Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä perheessä yhteiset rahat?

Vierailija
27.11.2021 |

Eli jos toinen tienaa enemmän niin antaa tasottavat toiselle?

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhteiset rahat, ollut jo yli 30 vuotta. Kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille ja kaikki menot maksetaan siltä.

Vierailija
2/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Eri tilit on, mutta rahat on sillä periaatteella, että rahat ovat tasapuolisesti koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja molemmat maksaa omat menot omista rahoista. Molemmilla on omat autot, joiden huollot ja tankkaukset maksetaan itse. Voidaan ajaa toistemme autoilla eikä sillon tarvitse maksaa polttoaineesta toiselle. Kaupassa maksetaan suunnilleen vuorotellen, mutta ei katsota, meneekö täysin tasan.

Sähkö, vastike, vesilaskut yms maksetaan puoliksi.

Vierailija
4/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jos toinen on pulassa niin autetaan vaikean paikan yli, mutta muuten normiarjessa on yhteistili yhteisille asioille ja omat tilit lopuille rahoille/omiin säästöihin/mihin nyt rahansa haluaa käyttää.

Vierailija
5/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ,olen aina asunut yksin. Minua ei osteta rahalla ja toisia en elätä en passaa. Minulle riitää litra maitoa silloin tällöin ,koko lehmää en halua.Enkä virtahepoa olohuoneeseen!

Vierailija
6/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat mutta en koe varsinaisesti että annettaisiin tasoitusta. Rahat vain otetaan/laskut maksetaan sieltä missä rahaa on.

Vierailija
7/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tilit, mutta mies joutuu aina loppukuusta tekemään siirtoja tililleni. Onneksi se käy nykyään sekunnissa.

Vierailija
8/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on yhteiset rahat. Mies tienaa huomattavasti enemmän ja kaikki on yhteistä, olemmehan perhe. Olisi älytöntä jos samassa perheessä olisi erilaisia elintasoja.

Vierailija
9/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat ja tilit on. On myös yhteiset lapset.

Vierailija
10/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan laillisesti yhteinen talous, olemme naimisissa ja asumme samassa osoitteessa. Molemmilla on omat tilit, omat laskut jne. mutta mies maksaa taloa ja suurimman osan sen kuluista, minä ostan ruuat, vaatteet jne. Ja kun toisen tililtä loppuu rahat, käytetään toisen tilin rahoja niin kauan kun nekin loppuu. Koskaan ei ole rahaa jäljellä kummallakaan tilipäivään asti. Onneksi meillä on eri aikaan tilipäivät.

Vierailija
11/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat tulee omille tileille ja siirretään yhteiselle. Kaikkiin tileihin käyttöoikeus

Vierailija
12/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, minulla ja kissoilla. Ostan niille ruuat, hiekat ja mitä lie sitten tarvitsevatkin.

Vierailija
13/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat JA yhteiset. Eli omat tulot ja menot ja yhteiset tulot ja menot. Kumpikin laittaa saman summan yhteisiin menoihin kuukausittain rahaa, joista maksetaan yhteiset kulut ja tehdään yhteiset sijoitukset, joista tulee yhteisiä tuloja.  Lopuista rahoista kumpikin käyttää ja sijoittaa miten huvittaa.

Vierailija
14/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskustellaan vain tuloista, muttei omaisuudesta? Pitäsikö suurempituloisen tukea suuren perinnön saanutta puolisoaan? Tai pitäisikö perinnönsaaneen antaa osa rahoista köyhemmälle, mutta suurituloisemmalle puolisolleen?

Vierailija
15/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Miksi keskustellaan vain tuloista, muttei omaisuudesta? Pitäsikö suurempituloisen tukea suuren perinnön saanutta puolisoaan? Tai pitäisikö perinnönsaaneen antaa osa rahoista köyhemmälle, mutta suurituloisemmalle puolisolleen?

Riippuu toki perinnöstä mutta kyllä se perintö yleensä hyödyntää yhteistaloudessa melko tasapuolisesti molempia. Meillä puoliso jopa saa tuloja minun perinnölläni.

Vierailija
16/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Kummallakin omat rahat.

Yhteiset kulut maksetaan yhdessä, ne on jyvitetty tulojen suhteessa koska tienaan enemmän.

Eli puoliso maksaa asumisesta 35% ja minä 65% jne.

Jos toinen ostaa prätkän tai käy kampaajalla, ei toisella ole asiaan sanomista kun omilla rahoilla hummaa.

Toiminut jo 20 vuotta hemmetin hyvin.

Vierailija
17/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa olen ja meilläkin yhteiset rahat. Ja lapset.

Voisiko joku toisin elävä avata hieman sitä toista mallia? Eli on olemassa perheitä joissa ollaan avioliitossa (lain mukaan puolisoilla keskinäinen huoltovastuu toisistaan), on yhteiset lapset ja silti taloudellisesti eletään kuin teini-ikäiset kaverit? Eli molemmilla omat rahat ja toinen ostaa maito- ja toinen piimäpurkin. Minun on vaikea tätä mallia käsitttää. Tavallaan tämä individualistinen malli implikoi, että raha on se kaikkein tärkein, se minkä itsenäisestä päätösoikeudesta ei luovuta. Varmaan siinä jotain hyvääkin on.

Vierailija
18/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki perinnöstä mutta kyllä se perintö yleensä hyödyntää yhteistaloudessa melko tasapuolisesti molempia. Meillä puoliso jopa saa tuloja minun perinnölläni.

Miten minun pitäisi hyötyä vaimon perinnöstä?

Vierailija
19/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei asioita voi laittaa puoliksi? Jos toisella on kaksi miljoonaa perintöä, mutta ei edes pääomatuloja ja toisella 5k nettopalkka, niin eikö voi perheenä/aviopuolisoina päättää kuinka perheessä rahaa käytetään ja laittaa asiat yhteiseen kassaan? Niin meillä tehtiin. Minä toin perheeseen 0 euroa, miehellä oli iso omaisuus ja isot tulot. Puolisoina päätettiin että meillä on kaikki yhteistä ja yhteisen perheen eteen tässä työskennellään.

Vierailija
20/136 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minun pitäisi hyötyä vaimon perinnöstä?

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta yleensä kai aviopuolisot jakavat elämänsä keskenään. Esim. juuri perinnöllä voidaan hankkia jotain koko perheelle. Tämmöisiä juttuja tulee mieleen. Mutta ilmeisesti tämä yhteinen talous on jo katoavaa kansanperinnettä (vaikka toki laki vielä edellyttää aviopuolisoiden elättävän toisiaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme