Onko teillä perheessä yhteiset rahat?
Eli jos toinen tienaa enemmän niin antaa tasottavat toiselle?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita sama tili ihmisiä.
Säästäväisenä ihmisenä en kestäisi puolison tuhlausta.
Ja jäisin kyllä aina nuolemaan näppejäni, ja osaisiko puoliso edes säästää laskuihin ja lainoihin.
Tuskin.
Nimenomaan silloin yhteinen tili ja säästäväinen hoitamaan sitä
Vierailija kirjoitti:
Nämä yhteisen rahan kannattajat lienevät persaukisia, ja ajatus perustuu siihen että kun toisen tilipussi on syöty, käytetään toisen.
Ylimääräistä rahaa ei tuppaa kummallekaan jäävän.
No ei.
Minä ostin omilla rahoillani perheellemme 1. talon tontin pk seudulta joten persaukisena en tullut tähän suhteeseen.
Ensimmäiset 10v tulot oli samat mutta viimeisten 15v aikana miehen tulokehitys on ollut parempi. Nyt tienaan 1/3 nettotuloista.
Kummallekin jää taskurahaa, sijoituksia yli 70k€ kertynyt ja 3. okt rakennettu 5v sitten. Ihan käytännön syistä minä olen aina hoitanut meidän raha-asiat
Se mikä mua eniten häirktsee näissä omien rahojen tyypeissä on se että korostetaan sitä minä-minun rahojani.
MINÄ ostin sohvan, MINUN autoni, MINUN pihaporealtaani jne. So what, kuitenkin armeliaasti annatte perheenjäsenten lainata ja käyttää niitä. Vai?
Ravintolassa tai kaupan kassalla aletaan splittaamaan kuluja vielä yli 20v jälkeenkin. Noloa, tehkää se kotona jos on pakko! Monta kertaa mun mieheni on polttanut käämit ravintolassa ja maksanut koko laskun kun ei kestä sitä senttien jahtaamista.
En ole koskaaan tavannut naista joka osaisi talousasiat kunnolla. Ruokaa heitetään pois jos viimeinen päivämäärä on ylittynyt päivällä. Ruokahävikki on valtava.
Autolla mennään joka paikkaan ja sitten kiukutellaan kun ei löydy parkkipaikkaa.
Esimerkkejä on tuhansia, ja minunko pitäisi puolet maksaa onnettomasta suunnitelusta.
Ei ikinä.
On meillä, kai, vaikka olemme uusperhe. Miehellä on tosi hyvät tulot, eikä minullakaan hullummat, mutta kaikki menee. Nimittäin matkusteluun.
Emme siis anna mitään tasoituksia, mutta kun luottokortteja matkan jälkeen maksellaan, niin sitä kerätään rahaa kokoon, mistä saa. Ja miehen tili on sellainen.
Mies ehdotti just, et lähdetään Kämppiin ens viikonlopuksi. No mennään, mutta ei minulla ole siihen just nyt rahaa, kun maksoin juuri Kreikan matkaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta aviossa ja yhteiset rahat alusta saakka. Avioliitossa olemme yhtä, yhteiset rahat, talo ja kaikki muu.
Ei me kytätä minhin toinen on rahaa kuluttanut. Ostetaan kumpikin mitä tarvitsemme.Varmaan enemmistö toimii noin. Tunnen kuitenkin useita pariskuntia, joissa toinen on nuuka ja toisella raha polttaa taskussa. Jos ei autoa tarvitse vaihtaa jatkuvasti, niin on alkoholi-, peli- tai jotain muuta riippuvuutta, johen uppoaa helposti omat ja puolison rahat. Autohullu vielä perustelee asiaa lasten turvallisuudella.
Itse tutustuin mieheen niin hyvin ennen avoitumista, että tiesin meillä olevan sama käsitys avioliitosta ja rahoista.
Ihmiset myös muuttuvat elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
On meillä, kai, vaikka olemme uusperhe. Miehellä on tosi hyvät tulot, eikä minullakaan hullummat, mutta kaikki menee. Nimittäin matkusteluun.
Emme siis anna mitään tasoituksia, mutta kun luottokortteja matkan jälkeen maksellaan, niin sitä kerätään rahaa kokoon, mistä saa. Ja miehen tili on sellainen.
Mies ehdotti just, et lähdetään Kämppiin ens viikonlopuksi. No mennään, mutta ei minulla ole siihen just nyt rahaa, kun maksoin juuri Kreikan matkaa myös.
No ei teillä kyllä TOSI hyvät tulot voi olla jos maksat vielä mennyttä tai tulevaa Kreikan matkaa. Meillä on hyvät tulot toisella ja nämä matkat maksetaan heti, samoin matkan jälkeiseen luottokorttimaksuun ei tarvitse kerätä rahoja mistään, vaan ihan maksetaan samantien, kumman tahansa tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei teillä kyllä TOSI hyvät tulot voi olla jos maksat vielä mennyttä tai tulevaa Kreikan matkaa. Meillä on hyvät tulot toisella ja nämä matkat maksetaan heti, samoin matkan jälkeiseen luottokorttimaksuun ei tarvitse kerätä rahoja mistään, vaan ihan maksetaan samantien, kumman tahansa tililtä.
Meillä menee usein yhteen lomamatkaan hekposti kymppitonnin verran, varsinkin, jos on lapsia mukana tai ollaan Alpeilla laskettelemassa. Viikonloppu pari tonnia.
Eri tilit ja omat rahat olleet aina. Laskut suurinpiirtein puokkiin ja kaupassa maksaa kumpi kulloinkin. Isommat hankinnat keskusteltu ja ne maksettu joko puoliksi tai sitten toinen maksanut, kuinka nyt sovitaan. Näin menty 40 vuotta eikä koskaan rahasta riitaa.
On erillisiä ja yhteisiä tilejä joita kaikkia käytetään yhdessä. Yleensä kerään ennen tilipäivää ylijääneet rahat ja ne sitten sijoitetaan puoliksi. Kumpikaan ei olla saitureita eikä tuhlareita ja isot päätökset tehdään yhdessä. Olen itse meistä taipuvaisempi käyttämään rahaa itseeni mutta tienaankin 50% enemmän kuin mies.
Mielestäni jos perheessä on lapsia, erilliset rahat tarkoittavat lähes aina vaimon hyväksikäyttöä. Harvassa perheessä kuitenkaan ikinä tasoitetaan vanhempainlomista ja hoitovapaista johtuvia tulon- ja eläkkeenmenetyksiä. Pahimmissa tietämissäni tapauksissa vaimo on säästänyt etukäteen tullakseen hoitovapaalla toimeen, ja miehen rahoihin ei perheenlisäys ole vaikuttanut. Pitäkää huolta oikeuksistanne, siskot.
Vierailija kirjoitti:
On erillisiä ja yhteisiä tilejä joita kaikkia käytetään yhdessä. Yleensä kerään ennen tilipäivää ylijääneet rahat ja ne sitten sijoitetaan puoliksi. Kumpikaan ei olla saitureita eikä tuhlareita ja isot päätökset tehdään yhdessä. Olen itse meistä taipuvaisempi käyttämään rahaa itseeni mutta tienaankin 50% enemmän kuin mies.
Mielestäni jos perheessä on lapsia, erilliset rahat tarkoittavat lähes aina vaimon hyväksikäyttöä. Harvassa perheessä kuitenkaan ikinä tasoitetaan vanhempainlomista ja hoitovapaista johtuvia tulon- ja eläkkeenmenetyksiä. Pahimmissa tietämissäni tapauksissa vaimo on säästänyt etukäteen tullakseen hoitovapaalla toimeen, ja miehen rahoihin ei perheenlisäys ole vaikuttanut. Pitäkää huolta oikeuksistanne, siskot.
Niin ne pitävätkin. Tilastojen mukaan 80%:ssa perheistä mies on suurituloisempi ja silti on yhteiset rahat. Harvassa on siis naiset, jotka eivät puoliaan pidä.
Työkaverilla ja miehellään oli yhteiset rahat ja miehen maksama elintaso. Sitten nainen päätti, että nyt riittää, kun mies on aina töissä. Nyt on kesästä asti valittanut köyhyyttä ja sitä, miten ahne mies ei maksa elatusta. Lapsia heillä ei ole.
MIehelläni on hiukan suurempi palkka kuin minulla. Meillä mies maksaa kaikki asumisen ja kesämökin kulut ja mun palkka tulee sellaiselle tilille, josta maksetaan kaikki ruokaostokset sekä autojen tankkaukset/pesut. Autojen muut kulut maksetaan itse omista autoistamme. Minä maksan myös kaikki lasten menot.
Kerran ihan mielenkiinnosta laskin vuoden ajalta, kuinka paljon enemmän mieheni joutuu tällä järjestelyllä maksamaan ja lopputulos hiukan yllätti, koska meni aika lailla tasoihin.
Sitten meillä on vielä erikseen säästötili, johon siirretään rahaa sen mukaan, mitä "ylimääräistä" on ja näitä rahoja käytetään vain matkusteluun.
Meillä ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee usein yhteen lomamatkaan hekposti kymppitonnin verran, varsinkin, jos on lapsia mukana tai ollaan Alpeilla laskettelemassa. Viikonloppu pari tonnia.
Tyypillistä av:ta: jos et pysty maksamaan kymppitonnia yhdestä palkasta - on tulopuoli kaikkea muuta kuin tosi hyvä :-).
On yhteiset. Minun tulot 160000e vuodessa ja vaimon alle 30000e niin pakko vähän tasoittaa.
Meillä on yksi yhteinen tili, sinne menee tuet ja palkat. Sieltä maksetaan kaikki.
Helpointa näin, en todellakaan jaksaisi mitään muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä yhteisen rahan kannattajat lienevät persaukisia, ja ajatus perustuu siihen että kun toisen tilipussi on syöty, käytetään toisen.
Näinhän se tavallisessa lapsiperheessä menee. Kaikki mitä tulee, myös menee. Kun pitää maksaa talolainaa, ehkä autolainaakin, ja kasvavat lapset, niin rahaa kuluu ihan helkkaristi.
Kyllä useimmilla rahaa jää säästöönkin, ainakin jos ollan akateemisten palkoissa.
Ehkä karkeasti ottaen 20% pariskunnista on niin hyvässä asemassa taloudellisesti kun lapset on kotona. Ja taas ehkä 30% on aika persaukisia, pienipalkkaisia tai toinen työttömänä. Loput on sitten niitä tavallisia joilla on pari kolme tonnia kummallakin palkka tavallisissa töissä ja kaikki menee mitä tulee, mutta toimeen tullaan ihan ok kun ei älyttömiä tuhlailla.
Mihin perustat tuon arvion? Meillä on molemmilla akateemiset työt, nettona kotiin tulee kuussa n. 5500/kk. Yksi lapsi. Saa kallis asuminen jo olla, jotta mitään ei jäisi säästöön. Emmekä todellakaan ole mitään huippupalkkaisia, ihan tavis kunnan töissä.
Niin, se riippuu menoista. Jos lapsia on enemmän kuin yksi, jos asuu Helsingissä tuo on ihan eri summa käyttöön kuin se että asuu vaikka Tampereella, Lappeenrannassa tai vaikka Seinäjoella. Monesti on niin että toinen puoliso ei ole "aketeemisilla" tuloilla vaikka olisi akateeminen, ja voi olla jopa niin että pariskunnasta vain toinen on akateeminen. Ja myös akateemisia on työttömänä.
Holtitonta taloudenpitoa on niin lapsiperheissä kuin lapsettomissakin. Asumme Helsingissä, asuntolainaan menee kuussa 500e, vastike päälle. Autoa ei Helsingin keskustassa tarvitse. Kyllähän kaikki tienestinsä voi vaikka juoda, mutta ei se ole tienestien pienuutta silloin vaan ihan muu juttu.
Korjaus, autoa ei helsingin keskustassa tarvitse jos on töissä kantakaupungin alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut yli 50 v yhteiset rahat ja keskituloisista palkoista olemme säästäneet omakotitalon, sijoitusasunnon, luxusmökin, hyvän auton ja veneen ja autettu lasten koulutuksessa ym.
Olin myös 6 v poissa työelämästä hoitaen itse lapsiamme ja perintöjä ei olla saatu.
No yt tiedän, että olemme persaukisia🤣
muiden mittapuun mukaan.
Omakotitalo 400 000€
Sijoitusasunto 250 000€
Hyvä auto 80 000€
Vene 120 000€
Pyöreesti 850 000€ plus lasten auttamiset.
Jos keskimäärin 50v yhteiselon aikana säästitte toista tonnia joka kuu keskivertotuloistanne, niin tuo yhtälö on mahdollinen.
Tai sitten teidän hyvä auto on corolla, vene on parikymppinen terhi ja asunnot Padasjoella.
Me muutimme miehen kanssa yhteen, kun olin 19-vuotias. Olimme molemmat jo silloin työelämässä. Päätimme heti, että kerran tässä yhdessä eletään ja asutaan, niin rahat on myös yhteisiä. Omat tilit on, mutta sieltä maksetaan missä rahaa on ja säästöt on yhteiset. Nykyään meillä on yhteiset lapset, oma talo, autot jne, sekä naimisissa. Edelleen molemmat sitä mieltä, että tämä on meidän perhe, jonka eteen teemme yhdessä töitä ja rahat ovat koko perheen. Se tuntuu luontevalta varmaan siksi, että näin on toimittu myös lapsuudenkodeissamme.