja oleskelutila yhteistä.
Mä olen maanantaista lähtien asunut vesivahinkoevakossa siskoni luona. Mulla on täällä oma pieni huone, mutta muuten tilat on tietysti nyt yhteiskäytössä. Oletettavasti joudun asumaan täällä 6-8 viikkoa. Mahdollisesti pidempäänkin. Tulen siskoni kanssa loistavasti toimeen ja olemme aina olleet läheisiä, mutta jo nyt musta tuntuu tuo 6 viikkoakin ikuisuudelta. Todellakin ymmärrän nuoria, jotka eivät halua asua 3-6 vuotta soluasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös soluasunnossa voi tuntea olonsa yksinäiseksi jos ei ole sopivaa seuraa ympärillä. Et voi väkisin tuppautua kenenkään seuraan jos toinen ei halua tutustua eikä edes tervehdi!
Tuo on totta, mutta moni yksinäinen toisaalta saa kavereita kämppiksistään ja heidän kavereistaan. Ei mikään muukaan keino ole sellainen että se auttaisi yksinäisyyteen 100% joka kerta.
Ja jos soluasumisesta tulee taas normi, niin ehkä kulttuurikin tervehtyy sen verran että juroimmatkin opettelevat edes tervehtimään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maanantaista lähtien asunut vesivahinkoevakossa siskoni luona. Mulla on täällä oma pieni huone, mutta muuten tilat on tietysti nyt yhteiskäytössä. Oletettavasti joudun asumaan täällä 6-8 viikkoa. Mahdollisesti pidempäänkin. Tulen siskoni kanssa loistavasti toimeen ja olemme aina olleet läheisiä, mutta jo nyt musta tuntuu tuo 6 viikkoakin ikuisuudelta. Todellakin ymmärrän nuoria, jotka eivät halua asua 3-6 vuotta soluasunnossa.
Nuorelle ihmiselle sosialisointi tekee vaan hyvää. Itsekin muistan opiskeluajalta porukkaa jotka alkuun olivat todella arkoja ja eristäytyneitä mutta ajan myötä muuttuivat sosiaalisemmiksi.
Vanhemmalle ihmiselle sitten eri kun monet tavat ja rutiinit on vakiintuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ikinä ei tiedä, mihin vuorokauden aikaan ja minkälainen lössi sillä kertaa tulee syömään sinun ruokia ja käyttämään sinun vessapaperia, kun seurallinen kämppis viihtyy isossa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ikinä ei tiedä, mihin vuorokauden aikaan ja minkälainen lössi sillä kertaa tulee syömään sinun ruokia ja käyttämään sinun vessapaperia, kun seurallinen kämppis viihtyy isossa porukassa.
Niinpä! Kaikki eivät ymmärrä sitä, että soluasunnossa pitäisi ottaa muutkin huomioon. Siinä ei voi elää kuin jos eläisi yksin!
Lapseni asui soluasunnossa koko yliopisto-opiskelun ajan. Valmistui 5 v. sitten. Kämppiksiä ehti olla monta, jopa yksi ranskalainen. Ongelma oli se, että kaikki eivät osanneet siivota. Siispä lapseni siivosi tosi usein myös yhteisiä tiloja koska ei voinut asua törkyisessä asunnossa. Opiskelun päätyttyä haki asuntoa vapailta markkinoilta. Esittelijä oli hämmästynyt, kun kuuli niin pitkäaikaisesta soluasunnossa asumisesta. Oli sanonut, että "kyllä olet ollut sitkeä sissi".