Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukuta: Oletko tarvinnut Ruotsin kieltä elämässäsi?

Vierailija
24.02.2015 |

Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:10"]

Olen kaksikielinen opiskelija ja olen saanut kesä- ja osa-aikatöitä alaltani todella helposti juuri kielitaidon vuoksi.

[/quote]

Niinpä, kielitaito on hyvä etu. Nythän se etu on käytännössä olematon, koska kaikki "osaavat ruotsia" kun ovat käyneet ne pakolliset kurssit.

[/quote]

Minulle ruotsista onkin ollut hyötyä nimenomaan Suomen rajojen ulkopuolella. Suomen sisällä usein onkin tarjolla suomenruotsalaisia palleille, joissa ruotsia on ehdottomasti osattava.

Vierailija
22/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen ja käytän ruotsia töissä. Meillä yleisin kieli suomen jälkeen. Siinä mielessä voi sanoa että ruotsi oli hyödyllisin kieli mitä opiskelin koulussa (kun kysyt että mikä olisi ollut hyödyllisempi). 

Mutta ei ne muut kielet olleet hyödyttömiä myöskään, kaikista kielistähän on hyötyä. Kielet on kouluaineista siinä mielessä hyödyllisimpiä, että niitä tarvitsee elämässä jokainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Ahvenanmaalla. Nuff said. 

Vierailija
24/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä vei Vaasaan (miehen perässä, kyllä...). Täällä tulikin ihan eri tarve ruotsin kielelle kuin ennen. Pitäis osata paljon paremmin kuin osaan, onneksi työpaikka kouluttaa, ja on ruotsi mulla jo paljon kohentunutkin. Ammattisanasto alkaa olla hallussa.

Vierailija
25/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koulussa Suomen ja ruotsin lisäksi venäjää ja saksaa. Ruotsia olen todellakin tarvinut koska menin naimisiin ruotsinkielisen kanssa ja töissäkin tarvin ruotsia.

Vierailija
26/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on mennyt kaupat sivu suun, koska asiakas olisi asioinut vain ruotsiksi. Lisäksi useakin asiakas olisi arvostanut palvelua äidinkielellään.

Vierailija
27/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi saanut nykyistä enkä edellistä työpaikkaani, jos en osaisi ruotsia. Niin että kyllä, olen tarvinnut ja tarvitsen ruotsin kieltä.

Vierailija
28/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä työssä. Ja ruotsinkielellä saa Helsingissä parempaa palvelua niin kaupassa kuin virastoissakin.

Vierailija
29/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin pitkän ranskan ja lisäksi vuoden espanjaa, kummallakaan en ole tehnyt yhtään mitään täällä Suomessa ja enkä ole ulkomaillakaan käynyt kuin kerran ranskankielisessä paikassa. Jos olisin ollut fiksu, niin olisin lukenut noiden tilalla venäjää, koska sillä olisi ollut käyttöä täällä Suomessa.

(Englantia ja ruotsia olen käyttänyt sekä Suomessa että reissatessa eli kai ne molemmat on sitten tulleet tarpeeseen.)

Vierailija
30/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua.

Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein.

Vierailija
31/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää alapeukuttamisen logiikka oikein on?

Ymmärrän että aloitusviestiä ylä- ja alapeukutetaan pyynnön mukaan, että onko tarvinnut ruotsia vai ei ole tarvinnut. Mutta mitä varten täällä alapeukutetaan ihan asiallisia vastauksia, jos kirjoittaa että on tarvinnut ruotsia (niin kuin esimerkiksi mun vastaustani aiemmin)?

Jos mä olen tarvinnut ruotsia, mitä pahaa siinä on? Ärsyttää.

Vierailija
32/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"]

Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua. Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein.

[/quote]

Ketä ne on ne pakkoruotsittajat? KUKAAN KOKO KETJUSSA ei ole kannattanut pakkoruotsia tai vaatinut ruotsin pakollisuutta.

Se, että kertoo missä on itse tarvinnut ruotsin kieltä, ei ole pakkoruotsittamista.

Vierailija
33/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen asettelu on erittäin typerä. Oletko tarvinnut: Ainoa oikea vastaus on että olisin tarvinnut ruotsia useammin kuin englantia jos tilanteita miettitään. Tunnen ruotsinkielisiä ihmisiä, töissä voisin käyttää, ulkomaanmatkat usein ruotsissa. Kysyjä kuitenkin hakee sitä että ei ole tarvinnut koska ruotsalaiset osaavat englantia ja suomen ruotsalaiset suomen joten ei tarvetta :( Minä kyllä mielelläni osaisin sujuvasti keskustella myös ruotsiksi. Espanjassa voit myös ajatella selviäväsi englannilla. Ranska taitaa olla ainoa poikkeus siitä englantia ei haluta puhua. Monissa maissa tosin kielitaito englannin suhteenkin on heikko joten paikallista kieltähän silloin pitäisi osata.

Vierailija
34/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko ruotsin kieltä elämässään tarvinnut ei olisi peruskoulussa valinnut ruotsin opiskelua, jos sen tilalle olisi saanut valita vaikkapa saksan, espanjan tai venäjän?

Vierailija
35/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"]

Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua. Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein.

[/quote]

Ketä ne on ne pakkoruotsittajat? KUKAAN KOKO KETJUSSA ei ole kannattanut pakkoruotsia tai vaatinut ruotsin pakollisuutta.

Se, että kertoo missä on itse tarvinnut ruotsin kieltä, ei ole pakkoruotsittamista.
[/quote]

Aika moni tässä ketjussa jankkaa että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä. Kyllä estää, koska opiskelijoiden aika, resurssit ja oppilaitosten määrärahat ovat rajallisia.

Vierailija
36/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]

Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...

[/quote]

Keskellä työpäivää? Ei, kyllä mulla on ihan vapaapäivä.

Vierailija
37/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]

Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...

[/quote]

Keskellä työpäivää? Ei, kyllä mulla on ihan vapaapäivä.
[/quote]

Juuri näin. Ja yleensäkään kaikilla ei ole päivätyö.

Vierailija
38/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Espoossa alueelle, jossa sattumalta kaikki kolme naapuriperhettä ovat ruotsinkielisiä. Meidän lapset oppivat heiltä ruotsia ja heidän meiltä suomea. Tulkkaan parhaani mukaan siinä välissä:)

Vierailija
39/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"] Pakkoruotsittajat eivät taas tajua, että jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessaan. Jos siitä 2h on käytettävä ruotsiin, niin se on jostain muusta pois. Toki olen siitä huolimatta juossut italian, espanjan, ranskan, kreikan, saksan ja monen muun kielen tunneilla, mutta harmittaa kun mietin miten paljon paremmin puhuisin vaikkapa ranskaa jos olisin aloittanut sen opiskelun 7-luokalla, enkä vasta lukiossa. Sen sijaan aloitin siis ruotsin, mitä en ole koskaan tarvinnut, mikä ei kiinnosta minua ja mitä en kaikesta huolimatta edes osaa puhua. Tosin ranskankielenopinnot pitäisi aloittaa jo kauan ennen yläastetta, jotta ääntämisen oppisi oikein. [/quote] Ketä ne on ne pakkoruotsittajat? KUKAAN KOKO KETJUSSA ei ole kannattanut pakkoruotsia tai vaatinut ruotsin pakollisuutta. Se, että kertoo missä on itse tarvinnut ruotsin kieltä, ei ole pakkoruotsittamista. [/quote] Aika moni tässä ketjussa jankkaa että pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä. Kyllä estää, koska opiskelijoiden aika, resurssit ja oppilaitosten määrärahat ovat rajallisia.

[/quote]

Luin nyt koko ketjun huolellisesti läpi, enkä löytänyt yhtään vastausta, jossa "jankattaisiin",  että "pakkoruotsi ei estä opiskelemasta muitakin kieliä".

Kerrotko ystävällisesti meille muillekin sen vastauksen numeron, jossa tätä jankkausta esiintyy.

(Moni toki näkyy maininneen, että osaa muitakin kieliä kuin ruotsia. Se on kuitenkin eri asia.)

Vierailija
40/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:10"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä tässä viestissä viitataan siihen että ruotsia pitäisi osata ja että sen taito kuuluu yleissivistykseen: 

http://www.vauva.fi/keskustelu/4401609/ketju/peukuta_oletko_tarvinnut_ruotsin_kielta_elamassasi/viesti/37#37