Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukuta: Oletko tarvinnut Ruotsin kieltä elämässäsi?

Vierailija
24.02.2015 |

Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:51"]kylläpä on kapeakatseisia vastauksia, kun minä olen tarvinnut ja opiskellut ruotsia, niin siitä seuraa, että kaikkien suomalaisten tarvitsee opiskella ruotsia. Maailma muuttuu eskoseni, en minäkään halua kieltää ruotsin opiskelua, mutta tekemällä siitä vapaaehtoista ruotsi voi saada mahdollisuuden olla hauska ja helppo kieli, jota minäkin puhun suomenruotsalaisten ystävieni kanssa. On yhä enemmän oppilaita, joiden ruotsin vuoksi on opettajan käytettävä resursseja ruotsin tukiopetukseen vaikka heidän kokonaistilanteena takia tukiopetusta tarvittaisiin muihinkin aineisiin. [/quote] Yhtähyvin voisi kysyä, miksi englanti tai historia tai biologiakaan on pakollisia? Niitäkään ei kaikki elämässään tarvitse, jos siis yleissivistyksellä ei ole mitään väliä. Ruotsi on suomessa toinen äidinkieli, joten kyllä yleissivistykseen kuuluu edes auttava ruotsin osaaminen...

[/quote]

Englanti ei ole pakollinen oppiaine Suomessa.

Vierailija
42/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:16"]

Moniko ruotsin kieltä elämässään tarvinnut ei olisi peruskoulussa valinnut ruotsin opiskelua, jos sen tilalle olisi saanut valita vaikkapa saksan, espanjan tai venäjän?

[/quote]

Minä en olisi valinnut ruotsin kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Selvä. Yhdessä viestissä 92:sta viitataan siihen, että ruotsia pitäisi osata. Mutta missä viesteissä "jankataan, että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muita kieliä"?

Vierailija
44/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieltä ei pian tarvitse enää edes Ruotsissa. Ruotsi on nykyään jo niin monikulttuurinen maa ja siellä on niin paljon maahanmuuttajia, että Ruotsissa puhutaan kohta jo enemmän muita kieliä kuin ruotsia.

Kerran näin eräästä TV-ohjelmasta, kun aivan julkisilla paikoilla jotkin opasteet ja ohjetekstit on jossain harvoissa paikoissa Ruotsissa käännetty jopa arabian kielelle.

Vierailija
45/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtauduin aiemmin samalla lailla kaikkien kielten opiskeluun. Kaikki kielet olivat mielestäni kivoja ja niitä oli/on mukava opiskella. Ruotsi oli kieli muiden joukossa.

Nämä "pakkoruotsista" raivoajat ovat kuitenkin saaneet minut muuttamaan mieleni. Nyt pidän ruotsia ykkösprioriteettinani, ihan heidän kiusakseen. Skål på den saken!  :D

Vierailija
46/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:04"]

KYLLÄ. 60-luvun lopussa suomessa oli vaikea löytää työtä, vaikka nyky kermapeput eivät sitä tiedä, ja siksi mentiin kymmenin tuhansin ruotsiin töihin ja sielläkin alkoi olla karsintaa, ettei otettu ketä vain.

Kysyttiin kielitaitoa, ja ne, ketkä osasivat ruotsia saivat töitä ja paaaljonparempaa palkkaa kuin osasi edes haaveilla.

Kohta se voi olla taas edessä, joten opiskelkaa vain sitä ruottia.

[/quote]

Ruotsista töitä sai ummikotkin. Ei siinä kielitaitoa kyselty vaan työpaikan sai kun tuli paikalle. Ruotsalaisethan kävivät oikein Suomesta hakemassa työläisiä, ei heillä ollut varaa valikoida kuka osaa kieliä ja kuka ei, kaikki kelpasivat. Täytyy myös muistaa että siihen aikaan suomalaiset eivät edes olleet kovinkaan koulutettuja, harva osasi mitään vierasta kieltä. Ruotsiin muuttaneet olivat pitkälti työväenluokkaa ja työllistyivät tehdastöihin, siivoojiksi yms. töihin. 

Vierailija
47/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"] Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua. Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein. [/quote] Ketä ne on ne pakkoruotsittajat? KUKAAN KOKO KETJUSSA ei ole kannattanut pakkoruotsia tai vaatinut ruotsin pakollisuutta. Se, että kertoo missä on itse tarvinnut ruotsin kieltä, ei ole pakkoruotsittamista. [/quote] Aika moni tässä ketjussa jankkaa että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä. Kyllä estää, koska opiskelijoiden aika, resurssit ja oppilaitosten määrärahat ovat rajallisia.

[/quote]

Luin nyt koko ketjun huolellisesti läpi, enkä löytänyt yhtään vastausta, jossa "jankattaisiin",  että "pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä".

Kerrotko ystävällisesti meille muillekin sen vastauksen numeron, jossa tätä jankkausta esiintyy.

(Moni toki näkyy maininneen, että osaa muitakin kieliä kuin ruotsia. Se on kuitenkin eri asia.)
[/quote]

Esim. viestit 13, 14 (15), 18. Pidemmälle en nyt jaksa lukea uudestaan tätä ketjua, katso itse.

Vierailija
48/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy, onko kukaan tarvinnut työssään ruotsia ja ilmiselvästi jostain syystä toivoo, että ei olisi tarvinnut.

Joudun tuottamaan pettymyksen: tarvitsen ruotsia, varje dag. :)

Vierailija
49/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku näistä päivittän ruotsia tarvitsevista kertoa onko Suomessa tehty tutkimusta siitä kuinka moni suomenkielinen ruotsia opiskellut tarvitsee sitä työssään tai sosiaalisessa elämässään päivittäin/viikoittain/kuukausittain/ei koskaan?

Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta olen jäänyt aina vastausta vaille. Siitä voisin päätellä, että tällaista tutkimusta ei ole tehty, mutta kysyn kuitenkin vielä kerran.

Vierailija
50/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:45"]

^ Selvä. Yhdessä viestissä 92:sta viitataan siihen, että ruotsia pitäisi osata. Mutta missä viesteissä "jankataan, että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muita kieliä"?

[/quote]

Myös viesteissä 50 ja 57 puolustetaan pakkoruotsia. Viestissä 18 väitetään ettei pakkoruotsi estä opiskelemasta muita kieliä. Kirjoittaja 18 unohtaa kuitenkin sen tosiasian että ruotsin kieli vie aina paikan joltain toiselta kieleltä. Koulussa/vuorokaudessa ei ole rajattomasti oppitunteja/tunteja. Pitää myös muistaa että suurin osa ei halua opiskella kuin kahta vierasta kieltä, näitä tutkimuksia on tehty eri maissa koululaisten keskuudessa ja tulokseksi tullut se että suurin osa oppilaista kokee kolme vierasta kieltä (joka ruotsikin suomenkieliselle on) liian raskaaksi. 

Nyt tilanne on se, että SUURIN osa suomalaisista opiskelee elämänsä aikana vain ruotsia ja englantia, suomalaisen kielitaito on siis kaksi marginaalikieltä (joista toisen osaamistaso surkea) ja yksi maailmankieli. Tuolla kielitaidolla ei nykyään maailmalla pärjää, mutta onhan se kivaa että opiskelemme ruotsinkielisten palvelemiseksi ruotsia ja samaan aikaan Ruotsissa panostetaan mm. kiinan kieleen. 

Vierailija
51/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"] Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua. Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein. [/quote] Ketä ne on ne pakkoruotsittajat? KUKAAN KOKO KETJUSSA ei ole kannattanut pakkoruotsia tai vaatinut ruotsin pakollisuutta. Se, että kertoo missä on itse tarvinnut ruotsin kieltä, ei ole pakkoruotsittamista. [/quote] Aika moni tässä ketjussa jankkaa että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä. Kyllä estää, koska opiskelijoiden aika, resurssit ja oppilaitosten määrärahat ovat rajallisia. [/quote] Luin nyt koko ketjun huolellisesti läpi, enkä löytänyt yhtään vastausta, jossa "jankattaisiin",  että "pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä". Kerrotko ystävällisesti meille muillekin sen vastauksen numeron, jossa tätä jankkausta esiintyy. (Moni toki näkyy maininneen, että osaa muitakin kieliä kuin ruotsia. Se on kuitenkin eri asia.) [/quote] Esim. viestit 13, 14 (15), 18. Pidemmälle en nyt jaksa lukea uudestaan tätä ketjua, katso itse.

[/quote]

Tässä viestit 13, 14 ja 18 (15 on kopio 14:stä):

Viesti 13: No sanotaan näin, että kyllä pärjäisin ilman ruotsin kieltä, mutta onneksi osaan sitä, niin käytän myös sitä. Voihan sitä opiskella muitakin kieliä, vaikka opiskelee myös ruotsia, tai ainakin minä olen voinut.

Viesti 14: Pääsin kielitaidon ansiosta töihin Ruotsiin, pystyin kommunikoimaan sen ansiosta ruotsalaisten lisäksi myös norjalaisten kollegoiden. Sain ruotsin kielen taidollani töitä myös Ranskasta. Ruotsin opiskelu ei muuten estänyt minua opiskelemasta koulussa myös ranskaa.

Viesti 18: ja lisään, että jos kuitenkin haluaa kansainvälisille työmarkkinoille tähdätä, niin ainahan sitä voi sitä espanjaa tai ranskaa opiskella myös. Ruotsin opiskelu ei estä muiden kielien opiskelua mitenkään...

Nuo yllämainitut vastaajat ovat tosiaan jokainen kerran sanoneet, että ruotsin opiskelu ei estänyt muiden kielten opiskelua. Pakkoruotsi-sanaa ei käytä kukaan.

Itsekin olen opiskellut peruskoulussa ja lukiossa ruotsin lisäksi englantia, saksaa, ranskaa ja venäjää. Yliopistossa opiskelin paria noista kielistä ja lisäksi puolaa ja viroa. Kansalaisopistossa olen opiskellut espanjaa, italiaa ja kiinaa.

Ruotsin opiskelu ei koskaan ole estänyt minua opiskelemasta muitakin kieliä. Pyydän anteeksi, tämä taitaa nyt todellakin olla jankkausta. Mutta en käytä termiä "pakkoruotsi" enkä puhu asiasta muiden kohdalta. Kerron vain, että ruotsin oppiminen ja osaaminen ei ole ollut minkäänlaisena esteenä muiden kielten oppimiselleni ja osaamiselleni.

Vierailija
52/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaan, että pakkoruotsi estää ihmisiä oppimasta mitään muita kieliä, niin kaikki rauhoittuvat.

Mutta mennäkseni ap:n alkuperäiseen kysymykseen, vastaan että tarvitsen ruotsia jokaisena työpäivänäni.  Olen töissä matkailualalla. En taida uskaltaa kertoa, mitä muita kieliä tarvitsen (enhän ole voinut niitä oppiakaan, koska olen joutunut opiskelemaan pakkoruotsia...).

Vierailija
53/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta lentoliikenteessä töissä. Tarvitsin kieltä päivittäin.

Vierailija
54/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla maailmassa opiskellaan lähinaapurien kieliä. Fiksua se onkin, lähinaapurit ovat tavallisesti suurimpia kauppakumppaneita, kuten meillä Ruotsi.

Ruotsin lisäksi on hyvä osata venäjää. Saksa ja englanti ovat muita hyviä kauppakieliä. Näitä kaikkia käytän omassa työssäni kaupallisella alalla kun myyn suomalaista osaamista muualle.

Vierailija
55/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Missä olit töissä? Lentämisen kieli on englanti, Finnairkaan ei ole vuosikausiin vaatinut emänniltään englannintaitoa, lennonjohtajat ja lentäjät, englanti riittää. Olitko lentoemäntä tai joku lähtöselvitysvirkailija  Ruotsissa?

Vierailija
56/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on aspa hommissa hyödyllisempi

Vierailija
57/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ruotsinkielisessä koulussa, siellä tarvitsee. Oikeassa elämässä ei, tietenkään.

Vierailija
58/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:19"]

Kaikkialla maailmassa opiskellaan lähinaapurien kieliä. Fiksua se onkin, lähinaapurit ovat tavallisesti suurimpia kauppakumppaneita, kuten meillä Ruotsi.

Ruotsin lisäksi on hyvä osata venäjää. Saksa ja englanti ovat muita hyviä kauppakieliä. Näitä kaikkia käytän omassa työssäni kaupallisella alalla kun myyn suomalaista osaamista muualle.

[/quote]

Opiskellaanko mielestäsi Ruotsissa suomea? Ja nyt jätetään sitten Ruotsin suomenkieliset koulut pois. Ei Ruotsissa tulisi kuuloonkaan että kaikki pakotettaisiin opiskelemaan suomea. Opiskeleeko koko Saksa pakollista puolaa tai hollantia? Ei! Kreikkalaiset turkkia? Ei!  Romanialaiset bulgariaa? Ei! 

Maailmassa ei todellakaan opiskella lähimaiden kieliä vaan omaa äidinkieltä ja sen lisäksi yleensä ns. maailmankieltä. Joskus tuo maailmankieli sitten sattuu olemaan naapurivaltion kieli.

Vierailija
59/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Missä olit töissä? Lentämisen kieli on englanti, Finnairkaan ei ole vuosikausiin vaatinut emänniltään englannintaitoa, lennonjohtajat ja lentäjät, englanti riittää. Olitko lentoemäntä tai joku lähtöselvitysvirkailija  Ruotsissa?

[/quote]

Korjaus, pitäisi tietenkin olla että Finnair ei ole vaatinut ruotsi kielen taitoa.

Vierailija
60/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että kukaan tässä ketjussa ei ole vaatinut ruotsin pakollisuutta tai ilmaissut kannattavansa ruotsin pakollisuutta?

Pari ihmistä on sanonut, että ihmettelee pakkoruotsin äänekästä vastustamista. Muutama on huomauttanut, että ruotsin (ei "pakkoruotsin") opiskeleminen ei estä opiskelemasta muitakin kieliä.

Sen sijaan ihmiset ovat vain kertoneet, missä he ovat tarvinneet ruotsin kieltä, jos siis ovat tarvinneet.

Niin että väärässä ketjussa te "pakkoruotsin" kiivaat lyttääjät nyt huutelette.