Luottokorttilasku 3755 euroa
Ja käsittämättömintä tässä on se, että rahat ovat kuluneet seuraavasti
K-Supermarket n. 1600 euroa
K-Market n. 300 euroa
Lidl n. 200 euroa
Prisma n. 1100 euroa
Alepa n. 200 euroa
+ muutama taksimatka ja lounas
Lasku ei siis sisällä vaatteita, eikä kalliimpaa kosmetiikkaa. Pääasiassa ruokaa, siivoustarvikkeita jne. Ei alkoholia, eikä tupakkaa. Luen täällä ihmetellen miten te saatte ruokakulunne niin pieniksi. Myönnän, etten katso kovin hintoja, mutta summasta voinee helposti leikata puoletkin jos haluaa.. Se on maaliskuun tavoitteeni. Säästetyllä reilulla tonnilla voi tehdä sitten vaikka mitä. Nyt alamme siis katsomaan hintoja tarkemmin.
Kommentit (191)
Haluan vielä sanoa, että kyllä meillä on rahaa maksaa laskumme. Amex ei ole perinteinen luottokortti vaan maksukortti, joka helpottaa laskujen jakoa perheessämme. Kyllä, laitamme kaikki puoliksi. Ei ehkä eurolleen, mutta melkein. Se sopii meille.
Tänään on mennyt rahaa seuraavasti:
Ostoskorissa leipää, tuore fenkoli, tuore persilja, 2 x maito, 0,5 dl jogurttia = 11 euroa
Mies söi töissä ja minä kotona salaattia ja leipää ja kahvia
Lapset juureksia ja kalapullia (ainekset ostettu aiemmin)
Iltaruoaksi ajattelin tehdä uuniperunoita, -juureksia ja salaatin
Huomenna ei kai tarvitse mennä kauppaan! Eli hyvin alkoi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:11"]
Haluan vielä sanoa, että kyllä meillä on rahaa maksaa laskumme. Amex ei ole perinteinen luottokortti vaan maksukortti, joka helpottaa laskujen jakoa perheessämme. Kyllä, laitamme kaikki puoliksi. Ei ehkä eurolleen, mutta melkein. Se sopii meille. Tänään on mennyt rahaa seuraavasti: Ostoskorissa leipää, tuore fenkoli, tuore persilja, 2 x maito, 0,5 dl jogurttia = 11 euroa Mies söi töissä ja minä kotona salaattia ja leipää ja kahvia Lapset juureksia ja kalapullia (ainekset ostettu aiemmin) Iltaruoaksi ajattelin tehdä uuniperunoita, -juureksia ja salaatin Huomenna ei kai tarvitse mennä kauppaan! Eli hyvin alkoi. Ap
[/quote]
Hienoa, surullista on se ettei palstalla tiedetä mitä maksuaikakortilla tarkoitat. Tarkennetaan sen verran, että maksuaikakorttikäytössä luottokorttiostoksista ei makseta korkoa sentin senttiä. Näin ollen on turha ottaa esille luottokorttien korkoprosentteja ja argumentoida sillä Visa Electronia tai käteistä. Silloin kun kortilla on luottolimitti 4000EUR, on minimieräksi sovittu 4000EUR/100%. Tuolloin ei korkokuluja tule. Korkokuluja toki tulee silloin kun kuukausittaiseksi maksueräksi on sovittu esim 10% luottolimitistä.
Meillä menee kahden aikuisen taloudessa rahaa noin 250-300€ kuukaudessa, sillä ostetaan ruuat, pesuaineet ja muuta talouden käyttötavaraa (patterit, lamput yms). Syömme koululla lounaan á 2,60€ 2-3 kertaa viikossa, sitä ei ole huomioitu tuohon 250-300 euroon.
Aamulla mies söi tuorepuuroa (kaurahiutaleita, maitorahkaa, mehukeittoa, mustikoita, mustaherukoita, chiasiemeniä) ja minä kaurapuuroa raejuustolla, mehukeitolla ja mustikoilla ja mustaherukoilla. Lisäksi vihreää teetä ja tuoreesta sitruunasta puristettua sitruunavettä. Lounaaksi söin munakkaan sipulilla, tomaatilla ja paprikalla, lisäksi keitettyä parsakaalta ja porkkanaa. Päivälliseksi meillä on uuniperunoita katkarapu-avokadotäytteellä, salaattia (romainesalaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, porkkanaa aurinkokuivattuja tomaatteja) ja keitettyä ruusukaalta ja parsakaalta. Iltapalaksi ajattelin tehdä banaanilättyjä mustikkarahkalla ja cashewpähkinöillä.
Viime aikoina tehtyjä ruokia: uunijuurekset ja jauhelihapihvit, chili sin carne riisillä ja bataatilla, bataattihampurilaiset (bataatit kantena), kaalilaatikko, lohikeitto, kikherne-porkkana-vuohenjuusto paistos, herkkusienipinaattipasta, tortillat, pinaattilätyt jauhelihakastikkeella, kanawokki, munakasrulla, quornbataattipaistos, tonnikalakastike, tomaattivuohenjuustokeitto, halloumsalaatti, uunilohi perunamuusilla. Kaiken teen mahdollisimman pitkälle itse.
Tuoreita marjoja tähän aikaan vuodesta? Miksi ihmeessä? Pakasteesta suomalaisia marjoja ennemmin!
Kiitos vinkistä. Eilen en käynyt kaupassa ja tein vihannessosekeittoa ja illalla riisipuuroa ja mansikkakiisseliä. Lisäksi oli välipalana leipää ja hedelmiä.
Tänäänkään en käynyt kaupassa. Tein aamiaiseksi munakkaan ja söimme leipää, vihanneksia ja mansikkakiisseliä. Lounaaksi loihdin kasvispihvejä eilisestä keitosta. Maustoin ne inkiväärillä ja seuraksi keitin nuudeleita. Siitä jäi myös iltaruoaksi ja jälkkärinä oli banaanilettuja.
Huomenna joudun hakemaan maitoa, jauhoja ja salaattia yms., mutta yritän selvitä alle kahden kympin. Sunnuntaina vanhempani ja sisarukseni tulevat syömään, mutta löytänen kaiken tarpeellisen kaapeistani. Aiemmin meni tonni / viikko - nyt mennään alle satasella. Toki mulla on nyt aika hulppeat varastot ja loppukuusta voi tulla hieman haasteita. Olen aika ylpeä! Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:10"]
Miksi pitää maksaa jälkikäteen, kun voi maksaa heti? Ai nii, koska ei oo rahaa? ;) Ai koska ette pääse sopuun maksamisesta "mä maksoin eilen 45e ruokaostokset, mitäs nyt ku nää maksaaki 68e?" Köyhillä on luottokortit! Oon ollut aika paljon kassalla töissä aikanaan, ja lähes poikkeuksetta luotolla maksavat olivat vaikeina, kun kysyi pankki vai luotto" "laita sinne luotolle" tuli lähes kuiskaten. Ei ollut rahaa tilillä! Selvä juttu. Hard, Cold Cash on se johon mä luotan, sano mitä sanotte! (Ja on luottotiedot, omistusasunto, säästöjä..)
[/quote]
Sano mitä sanotte... äidinkielesi ei ole vahvimpia puoliasi, toivon ainakin niin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:33"]Ja käsittämättömintä tässä on se, että rahat ovat kuluneet seuraavasti
K-Supermarket n. 1600 euroa
K-Market n. 300 euroa
Lidl n. 200 euroa
Prisma n. 1100 euroa
Alepa n. 200 euroa
+ muutama taksimatka ja lounas
Lasku ei siis sisällä vaatteita, eikä kalliimpaa kosmetiikkaa. Pääasiassa ruokaa, siivoustarvikkeita jne. Ei alkoholia, eikä tupakkaa. Luen täällä ihmetellen miten te saatte ruokakulunne niin pieniksi. Myönnän, etten katso kovin hintoja, mutta summasta voinee helposti leikata puoletkin jos haluaa.. Se on maaliskuun tavoitteeni. Säästetyllä reilulla tonnilla voi tehdä sitten vaikka mitä. Nyt alamme siis katsomaan hintoja tarkemmin.
[/quote]
Mikä helevetin idea on monen tonnin edestä kuukaudessa laittaa suusta alas ja paskantaa pönttöön. Teidän summasta saa laakista vetää pari tuhatta pois ja edelleen saatte syötyä hyvin. Tosin tuo n. 3750-2000 = 1750 € tekis edelleen pahaa ainakin mulle. On meilläkin netto jotain 7500 € , mutta emme me nyt puolta siitä halua käyttää kitusiin mätättävään syömiseen ja juomiseen. Mieluummin vaikka säästöön, matkoihin, vaatteisiin, elektroniikkaan, huonekaluihin, asumiseen, kulttuuriin, liikuntaan jne.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:54"]
Toki on suositus syödä pari kertaa viikossa kalaa, mutta vain todella rikas ruokkii perheen arkisin siika- tai ahvenfileillä. Meillä kala tarkoittaa tarjouslohta. Meitä on 2 aikuista, 2 teiniä ja 2 koiraa, kauppaan menee noin 900 euroa/ kk, sisältää hygieniatuotteet. Tuostakin saisi varmasti vielä nipistettyä pari sataa.
[/quote]
kannattaa lukea vähän lohen syönnistä. Lohta suositellaan vain kerran kk.
Ruokalasku 210 €/kk, 2 aikusita + 1 teini + 2 kissaa. ?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:18"]Tähän päivään asti sinnittelin, mutta tänään meni kauppaan yli 300 euroa. Toisaalta ostin hirvittävän määrän, ettei tarvitse mennä taas pitkään aikaan. Leivät leivon nyt itse, muuten tulee hilpastua joka päivä kauppaan hakemaan tuoretta leipää. Salaattiasian ratkaisin niin, että ostin loppuviikkoa ajatellen romainesalaattia, koska se säilyy pitkään. Ja vaikka tänään meni näin paljon, olen kuluttanut tooooosi paljon vähemmän kuin koskaan aiemmin. Ja kävin myös ekaa kertaa Lidlissä. Aika suppeat valikoimat, mutta löysin sieltä paljon kasviksia ja juureksia. Ap
[/quote]
Kävit ekaa kertaa Lidlissä, vaikka jo aloituksessa oli mennyt Lidliin 200 e, kummallista...? Haha, provo ei muista mitä on kirjoitellut, lol.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:10"] Miksi pitää maksaa jälkikäteen, kun voi maksaa heti? Ai nii, koska ei oo rahaa? ;) Ai koska ette pääse sopuun maksamisesta "mä maksoin eilen 45e ruokaostokset, mitäs nyt ku nää maksaaki 68e?" Köyhillä on luottokortit! Oon ollut aika paljon kassalla töissä aikanaan, ja lähes poikkeuksetta luotolla maksavat olivat vaikeina, kun kysyi pankki vai luotto" "laita sinne luotolle" tuli lähes kuiskaten. Ei ollut rahaa tilillä! Selvä juttu. Hard, Cold Cash on se johon mä luotan, sano mitä sanotte! (Ja on luottotiedot, omistusasunto, säästöjä..) [/quote] Sano mitä sanotte... äidinkielesi ei ole vahvimpia puoliasi, toivon ainakin niin. [/quote] :D etkö parempaa keksinyt?! Mistä tiedät mikä äidinkieleni on? Asenne ei ole vahvimpia puoliasi, toivon niin! :)
[/quote]
Päättelin kieliasusta ettei äidinkielesi voi oikein olla muu kuin suomi.