Onko teillä perheessä yhteiset rahat?
Eli jos toinen tienaa enemmän niin antaa tasottavat toiselle?
Kommentit (136)
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskustellaan vain tuloista, muttei omaisuudesta? Pitäsikö suurempituloisen tukea suuren perinnön saanutta puolisoaan? Tai pitäisikö perinnönsaaneen antaa osa rahoista köyhemmälle, mutta suurituloisemmalle puolisolleen?
Riippuu toki perinnöstä mutta kyllä se perintö yleensä hyödyntää yhteistaloudessa melko tasapuolisesti molempia. Meillä puoliso jopa saa tuloja minun perinnölläni.
Miten minun pitäisi hyötyä vaimon perinnöstä?
Meillä hyötyy koko perhe perintöjen tuotoista. Mies saa vuokraa pelloistaan ja rahaa metsän hakkuista. Minä saan vuokratuottoja kuukausittain asunnoista. Tuotoilla tehdään jotain kaikkia ilahduttavaa kivaa, osa tietenkin säästöön, mutta tuotantoa ei laiteta lihoiksi.
Ei tietenkään. Tai tavallaan on. Ihan kaikki yhteiset laskut maksetaan tasan puoliksi ja ruuan ostaa se, jolla on rahaa. Mies maksaa varmaankin vähän yli puolet ruokaostoksista. Omat tuloni vaihtelevat kuukausittain, maksan sitten hyvänä kuukautena vähän enemmän sapuskoista
En ymmärrä noita sama tili ihmisiä.
Säästäväisenä ihmisenä en kestäisi puolison tuhlausta.
Ja jäisin kyllä aina nuolemaan näppejäni, ja osaisiko puoliso edes säästää laskuihin ja lainoihin.
Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jäisin kyllä aina nuolemaan näppejäni, ja osaisiko puoliso edes säästää laskuihin ja lainoihin.
Tuskin.
Eivät kaikkien puolisot tuhlaile.
On yhteiset rahat. Alkuun mies tienasi enemmän, nykyään minulla on isompi palkka. Kummallekin ollut alusta asti selvää että homma ei toimi jos samassa perheessä eletään eri elintasoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskustellaan vain tuloista, muttei omaisuudesta? Pitäsikö suurempituloisen tukea suuren perinnön saanutta puolisoaan? Tai pitäisikö perinnönsaaneen antaa osa rahoista köyhemmälle, mutta suurituloisemmalle puolisolleen?
Miksei asioita voi laittaa puoliksi? Jos toisella on kaksi miljoonaa perintöä, mutta ei edes pääomatuloja ja toisella 5k nettopalkka, niin eikö voi perheenä/aviopuolisoina päättää kuinka perheessä rahaa käytetään ja laittaa asiat yhteiseen kassaan? Niin meillä tehtiin. Minä toin perheeseen 0 euroa, miehellä oli iso omaisuus ja isot tulot. Puolisoina päätettiin että meillä on kaikki yhteistä ja yhteisen perheen eteen tässä työskennellään.
Varmaan eronneiden vanhempieni varoittava esimerkki asiasta. Kun köyhempi puoliso käy vieraissa ja vie lisäksi rahat, niin oikeuslaitos kuormittuu.
Omat rahat. Mies tienaa enemmän, joten maksaa täysin vuokran sekä auton kulut. Mä tienaan vähemmän ja maksan sähkömaksut sekä kotivakuutuksen. Ruokakulut about puoliksi. Hyvin toimii
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki perinnöstä mutta kyllä se perintö yleensä hyödyntää yhteistaloudessa melko tasapuolisesti molempia. Meillä puoliso jopa saa tuloja minun perinnölläni.
Miksi sinun pitäisi hyötyä siitä? Ei vaikuta siltä että teillä olisi yhteinen talous.
Ja vaikea vastata kun ei tiedä mitä se perintö on.
Ei. Erikseen. Naiseni maksaa minulle vuokraa 500e joka on käypä hinta kaksion puolikkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Eivät kaikkien puolisot tuhlaile.
Ei se kuitenkaan kovin tavatonta ole, että puolisoilla on erilainen tapa käyttää rahaa. Asiaan perehtyneet tutkijat väittävät, että raha on yksi eniten riitoja parisuhteissa aiheuttava asia.
Miten voitte opettaa raha-asiota ja itsenäisyyttä lapsillemme, jos pahimmassa tapauksessa vain toinen vanhempi elättää perhettä?
Itsenäiset tilit ja sijoitukset tietenkin ja sitten yhteiset talous/säästö/sijoitustilit.
Yhteiset rahat. Mies on tienannut aina enemmän. Toisaalta minä olen hoitanut lapset kotona 8 vuotta ja hoitanut aina suuremman osan perinteisistä kotitöistä. Rahasta ei ole riidelty. Hyvin samantapainen säästäväinen tapa käyttää rahaa . Joka kuukausi jää rahaa säästöön ja sijoitetaan yhdessä. Yhteiset lapset.
Onko yhteinen tili ja kaksi korttia samalle tilille?
Eikö muka tule riitaa?
AIvan varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Molempien perintöjä käytettiin meillä ainakin yhteisen asunnon ostoon. Lisäksi molemmat saavat sijoitustuloja, jotka käytetään yhteisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka tule riitaa?
AIvan varmasti tulee.
On, ei tosin kaikille tileille. 25 vuoden aikana ollaan ehkä kerran riidelty rahasta/taloudesta. Muuten toki riidellä silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi hyötyä siitä? Ei vaikuta siltä että teillä olisi yhteinen talous.
Ja vaikea vastata kun ei tiedä mitä se perintö on.
Ei minun mielestäni pidäkään, mutta tämän keskustelun vastausten perusteella minun pitäisi. Ja ei, meillä ei ole varsinaista yhteistaloutta, mutta suunnilleen sama elintaso meillä kahdella nuukalla ihmisellä on. Vaimon perintö on kuitenkin niin suuri, että lottovoitolla kirisin tasoihin.
Tämä keskustelu vain osoittaa, että raha-asiat voi hoitaa monella eri tavalla, vaikka moni kuvittelee oman tapansa olevan hyvä kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka tule riitaa?
AIvan varmasti tulee.
Tilejä on useampi, mutta molemmilla käyttöoikeudet kaikkeen ja kortit. Ei ole riitaa tullut. Kaupassa käy se, joka ehtii ja tuo ruuat kaikille. Laskut ovat suurimmaksi osaksi suoraveloituksessa. Eilen ostin omin päin viidelläsadalla osakkeita. Miestä se lähinnä nauratti.
Ei ole, koti on yhteinen ja asumiseen ja jääkaapin täyttämiseen liittyvät menot ovat yhteisiä. Autonsa ja muut omat menonsa kumpikin hoitaa itse. Toki ostan miehelle kalsarit tai sukat jos ne ostoslistaan on ilmestyneet, vastaavasti mies tarjoaa polttopuut metsästään tai tekee mun autolle pikku palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa olen ja meilläkin yhteiset rahat. Ja lapset.
Voisiko joku toisin elävä avata hieman sitä toista mallia? Eli on olemassa perheitä joissa ollaan avioliitossa (lain mukaan puolisoilla keskinäinen huoltovastuu toisistaan), on yhteiset lapset ja silti taloudellisesti eletään kuin teini-ikäiset kaverit? Eli molemmilla omat rahat ja toinen ostaa maito- ja toinen piimäpurkin. Minun on vaikea tätä mallia käsitttää. Tavallaan tämä individualistinen malli implikoi, että raha on se kaikkein tärkein, se minkä itsenäisestä päätösoikeudesta ei luovuta. Varmaan siinä jotain hyvääkin on.
Minä puolestaan en ymmärrä sinun ajatusmalliasi.
Jos yhteiset kulut maksetaan yhteisesti, niin miksi toisen pitäisi antaa omat rahansa toisen käytettäväksi?
Meillä toinen dokaa ja uhkapelaa, mutta hoitaa kuitenkin yhteiset kulut moitteetta. Eli humputtelee täysin omilla rahoillaan, ilman että se vaikuttaa perheen talouteen.
Miksi toisen pitäisi rahoittaa moinen elämäntyyli, vaikka ollaan naimisissa ja lapset on yhteisiä?
En tajua yhtään.