Miksi kukaan nainen nykyään käyttäisi enää siteitä tai tampponeita?
Jotkut siteiden käyttäjät haistaa kilometrin päähän, että niillä on menkat. Tosi ällöä. Toisin kun siteet, kuukuppi on hygieeninen, ei haise, huomaamaton ja helppo käyttää kunhan oppii miten se taitellaan. Kukaan ei muu ei tiedä menkoista mitään, kun käyttää kuukuppia. Miksi kukaan enää nykyään käyttäisi siteitä tai tamppooneja?
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 04:14"]
Mulla ainakin meni kuppia käyttäessä verta ympäriinsä ja kädet olivat ranteita myöten veressä. Siistiä ja hygieenistä sen käyttö ei ainakaan ole. Myös wc-pöntön pohjalle jäi vetämisen jälkeen verirannut, kun kupista pönttöön kaadettu veri ei huuhtoutunut jne. Muutenkin ongelmia kupin käytössä oli, vaikka käytin sitä vuoden päivät ja tein kaiken ns. oikein.Lisäksi kuppi vuoti säännöllisesti ohi, mutta epäilen tämä johtui siitä että valitsin anatomialleni vääränlaisen kupin. Uutta hutiostosta en ole vielä raaskinut kokeilla.
[/quote]
Miksi ihmeessä kupinkäytön pitäisi olla yhtään hygieenisempää kuin vesipesu saippuan kera (+desinfiointi kerran kuussa)? Ei teidän miehien penikset missään steriilipakkauksessa ole olleet!
Wc-pönttöön jäävä pieni verinoro on lähtenyt tähän asti hyvin kun käyttää vessaharjaa samaan aikaan kun vetää.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:16"]
Sitten kun saa kertakäyttöisiä kuukuppeja voin kokeilla sitä. En ala mitään kuukautiskuppia kattilassa keittelemään! Siihen asti pärjään siteillä.
[/quote]
En ymmärrä miten keittämienn voi olla jollekin jotenkin niin hankalaa? Oma kattila kupille, vettä kattilaan ja tulille. So simple. Miten ihmeessä ihmiset kokevat oikeudekseen tuottaa jätettä vaikka vaihtoehto olisi?
Jokainen nainen valitsee itselleen mieluisen kuukautissuojan, kuten tämä keskustelukin osoittaa. Onneksi siteet ja tamponit on keksitty heille, joille kuppi ei käy - nykynainen ei tarvitse "pumpulilangasta neulomalla tai virkkaamalla tehtyjä kolminkertaisia, pestäviä siteitä, jotka kiinnitettiin lanteilla olevaan kangas- tai kuminauhavyöhön"...
Ennakkoluulot kuppia kohtaan vain ovat siitä jännä juttu, että moni hyvin aggressiivisesti niitä epäkohtia tuntuu löytävän vaikka ei ole edes kupin käyttöä kokeillut. Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät syystä tai toisesta kuppiin ihastu, mutta luulenpa että on niitäkin naisia, jotka kokeiltuaan eivät enää muuhun suojaan vaihda.
Itse olen käyttänyt kuppia jo 10 vuotta ja tulen varmaan käyttämään hamaan menopaussiin saakka. :) Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kun hormonikierukan myötä vuoto on ekaa päivää lukuunottamatta niukkaa, on kupin käyttö erittäin kätevää. Minulla kuppi ei tunnu lainkaan eikä ohivuotoja ei ole ollut koskaan. Kupin pesu aamuin illoin kotona riittää, muuksi ajaksi voin kuukautiset unohtaa. Desinfiointi keittämällä kuukautisten jälkeen 5 min. Tihkutteluvuodon takia ei tarvitse siteitä/pikkuhousunsuojia, kun kuppia voi pitää myös niukan vuodon aikana.
Viime kesänä oli kuppi jäänyt mökille ja kotoa löytyi onneksi yksittäispakattuja siteitä. Olinkin jo unohtanut, miltä tuntuu siteeseen valuva veri, kun veri tarraa häpykarvoihin ja pöksyt laskiessa tuntuu vieno kuukautisveren tuoksahdus... Tamponia en ole käyttänyt aikoihin, mutta muistanpa senkin tunteen, kun niukan vuodon aikana yritti saada kuivaa tamponia pois. Ei kiva.
Kaltaisilleni naisille kuppi on taivaan lahja :)
Joo, veri on hyvä kasvualusta, mutta jäikö nyt kenties jolta kulta huomaamatta, että se kuppi PUHDISTETAAN verestä ennen sisäänlaittoa? Kupissa itsessään ei kasva mitään, toisin kuin höttöisessä tamponissa voisi kuvitella kasvavan. Ja mistä ihmeestä ne paskaiset kädet nyt vedettiin esiin? Ei liene liian hankalaa ymmärtää, että kädet pestään...
"Niin ja se kuukupin keittäminen kierron jälkeen oli ärsyttävää." Mun elämässä kupin keittäminen on kyllä ärsytysasteikon pienimmässä päässä, mutta asteikkonsa kullakin :D
Kuukuppia olen käyttänyt ja monta vuotta ja en vaihtaisi. Se ei vuoda, sopii opiskelijan budjettiin ja on ekologinen sekä huomaamaton. Tyhjennys on myös helppo, kun sen oppii!
On naisilla ongelmat... käyttäkööt kukin sitä miltä itest parhaalt tuntuu. Naisilla aina hirveä polemiikki asioista. Ihan naurettavaa, jos miehet kävisivät samanlaista keskustelua vastaavan laisista asioista.
En usko, että saisin kuukuppia mahtumaan sisälleni... Tampoonin kanssakin tekee välillä tiukkaa. Toki asia erikseen, kun olen kiihottunut ja märkä, sitten seksi onnistuu normaalisti ja sinne menee sormi ja kyrpäkin helposti, mutta "kuivana" ei vaan mene edes se sormi. Lisäksi kuukautisvuotoni on todella todella niukkaa, eli ei auta liukasteena sekään. En voi kuvitellakaan laittavani kuukuppia.
Siteiden käyttöö en oikein ymmärrä, jos on mahdollisuus käyttää tampoonia. Älyttömän epämukavia, epähygienisiä ja hiostavia.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:49"]
Siteiden käyttöö en oikein ymmärrä, jos on mahdollisuus käyttää tampoonia. Älyttömän epämukavia, epähygienisiä ja hiostavia.
[/quote]
Niinmpä.
Minäkin kuulun ilmeisesti kuukuppifanaatikkoihin, kun vaihdoin siteet siihen viitisen vuotta sitten eikä ole ollut kertakäyttösuojia ikävä. Ymmärrän kyllä, ettei kuppi sovi kaikille, mutta herkästi tulee itse sitä suitsutettua, kun mulle se oli pelastus. Sitä haluaisi jakaa omalle kohdalle sattunutta hyvää muillekin, tarkoitus ei siis ole pahansuopa mutta ymmärrän että hehkutus voi ärsyttää.
Eikä kuppikaan ole täydellinen, ei varmasti mikään suoja ole. Viiden vuoden aikana ohi on kuitenkin vuotanut vain pari kertaa, mikä on aika vähän kun vertaa miten usein saattoi mennä siteiden kanssa ohi. Yöllä ei ole mennyt ohi koskaan, ennen meni usein koska olen levoton nukkuja ja side lähti usein paikoiltaan. Yleensä tyhjentäminen ei sotke, mutta pari kertaa on niinkin käynyt, lähinnä alkuaikoina kun siistin poistamisen tekniikka ei ollut vielä ihan hioutunut. Vikoineenkin kuppi on silti mulle parempi kuin muut vaihtoehdot. Ihmiset kokee asia eri tavalla. Itse en esimerkiksi tamponia voinut käyttää koskaan, vaikka monelle muulle se tuntuu olevan se ykkösvaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:08"]
Jos kuppikuntalaisia nimitetään fanaattisiksi kuppiuskovaisiksi ihan samanlaisia sideuskovaisia ovat useammat siteen käyttäjät tällä palstalla.
[/quote]
Minä en hehkuta siteen käyttöäni enkä yritä käännyttää muita siteiden käyttäjiksi. Kuukuppifanaatikot tekevät kumpaakin. Siinä ero minun ja kuukuppifanaatikkojen välillä.
[/quote]
Juuri näin.Ei täällä ole kyllä näkynyt yhtään "Miksi kukaan nainen käyttäisi kuukuppia tai tamponia?"-avausta "sideuskovaisilta",sen sijaan kuukuppifanaatikot meuhkaavat jatkuvasti kuukupin ylivertaisuudesta.Huvitti jonkun kommentti täällä"Miksi ihmiset kuvittelevat että heillä on oikeus roskata,kun on vaihtoehto?" Se on vain yksi valinta muiden joukossa.Yhtä hyvin voidaan vouhkata miksi ihmiset kuvittelevat että heillä on oikeus ostaa tavaroita uutena,syödä lihaa,kulkea autolla,olla lajittelematta jätteitä... Aika harva varmaan elää 100% ympäristöystävällistä elämää,täytyy tehdä itselleen sopivimpia ekotekoja.
Miksi kukaan nainen nykyään enää pitäisi menkkoja, kun niitä voi pillereillä niin kätevästi pantata?
Eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia, että mitä menkkojen aikana käyttää. Itse käytän siteitä, koska se on mielestäni kaikkein kätevin.
Miksi kukaan enää menstruoisi kun kohdun voi poistaa? Kuukautislimaa valuva nainen on ällöttävä ja pillerihirmuista naista ei katso kukaan.
No vaikka siksi että on kohdunlaskeuma, joka työntää sun kumisen kuukuppis ulos!
Kuukupin asettaminen voi olla hieman haastavaa, jos tamponiakaan ei saa?
Ja ketä oikeesti kiinnostaa? Hanki sinäkin vaikka uusi hajuvesi itsellesi niin ei tarvitse toisten verisiä siteitä haistella.
Kuukautiset on niin runsaat että pahimpina päivinä kuukupista valuu vartissa yli! Lisäksi se tuntuu inhottavalta. Ja onhan se ällöttävä.
Pillereitä en enää voi syödä, silloin kun söin en pitänytkään menkkoja kun pari kertaa vuodessa.
Oletteko te kuukuppi-naiset syypäitä yleisistä vessoista löytyviin veritahroihin?
Kuuluppi ei sovi kaikille. Mulla esimerkiksi on kohdunsuu niin sivussa että tulee helposti ohivuotoja ja lisäksi kuppi painaa virtsarakkoa, niin että sen kanssa on vaikea käydä pissalla, ja siinä poisottamisessa ja takaisin liittämisessä on aina oma vaivansa... Mm. näistä syistä käytän tamponeja. Ne on vaan niin paljon helpompia, ei tarvitse desinfioidakaan. Joskus kotioloissa saatan välillä innostua kokeilemaan kuukuppia, mutta yleensä en jaksa.
Ei se kaikkien anatomiaan tosiaan istu. Minulla on kiristävät arpi synnytyksen jäljiltä, emätin on epämääräisen mallinen, kuukupit ei siihen asetu. Pienikin vuoto tulee ohi. Siksi.