Miksi kukaan nainen nykyään käyttäisi enää siteitä tai tampponeita?
Jotkut siteiden käyttäjät haistaa kilometrin päähän, että niillä on menkat. Tosi ällöä. Toisin kun siteet, kuukuppi on hygieeninen, ei haise, huomaamaton ja helppo käyttää kunhan oppii miten se taitellaan. Kukaan ei muu ei tiedä menkoista mitään, kun käyttää kuukuppia. Miksi kukaan enää nykyään käyttäisi siteitä tai tamppooneja?
Kommentit (164)
Kuukupin käyttö taitaa olla paljon ihmisestä kiinni. Joillekin sopii, joillekin ilmeisesti ei. Kun hankin ekan kupin, ei siitä tullut alkuun mitään. Tosin kyseessä oli liian iso kuppi. Myöhemmin hankin pienemmän, enkä enää vaihtaisi. Mun mielestä kupin käyttö on oikeasti tosi kätevää. Sitä voi käyttää niukkoinakin päivinä. Ei tarvitse pitää siteitä/tamponeita joka laukussa mukana tai kuljetella niitä taskussa vessaan. Harvassa ovat myöskin vessat, joissa ei olisi käsienpesuallasta. En ymmärrä miten ihmiset kokevat oikeudekseen tuottaa jätettä tolkuttomia määriä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:50"]
Kuukupin käyttö taitaa olla paljon ihmisestä kiinni. Joillekin sopii, joillekin ilmeisesti ei. Kun hankin ekan kupin, ei siitä tullut alkuun mitään. Tosin kyseessä oli liian iso kuppi. Myöhemmin hankin pienemmän, enkä enää vaihtaisi. Mun mielestä kupin käyttö on oikeasti tosi kätevää. Sitä voi käyttää niukkoinakin päivinä. Ei tarvitse pitää siteitä/tamponeita joka laukussa mukana tai kuljetella niitä taskussa vessaan. Harvassa ovat myöskin vessat, joissa ei olisi käsienpesuallasta. En ymmärrä miten ihmiset kokevat oikeudekseen tuottaa jätettä tolkuttomia määriä.
[/quote]
Tehdään sellainen diili, että tulet rapukävelyllä kaiken päivää haarovälissäni syömässä menkkaklimppini, niin lopetan saastuttamisen siihen paikaan! - se useamman desin vuotava endopotilas, jolla on aina anemia kuukautisten päätteeksi
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:30"]
Mulla kuparikierukka ja lääkäri kielsi tampoonien käytön, joten en uskalla kuukuppiakaan käyttää. Tietääkö joku voinko käyttää sellaista? Käytän siis pelkästästään haisusiteitä...
[/quote]
Lääkärilläs on vanhaa tietoa. Kierukan kanssa saa käyttää tamponeja, kaksikin gynea sanonut näin mulle.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:30"]
Mulla kuparikierukka ja lääkäri kielsi tampoonien käytön, joten en uskalla kuukuppiakaan käyttää. Tietääkö joku voinko käyttää sellaista? Käytän siis pelkästästään haisusiteitä...
[/quote]
Mullakin kuparikierukka ja käytän kuppia. Kierukan lanka on niin lyhyt, että se juuri ja juuri tuntuu kohdunsuulla, kun sormilla tunnustelee.
En kyllä pystyisi käyttämään kertakäyttösuojia enää. Taannoin jouduin yhdet menkat menemään lääkärin määräyksestä siteillä ja oli ihan tuskaa, vaikka kestositeitä käytänkin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:40"]
Mua aina mietityttää että jos on kuukautiskuppi pillussa ja tekee esim kuperkeikan nii. Lorahtaako ne takasin sinne pilluun ?? 0_0
[/quote]
Voin testata, ja kertoa sitten havainnoistani täällä!
Terv. Kuukuppia jo viisi vuotta käyttänyt (ihanaa, kun voi mennä vessaan ilman laukkua ja kaikenlaisia pakkauksia, sitäpaitsi vessasta ei kuulu sitten ikävää siteen rapistelua)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:34"]
Kerran sain kaivaa tillasta kuppia vaika kuinka pitkään naiseni siältä. No älkää ainakaan leikatko sitä kahvaosaa pois, vaikka tuntuisikin vähän epämukavalta. Se vaan menee syvemmälle kaivauksissa.
[/quote]
Naisesi kannattaisi opetella käyttämään lantionpohjan lihaksiaan ;)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:40"]
Mua aina mietityttää että jos on kuukautiskuppi pillussa ja tekee esim kuperkeikan nii. Lorahtaako ne takasin sinne pilluun ?? 0_0
[/quote]
Pitäisköhän sun vähän tutustua naisen anatomiaan...
Mä olin pitkään kuukuppia vastaan mutta huhhuijaa kun sen sitten päätin ostaa. Se ei tunnu mitenkään ja asettaminen ja poisottaminen ovat ihan yhtä helppoja kuin tampoonin eikä yhtään sen likaisempaa. Kuukuppi tietenkin otetaan silloin pois ennen kuin pissaa, ihan vinkiksi vaan sulle jolla on hankala käydä pissalla kun kuukuppi painaa. Ai niin ja mulla on kierukka.
Ostin kuukupin ekologisuuden takia. Ajattelin että kokeillaan nyt kun kerran muutenkin on roskaaminen laitettu minimille. Olen yllättynyt kuinka hyvä se on käytössä ja mikä oli todellinen yllätys niin multa loppuivat kaikki huonot tuntemukset, kivut ja säryt jotka seurasi aina menkkojen ekojen päivien ajan. En tajunnutkaan että tampoonit saivat ne tuntemukset aikaan. Mun kuukuppi on Diva-merkkinen.
Toinen hyvä juttu on että ei roskia! Vaan se kuukuppi jonka huuhtelen hyvin joka kerta kun käyn vessassa ja pieni säilytyspussukka. Kulkee hyvin käsilaukussa mukana. Eikä tarvitse muistaa ostaa uusia tampooneja.
Mä tajuan niitä jotka eivät innostu, mä olin aiemmin tosi hanakasti tätä vastaan.
Silloin, kun aloin käyttää kuukuppia kivut menkkojen aikaan katosivat ja vähenevivät jostakin syistä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:08"]
Kuukautiset on niin runsaat että pahimpina päivinä kuukupista valuu vartissa yli! Lisäksi se tuntuu inhottavalta. Ja onhan se ällöttävä. Pillereitä en enää voi syödä, silloin kun söin en pitänytkään menkkoja kun pari kertaa vuodessa.
[/quote]
Millä ihmeellä sitten selviät ilman kuppia runsaasta vuodosta? Mulla on myös pahimmat vuodot samaa luokkaa, kupin lisäksi kun on yökestoside niin pärjää sentään jotenkin. Ei onneksi ollut noin runsasta vuotoa nuorena, ennen kuin kupista olin kuullutkaan. Olen vain ihmetellyt, miten sellaisen vuodon kanssa pärjäisi ilman kuppia, kun nyt sentään kuppi pitää osan ja sen tuntee kun alkaa tulla yli ja ehtii yleensä vessaan ennen kuin sidekin menee yli.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:57"]
Kyllä muuten kuukuppikin haisee! Kuukautisveressä itsessään on jo ominaistuoksu josta ei mitenkään pääse eroon, ja yhdistettynä kuukuppiin tuloksena on mielestäni aika selkeä tuoksahdus. Lisäksi kupin ohi housuihin/pikkuhousunsuojaan vuotanut veri haisee ihan samoin kuin siteeseen vuotanut. Myös kestopikkuhousunsuoja haisee.
Siteitä tai tamponeja käyttäessä veri imeytyy siteeseen, joka mielestäni jopa jonkin verran hillitsee hajua. Okei, tosi pitkään housuissa muhinut side kyllä haisee, mutta niin haisee pitkään sisällä ollut kuppikin! EI SIIS VOI sanoa, että "kuppi ei haise" - jopa kuppiuskovaisten foorumilla on ollut keskustelua kupin hajusta. (Tamponit eivät mielestäni haise ihan niin paljoa, mutta niitä käytän aika harvoin).
[/quote]
Ei muuten haise kuin verelle, ellet tiedä! Ei se semmoiselta haise kuin tamponi saati side.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:19"]
Olen lukenut koko ketjun ja on sanottava, että jos kuukupin käyttäjät ovat fanaatikkoja ja tuputtajia, ihan yhtä pahoja ovat tamponien ja siteiden käyttäjät! Ja ilkeitä kaikki tyynni.
Niimpä. Tilanne on tasan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:05"]
Miksi joillekin kuukuppien käyttö on kuin uskonto? Et voi uskoa sitä, että joillakin on ollut ongelmia niiden käytön kanssa.
Minulla oli. Ei sitä kuppia joka huuhtelulla steriloida, joten hyvin voi jäädä sinne bakteereita huuhtelun jälkeen + sinne tuleva veri toimii bakteereille kasvualustana. Hapettomassa tilassa ns. anaerobibakteerit voivat kasvaa.
Ja joo, tamponit ovat monille myös ongelmallisia. Onneksi on myös siteitä.
[/quote]
Älä laita sanoja suuhuni. En todellakaan sano, etteikö kuukupin kanssa voisi olla ongelmia. Itsellänikin on ollut kahdeksi. Aluksi syynä oli liian iso kuppi, en vaan saanut sitä sisään ilman että sattui helvetisti. Toisella kertaa emättimen limakalvot olivat jotenkin hankautuneet, joten jouduin pakon edessä käyttämään siteitä viikon pari. On kuitenkin ihan puppua, että kaiken sisään tungettavan olisi oltava steriiliä. Totta kai ongelmia tulee, jos kupin jättää sisäänsä viikoksi putkeen, mutta tuskinpa kukaan niin tekee...
[/quote]
Itse tyhjensin ja pesin kupin täysin ohjeiden mukaisilla väleillä ja silti tuli tulehdus. Ei todellakaan mitään viikkoa ollut.
[/quote]
Tulehdus voi johtua muustakin kuin kupinkäytöstä, tai sit sulla on ollu huono käsihygienia tai vääränlainen saippua. Ei kuppia saa pestä millä pesuaineella tahansa vaan ph:n oltava hapan pesuaineessa kuten värkissäkin.
Tässä 52-vuotias täti, jolla menkat vihdoinkin ovat ohi, huh heleijaa, ah autuus.
Itse käytin nuorempana tamponeja, mut en mielelläni, ne ovat mielestäni kaikkein epähygienisimpia, sitä nöyhtää jää sisään väkisinkin. Siirryin yhä enemmän käyttämään siteitä, kunnes (liian myöhään) hokasin vasta 90-luvulla kuukupit. Ne sopivat mulle hyvin ja suoraan sanottuna ketutti, et olin tuhlannut rahaa tamponeihin ja siteisiin ja kuormittanut ympäristöä niillä jätteillä. Mulle kuukuppi sopi, koska en ole synnyttänyt. Pienimmällä kupilla pärjäsin.
Mut kaikille kuukuppi ei vain sovi, kai tuon kaikki tajuaa, kun vain haluaa. Mut harjoittelua se vaatii. Ja harjoittelu tekee mestarin. Kokenut kuukuppeilija hoitaa homman näppärästi ja sottaamatta.
Pahin kuukuppimoka (niitäkin on) tapahtui eräälle nuorelle työkaverilleni. Hän otti konttorissa erittäin rennon asennon tuolillaan ja nosti nopeasti jalkansa pöydälle, jolloin kuukupin vastus syystä tai toisesta antoi periksi ja veret valahti housuihin ja sieltä tuolille ja lattialle. Eli ei hirveän äkkinäisiä liikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:11"]
Miksi joillekin kuukuppien käyttö on kuin uskonto? Et voi uskoa sitä, että joillakin on ollut ongelmia niiden käytön kanssa.
Minulla oli. Ei sitä kuppia joka huuhtelulla steriloida, joten hyvin voi jäädä sinne bakteereita huuhtelun jälkeen + sinne tuleva veri toimii bakteereille kasvualustana. Hapettomassa tilassa ns. anaerobibakteerit voivat kasvaa.
[/quote]
Älä laita sanoja suuhuni. En todellakaan sano, etteikö kuukupin kanssa voisi olla ongelmia. Itsellänikin on ollut kahdeksi. Aluksi syynä oli liian iso kuppi, en vaan saanut sitä sisään ilman että sattui helvetisti. Toisella kertaa emättimen limakalvot olivat jotenkin hankautuneet, joten jouduin pakon edessä käyttämään siteitä viikon pari. On kuitenkin ihan puppua, että kaiken sisään tungettavan olisi oltava steriiliä. Totta kai ongelmia tulee, jos kupin jättää sisäänsä viikoksi putkeen, mutta tuskinpa kukaan niin tekee...
[/quote]
Itse tyhjensin ja pesin kupin täysin ohjeiden mukaisilla väleillä ja silti tuli tulehdus. Ei todellakaan mitään viikkoa ollut.
[/quote]
Tulehdus voi johtua muustakin kuin kupinkäytöstä, tai sit sulla on ollu huono käsihygienia tai vääränlainen saippua. Ei kuppia saa pestä millä pesuaineella tahansa vaan ph:n oltava hapan pesuaineessa kuten värkissäkin.
[/quote]
Miksi on niin hankala uskoa, että kuppi ei vain yksiselitteisesti kaikille sovi. Hitto mitä propagandaa. En mäkään markkinoi siteitä kaikille muille. Kukin käyttää sitä mikä parhaiten sopii.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:16"]
Miksi kukaan nainen nykyään olisi enää nainen? Suomalainen yhteiskunta ei ole tasa-arvoinen.
[/quote]
Niinpä. Naisten pitää muuttua miehiksi, jotta voisivat pärjätä esim. yritysmaailmassa. On kestettävä sovinistien vitsit sekä arvomaailma. Ja sieltäkin on tarjolla vain 0,80 euroa. Muuten on työskenneltävä raskaassa, ei-arvostetussa ammatissa hoitoalalla tms., joka on Suomessa muutenkin Kokoomusegoistien toimesta jatkuvasti leikattava ala. Ihmettelenpä tosiaan, mikseivät naiset vain puhtaasta alistamisesta lakkaa olemasta naisia.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:29"]
Jokainen nainen valitsee itselleen mieluisen kuukautissuojan, kuten tämä keskustelukin osoittaa. Onneksi siteet ja tamponit on keksitty heille, joille kuppi ei käy - nykynainen ei tarvitse "pumpulilangasta neulomalla tai virkkaamalla tehtyjä kolminkertaisia, pestäviä siteitä, jotka kiinnitettiin lanteilla olevaan kangas- tai kuminauhavyöhön"...
Ennakkoluulot kuppia kohtaan vain ovat siitä jännä juttu, että moni hyvin aggressiivisesti niitä epäkohtia tuntuu löytävän vaikka ei ole edes kupin käyttöä kokeillut. Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät syystä tai toisesta kuppiin ihastu, mutta luulenpa että on niitäkin naisia, jotka kokeiltuaan eivät enää muuhun suojaan vaihda.
Itse olen käyttänyt kuppia jo 10 vuotta ja tulen varmaan käyttämään hamaan menopaussiin saakka. :) Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kun hormonikierukan myötä vuoto on ekaa päivää lukuunottamatta niukkaa, on kupin käyttö erittäin kätevää. Minulla kuppi ei tunnu lainkaan eikä ohivuotoja ei ole ollut koskaan. Kupin pesu aamuin illoin kotona riittää, muuksi ajaksi voin kuukautiset unohtaa. Desinfiointi keittämällä kuukautisten jälkeen 5 min. Tihkutteluvuodon takia ei tarvitse siteitä/pikkuhousunsuojia, kun kuppia voi pitää myös niukan vuodon aikana.
Viime kesänä oli kuppi jäänyt mökille ja kotoa löytyi onneksi yksittäispakattuja siteitä. Olinkin jo unohtanut, miltä tuntuu siteeseen valuva veri, kun veri tarraa häpykarvoihin ja pöksyt laskiessa tuntuu vieno kuukautisveren tuoksahdus... Tamponia en ole käyttänyt aikoihin, mutta muistanpa senkin tunteen, kun niukan vuodon aikana yritti saada kuivaa tamponia pois. Ei kiva.
Kaltaisilleni naisille kuppi on taivaan lahja :)
[/quote]
Hyvin sanottu! ;) Yksilöllistä mikä suoja sopii kenellekin. Hyväpuoli kupissa on juurikin se myös ettei se kuivata limakalvoja ja sitä voi käyttää myös niukan vuodon aikana, ei tarvita housunsuojia.
[/quote]
[/quote]
Onko tuo kuukuppi joku uskonto kun sitä niin fanaattisesti jotkut tuputtaa?
Joo, se on ekologinen. Ja ihan helvetin epäkäytännöllinen. Eipä paljon nappase kaivella täyttä kuppia ulos tyhjentämistä ja pesua varten kun tamponin saa ulos nykäsemällä narusta tai siteen vaihtaa vieläkin nopeammin. Mä voin olla ekologinen ihan missä tahansa muussa asiassa mutta kuukautissuojissa en. Tämä maailma ei pelastu ympäristökatastrofilta vaikka kaikki maailman naiset alkasivat kuukuppifanaatikoiksi.