Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
421/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän opiskelijat ovat sitä mieltä, että heillä pitää olla samanlainen elintaso kuin alalle kymmenen vuotta sitten valmistuneilla ja ammatissa toimivilla.

Siksi kokevat itsensä köyhiksi.

Vierailija
422/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soluasuminen kelpasi vastikään, saa luvan kelvata edelleen. Mitä nykyopiskelijat ovat olevinaan, että ilmaisen koulutuksen lisäksi pitäisi vielä luksusasunnot järjestää?

Opiskelu-, asumis- ja kotirauha eivät ole mitään luksusta, vaan niiden kuuluisi kuulua kaikille! Olisi myös kiva, jos saisi nukkua yönsä rauhassa!

Sitten vaan maksaa itse sen kalliin yksiönsä tai pappa betalar. Valintoja, valintoja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan kaikki.

Myisin mieluummin sisäelimeni kuin pakottaisin omat lapseni soluasuntoon.

Omat lapset asuivat 90-luvulla opiskellessaan vuosia soluasunnossa ja ihan normaalia oli elämä.

En ymmärrä, miksi veronmaksajien pitää tukea kermperseopislelijoiden yksiöitä.

Vierailija
424/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperceet. 😄 elämä mitä menoa, nämä pelastaa varmaan joo maailman. Kaikkimulle-asenne on just se millä se tehdään.

Vierailija
425/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soluasuminen kelpasi vastikään, saa luvan kelvata edelleen. Mitä nykyopiskelijat ovat olevinaan, että ilmaisen koulutuksen lisäksi pitäisi vielä luksusasunnot järjestää?

Opiskelu-, asumis- ja kotirauha eivät ole mitään luksusta, vaan niiden kuuluisi kuulua kaikille! Olisi myös kiva, jos saisi nukkua yönsä rauhassa!

Sitten vaan maksaa itse sen kalliin yksiönsä tai pappa betalar. Valintoja, valintoja....

Toinen vaihtoehto on se, että opiskelija-asuntosäätiöt alkavat tarjoamaan soluasuntoja, jotka ovat opiskelupainotteisia, ja joissa on tiukemmat säännöt joita on pakko noudattaa!

Vierailija
426/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelu ei ole rikos, josta tulee rangaista käytöstavattomilla häirikkökämppiksillä!

Vierailija
427/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen voisi olla hauskaa ja tulisi sellainen frendeistä tuttu kaveriporukka 😅

Vierailija
428/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on se, että opiskelija-asuntosäätiöt alkavat tarjoamaan soluasuntoja, jotka ovat opiskelupainotteisia, ja joissa on tiukemmat säännöt joita on pakko noudattaa!

Mikäs solupoliisi sitä vahtisi? Vuokralaiset maksaisivat sen vuokrissaan.

Ihmisillä on kotonaan oikeus elää omalla tavallaan ja vain järjestyshäiriöt on peruste purkaa vuokrasopimus. Sekin on pitkä ja hankala prosessi, kuten jokainen tietää.

Vierailija
429/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen voisi olla hauskaa ja tulisi sellainen frendeistä tuttu kaveriporukka 😅

Jos elämä olisi käsikirjoitettu sarja, moni asia olisi ylipäätään kivaa.

Vierailija
430/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelu ei ole rikos, josta tulee rangaista käytöstavattomilla häirikkökämppiksillä!

Eihän edullinen asuminen mikään rangaistus ole 🙄. Voihan sitä toki mennä ensin töihin, hankkia rahaa ja opiskella sitten kun on varaa kunnon asuntoon. Valintoja, valintoja....

Vierailija
431/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä olisi käsikirjoitettu sarja, moni asia olisi ylipäätään kivaa.

Tai yhtä kauhua.

Vierailija
432/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutakuinkin kaikki. Asuin silloin joskus 30 vuotta sitten opiskellessani suurimman osan ensimmäistä vuotta solussa ja se oli ihan hyvä helvataa. Silkkaa pazkaa. Epäsiistien ja epäsäännöllistä elämää viettäneiden kämppäkaverien takia siitä opiskelusta ei tullut yhtään mitään ja eläminen siellä oli ihan täyttä zontaa.

En toivo pakotettua soluasumista pahimmalle vihollisellenikaan. 

Vierailija
433/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan kaikki.

Myisin mieluummin sisäelimeni kuin pakottaisin omat lapseni soluasuntoon.

Omat lapset asuivat 90-luvulla opiskellessaan vuosia soluasunnossa ja ihan normaalia oli elämä.

En ymmärrä, miksi veronmaksajien pitää tukea kermperseopislelijoiden yksiöitä.

Mun solukokemukset on 90-luvulta. Silloin ainakin Helsingissä sain aina kummasteluja soluasumisen takia. Suurin osa opiskelukavereita asui yksiössä.

Kermaperseopiskelijat asuvat vanhempien ostamissa asunnoissa eikä tule muuttamaan niistä soluihin ikinä, ei ole tarvetta. Leikkaukset osuvat niihin, joilla on muutenkin hankalaa.

Vierailija
434/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleeni, että onko joku laskenut nyt sen, että mitä maksaa kun noita soluasuntoja pitää alkaa sitten rakentamaan lisää? Käsittääkseni trendi on ollut ihan toiseen suuntaan, eli soluasuntoja on entistä vähemmän tarjolla. Ja mitä tehdään niille kaikille yksiöille, jotka on viime vuosina rakennettu erityisesti opiskelijapaikkakunnille? 

Miten nyt tulee tunne, että kulut vain siirretään toiseen paikkaan ja kukaan ei säästä yhtään mitään?

Virheet pitää korjata, valitettavasti. Soluja pitäisi olla muutenkin tarjolla ihmisille, jotka valitsee pienet tulot tai työttömyyden.

Voit itse muuttaa soluun mt-ongelmaisen tai päihdeongelmaisen kanssa sen jälkeen kun jäät työttömäksi, sairastut tai eroat!

Eikun, jos mä en saa unelmaa niin muut saa sen mulle järjestää..

Vitsi nää nykynuoret on elämästä vieraantuneita.

Minun unelmani oli akateeminen tutkinto jonka toteutin opintotuella ja -lainalla. Ja kyllä, asuin soluasunnossa erilaisten kämppisten kanssa. Yksi oli mt-ongelmainen, kaksi bilehirmua ja kaksi täydellisistä k.sipäätä! Haastavien opintojen, ainaisen rahapulan ja laman kurimuksen lisäksi sain vielä jatkuvasti jännittää että millainen kämppis on seuraavana tulossa ja miettiä sitä että joudunko itse muuttamaan pois jonkun s.. tanan idiootin takia. Näistä idiooteista löytyy esimerkkejä tästäkin ketjusta! Tämän viimeisen olisin mieluusti jättänyt pois. Olen nyt ollut kauan jo työelämässä, maksanut pois asunto-ja opintolainat. Edelleen olen sitä mieltä, että jos rauhallisia opiskelupainotteisia soluja ei ole tarjolla, niin yksiö on ainoa mahdollisuus! Kalliiksi tulee myös yhteiskunnalle, jos opinnot jäävät kesken rauhattoman asunnon takia!

Vierailija
435/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleeni, että onko joku laskenut nyt sen, että mitä maksaa kun noita soluasuntoja pitää alkaa sitten rakentamaan lisää? Käsittääkseni trendi on ollut ihan toiseen suuntaan, eli soluasuntoja on entistä vähemmän tarjolla. Ja mitä tehdään niille kaikille yksiöille, jotka on viime vuosina rakennettu erityisesti opiskelijapaikkakunnille? 

Miten nyt tulee tunne, että kulut vain siirretään toiseen paikkaan ja kukaan ei säästä yhtään mitään?

Virheet pitää korjata, valitettavasti. Soluja pitäisi olla muutenkin tarjolla ihmisille, jotka valitsee pienet tulot tai työttömyyden.

Voit itse muuttaa soluun mt-ongelmaisen tai päihdeongelmaisen kanssa sen jälkeen kun jäät työttömäksi, sairastut tai eroat!

Eikun, jos mä en saa unelmaa niin muut saa sen mulle järjestää..

Vitsi nää nykynuoret on elämästä vieraantuneita.

Minun unelmani oli akateeminen tutkinto jonka toteutin opintotuella ja -lainalla. Ja kyllä, asuin soluasunnossa erilaisten kämppisten kanssa. Yksi oli mt-ongelmainen, kaksi bilehirmua ja kaksi täydellisistä k.sipäätä! Haastavien opintojen, ainaisen rahapulan ja laman kurimuksen lisäksi sain vielä jatkuvasti jännittää että millainen kämppis on seuraavana tulossa ja miettiä sitä että joudunko itse muuttamaan pois jonkun s.. tanan idiootin takia. Näistä idiooteista löytyy esimerkkejä tästäkin ketjusta! Tämän viimeisen olisin mieluusti jättänyt pois. Olen nyt ollut kauan jo työelämässä, maksanut pois asunto-ja opintolainat. Edelleen olen sitä mieltä, että jos rauhallisia opiskelupainotteisia soluja ei ole tarjolla, niin yksiö on ainoa mahdollisuus! Kalliiksi tulee myös yhteiskunnalle, jos opinnot jäävät kesken rauhattoman asunnon takia!

Lisäksi haluan vielä mainita että minulla on soluasumisesta myös hyviä muistoja! Solussa asuu kyllä jos on asialliset kämppikset, ts. aikuisia ihmisiä, jotka hoitavat omat velvollisuutensa ja ottavat myös muut asukkaat huomioon!

Vierailija
436/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs solupoliisi sitä vahtisi? Vuokralaiset maksaisivat sen vuokrissaan.

Ihmisillä on kotonaan oikeus elää omalla tavallaan ja vain järjestyshäiriöt on peruste purkaa vuokrasopimus. Sekin on pitkä ja hankala prosessi, kuten jokainen tietää.

Tämä! On oikeus elää juuri niin kuin itse haluaa, muttei ole velvollisuuksia ottaa muita asukkaita huomioon! Voi rauhassa sotkea ja sikailla, juopotella ja käyttää huumeita! Kukaan ei siihen puutu millään lailla!

Vierailija
437/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin muistui mieleen kun eräänä vuonna asuin solussa ja sinne muutti joskus elokuun alussa uusi kämppis. Nillitti meille siitä että kukaan (4 solun kämppä) ei kierrätä mitään roskia vaan kaikki laitetaan sekajätteeseen. No oli sitten nokkelana poikana alkanut kierrättämään omia biojätteitään kannellisessa astiassa. Ongelma vain, että kaveri ei kertonut meille siitä mitään tai tyhjentänyt sitä biojäteastiaa ennen kuin lähti parin viikon syyslomalle. Kerran sitten avasin sen keittiön allaskaapin oven ja sieltä lehahti musta parvi hedelmäkärpäsiä ja hirveä lemu. Niitä kärpäsiä sitten riittikin siellä keittiössä jatkossa sen vuoden loppuun asti (muutin itse pois vuoden vaihteessa). Yritin itse tehdä vaikka millaisia ansoja niille ja sainkin niitä ison kasan nitistettyä päivittäin mutta se oli ihan toivoton taistelu kun se alkutilanne oli päässyt tämän kierrättäjän takia tosi pahaksi ennen kuin se huomattiin.

Vierailija
438/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin muistui mieleen kun eräänä vuonna asuin solussa ja sinne muutti joskus elokuun alussa uusi kämppis. Nillitti meille siitä että kukaan (4 solun kämppä) ei kierrätä mitään roskia vaan kaikki laitetaan sekajätteeseen. No oli sitten nokkelana poikana alkanut kierrättämään omia biojätteitään kannellisessa astiassa. Ongelma vain, että kaveri ei kertonut meille siitä mitään tai tyhjentänyt sitä biojäteastiaa ennen kuin lähti parin viikon syyslomalle. Kerran sitten avasin sen keittiön allaskaapin oven ja sieltä lehahti musta parvi hedelmäkärpäsiä ja hirveä lemu. Niitä kärpäsiä sitten riittikin siellä keittiössä jatkossa sen vuoden loppuun asti (muutin itse pois vuoden vaihteessa). Yritin itse tehdä vaikka millaisia ansoja niille ja sainkin niitä ison kasan nitistettyä päivittäin mutta se oli ihan toivoton taistelu kun se alkutilanne oli päässyt tämän kierrättäjän takia tosi pahaksi ennen kuin se huomattiin.

Ai, voi kauhee.. Hei ota neuvosta vaari, jos kevyttä ja vähän rasittavaa suojatyöpaikkaa ei ole tiedossa, niin älä tuhlaa meidän kaikkien rahoja koulutukseesi. Voit hoitaa vaikka kotiasi puolison tuella, saat koko päivän aikaa varmistella että yhtään öttiäistä ei tunkeudu valtakuntaasi.

Vierailija
439/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasuminen karaisee, että pärjää myöhemmässä elämässä. Mutta ilmeisesti meillä tässä on tuleva banaanikärpässaikuttaja. Onneksi sekin tehdään sitten jatkossa omilla rahoilla.

Vierailija
440/1703 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui siivoushullu kämppis. Siis oikeasti siivoushullu, MITÄÄN ei saanut olla esillä millään tasoilla. Kerran käveli tiptop-kunnossa olevaan keittiöön ja alkoi manata että v... kun on sotkuista. Heitteli meidän muiden kämppisten tavarat ekaan vastaan tulleeseen laatikkoon piiloon, oli kiva huomata aina kiireessä aamuisin että se avain/juomapullo/lappu mitkä oli vielä eilen illalla eteisen pöydällä olikin tungettu johonkin muualle. Ainiin, hänen omat tavaransa eivät olleet kuitenkaan tiellä tai roskaa, vaan se oma reppu kuului sihen keskelle eteisen käytävää.